POLICISTA 6/2003 |
měsíčník Ministerstva vnitra zahraničí |
POLICIE JAKO SLUŽBA OBČANŮM |
Pokud přijde občan do styku se státní správou, stále častěji srovnává její výkon s chováním v soukromém podnikání. Jako "zákazník státní správy" chce občan především, aby se s ním zacházelo férově a zdvořile. Pokud má zákazník v nějakém obchodě pocit, že s ním není dobře zacházeno, může jít do jiného obchodu. Při úředním jednání to obvykle nelze. Východisko? Občansko/zákaznická orientace státní správy včetně bezpečnostních složek, základ zlepšení vztahu policie-občan.
Alespoň takto to vidí rakouský policista Mag. Dietmar Fuchs ze Štýrského Hradce (Graz) ve své diplomové práci "Die Stellung der Bürger/Kundenorientation in der Sicherheitsexekutive (Situace občansko/zákaznické orientace v bezpečnostních silách". Obsáhle o ní referuje magazín ministerstva vnitra Öffentliche Sicherheit č. 3-4 2003.
Mag. Fuchs prezentuje ve své diplomové práci mj. britskou studii o chování svědků. V průzkumu 12 % občanů odpovědělo, že by policii nevolali, ani kdyby byli svědky vraždy. Při hlasitém křiku od sousedů by nezavolalo 59 % a při rvačce na ulici 70 %. Tento postoj nepramení jen ze strachu z nepříjemností a možné odplaty, ale i ze špatných zkušeností, jak soud nebo policie s občanem zacházejí. A jestliže občané s policií při vyšetřování nespolupracují, úspěch se nedostaví, anebo jen velmi obtížně.
Občané, kteří jsou s prací policie spokojeni, podají mnohem dříve oznámní trestného činu, mnohem dříve se nabídnou jako svědkové a věnují mnohem dříve než jiní svou pozornost preventivním programům a jsou mnohem dříve než jiní ochotni ke spolupráci s policií. Vedle toho, že policie pracuje efektivně, občan chce, aby potkal člověka, který má svou práci i jeho rád.
Projekty zaměřené na občany, jako jsou Community Policing (spolupráce policie s občany, sousedstvím a obcí), mají pomoci snížit kriminalitu, nepořádky na ulici, graffiti nebo agresivní žebráky a zlepšit vztah mezi policií a občany. Community Partnership je zaměřeno na získání občanů k trvalé spolupráci při řešení společných problémů. Pod pojmem občan je třeba rozumět i spolupráci s jinými správními institucemi, s komunální politikou, obchodníky, církvemi, školami, nemocnicemi, s různými spolky.
Community Partnership se týká a dotýká jednoho každého policisty, cílem má být trvalý kontakt mezi policií a obyvateli. Jak toho dosáhnout? Účastí občanů při tipování problémových míst, při stanovování místních revírních hranic, zesílením hlídek pěších, na kole, na koních, společným školením policistů a občaanů v Community Policing, zřízením policejních poraden, zlepšením informací občanům prostřednictvím internetu, knihoven, informačních kiosků, spoluprací s mládeží, spoluprací s ekonomickou sférou.
Středem Community Partnership je pochůzkář. To on navrhuje partnerství, iniciuje setkání s občany a je považován za zprostředkovatele dalších kontaktů. Problémy, které může policie spolu s občany řešit, jsou například: křižovatky, na kterých dochází opakovaně k nehodám, provoz podniků, na které si občané opakovaně stěžují, opakovaný výskyt trestných činů v určitém okolí. Policisté by měli být schopni takové jednotlivé případy buď řešit sami, nebo je-li řešení komplikovanější, iniciovat spolupráci s občany. Není na to třeba nějakých specialistů, odborníkem je sám pochůzkář.
Ovšem je třeba, aby se Community Policing, tato na občany zaměřená činnost, stala strategií pracovní kultury celé policie. V praxi se ukázalo, že její zavedení vyžaduje i reorganizaci struktur.
V rakouském policejním (i četnickém) sboru již existují občanům blízká pracoviště. Patří mezi ně styk s mládeží nebo seniory, existují aktuální bezpečnostní informace, preventivní projekty proti kriminalitě, existují pracoviště schopná odpovědět občanovi na všechny jeho otázky, rozumné termíny k vydávání dokumentů nebo rozhodnutí...
Bürgerorientierung je důležitým prvkem modernizace policie, soudí Mag. Fuchs. Její práce má být denně konfrontována s pohledem zvenčí, s pohledem občana/zákazníka. V diplomové práci uvádí i mezinárodní příklady, včetně on-line. Tak například v SRN, Saarsku, Šlesvicku a Holštýnsku už existuje pilotní program, ve kterém jsou později dotazováni účastníci nehody na spokojenost s policejním vyšetřováním. V Kolíně n. R. mohou občané některé bagatelní trestné činy jako krádež hlásit internetem on-line (w.w.w.polizei-koeln.de). Dálniční policie v Arnsbergu (Severoporýní-Westfálsko) se častní mezinárodní soutěže o spokojenost občanů s policejní službou, zejména pokud jde o srozumitelnost všech formulářů.
Orientace na občana může být rozhodným motorem modernizace veřejné správy, uzavírá autor diplomové práce, důležitým příspěvkem ke vztahu občan/veřejná správa, a tím i k plnění úkolů rakouské policie i četnictva.
ORIENTACE NA ZÁKAZNÍKA
Pole působnosti:
-kuč-