POLICISTA 5/2003 |
měsíčník Ministerstva vnitra prevence |
Preventivně informační skupina Okresního ředitelství Policie ČR Zlín navrhla zřízení projektu prevence kriminality s názvem "Anonymní svědek".
Projekt realizuje zřízení telefonní linky, kdy jejím prostřednictvím mohou občané anonymně podat informaci o páchání trestné činnosti. Projekt tak rozšiřuje možnosti zapojení veřejnosti do odhalování pachatelů trestných činů a dalších protispolečenských jevů.
V loňském roce proběhl v Budapešti služební seminář policií pro zástupce pěti evropských států s cílem seznámit je s velmi rozšířeným projektem prevence kriminality s názvem Crimestoppers. Projekt je natolik úspěšný v řadě zemí světa i Evropy, že jeho hlavní ideje bylo možno aplikovat i v podmínkách Policie ČR.
Okresní ředitelství Policie ČR Zlín pověřilo realizací projektu Preventivně informační skupinu, která také provádí obsluhu linky. Od vzniku PIS se objevuje stále rostoucí zájem občanů poskytovat informace, nejlépe anonymní formou. K těmto účelům byly také zřizovány např. schránky důvěry PČR, e-mail schránky důvěry, slouží k tomu i normální korespondence. Četným zdrojem informací jsou i samotné anonymní telefonáty občanů na PIS.
Anonymní svědek je projekt, který realizuje zřízení bezplatné telefonní linky, na kterou mohou občané anonymně oznamovat informace o páchání trestné činnosti. To je hlavní, nosná myšlenka.
Při zřizování linky měli ve Zlíně na mysli fakt, že zachovají telefonní číslo 800555111, které funguje v drtivé většině států. Číslo se podařilo zachovat i když to s sebou neslo zvýšené finanční náklady. Bezplatnou linku musí samozřejmě někdo hradit. Provozní náklady jsou poměrně vysoké a policie by je ze svých prostředků nezaplatila. Proto padl návrh jít do projektu společně s městem, které má finanční prostředky, provozuje více takových linek např. linky důvěry apod. Projekt se zástupcům města líbil, souhlasili s ním, předložili ho radě, ta ho schválila a od 1.3.2003 je linka ve Zlíně v provozu.
Provozní náklady v současné době činí 900 Kč měsíční paušál, v tomto paušálu nejsou žádné výhody, je to jen za provoz linky. Každý příchozí hovor je zpoplatněn za impulz 3.20 Kč z pevné linky a 5.20 z linky mobilního telefonu. Aby mohla být zachována číselná řada 555111, nemůže linku provozovat Telecom, který má číselné řady začínající jedničkou nebo dvojkou, byl osloven Contactel. Tím vznikl trochu technický problém, protože linka je provozována po lince Telekomu jako standardní telefonní linka, ale služba je zprostředkovávána firmou Contactel. Veškeré náklady na provoz linky hradí město Zlín.
První zkušenosti s linkou jsou takové, že denně volá v průměru okolo deseti volajících s tím, že ne vždy jsou informace použitelné. Objevuje se i řada telefonátů, kdy lidé chtějí jenom prokonzultovat nějaký problém, potřebují se poradit. Asi polovina příchozích poznatků směřuje do oblasti přestupků, polovina do oblasti trestných činů, objevují se i případy závažné kriminality, opakovaně se jedná o ohrožování životního prostředí, nedovolené ozbrojování, nedovolené stáčení lihu apod.
Stále se zde objevuje otázka možnosti zneužívání linky. Podle zahraničních zkušeností je linka zneužívána asi v 15 %, ale je třeba si položit otázku, co vlastně zneužíváním rozumíme. Je to schválnost proti sousedovi, kterému chce občan připravit nepříjemné chvíle při prověřování policií, nebo je to moment, kdy někdo zavolá a nenechá žádný vzkaz? To je otázka.
Linka je provozována tak, že od pondělí do pátku v době od 7.00 hod. do 16.00 hod. pokud jsou policisté na PIS přítomni, tak ji obsluhují, pokud ne, je v provozu záznamník. Soboty a neděle jen na záznamník. Zkušenost ukazuje, že jsou lidé, kteří chtějí nechat vzkaz pouze na záznamníků, jiní naopak čekají, až telefon někdo zvedne, aby si mohli o problému pohovořit. Informace, které sem přicházejí, nejsou informace tísňového volání, na to je linka 158. Jsou to vesměs informace, kdy čas nehraje v tu chvíli největší roli. Je to vyloženě o tom, že je potřeba získat informaci o páchané trestné činnosti, případně kdo a kde ji páchá, a je na policii, aby informaci prověřila.
Zajímavé také je, že volající nejsou jen ze Zlína, ale i z okolních okresů, dokonce z celé střední Moravy. Vesměs jde o informace velmi kvalitní, a pokud jsou pro jiný rajon, policisté je postupují kolegům.
Pro úspěšnost projektu "Anonymní svědek" je bezpodmínečně nutné dodržovat následující pravidla:
- volání je anonymní
- uvedení osobních údajů volajícího je dobrovolné a podléhá jeho souhlasu
- uvedení telefonního kontaktu nebo jiné formy identifikace podléhá jeho souhlasu
-"Anonymní svědek" neslouží jako linka tísňového volání
- obsluha linky eviduje příchozí hovory a pořizuje o nich záznam
- získané informace slouží výhradně jako podklad pro prověření podezření vzniklého z poskytnuté informace a nesmí být jinak zneužito
- získané poznatky mají charakter informace výhradně pro služební potřebu
- za vyhodnocení a kategorizaci informace zodpovídá obsluha linky
- relevantnost informace
- urgentnost informace
- postoupení informace.
Úspěšnost projektu je přímo úměrná rozsahu a kvalitě informování veřejnosti! Ve všech zemích je kladen především důraz na kvalitní P.R., neboť ten přímo odráží úspěšnost projektu. Pro úspěšnost je nezbytná nejen podpora tzv. ve vlastních řadách, ale také:
Vyhodnocení činnosti linky je nezbytnou součástí celého projektu a v případě úspěšnosti je dalším z hybných faktorů pro jeho rozšiřování. Je také kontrolním procesem nejen z pohledu statistiky, ale i z pohledu uzpůsobení a změně projektu v případech neúspěchu.
Činnost linky musí být vyhodnocována nejméně jedenkrát ročně ve výroční zprávě.
Za poskytnuté informace děkuji kpt. Bc. Ivo Mitáčkovi.
Dagmar LINHARTOVÁ