POLICISTA  3/2003


měsíčník Ministerstva vnitra

příloha


Dopravní
telematika
a informační
přesycení řidičů
 
Doc. Ing. arch. PhDr. Karel Schmeidler, CSc.,
Ing. Ivan Fencl


Jistě budeme všichni souhlasit s tím, že pro řidiče je nejdůležitější zrak. V současné době je drtivá většina informací řidiči přijímána pomocí zraku. S rozvojem technických prostředků, informačních technologií a telekomunikačních technologií, tzn. dopravní telematiky, jsou jak soukromí, tak profesionální řidiči konfrontováni s informacemi přicházejícími z přístrojů, které byly vytvořeny pro jejich pohodlí a zvýšení dopravní bezpečnosti a s ohledem na budoucí stav silniční dopravy. Během minulého desetiletí byly vynalezeny a technicky vylepšovány systémy, které umožňují sbírat informace, využívat nové disertifikované zdroje těchto informací, systémově je integrovat a poskytovat je účastníkům dopravy prostřednictvím zařízení, která jsou montovány již jako standardní vybavení do posledních dopravních prostředků. Patří sem především informace přenášené rozhlasovým vysíláním o místním stavu komunikací (kongesce, nehody na silnicích, práce na silnicích atd.) např. v rámci systému RDS - TMC. Další informace jsou předávány řidičům pomocí telematických zařízení ve vozidle (in-car), která spolupracují s GPS (navigační systémy). Do další kategorie patří zařízení, která usnadňují funkci řízení, jako např. tempomat nebo zařízení pro automatické dodržování vzdáleností. Tyto nové systémy mohou přitom také narušovat pozornost řidiče a stávat se tak negativním prvkem pro bezpečný provoz vzhledem k tomu, že se stávají v západní Evropě a ve Spojených státech amerických rozšířené. V budoucnosti očekáváme stejné rozšíření i u nás, proto výzkum v této oblasti je velmi žádoucí z hlediska bezpečnosti silničního provozu.

Odborníci mluví o informačním přesycení řidičů vzhledem k tomu, že jejich pozornost poutá dopravní značení, reklamy, dočasné dopravní značení, proměnné dopravní značky a proměnné informační tabule (VMS) a nová generace informačních systémů v automobilech. První vědecké zprávy, i když někdy ještě ne zcela kompletně a přesně vypovídající, informují o zvyšujícím se počtu dopravních nehod způsobených zneužitím nebo nadměrným využitím dalších informačních zdrojů, jako jsou mobilní telefony, videa, obrazovky navigačních systémů a v poslední době audio přehrávače (např. DVD) v automobilech.

Systémy v centrech pro řízení silničního provozu (TMC) budou pro řízení dopravních proudů stále více využívat informování řidičů a řízení dopravy pomocí informací o místních dopravních omezeních a jejich časové platnosti. Tyto informace budou také sloužit k navádění určitých kategorií vozidel do dopravních proudů, tzn. že doprava může být odkloněna na zcela jinou trasu než bylo původně zamýšleno řidičem.

Tyto informace mohou být předávány jinými prostředky, než jsme byli doposud zvyklí, tj. tradičním pevným dopravním značením. Mnohdy se stává, že situace v oblasti dopravního značení je nekonzistentní a nekompletní a má někdy i zcela opačný efekt, než bylo původně zamýšleno odpovědnými dopravními orgány. Všechny tyto elementy mohou vést k nebezpečným situacím a k chování řidičů, které zvyšuje možnost dopravní nehody, protože nekvalitní dopravní značení může mít vliv na snížení pozornosti a soustředěnosti řidičů v důsledku jejich nervovému napětí a nejistotě plynoucí z dezorientace.

Obavy z toho, že riziko informačního přesycení může vážně ohrozit bezpečnost silničního provozu, se objevují u mnoha odborníků z bezpečnosti dopravy. Můžeme očekávat, že nekontrolovaný, na trh a zisk zaměřený rozvoj moderních informačních systémů může skutečně vytvořit situace informačního přesycení řidičů. Budoucí podmínky v řízení motorových vozidel na silnicích budou zřejmě vzhledem k intenzitě dopravy a technickému vývoji zcela jiné než dnes, zřejmě mnohem náročnější. Na silniční dopravu bude mít velký vliv také její řízení pomocí zmíněných center pro řízení dopravy (TMC), která budou více komplexnější a více vzájemně integrovaná, více flexibilní z hlediska krátkodobého dopravního řízení s ohledem na krátkodobé prognózy, řízení bude umožňovat optimální využívání dopravní infrastruktury pomocí přesměrovávání dopravních toků a pomocí VMS bude upravována rychlost dopravního proudu podle okamžitých podmínek na silniční síti nebo v závislosti na počasí. Řidiči tak budou muset změnit své stávající rutinní chování a reagovat např. na tyto nové podmínky.

Můžeme vlastně hovořit o jakémsi informačním smogu, kdy informace netýkající se dopravy k řidiči přicházejí jak vizuálně, tak sluchově. Již dnes je hustota dopravního značení a symbolů v určitých lokalitách velmi hustá. Situaci navíc zhoršuje umisťování např. reklamních tabulí podél komunikací. Proto hrozí, že budoucí generace řidičů budou riskovat ztrátu relevantní informace o dopravě, a to z těchto důvodů:

1. Nízká čitelnost dopravního značení: ve skutečnosti jde o běžný stav způsobený nedokonalou údržbou silničního značení a symbolů, jde o nízký kontrast mezi svislými dopravními značkami a jejich pozadím (např. přírodním prostředím) nebo jejich neadekvátní dimenzování (rozměry). Je také umisťováno velké množství symbolů a značek neodpovídajícím způsobem. Týká se to čtení rozpoznávání symbolů v určité vzdálenosti v závislosti na skutečné rychlosti jízdy dopravního prostředku.

2. Rozptylování: řidiči jsou ovlivňováni dalšími zdroji, jejich pozornost je lákána irelevantními zdroji informace, jako jsou reklamy, krátký interval mezi jednotlivými prvky dopravního značení, místní orientační značení atd.

3. Přesycení: údaje předávané dopravními značkami a další informace jsou často předávány řidičům v takových krátkých časových intervalech, že je nemohou kvalifikovaně zpracovat. Je to z důvodu, že lidský mozek má limitovanou kapacitu zpracování informací i jejich udržení.

Studium chování řidičů v dopravních situacích je základním předpokladem i bezpečné implementace nových elektronických systémů monitorování jízdy a vlastně procesu řízení dopravního prostředku. V evropském kontextu tento výzkum již dlouhodobě probíhá a poskytuje znalosti v korigování negativních efektů jak zákonodárci, tak úřady. Jsou zkoumány a měřeny i další vlivy, jako např. hluk, nástroje pro ovlivňování rychlosti atd., na podmínky řízení. Z mnoha probíhajících výzkumů je možné se zmínit jen o těch nejvýznamnějších:

TERN - Trans European Road Network - projekt byl zaměřený na kongesce a řízení dopravy (traffic management). V rámci projektu byly detailně sledovány procesy posuzující aktuální stav dopravy a podporující rozhodování o změně vedení trasy dopravních proudů, které mají pozitivní vliv na dopravu na místní, regionální a také i na mezinárodní úrovni, aby mohly být eliminovány negativní důsledky těchto procesů. Předpokládá se v brzké budoucnosti zavedení inteligentních systémů snižujících tvorbu kongescí. Některé z nich budou pro řidiče snadněji akceptovatelné, jiné - jak vyplývá z povahy věci, budou nepopulární. Bude to však potřebovat použití sofistikovaných informačních systémů pro řidiče, orientovaných na specifické druhy dopravy, jako je doprava zboží, turistická transitní doprava, doprava nebezpečných věcí atd. Systémy budou zaznamenávat přetížení silnic, informace o stupni rizika tvorby kongescí a další údaje a mj. budou znamenat také vyšší zatížení řidičů dalšími informacemi. V zastavěných oblastech bude užíváno nástrojů ke zklidnění dopravy "Calming measures" v takovém rozsahu, že místní obyvatelé i ti, kdo pouze projíždějí určité hustě zalidněné oblasti, obdrží instrukce, jak dosáhnout cíle cesty odlišným způsobem, než je značeno na pevném dopravním značení. Dopravní telematika se v budoucích letech bude rozvíjet právě tímto směrem a většina dopravních prostředků bude vyžadovat na přístrojové desce přístroje, které umožní tyto informace získávat. Budou nutné změny v legislativě tak, aby bylo povinné instalovat tyto přístroje i na starších automobilech, a také změny v prodeji a marketingu těchto přístrojů.

ORACLE - Velká Británie - je síť výzkumných ústavů, která se zaměřuje na komunikaci týkající se silniční dopravy a telematiky ve vztahu k lidskému faktoru.

ACCORD - Francie - i zde se vytváří výzkumný rámec pro sběr, srovnávání a vyhodnocování dat týkajících se chování řidičů.

Road Traffic Advisor - je konsorcium zaměřené na informování řidičů v reálném čase pomocí zabudovaných telekomunikačních přístrojů. Výzkum vyhodnocuje technologii DSRC (Dedicated Short- Range Communications) včetně její akceptace řidiči a její spolehlivosti.

UG140 - optimalizace interakce mezi řidičem a informačními systémy. Výzkum je zaměřen na zásady jak vytvářet palubní informační systémy pro silniční dopravu. Jde především o nekombinované systémy a jejich úlohu při řízení dopravních prostředků. Cíle tohoto projektu jsou:

ISA - Intelligent Speed Adaptation - cíl tohoto projektu je vědecky posoudit přínos a negativa tohoto vybavení v oblastech bezpečnosti, tvorby kongescí a exhalací. Jde o systémy kontrolující automaticky rychlost vozidla většinou pomocí zařízení v blízkosti dopravní komunikace, která ovlivňují přístroje ve vozidle a mohou ovládat brzdy a plynový pedál. Jak vyplývá z výsledků, automatická kontrola rychlosti vozidla může významně redukovat počet a závažnost dopravních nehod, zvláště u lehce zranitelných uživatelů silnic, jako jsou chodci a cyklisté. Může také redukovat škodlivé emise a zlepšit plynulost dopravy. Výzkum pokračuje a zbývá zjistit rozsah kladů a potenciální negativa vedlejších efektů nebo problémů, jakými je například pomalá penetrace těchto systémů do výbavy většiny motorových vozidel.

ADVISORS - tento projekt vytváří, posuzuje a vyhodnocuje metodologii pro asistenční systémy pro řidiče motorových vozidel. Metodologie má umožnit vyhodnotit dopad tzv. in-car systémů v oblasti bezpečnosti různých jejich typů a jejich vliv v různých dopravních situacích a za různého stupně intenzity jejich využití řidiči.

TRAVEL-GUIDE - vytváří zásady pro poskytování a řízení toku informací pro řidiče. V současné době jsou vyhodnocovány v rámci komplexu testů.

HASTE - tento projekt, který byl nastartován v roce 2001, oceňuje různé aspekty komunikace mezi člověkem a palubními přístroji, tzn. rozhraní HMI (human-machine interface).

Předpokládá se, že tyto technické prostředky budou v budoucnosti používány v daleko větším rozsahu k účelům prevence dopravních nehod (aktivní bezpečnost) a k redukci důsledku dopravních nehod (pasivní bezpečnost). Využití telematiky má napomáhat prevenci nehod. Technický rozvoj, který zvýší bezpečnost vozidel pro cestující, nemusí být výsada jen některých. Je nutné spolupracovat z výrobci v tom smyslu, aby bylo zaručeno, že technické inovace jsou dostupné všem a jsou dosažitelné co nejdříve pro širokou škálu nových vozů. Měly by být zkoumány možnosti, jak vybavit novými technickými prostředky prevence i starší automobily, které jsou již na komunikacích.



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |