POLICISTA  3/2003


měsíčník Ministerstva vnitra

otázky pro ...


...vedoucí linky pomoci v krizi


Pod názvem "anonymní telefonní linka pomoci v krizi" se skrývá instituce podobná lince důvěry z civilního sektoru. Historie linek důvěry, které mají svá pravidla a osvědčené postupy jak u nás tak i ve světě, je více než padesátiletá. Jak dlouhá je historie linky pomoci v krizi zřízené pro policii?

Anonymní linka pomoci v krizi zahájila svůj nepřetržitý provoz 14. listopadu 2002, tedy několik dní před zasedáním NATO v Praze. Jsou známy linky, které jsou otevřené pro kohokoli, ale i linky specializované například na dětskou problematiku, na problematiku domácího násilí, obětí trestných činů, ale i třeba na osoby závislé na výherních automatech. Existují i linky tzv. rezortní např. "Otevřená linka Armády ČR", které poskytují podporu a pomoc svým členům, jejich rodinným příslušníkům, známým atd. Policejní linka pomoci v krizi patří do této poslední skupiny.

Na základě čeho se dopělo k názoru, že policie takovou linku potřebuje. Komu je tedy konkrétně určena?

Potřeba poskytování těchto služeb byla výzkumem ověřena na policejní akademii, a to na vzorku osob s různou délkou služby a v různých funkcích. Výsledkem bylo zjištění, že téměř každý se setkal s traumatizující událostí, která nějakým způsobem přechodně nebo trvale ovlivnila jeho život. Pouze malé procento těchto lidí vědělo kam se obrátit pro účinnou a profesionální pomoc. Dalším podpůrným zdrojem, který výmluvně dokládá potřebu obdobného zařízení byla statistika a rozbor sebevražedného jednání policistů. Policejní linka pomoci v krizi je určena pro všechny ty, kteří se dostali do tíživé situace.Tyto situace mohou být v přímém vztahu k soukromí a mezilidským vztahům. Linka je určena nejen policistům, ale i zaměstnancům Policie ČR a Ministerstva vnitra a jejich rodinným příslušníkům. Tíživá, náhle vzniklá a nebo chronicky se vlekoucí situace bývá mnohdy prožívána jako ztráta pocitu smyslu života, pocitu bezpečí, ale i jako zmatek v hlavě, neschopnost zvládnout situaci vlastními silami, objevují se pocity bezvýchodnosti doprovázené někdy výčitkami a sebeobviňováním. Zvláštní duševní bolest, která mnohé z obtížných situací doprovází se nakonec může promítnout i do pocitů tělesné nezpůsobilosti a nakonec být příčinou i fyzického onemocnění.

Připravena pomoci policistům v krizových situacích je poměrně početná skupina lidí. Kdo je tedy členem týmu pracovníků této linky důvěry?

Linku pomoci v krizi tvoří tým lidí, kteří jsou z policie. Členové týmu jsou policisté z výkonu, psychologové, učitelé, pracovníci preventivně-informačních skupin.

Každý člen týmu prošel speciálním 100 hodinovým výcvikem pořádaným Českou asociací pracovníků linek důvěry. Členů týmu je celkem 30, slouží ve dvanácti nebo čtyřiadvaceti hodinových službách. Jsou to dobrovolníci, což znamená, že služba na lince je mimo rámec jejich pracovních povinností. Nepřetržitý provoz linky je zajišťován bez nárůstu jediného tabulkového místa.

Ilustrační fotoLinka je tedy v zásadě formou psychologické pomoci a poradenství. Jak tedy vypadá konkrétně rozhovor volajícího s pracovníkem linky?

Volající v rozhovoru s pracovníkem linky rozplétá okolnosti své tíživé situace. Pracovník linky je mu oporou, pomáhá volajícímu orientovat se, vyznat se v emočním zmatku, hledá s ním možnosti a způsoby řešení, plánují možné budoucí kroky. Účinnou pomocí bývá i zprostředkování kontaktů na odborná pracoviště a specialisty.

Zásadou linky pomoci v krizi, tak jako u ostatních linek důvěry, je zachování anonymity volajícího. Je to důležitá zásada, která umožňuje pokusit se problém řešit i těm, kteří by jinak nikam, ani k psychologovi, poradci, lékaři psychiatrovi, ale ani např. k právníkovi nešli. Důvodů proč mnozí potřebují svůj problém řešit anonymně je mnoho. U policie bohužel stále ještě převládá představa: problém s dopadem na psychiku = ztráta služebního poměru, má tato forma pomoci specifické opodstatnění. Technicky je anonymita volajícího klienta zaručena na pracovišti linky speciálním vybavením, telefonním zařízením se sluchátky a mikrofonem bez displeje.

Dozví se naopak volající s kým na lince důvěry hovoří, zda je to psycholog, lékař nebo policista a může se na něj obracet se svými problémy třeba i napříště? Kde je umístěno pracoviště linky?

Pracoviště linky je umístěno v Praze. Není však v zájmu věci zveřejňovat jeho adresu. Tak jako volající je vůči pracovníkovi linky v anonymitě, tak i pracovník linky se nikdy nepředstavuje jménem, ale hlásí se jako "linka pomoci v krizi". Vystupuje jako člen týmu. Toto pravidlo umožňuje, aby se volající klient tzv. "nenavázal" pouze na jednoho pracovníka linky. Jde o to, aby klient, ať zavolá kdykoli, získal vždy odpovídající službu. Prestiží členů linky je, aby se o nich dalo říci:"Ať narazíš na kohokoli, vždy se ti dostane té nejlepší rady a pomoci". Udržet se v tomto standardu však pro pracovníky linky znamená být neustále pracovně pod supervizním dohledem, vzájemně si předávat informace o uskutečněných hovorech a průběžně se vzdělávat.

Na základě jakého ustanovení linka funguje?

Linka je součástí systému posttraumatické intenzivní péče, který byl zřízen závazným pokynem policejního prezidenta č. 129/2001. Fungování linky je upraveno rozkazem pana policejního prezidenta č.: 162 ze dne 24. října 2002, který obsahuje mimo jiné i statut linky. Statut linky členům týmu ukládá, jak s volajícím klientem linky pracovat.

Prožívat životní krize je normální a obrátit se o pomoc je rozumné. Nedovolte tíživé situaci, aby vás dlouhodobě ovládla. Prvním krůčkem, anebo přímo krokem, který vás vyvede z prostoru, kde se necítíte dobře, může být vytočení telefonního čísla linky pomoci v krizi. Služební číslo je

834 688

a číslo z veřejné telefonní sítě je

974 834 688.

Na druhé straně telefonního přístroje se ozve člověk s lidským zájmem o osobu a problém.

- dl -  



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |