POLICISTA 4/2001 |
měsíčník Ministerstva vnitra slovo policejního prezidenta |
DOPRAVA JE NEJVĚTŠÍ ZLOČINEC | ![]() |
Dopravní nehodovost v České republice je průběžně sledována a formou statistik vyjadřována pravidelně od roku 1991. O vývoji nehodovosti, a o tom, zda k jejímu snížení napomůže nový zákon o provozu na pozemních komunikacích, který vstoupil v platnost počátkem letošního roku, hovoří policejní prezident generálmajor JUDr. Jiří Kolář. |
Vývoj dopravní nehodovosti v České republice za posledních deset let není zrovna dvakrát příznivý. A to ani přes to, že jsme v loňském roce zase po dlouhé době zaznamenali mírný pokles v absolutním vyjádření dopravních nehod. Došlo sice k poklesu lehkých i těžkých zranění způsobených nehodou, došlo i k poklesu škod, jediná kategorie, která zaznamenala nárůst asi o 1,4 %, byla úmrtí. A to je nejzávažnější důsledek dopravních nehod. Pořád platí, že doprava je u nás největším zločincem. V loňském roce v důsledku dopravních nehod zahynulo na našich silnicích 1336 osob. Je to číslo o 14 vyšší než v roce předchozím. Ale pozor! Loňský rok při tom nebyl z hlediska desetiletého zkoumání nejvyšší, pokud jde o nehodovost. Nejvyšší byl rok 1999.
Rok 2000 zaznamenal 211 000 nehod. Příčiny dopravních nehod jsou víceméně standardní. Hlavní příčinou je stále nesprávný způsob jízdy (kolem 65 %), na druhém místě je nedání přednosti v jízdě, na třetím místě je nepřiměřená rychlost (kolem 17 %). Důležité je, že nepřiměřená rychlost na sebe váže 47 % všech úmrtí při dopravních nehodách.
Je tady ještě jedna zajímavost, která zůstává otazníkem. Podíváme-li se na nehodovost v rámci celé republiky, největší počet nehod má již tradičně Praha. Počet nehod však v žádném případě nekoresponduje s počtem nehod pod vlivem alkoholu. Tady je na prvním místě Ostrava, na druhém jižní Čechy, následují severní Čechy a ostatní, na posledním místě je Praha, která má nejméně nehod pod vlivem alkoholu v rámci celé republiky.
Ze statistik loňského roku nám také vyplynuly nejčernější dny. Na počet nehod jsou to soboty, pátky a neděle. Na počet usmrcených osob to byly dva květnové dny. 7. května zahynulo třináct lidí, pak byly tři dny, kdy zemřelo po dvanácti osobách. Jedním z těch dní byl 23. květen. Statistika ukazuje průměrem na 3,65 mrtvých osob denně.
Nový zákon je podle mého názoru pozitivní v tom, že obsahuje celou řadu nových důležitých prvků, které zajistí větší bezpečnost v dopravě. Jeho snahou bylo eliminovat důsledky dopravní nehodovosti a zvýšit bezpečnost silničního provozu. Myslím si, že se to podařilo. Je v něm ale také několik ustanovení, která mohou policii komplikovat její výkon služby. Jde např. o taková specifika, jako je používání bezpečnostních pásů nebo používání vysílaček. Zákon formuluje jiné hovorové zařízení, ne jen mobilní telefony. Týká se to i záležitosti zádržných zařízení, sedaček určených pro osoby do určitého věku a výšky vzrůstu. Policisté musí často předvést osoby v doprovodu dětí nebo i přímo osoby nezletilé, které splňují podmínky pro použití těchto sedaček. Nelze předem určit, kterými vozidly budeme osoby předvádět a podle toho je vybavit, služební vozy nelze plošně vybavit ani sedačkami, ani soupravami Hands free. Jde o problémy hlavně technického rázu, které už řešíme společně s ministerstvem dopravy.
Velmi složitou záležitostí je skutečnost, že policista nemůže odebrat řidičský ani technický průkaz. Pokud se podíváme do zahraničí, do jiných standardních demokracií, nikde nemá policista v pravomoci odebírání těchto dokladů. O řidičském průkazu, tedy vlastně o zákazu činnosti, by měl rozhodovat soud. Rozdíl mezi naší republikou a řečenými zeměmi se zaběhnutou demokracií je většinou v tom, že tam jsou přestupky řešeny jako soudní delikty a jejich soudy nejsou tolik zahlceny jako u nás, takže takové případy vyřizují velmi rychle. I u nás tedy tato kompetence přechází na jiné subjekty, než je policie, v našem případě na okresní úřady. Do budoucna bych to neviděl špatně. problém je spíš v úrovni právního vědomí a agresivitě našich řidičů. Denně jsme svědky závažného porušování pravidel silničního provozu ze strany řidičů, nerespektování předpisů a práva. Policii bude určitě na nějakou dobu scházet tento důležitý nástroj pro řidiče velice citelný, protože sankce ve formě pokuty není dneska zdaleka tak znatelným postihem. Odebrání řidičského průkazu na místě byl nástroj dostatečně sankční a postupně působil i preventivně. Nicméně nelze tento systémový krok odsuzovat. Nebylo by dobré, aby měla policie ve své kompetenci rozhodování o zákazu činnosti. Pakliže bude na úřadech, na které tato pravomoc přešla, všechno řádně fungovat, pak bude vše v pořádku a opatření budou mít žádoucí dopad. Stačilo by, kdyby reakce na návrhy o oznámení policie byly dostatečně pružné. V každém případě je zákon koncipován tak, aby řešil bezpečnostní prvky, a doufejme, že po delší aplikaci budeme moci konstatovat v oblasti bezpečnosti na našich silnicích značné zlepšení. Vždyť republikový průměr 3,65 mrtvých osob denně v důsledku dopravních nehod je více než varující.
Dagmar Linhartová