POLICISTA  4/2001


měsíčník Ministerstva vnitra

ze světa

KDO ŠKODÍ VÍC: ZLODĚJI, NEBO ŘIDIČI?

Od 1. dubna (a není to apríl), se v Británii zdvojnásobilo množství kamer sledujících rychlost na nebezpečných místech. Pokuty za její překročení už mezitím vzrostly ze 40 na 60 liber (v Kč x 5O). Autor pilotního programu, šéf severovelšské policie Richard Brunstorm, řekl v parlamentu, že po jejich umístění jsou výsledky ohromující, v některých místech je až 50% pokles havárií, a že mnoho z těch 3500 lidí zabitých každoročně na britských silnicích může být tímto programem zachráněno. Vybrané peníze nejdou zpět do státního rozpočtu, ale na instalaci dalších kamer. A aby ochránci lidských práv za volantem přišli o část svých argumentů, kamery nemají být skryté ani jako dosud šedivé, ale zářivých barev a každý místní časopis může zveřejňovat, kde jsou umístěny. Kritici z řad motoristů ovšem tvrdí, že bezpečnost je jen "fíkový list" jak zvýšit policejní příjmy. Institute of Advanced Motorists žádá, aby kamery měly i svítící signalizaci, o jaké omezení v tomto místě jde, aby se motoristé necítili chyceni do pasti. Royal Society for the Prevention of Accidents prohlásila, že veřejnost musí být ujištěna, že kamery jsou umísťovány opravdu jen v místech s prokazatelným bezpečnostním rizikem. Možná až příliš optimisticky soudí, že v takovém případě budou motoristé tyto projekty podporovat.

Nejen mladí řidiči, ale i ti starší přes 60 let mohou mít problémy s řízením, píše New York Times. Zatímco u mladších hraje hlavní roli nezkušenost a dynamičnost, u těch nad 60 roků zhoršení zraku (například kvůli cukrovce), zhoršení pohyblivosti, deprese a množství používaných léků. Zatímco lidé starší 65 let představují v USA pouze 11 % populace, uživatelů předepsaných léků je v tomto věku 25 %, a k tomu je třeba připočítat i ty nepředepsané.

o o o

Už ve 22 ekonomicky vyspělých zemích světa je zákonem omezeno nebo dokonce zakázáno používání celulárních telefonů za jízdy, od Británie, která podobně jako Česko zakazuje používání ručních mobilů, až po Japonsko, Izrael, Portugalsko a Singapur, které zakázaly používání jakéhokoli typu. Po mnoha smrtelných haváriích kvůli hovoru na "mobilu" řada států v USA přijala omezující opatření, například ve školních autobusech nebo pro newyorské taxikáře. "Nejde jen o to, kde jsou vaše oči, ale kde je vaše mysl," řekla podle New York Times Frances Bentsová z Dynamics Science Inc. v Annapolis. Odmítla tak argumenty výrobců mobilních telefonů, že telefonovat za jízdy není horší než jíst, kouřit nebo poslouchat hudbu.

o o o

Když policisté dopadli Christophera Lawtona (27) a Wayna Woodheada (28), měla čtyři jejich pracoviště ve střední Anglii několik týdnů plné ruce práce. Lawton byl obviněn z 377 trestných činů, z čehož bylo 91 krádeží aut. V těchto dnech byl v Leedsu odsouzen k trestu na svobodě na 28 měsíců. Woodhead byl usvědčen z 287 trestných činů, mezi nimi 84 krádeží aut, a odsouzen na dva roky. Jak konstatuje policie, krádeže aut se v těchto oblastech po jejich zatčení snížily na polovinu, což není náhoda. Oba pracovali někdy na objednávku, někdy iniciativně, aby si denně každý vydělal 120 liber na svou dávku heroinu nebo cracku. Usvědčily je otisky prstů a DNA, ale jak si pochvaloval detektiv konstábl Pete Whitman, který případ vyšetřoval, zejména Woodhead má přímo encyklopedickou paměť, jakého modelu a barvy které ukradené nebo vykradené auto bylo a kde k činu došlo. Policie odhaduje, že mezi únorem říjnem loňského roku způsobili škodu za více než jeden milion liber. Jak zabránit, aby to po propuštění z vězení nezopakovali? Pokud nepřestanou s heroinem, tak těžko.

o o o

Každý druhý Němec má problémy s promile za volantem, tvrdí týdeník Stern. A stále více mladých řidičů šlape na plyn po požití drog, jako jsou extáze, ale i heroin. Počet smrtelných nehod děsivě stoupá. Týdeník mj. interviewoval 20letého truhláře, který je již od mládí na drogách. Podle něho po požití extáze je za volantem všechno jinak: běžné barvy kolemjedoucích aut nebo dívek na chodníku jsou najednou extrémní, oko se na ně zafixuje a nehne se, přes křižovatku se jede, ať je zelená nebo červená. Podobně fixující je po extázi i hudba. Po požití kokainu je řidič agresivní, po požití hašiše jsou reakce naopak mnohem pomalejší. "Jedeš s přivřenýma očima, a i když si otevřeš okno nebo zapálíš cigaretu, neubráníš se mikrospánku," tvrdí interviewovaný. Ještě horší je to však podle něho vzít si po požití drogy uklidňující prášky, jako je diazepam - tehdy prý pomůže za volantem jen anděl strážný.

o o o

V Británii, jak píše deník Daily Mail, se diskutuje o vykázání aut s pouze jedním cestujícím do pomalého jízdního pruhu a porušení by se trestalo vysokými pokutami. Teprve vůz se dvěma a více cestujícími by směl jet rychlejším pruhem. Kritici tento nápad, který chce snížit počet aut na silnici, nazývají "samohybným apartheidem", který nerozeznává důležitost jízdy, ale počet cestujících. Pilotní projekty se však už zkoušejí (jak je vidět na obrázku) v Leedsu a Bristolu.

Připravila Sylvie KUČEROVÁ  


Copyright © 2001 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |