POLICISTA 1/2001 |
měsíčník Ministerstva vnitra projekt PHARE 98 |
Po zániku československé federace se od 1.1.1993 rozšířily kompetence Ministerstva vnitra na celou oblast vnitřního pořádku a vnitřní i zahraniční bezpečnosti státu. V důsledku této nové pozice bylo nezbytné stanovit nové priority a úkoly, jejichž plnění bylo předpokladem vytvoření podmínek pro činnost resortu Ministerstva vnitra jako výkonné a na demokratických principech fungující součásti státní správy České republiky. Přestože od té doby uplynulo už více než sedm let, stále existují vážné úkoly, které čekají na systematické a komplexní řešení. Mnohé z nich, které se bezprostředně dotýkají všech policistů, souvisí s oblastí personální práce a vzdělávání v našem resortu.
Rozvoj personální strategie stagnoval v oblasti náboru a výběru, kde nebyla průběžně systematicky organizačně a koncepčně řešena otázka přijímání do služebního poměru příslušníka Policie CR s těžištěm výběru v systematickém
a objektivním zjišťování dat o uchazečích ani problematika výběru do řídících funkcí.
Složitým vývojem prošlo i resortní vzdělávání. V celé této rozsáhlé oblasti pociťujeme akutní potřebu vytvořit ucelený, vertikálně i horizontálně prostupný a ekonomicky přijatelný vzdělávací a výcvikový systém. Jeho nedílnou součástí je i jazyková příprava. Vysílání policistů a pracovníků MV a P ČR ke studiu jazyků není systémové, nejsou stanoveny funkce, kde policista musí cizí jazyk ovládat. V současné době neexistují zvláštní opatření v oblasti dalšího vzdělávání v rámci přípravy řídících pracovníků všech úrovní a přípravy vedoucích pracovníků na převzetí špičkových funkcí. Nelze pominout ani hodnocení přípravy našich policistů pro boj s organizovaným zločinem ze strany Evropské komise, která požaduje v této oblasti zlepšení.
Neexistuje kariérní řád Policie ČR, hodnosti jsou odtrženy od funkcí. Úzce to souvisí s nesystémovým a zbytečně komplikovaným odměňováním. Systém odměňování dokonce v některých případech vytváří motivační tlaky zcela opačného směru, než je žádoucí. V praxi to vede k paradoxním situacím např.: policisté ve funkcích nižších nejsou motivováni ke snaze o povýšení, protože nezřídka má policista ve vyšší funkci nižší plat než jeho podřízení.
Vážnost české policie částečně utrpěla díky roli, kterou hrála v minulosti. Mnoho příslušníků policie chápe roli policie jako ztělesnění státní autority. Pojetí práce policie jako služby ve smyslu moderní komunitní práce policie je málo rozvinuté. V policii není znám moderní model řízení kvality za účelem zlepšení současné situace.
Se záměrem dořešit tyto klíčové oblasti personalistiky, využil resort vnitra podporu Evropské unie nabízenou v rámci Národního programu Phare pro Českou republiku a předložil v roce 1998 Evropské komisi projekt, jehož cílem je dosažení efektivního a rychlého zlepšení činnosti v této oblasti. V listopadu 1999 byl Řídícím výborem Evropské komise pro výstavbu institucí a twinning (European Commission Steering Committee for Institution Building/Twinning) v Bruselu schválen twinningový1) projekt Ministerstva vnitra České republiky Phare CZ/IB/JH/02, obsahující dva subprojekty :
Z nabídek několika členských zemí EU si zvolilo Ministerstvo vnitra jako partnerskou zemi pro twinningový projekt SRN. Předpokladem úspěšné spolupráce je zkušenost našich západních sousedů při transformaci a začlenění bývalé východoněmecké a německé policie do jednoho společného státu, délka společné hranice, dosavadní velmi dobré mezinárodní kontakty a příhraniční spolupráce, a z toho plynoucí informovanost německých kolegů o organizaci a fungování naší policie.
Řešení projektu a implementaci jeho výsledků garantuje odbor personální Ministerstva vnitra České republiky (dříve odbor personální práce a vzdělávání), ve spolupráci s ministerstvy vnitra Svobodného státu Sasko a Velké Británie. Na čele projektu stojí za českou stranu ředitelka odboru vzdělávání a správy resortního školství MV ČR a za stranu německou zemský policejní prezident Svobodného státu Sasko. Na řešení projektu významně participuje dlouhodobý expert EU, zkušený policista, který vykonával různé funkce od základních až po práci policejního prezidenta a ředitele sekce na ministerstvu vnitra. Tento poradce současně koordinuje spolupráci krátkodobých zahraničních expertů ze SRN, Velké Británie, Nizozemska a Dánska. Práce na projektu byly zahájeny ihned po jeho schválení. Termín ukončení projektu, stanovený Delegací Evropské komise v Bruselu, je 30. červen 2001.
Základem vymezení cílů první části projektu byla potřeba zlepšit speciální výcvik policistů zapojených do boje proti organizovanému zločinu. Chybí speciální znalosti cizích jazyků a právních a taktických možností policie členských států EU v boji proti závažné trestné činnosti, které jsou nutné při mezinárodní spolupráci a výměně zkušeností. Zlepšení vyžaduje i spolupráce mezi policií, justicí a finančními orgány - společné vyšetřovací týmy těchto orgánů u nás neexistují. Proto je první část projektu zaměřená na speciální školení zpravodajských analytiků a na posílení mezinárodní spolupráce v rámci boje proti organizovanému zločinu prostřednictvím speciálních terminologických kurzů angličtiny a němčiny a poskytnutím výcviku ve speciálních vyšetřovacích metodách. Vyškolení policisté - styční důstojníci v oblasti boje proti organizovanému zločinu pak budou provádět výcvik dalších příslušníků Policie České republiky. Hlavní cíle tohoto subprojektu, jehož garantem je Služba policie pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti PP ČR, jsou následující:
Vymezení níže uvedených cílů projektu vycházelo z analýzy organizace policejních sborů demokratických zemí a z principů charakteristických pro fungování policejních sborů moderních evropských demokracií, které navrhuje a doporučuje Evropská unie2). Dalšími východisky byly poznatky ze zahraniční spolupráce odboru personálního práce a vzdělávání MV od roku 1993 a rozbor současné situace v oblasti personální práce a vzdělávání v resortu vnitra.
Dosažení těchto cílů, včetně splnění požadavku kompatibility s právem EU, bude pochopitelně vyžadovat zásadní změny v legislativě týkající se Policie České republiky (zákon o policii, zákon o služebním poměru, některá ustanovení zákoníku práce aj.).
Řídící výbor projektu
Vzhledem k hloubce, závažnosti a citlivosti předpokládaných změn a v zájmu potřeby bezpodmínečně dovést projekt do termínu stanoveného Delegací Evropské komise v Bruselu k úspěšnému konci v podobě systémových řešení, která patří k předpokladům přijetí České republiky do Evropské Unie, byl ustanoven Řídící výbor projektu Phare "Komplexní systém řízení lidských zdrojů pro Policii a zaměstnance Ministerstva vnitra" ve složení:
ministr vnitra ČR, náměstek ministra vnitra pro veřejný pořádek a bezpečnost, policejní prezident PP ČR, náměstek policejního prezidenta pro uniformovanou policii, náměstek policejního prezidenta pro neuniformovanou policii a ředitelé zaangažovaných odborů MV ČR: personálního, vzdělávání a správy resortního školství, bezpečnostní politiky, koncepcí a organizace.
Řídící výbor schválil a podpořil cíle projektu s předpokladem, že bude v šestiměsíčních intervalech kontrolovat a schvalovat zprávy o postupu prací a vybere nejvhodnější předložené varianty řešení jednotlivých modulů projektu. První zasedání řídícího výboru se uskutečnilo v srpnu 2000.
Organizace a zodpovědnost.
K dosažení cílů projektu bylo vytvořeno 12 modulů, které znázorňuje následující organizační schéma.
Každý modul řídí vyčleněný odborník, který vede pracovní skupinu složenou z cca 11 specialistů na danou problematiku, vytipovaných z příslušných útvarů ministerstva vnitra, Policejního prezídia ČR a z výkonných součástí Policie ČR. Jednotlivé pracovní týmy spolupracují podle schváleného harmonogramu s dlouhodobým expertem EU a s krátkodobými zahraničními experty. Činnost pracovních týmů je koordinována k tomu určenou pracovní skupinou a dlouhodobým expertem EU.
Zaručené výsledky projektu.
U projektů, do nichž jsou z prostředků Phare investovány nemalé finanční prostředky, musí být garantováno náležité využití této dotace. V oblasti personálního managementu očekává Evropská komise od české strany u našeho projektu tyto základní zaručené výsledky:
V současné době mají pracovní skupiny za sebou rok intenzivní činnosti. Přestože práce na projektu, vykonávaná členy týmů současně s běžnou pracovní náplní, stojí každého z nich nemálo úsilí, postupně se přibližujeme k dosažení cílů projektu. O těch nejzajímavějších výsledcích z oblasti řízení lidských zdrojů vás chceme postupně informovat v každém dalším čísle. Pochopitelně uvítáme i konstruktivní připomínky a názory čtenářů, které mohou poskytnout řešitelům projektu další zajímavé pohledy a podněty.
PhDr. Geraldina Palovčíková,CSc.
oddělení personálního rozvoje
odbor personální MV ČR
1) „twinned“ - „spojený“, tzv. „twinningové“ projekty Phare řeší země kandidující na vstup do EU ve spolupráci s vybranou členskou zemí EU. Součástí twinningu je pobyt dlouhodobého experta EU v kandidátské zemi po dobu trvání projektu.
2) Organizace policie v členských státech EU zohledňuje následující standardy:
3) Assessment je metoda používaná při výběru pracovníků do vedoucích funkcí, při níž účastníci absolvují přiměřeně sestavenou řadu úkolů simulujících typické manažerské pracovní činnosti. Jsou při tom hodnoceni zkušenými psychology a zvlášť pro tyto účely vyškolenými vedoucími pracovníky. Výsledkem je poměrně přesná předpověď budoucího pracovního výkonu uchazeče.