POLICISTA  11/2001


měsíčník Ministerstva vnitra

slovo policejního prezidenta

SLUŽBA
KRIMINÁLNÍ POLICIE
A VYŠETŘOVÁNÍ
Policejní prezident generálporučík JUDr. Jiří Kolář
Se strukturou a začleněním nové společné Služby kriminální policie a vyšetřování (SKPV) nás seznamuje policejní prezident generálporučík JUDr. Jiří Kolář.


V minulém rozhovoru jsme rozebrali filozofii pojetí nové Služby kriminální policie a vyšetřování. Dnes si povíme něco o další vývojové fázi procesu vzniku nové služby, a sice o postupné realizaci. Není hotová. Nová služba se teprve vytváří, je to poměrně dlouhý proces. Důležité ale je, že byly vytvořeny dvě základní a velmi důležité podmínky. Za prvé byly vytvořeny legislatiní základy, bez kterých by nová služba nemohla vzniknout. Je to novela trestního řádu a z ní vyplývající novela zákona o Policii České republiky.

Za druhé došlo ke koncenzu na nejvyšší řídící úrovni Policie ČR, Úřadu vyšetřování a Ministerstva vnitra. Jmenované složky se shodly na struktuře a na principech začlenění nové služby do policie a způsobu jejího řízení. Umožnilo to vytvoření jednotlivých pavouků, poskládání konkrétních funkcí, upřesnění vzájemných vztahů, prostě vytvoření úplných a jasných schémat.

Vytvoření legislativního rámce a koncenzus, tomu odpovídající prováděcí dokumenty, to byly dva základní předpoklady ke vstupu do další fáze, fáze realizační, při které musí dojít k plné integraci dvou dosavadních služeb, služby kriminální policie a služby vyšetřování.

Mimo to, že byly vytvořeny legislativní podmínky a došlo ke koncenzu ohledně struktury na řídících úrovních, to znamená okresu, kraje a centra, schválil také ministr vnitra, opět na základě koncenzu mezi všemi subjekty, novou vzorovou systemizaci.

Všechny jmenované vstupní předpoklady nám umožňují realizovat fázi naplňování systemizace, to znamená perzonifikaci vytvořených systemizovaných pracovních míst (tabulek). Každý kraj dostal za úkol tabulky konkrétně naplnit, tedy přesně stanovit, jak budou zařazeni jednotliví vyšetřovatelé a jednotliví kriminalisté, protože obě služby se personálně ruší a vytváří se nová společná služba.

K možnosti naplnění tabulek byly opět konsenzuálně vytvořeny zásady. Během poměrně složitých jednání bylo prosazeno několik zásadních principů, z nichž nejdůležitější je princip parity. Přímo od nás z centra byly stanoveny mantinely a pravidla, za jakých lze tabulky naplňovat od těch funkcí nejvyšších až po vedoucí odborů. Šlo o to, aby se vytvořila vyváženost mezi funkcionáři policie a těmi, kteří přicházejí z Úřadu vyšetřování. Dokonce jsme stanovili "na tvrdo", že dosavadní ředitel krajského Úřadu vyšetřování nebo okresního Úřadu vyšetřování, rovná se povinně zástupce ředitele kraje nebo okresu. Ostatní funkce musí být poměrně obsazovány tak, aby nastala vyváženost obou služeb. Samozřejmě s tím, že podmiňujeme celou systemizaci od ředitelů správ až po oddělení vzájemnou dohodou. Musí být podepsána jak ředitelem správy, tak jeho zástupcem, to je nynějším ředitelem KÚV nebo OÚV. Stanovení funkcí "na tvrdo" je podmíněno souhlasem zúčastněných, musí se s tím ztotožnit. Může se samozřejmě stát, že někdo nebude chtít určenou funkci vykonávat, v tom případě to musí osobně uvést, a pak může přicházet v úvahu i jiná alternativa.

K takovýmto rozhodnutím jsme přistoupili z několika důvodů. V prvé řadě proto, že na všech poradách našich teritoriálních ředitelů i Úřadu vyšetřování vždycky a zásadně zaznívalo, že jsou schopni se dohodnout, takže my jsme neudělali nic jiného, než že jsme té dohodě dali formální ráz. V drtivé většině případů tomu tak skutečně je, až na drobné výjimky k dohodě na všech úrovních dochází bez problémů. To je všechno záležitost deklarované první zásady - parity.

Druhou zásadou byla nutnost zachovat počty funcí tak, aby jeden z kriminální služby dělal velitele, druhý ze služby vyšetřování jeho zástupce, nebo naopak. Vytvořená organizační schémata tomu naprosto odpovídají. Neměli jsme zájem na navyšování funkcí nad nezbytný rámec. Je to pouze plná integrace existujících služeb se vším, co s tím souvisí. Nevyžádá si to navýšení nákladů. Ke druhé zásadě také patří princip subsidiarity z pohledu centra, to znamená, že si každý kraj musí pokrývat veškeré náklady ze svých rozpočtů. Jen v závažných případech bychom ekonomické otázky řešili z centra.

Stanovením jmenovaných zásad a principů byly vytvořeny podmínky pro bezproblémovou integraci obou služeb. Ani jedna nemůže říci, že by byla diskriminována, profesně degradována, případně jedna pohlcena druhou. I název stavíme tak, aby vyloučil podobné úvahy. Malá odlišnost existuje pochopitelně na úrovni centra, které samozřejmě řídí útvary s celorepublikovou působností, které jsou na krajích pouze dislokačně ve formě expozitur. Jsou to například útvary pro boj s organizovaným zločinem, služba pro odhalování korupce a závažné hospodářské kriminality, protidrogová centrála, servis operativních služeb apod.

Další fází při vzniku nové Služby kriminální policie a vyšetřování bude společná tvorba, úprava či novelizování interních předpisů. Musíme také řešit i méně závažné a bagatelní činy. To vše obnáší upravit minimálně 120 předpisů, takže nás čeká ještě opravdu velký kus práce.

Zaznamenala Dagmar LINHARTOVÁ  



Copyright © 2001 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |