POLICISTA  12/2000


měsíčník Ministerstva vnitra

prevence

Na doporučení Metodické rady pro preventivně informační skupiny Policie ČR vyhlásil na počátku letošního roku policejní prezident rok 2000 rokem ochrany motorových vozidel. Pro pracovníky Policie ČR se tak stala uvedená problematika jednou zvýznamných priorit jejich preventivní, informační, ale samozřejmě i represivní činnosti. Smyslem celého opatření byla motivace knadstandardním aktivitám, a to i přesto, že byla některá statistická čísla za rok 1999 v ČR docela příznivá - pokles u krádeží motorov ých vozidel o 2,8 %, pokles u krádeží věcí zaut dokonce o 4,5 %. Automobilová kriminalita však stále představuje jedno zbezpečnostních rizik.

Výzva policejního prezidenta však nesměřovala pouze do vnitřních řad, ale chtěla oslovit i pojišťovny, výrobce, dovozce a prodejce zabezpečovací techniky, montážní firmy, soukromé bezpečnostní služby, správce a majitele hlídaných parkovišť a garáží a vneposlední řadě výrobce a dovozce automobilů, kteří zásobují náš trh.

Na čele aktivního pelotonu se objevily pracovníci PIS

Výzvu policejního prezidenta uváděli vživot především policisté zařazení vpreventivně informačních skupinách Policie ČR (PIS) při okresních, městských či obvodních policejních ředitelstvích. Vsoučasné době jich existuje bohužel pouze něco přes padesát. Ktomu je však třeba připomenout, že většina tzv. skupin představuje jednu policistku či jednoho policistu. Skupiny, kde pracují alespoň tři pracovníci, se dají spočítat na prstech jedné ruky.

Velké pomocníky našly ve svých řadách mezi pracovníky zejména dopravní a kriminální policie. Součástí preventivních aktivit bylo pořádání různých výstav, poradenských dnů, účast na autosalonech a předvádění techniky pro širokou veřejnost. Preventisté dále připravili nespočet tiskových informací, letáčků a rad pro veřejnost.

V rámci roku ochrany aut bylo provedeno velké množství besed na různá témata - zabezpečení vozidel, ochrana majetku, dopravní předpisy, povinné vybavení vozidel, motocyklů a jízdních kol. Policisté nezapomněli ani na naše nejmenší, na děti a mládež.

Časté návštěvy ve školách, dny spolicií, besedy, soutěže a zvýšený dohled nad cyklisty podtrhl důležitost dopravní výchovy jako integrální součásti prevence kriminality. Policisté vtéto oblasti mají dobrého partnera především v aktivistech Besipu.

K dobré informovanosti veřejnosti se přidaly centrálně vyrobené a metodickou radou navržené letáčky k zabezpečení aut a k ochraně jízdních kol. Obdobně tomu tak bude i vdalším roce a nejen zoblasti automobilové kriminality. Svou měrou přispělo i vydání osvětové publikace "Klíč k bezpečí" a videokazeta "Krádeže aut a možnosti jejich zabezpečení" již dříve připravená odborem prevence kriminality MV ČR. Zejména novináři kladně přijímají informace uveřejňované na internetové stránce MV ČR - www.mvcr.cz (zvláště pak pasáže věnované prevenci kriminality).

První pozitivum - databáze odcizených vozidel - nová služba Ministerstva vnitra veřejnosti

Automobil může měnit svého majitele, a proto je třeba při pořízení si staršího vozidla zkontrolovat původ a správnost identifikačních čísel (číslo motoru či podvozku, VIN kód - číslo karoserie a typ). Proto byla od 1. ledna 2000 zpřístupněna veřejnostipolicejní databáze odcizených a hledaných vozidel na internetové adrese www.mvcr.cz. Jde o velmi významnou preventivní službu resortu Ministerstva vnitra veřejnosti. Vozidlo lze identifikovat podle státní poznávací značky, čísla motoru nebo VIN čísla. Program umí pracovat smožností přeražení některých čísel - velmi časté jsou záměny 1 na 7, případně 3 na 8.

Projekt STOP 24

Jeden zprvních letošních preventivních projektů se zrodil podle anglických zkušeností na MŘ Policie ČR vBrně. Experiment spočívá vtom, že si majitel auta, který nepředpokládá využívání vozidla včasovém období od půlnoci do pěti hodin rána (v této době se auta nejvíce kradou), vylepí na zadní sklo zevnitř automobilu zelenobílou samolepku. Pokud se takto označené motorové vozidlo pohybuje vuvedenou dobu na silnici, je předmětem zvýšeného zájmu policejních kontrol.

Několikaměsíční zkoušení projektu STOP 24 vrůzných městech České republiky ukázalo značný zájem veřejnosti o takovou službu Policie ČR. Jen pro představu - dosud již bylo vytištěno přes 300 000 preventivních samolepek. Kromě preventivního významu nabídl uvedený projekt podanou ruku Policie ČR veřejnosti. Při vyzvedávání samolepek na policejních služebnách, při výstavách, poradenských dnech a dalších policejních preventivních aktivitách byl navázán neformální kontakt sobčany. Ti se také často zajímal i o možnosti a způsoby ochrany vozidel před odcizením nebo vykradením.

Databáze odcizených autorádií, karty bezpečí, auto není trezor, auto není výloha ...

Na vyjmenování a podrobné vysvětlení jednotlivých preventivních projektů by nestačilo ani celé jedno číslo časopisu. Projekty snázvy - auto není trezor (informační tabule komezení vykrádání vozidel na velkých parkovištích), karty bezpečí pro děti (rady a telefonní spojení na krizové subjekty), průkazy cyklistů a mladých kriminalistů, technické průkazy jízdních kol, bezpečně na silnici (reflexní vesty a čelenky), bezpečnost cyklistů, auto není výloha (letáky na stěrače), drogy za volant nepatří , registrace jízdních kol a databáze odcizených autorádií - doslova vyburcovaly občanskou veřejnost vrůzných místech naší republiky. Tím byl zcela naplněn jeden zúkolů k "roku aut".

Prevence byla doprovázena aktivní represí

Uplynulý rok 2000 potvrdil okřídlené heslo, že dobře prováděná aktivní represe pomáhá prevenci. Policisté při nesčetných dopravních akcích zjišťovali opakovaně stejné přestupky a nedostatky při řízení motorových vozidel a jízdních kol:

Stále větší počet nehod sčasto tragickými následky způsobují mladí lidé bez dostatečných řidičských zkušeností. Navíc přibývá počet mladistvých, kteří dokonce ani nevlastní řidičské oprávnění, a přesto usedají za volant mnohdy navíc posilněni alkoholem.

Notoricky špatný technický stav starších automobilů, které jen těžko odpovídají požadovaným technickým parametrům. Při kontrolách motocyklů a jízdních kol je stav ještě méně uspokojivý. Řidiči opomíjejí vybavit auta schválenými typy autolékárniček. Vybavení hasicími přístroji je mizivé.

K nehodám vede také větší přísun informací do aut (rádio, mobilní telefon, navigační systém, internet), neboť řidiči se pak nevěnují dostatečně řízení.

Přibývá nepořádku na silnicích (větve, pneumatiky), špatný technický stav silnic a dálnic také nepřispívá ke zkvalitnění provozu na komunikacích.

Řidiči neovládají základy první pomoci.

Výsledky krátkodobého statistického šetření

Jednou zoblastí, která je pravidelně trnem voku, jak majitelům tak policistům, je vykrádání vozidel a odcizování jejich součástek. Statistická čísla to jen podtrhují. Proto byla připravena dobrovolná akce, která ve svých důsledcích měla pomoci odhalit zejména příčiny a ukázat cestu k řešení.

V úzké spolupráci spracovnicemi a pracovníky PIS Kladno, Liberec, Olomouc, Ostrava, Plzeň, Praha, Sokolov a Teplice byla vobdobí měsíců duben, květen a červen roku 2000 sledována řada statistických čísel.

Smyslem akce bylo zjistit reálný stav na úseku vykrádání věcí zautomobilů za poměrně reprezentativní období vněkolika vybraných, nejvíce zatížených městech ČR. Všechna města jsou navíc zapojena do KSP a pracují vnich policejní PIS.

Hlavním výsledkem akce bylo zjištění reálných čísel. Pro okresy míra zatížení jednotlivých jejich částí (ohniska) touto trestnou činnosti, zda je odcizováno vnější příslušenství automobilů (zrcátka, antény, střešní nosiče, ozdobné prvky karoserie - znaky či loga, puklice, pneumatiky sráfky) nebo věci uložené uvnitř ve vozidle (autorádia, příruční zavazadla, mobilní telefony, fotoaparáty, videokamery, oblečení, rezervní pneumatiky sráfky, nářadí, hever). Dalším sledovaným údajem bylo, co pachatelé p řekonávají, případně jakým způsobem (rozbitím skla, překonáním zámků) se dostávají do vozidel. Vneposlední řadě se vyhodnocoval nápad trestné činnosti na tři typy nejvíce rozšířených automobilů značky Škoda - Favorit, Felicie a Octávie.

Výsledky jsou následující. Za sledované období došlo v určených lokalitách k 5352 případům odcizení předmětů zevnitř vozidla (2887 rádií, 605 nářadí a 1860 kusů odložených věcí) a k 179 případům odcizení předmětů zvenku vozidla (74 pneumatik s ráfky, 14 antén, 4 střešní nosiče a 87 jiných předmětů). Za druhé čtvrtletí letošního roku tak došlo ke 4824 případům vniknutí do vozidla (1608 rozbitím skla, 1182 překonáním zámků a 2034 jiným způsobem). Z napadených vozidel bylo celkem 4215 sledované značky (867 Favorit, 2357 Felicie a 991 Octávií).

Získané informace budou sloužit ke stanovení aktivních preventivních opatření vedoucích kodstranění či zmenšení možností páchaní této trestné činnosti. Pro všechny je totiž výhodnější minimalizovat možná rizika - tedy řešit příčiny a ne až důsledky.

Závěr

K omezení krádeží aut či jejich vykrádání nadále rozhodující měrou přispívá zabezpečovací technika. Od mechanických zábranných prostředků přes imobilizéry a autoalarmy až po využití vyhledávacích systémů.

Občané by nikdy neměli dát na rady tzv. domácích kutilů - odborníků, kteří instalují v různých místech skryté vypínače a rozpojovače důležitých elektrických obvodů. Nejedno takto "zabezpečené auto" neskončilo sice v rukou zlodějů, ale na vrakovišti, neboť doplatilo na neodborný zásah do elektroinstalace, který způsobil zkrat a následný požár. Navíc veškerá pevně spojená technika zabudovávaná do vozidel musí odpovídat schválení Ministerstva dopravy a spojů a mít tak atest 8 SD.

JUDr. Tomáš Koníček,  
JUDr. Pavel Kocábek  


Copyright © 2000 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |