POLICISTA  6/1999 Technika kolem nás  

Málokdy má zkratka anglického názvu stejná počáteční písmena jako táž věc v češtině, ale GPS tím případem je: Global Position System se do češtiny prostě překládá jako Globální polohový systém. Jde o vynález, jehož podstata a hlavně praktické využití by ještě před pár lety zněly našim uším jako výmysl spisovatele science fiction.

Dneska je Globální polohový systém ryzí realitou - a zítra se stane všední samozřejmostí. Jako už dnes jsou notebooky, mobilní telefony, internet.

U kořene nápadu musela být zřejmě dávná dovednost velkých mořeplavců, kteří dokázali úspěšně stanovit polohu své lodi, majíce pár prostých předpokladů: mapu, sextant a aspoň kousek čisté hvězdné oblohy. Z postavení hvězd nad obzorem odečetli svou pozici na glóbu se záviděníhodnou přesností: a když člověk přesně ví, kde se nachází, může se pak už snáz dostat kamkoli jinam. Když se na zemském nebi objevily ve druhé půli století hvězdy umělé, tedy satelity všeho druhu a telekomunikační zejména, všechno se zjednodušilo. Nahradily prostě při navigaci svit hvězd svými signály. Protože vlnám jejich vysílačů nejsou překážkou ani husté mraky, ani bouře.

Jak už to tak ovšem na světě bývá, napřed se nápadu ujala armáda, potažmo ta nejbohatší, tedy americká. Vytvořila ucelenou síť speciálních umělých družic, rovnoměrně rozmístěných ve výšce 2O 000 kilometrů nad povrchem Země), aby s jejich pomocí mohla kdykoli přesně stanovit polohu kteréhokoli ze svých plavidel či letadel - na celém zemském glóbu. (Nedílnou součástí systému jsou ovšem mnohem početnější monitorovací a řídící pozemní stanice. Jejich síť je nejhustší v USA, o něco řidší v Evropě a nejméně jich najdeme třeba v Austrálii či v Antarktidě. Ale i tam jsou, i tam se dá na systém GPS spolehnout.)

Přičemž, to dlužno zdůraznit, věc platí ve smyslu aktivním i pasivním: svou pozici může v minimálním čase stanovit posádka sama, právě tak jako o ní dobře ví její daleká kontrola někde na základně...

Záhy se ale ukázalo, že kapacita sítě je dimenzovaná natolik, že armáda možností sítě GPS využívá jen z několika procent: a tak ozbrojené síly učinily gesto, jež by pacifista moc nečekal, a daly svá zařízení k dispozici všem ostatním. Prostě - k obecnému užitku...
A začaly se dít věci.

* * * 

Jeden z přístrojů GPSV tomhle případě dlužno říci, že naše české zpoždění za velkým světem, jež jsme si v minulosti zvykli považovat za samozřejmost, se díky přičinlivým soukromým firmám, které se "kauzy GPS v Čechách" ujaly, vpravdě minimalizovalo. Takže zatímco nejluxusnější vozy značek Mercedes a BMW už mají přístroje GPS namontovány v základním vybavením, u nás - jako jinde po světě - lze takový přístroj do - víceméně jakéhokoli - auta dokoupit a zcela jednoduše uvést do provozu. Jen digitální mapa republiky měla malinko zpoždění, ale už je na světě taky: takže stačí koupit CD, zasunout do přístroje a nechat se navigovat po cestách i necestách. Mapy pro GPS systém jsou velice podrobné, vedou řidiče jako po provázku. Po zapnutí přístroj zjistí polohu a vy mu jen zadáte cíl: a pak už vás naviguje nejkratší cestou, přičemž postaví-li se vám do cesty překážka - v podobě havárie, objížďky či třeba povodně - najde spolehlivě nejvhodnější objízdnou trasu.

Je jisté, že takovou službu neoceníte za humny, kde znáte sám silniční síť jako svoje boty, ale v dálné cizině nepochybně. Co takové vybavení znamená nebo bude znamenat třeba pro tiráky, kteří mnohdy jedou kamsi do neznáma, je nabíledni. Nehledě na to, že i tady je výhoda jaksi oboustranná: také vzdálený majitel špeditérské firmy, jenž si pořídí terminál GPS a vybaví přístroji své vozy, může mít neustálý perfektní přehled, kde se jeho zaměstnanci právě pohybují. Což možná nepotěší každého z řidičů, být takhle "pod dohledem", ale z hlediska efektivity firmy a ekonomiky jejího provozu může dokonalý pořádek znamenat nemalý přínos... A zvláště vzhledem k mnohamilionovým hodnotám, jež dnes tiráci převážejí světem, je pořizovací náklad na přístroje GPS vlastně zanedbatelný, jeho výhodnost nedozírná a návratnost velice rychlá...

* * * 

Na předváděcím dnu, uspořádaném Střední policejní školou v Jihlavě, mohlo několik desítek zájemců z resortu ministerstva vnitra, ale i odjinud, možnost vyslechnout teoretickou instruktáž odborníků z firem, jež se v České republice prodejem a zaváděním GPS technologií zabývají, ohledně teorie i praxe GPS - a potom na vlastní oči v terénu vidět, jak systém doopravdy pracuje.

Přičemž výhody využití GPS v policejních službách jsou nepochybné na první pohled: operační středisko má neustálý a dokonalý přehled o rozmístění hlídkových vozů v rajonu, zatímco jednotlivé posádky se nepřetržitě dokonale orientují v terénu. V případě zajištění místa nehody nebo trestného činu je možno okamžitě a zcela přesně zaměřit místo v terénu a předejít tak pozdějším nejasnostem.

Samozřejmě: není to zadarmo, ale není to ani drahé. Prodejní cena jedné mobilní stanice GPS se dnes u nás pohybuje mezi osmi až patnácti tisíci, podle výkonnosti, dokonalosti a uživatelského pohodlí (chcete-li třeba mašinku s větším displejem, zaplatíte pochopitelně víc). Za vlastní provoz přístroje se už ale neplatí nic, tedy žádné paušály jako třeba u mobilu: družice prostě dala americká armáda k dispozici nezištně a zadarmo. Něco samozřejmě stojí pevná stanice, vyškolení personálu, softwerové vybavení, tedy digitální mapy a podobně. Ale hodíme-li na druhou misku vah výhody, pak jsou součty nepochybné.

* * *

GPS je docela jistě i nejspolehlivějším bezpečnostním systémem: nikdo se nemůže ztratit, i kdyby o to sebevíc stál. Odcizený vůz, na jehož palubě je přístroj diskrétně umístěn, lze neustále zaměřovat a jeho zadržení je tedy jen otázkou času a vynaložených sil. (Samozřejmě, zloděj může přístroj GPS roztřískat třeba kladivem, ale i pak je tu aspoň horká stopa: poslední zaznamenaná pozice...)

GPS ovšem může zachraňovat nejen odcizená auta, ale taky lidské životy. Přístrojem se dnes totiž víceméně automaticky vybavují vědecké expedice do odlehlých koutů země, pralesů, pouští či sněžných plání, ale nosí je s sebou i horolezecké expedice. Patří k vybavení vozidel na rallye či dálkových jízdách, mívají ho letci v balonech i osamělí mořeplavci na dálkových plavbách.

Sedmadvacet amerických družic (tři z nich tvoří rezervu) doplňuje na světové obloze síť ruských sputniků systému Glonass: k propojení obou sítí zatím nedošlo, zůstává dnes ale jen otázkou času a dobré politické vůle. Pak se stane nevitelná síť nad zeměkoulí ještě přesnější, navíc se vbrzku předpokládá postupné vypouštění nové, ještě dokonalejší generace satelitů. Jestliže dnes užití pro civilní účely předpokládá praktickou přesnost měření v řádu desítek metrů, pak blízko je doba zpřesnění na pouhé metry. (Přesnost systému pro účely vojenské je pochopitelně už i dnes podstatně vyšší.) GPS je technologie jednadvacátého století, již dostali lidé do vínku jako ukázku, jaksi napřed. Ti, kdož ji vyzkoušeli v praxi, na ni už nedají dopustit. A zítra to bez ní prostě nepůjde.

Jan. J. Vaněk  
Foto Václav Šebek  

 


Copyright © 1999 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |