|
Nelekejte se, nepovedeme novou řeč na staré téma, tedy o zlodějích za volanty pražských drožek, záhlaví rubriky platí.
Dlužno předeslat, že není mezi filmaři moc jmen, jež jsou pro obecenstvo předem příslibem, ne-li zárukou zajímavého, neřku-li přímo mimořádného zážitku. Francouzský režisér Luc Besson se mezi ně už stačil zapsat: jednak svým skvělým filmem Brutální Nikita (pozor, nezaměňovat s nastavovanou kaší stejnojmenného amerického televizního seriálu, jenž z původního námětu využil či zneužil jen charaktery hlavních postav a základní situaci), nevšední gangsterkou Leon či podivuhodně bizarním a svižným sci-fi Pátý element. Snad proto asi přivábí některé diváky do kin i film Taxi, na němž je ovšem Besson podepsán "jen" coby scenárista a producent, zatímco režii - asi mazaně - přenechal méně slavnému kolegovi Gérardu Pirésovi.
Šlo totiž o dáreček danajský: Besson napsal kupodivu příběh, jenž nemá hlavu ani patu. A to je už dneska, když jsme uvykli všemožným slátaninám, opravdu co říci. Výsledný tvar skoro působí dojmem, jako kdyby autor snad omylem předal realizátorům skicu, nahrubo nahozenou první verzi, zatímco konečný produkt jeho práce zůstal skryt doma v počítači. Po dynamickém rozjezdu se smysl vyprávění rozplyne v šíř i v dál a po hodině trápení (celý film má 85 minut, to je dneska skoro kraťas) se dočká konsternovaný návštěvník biografu svižné závěrečné honičky (úvodní, taky moc pěknou, motocyklovou ovšem pro změnu vystřídají auta): s hezkou pointou, pravda, a s nevšední kamerou, jež užaslým očím předvede Marseilles malebnou i moderně odlidštěnou.
Vypreparovat příběh z toho zmateného balastu je dřina, ale budiž: taxikář, opravdový machr volantu, se skamarádí s policistou, jenž ne a ne absolvovat autoškolu. (Ve Francii se kupodivu najdou i tací, inu, galská ležérnost...) Společně pak - obstarožním peugeotem - honí gang německých bankovních lupičů, kteří ovšem zásadně jezdí v mercedesech. (Integrace neitegrace, bošové musí být poraženi...)
Četníci z funésovských komedií byli ovšem proti policistům z filmu Taxi hotoví mudrci, ještě že na německé darebáky našel režisér vpravdě vybrané grázlovské týpky, takže sympatie tuzemského diváka přece jen zůstanou (snad) na správné straně barikády.
Logiky se nikdo nedohledá, pokud by tak hodlal činit, a smyslu celé podívané taky ne. Slibní herci Samy Naceri, Frederic Diefenthal, Marion Coillardová a další se tudíž zoufale chytají střípků svých dialogů, povětšinou ovšem křečovitě "vtipných". Mizerná krimikomedie, jež se možná snažila navázat na druhdy slavnou francouzskou tradici žánru - ale kdeže předpředloňské sněhy jsou...
(jjv)