POLICISTA 4/1999 | Slovo policejního prezidenta |
![]() |
![]() |
O připravovaném převedení některých pravomocí z policejního prezidia na Správy krajů nám řekl plk. JUDr. Jiří Kolář:
Nejprve je třeba si uvědomit, že se obecně v teorii řízení vždycky střetávají, nebo jsou ve vzájemné kombinaci, dvě základní filozofie, a to otázka centralizace a decentralizace. Já tvrdím, že by tyto dvě filozofie měly být vždy vyvážené, rád volím zlatou střední cestu. Je ale třeba si také uvědomit, že v policii jednoznačně převládá princip centralizovaného řízení. Ovšem, policie je specifický, ozbrojený sbor, kterému je centralizované autoritativní řízení bližší. Nicméně je tady spousta řídících procesů, které je podle mého názoru nutno decentralizovat, protože takové řízení bude daleko efektivnější. Jestliže tedy chceme řídit policii vyváženě, je třeba právě z těchto hledisek posoudit řídící úseky policejní práce a ekonomické procesy, které lze decentralizovat. No a v tom je smysl mých opatření, která jsem udělal po svém nástupu do funkce. Mám-li být konkrétní, jde zejména o otázky ekonomické a personální. Ten kdo má personální a ekonomické pravomoce, ten skutečně řídí.
Policejním prezidiem byl ministrovi vnitra předložen návrh nové úpravy rozsahu pravomocí služebních funkcionářů jednat a rozhodovat ve věcrch služebního poměru. Týká se to např. dosavadních pravomocí policejního prezidenta ustanovovat okresní ředitele. Tuto pravomoc chci decentralizovat a převést ji na Správy krajů, to znamená na krajské ředitele. Mám za to, že při současných osmdesáti šesti okresech, které Česká republika má, mohu jejich práci sledovat a hodnotit pouze ze statistických údajů, ale detailně je nemohu znát. Jen krajský ředitel může toho kterého okresního ředitele správně posoudit a ohodnotit jeho práci, protože ví, s jakým úsilím dosahuje výsledků. A to si myslím, že je správné.
Návrh předpisu o změně pravomocí je v připomínkovém řízení na ministerstvu vnitra a bude v nejbližší době vydán. Zabývám se také intenzivně decentralizací ekonomické oblasti, ale ta je, jak už jsem několikrát zdůrazňoval, závislá na kvalitním informačním prostředí. Je důležité, aby veškeré ekonomické operace byly okamžitě čitelné, aby bylo možné udělat si v kteroukoliv chvíli obraz o jakémkoliv policejním celku, a ne ve dvou až tříměsíčním skluzu jak tomu bylo donedávna. Proto byl již v loňském roce na jedné krajské správě zaveden zkušebně nový EKIS (ekonomický informační systém). Od počátku letošního roku je používán plošně již v celé republice a na konci roku bude vyhodnocen. Má sice ještě nějaké neduhy, ale věřím, že právě tento krok umožní postupnou decentralizaci některých ekonomických procesů a jejich řízení. Od disponentů nejvyšších stupňů chceme přenášet pravomoce stále níž tak, aby i disponent základního strukturálního článku policie, kterým je okresní ředitelství, měl rozhodovací pravomoc v oblasti ekonomiky daleko hlubší, než má dnes.
Tedy abych shrnul odpověď na decentralizaci pravomocí. Pravomoc, personální i ekonomická, se má vykonávat vždy tam, kde to reálně lze, a ne o řídící stupeň, nebo dokonce o dva výš.
Dlouhou dobu se uvažovalo a tzv. bodovacím systému pro řidiče, kteří se dopouštějí přestupků při řízení motorových vozidel. Bylo již od tohoto systému upuštěno?
O bodovacím systému se uvažovalo v době, kdy policie neměla nástroj, kterým by důsledně mohla řešit recidivu závažných přestupků u jedněch a týchž řidičů. Policie neměla možnost odebrat řidiči průkaz pro nespolehlivost nebo nezpůsobilost k řízení motorového vozidla. Proto se uvažovalo o jakémsi bodování. Na základě iniciativy policie došlo v loňském roce k novelizaci vyhlášky MV č. 87/1964 Sb., o řidičských průkazech, která tuto oblast upravuje. Jedná se zejména o spolehlivost k řízení motorových vozidel.
Novela mimo jiné říká, že spolehlivým k řízení motorových vozidel není,
Zaznamenala D.LINHARTOVÁ
Foto archiv