POLICISTA  4/1999   Otázky pro ...  


pplk. Ing. Zdeněk BambasZ čeho máte, řekněme za minulý rok, vy a vaši kolegové největší radost, co se na poli vaší služby podařilo?

Hlavním smyslem práce dopravní služby PČR je snaha po vyšší bezpečnosti na našich silnicích. A jestli v loňském roce v porovnání s rokem 1997 poklesl počet usmrcených osob o téměř 15 procent, což je více než 200 životů, je to příznak toho, že se nám daří. Připisuji to nejen tomu, že se nám poddařilo prosadit důležité legislativní změny, ale také zvýšené účinnosti silničního dohledu.

Dálniční síť v republice se postupně přece jen rozrůstá - a na dálnicích přibývá i problémů. Chystáte nějaká opatření proti "závodníkům", antiradarům, nehodám na odstavných pruzích, řetězovým srážkám za nepříznivých klimatických podmínek atd.?

Problém nezpůsobuje rozrůstající se dálniční síť, to spíše naopak, problém způsobuje její stárnutí a rostoucí počet uzavírek. Drtivá většina neštěstí se stává v místech zúžených profilů a je již méně důležité, že ve statistikách se o příčinách nehod hovoří jako o "nevěnování se řízení". Podařilo se nám alespoň otevřít diskusi na téma počtu uzavírek a jejich označování, a to i na půdě Parlamentu. Všechny ostatní "dálniční" problémy považuji za druhořadé. Týká se to i velké publicitě vystavených detektorů radarů. Jejich účinnost je mizivá a jediné riziko, které způsobují, spočívá ve falešné jistotě neukázněného řidiče, případně v jeho nepředvídatelných reakcích. Co se týká počtu policejních radarů, tak v průběhu loňského a letošního roku se jejich počet zvýší o 150, to je asi dvaapůlkrát, a poprvé budeme moci říci, že jich nemáme nedostatek.

Jsou z obecnějšího pohledu nějaké zásadnější kroky, k nimž byste chtěl výhledově činnost dopravní policie navádět?

Mnoha našim policistům nezalezlo za nehty krédo "sloužit a chránit". Příliš často mám z chování policistů pocit, že je jejich práce příliš nebaví, či že snad ani není důvod tu práci dělat pořádně. Možná, že jich v absolutním počtu ani není mnoho, ostuda a ztráta kreditu, kterou Policii ČR způsobují, je ale obrovská. V civilizovaném světě jsou řazeni policisté mezi elitu národa a byl bych rád, aby se naše republika i v tomto parametru civilizovanou zemí stala.

Které z nešvarů mezi řidiči jsou vám osobně nejméně sympatické?

Rozhodně bezohlednost. A nemusí to být jen třeba agresivní a nebezpečná jízda. Myslím si, že i řidič, který například zaparkuje svoje vozidlo na vyhrazeném parkovišti pro invalidu, je neřád, který za volant nepatří. Bezohlednosti je na našich silnicích strašně moc. Mnohem více než jinde v civilizovaném světě.

Jakému stylu jízdy po našich silnicích se obvykle - a možná rád - věnujete při soukromém cestování?

Již dávno jsem vyrostl ze "závodnických" let. Také to, že denně musím pročítat spisy dopravních nehod, ze kterých často "teče krev", mě vede k opatrnosti. Naučil jsem se nespěchat a při umravňování silničního provozu jsem se naučil začínat sám u sebe. Není to těžké ...

Připravil Jaroslav Kopic  
Foto Václav Šebek  


Copyright © 1999 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |