POLICISTA  4/1999   Ze světa  

Že newyorská policie zabavuje a vydražuje přistiženým opilcům za volantem jejich auto (a ochránci lidských práv se již ozvali, že to poškozuje nevinné, totiž rodinné příslušníky) a že airbagy mohou někdy víc škodit, než prospívat, víme již z denního tisku. Tak tedy o něčem jiném.

MAZDA RAKOUSKO dává od března svým zákazníkům a příznivcům karty, na kterých je vyznačeno všech cca 300 stacionárních radarů rakouské dopravní policie, z toho 79 ve Vídni. Policie soudí, že nemá právo proti tomu zasáhnout a "možná to bude mít i pozitivní efekt, protože řidiči budou v těchto místech opravdu jezdit pomaleji," řekl deníku Die Presse šéf vídeňské dopravní policie plukovník Franz Stockinger. Tuto zkušenost udělala policie už loni, když sama dopředu oznámila, ve kterých místech zvyšuje svůj dozor. Počet přestupců rychlosti výrazně poklesl, ale stále ještě bylo kvůli tomu 132 339 řidičů pokutováno. Mluvčí Mazdy tvrdil, že před vydáním karty existenci všech stacionárních radarů osobně zkontrolovali, že však nemohou ručit za nějaké nové "pasti" policie.

* * *

LONDÝN: Ukáže-li se potřebný a užitečný pokus na 750 lidských "morčatech", budou od příštího roku uchazeči o řidičský průkaz v Británii zkoušeni i audio-vizuálním způsobem jako letci. Totiž jak zvládnout takzvané fatální situace. Počítačové scénáře zobrazují katastrofické situace na světlech, ve frontách aut zadek-nos, na kruhových objezdech a při předjíždění. Na počítači zkoušený vyhodnocuje nebezpečí a řeší, jak je zvládnout.

* * *

MNICHOV: Prvním dubnem loňského roku, kdy začala platit schengenská dohoda, Němci bažící po slunci nebo rakouských Alpách už nemusí na hranicích s Rakouskem hodiny postávat na odbavení. Bohužel při tom profitují i nelegální přistěhovalci, převaděči, nelegální obchodníci se zbraněmi, zloději aut, drogoví kurýři, falšovatelé pasů a jiných dokumentů a pašeráci. Nyní jim z velké části odzvonilo. Jak uvádí mnichovský týdeník FOCUS, sotva se potěší, že na hranici překonali hlavní překážku své cesty, už je staví nebo na parkovištích před supermarkety kontroluje policie - podle notebooku nebo počítače. Inovátorem je rosenheimský hlavní komisař Ronald Schmidt (40), jehož systém FINAS při udání SPZetky vteřinově sdělí značku auta, typ, datum výroby apod. I "kadeřníkům šrotu" to podstatně ztižuje jejich práci.

* * *

NEW YORK: Že pokuty za špatné parkování nezlobí jen majitele dotyčného auta, ale i tlak policistek, které je vystavují, zjišťovali tamní lékaři u 115 příslušnic dopravní policie. Ukázalo se, že ve chvíli, kdy došlo k diskusi s "postiženými", jejich tlak podstatně vzrostl. Jako dík za spolupráci, píše hamburský STERN, byl pro ně uspořádán kurz jak zvládnout konflikt.

* * *


LONDÝN: Pes není vždycky nejklidnější pasažér. A tak si Geofrey Brook, původním povoláním architekt, vymyslel pro svého labradora retrievra Taru tento apartní obleček: k pevné kostře jsou vzadu upevněny pruhy, které umožňují pohyb, krk upíná suchý zip, látka obleku "dýchá" a velká kapsa je vybavena buď na balíčky ledu nebo naopak na lahev s teplou vodou.

* * *

V SRN se diskutovalo, co se seniory za volantem. Jezdících šedesátníků a starších jsou dnes v Německu čtyři miliony a na začátku nového tisíciletí jich prý bude podle údajů autoklubu ADAC už osm milionů. Podle průzkumů se ukazuje, že jejich řidičské schopnosti jsou lepší, než jejich pověst. Pravda, mají pomalejší reakci a horší odhad nebezpečí, ale podle psychologů jejich životní zkušenosti a duševní pohoda za volantem z nich stále dělají jedničku. A protože o svých omezeních vědí, pokud nemusí, v noci nebo vypjatém počasí zůstávají doma. Týdeník FOCUS uvádí, že na jednu nehodu seniora připadají plné čtyři nehody řidičů mezi 18-20 lety.

* * *

KRÁLOVSKÁ SPOLEČNOST PRO PREVENCI dopravních nehod vydala studii birminghamské univerzity, podle níž řidiči volající nebo volaní na mobil (ať už drží telefon v ruce, nebo je stacionární) jsou rozptýleni nejen při hovoru, ale ještě dlouho po něm. Rozhovor totiž upoutává jejich pozornost dlouhodobě. Jak tvrdí studie, "psychologové zjistili, že řidiči v důsledku stresu jsou v nebezpečí dopravní nehody nejen při hovoru, ale ještě dlouho po něm". Nejnovějším svědectvím je Deborah Haynesová, v lednu odsouzená ke ztrátě svobody na jeden rok. Předjížděla, při tom si telefonem domlouvala s přítelem večeři a srazila se s autem řízeným 79letým muže, který srážku nepřežil.

* * *

POČTY UKRADENÝCH AUT v Británii klesají (v r. 1997 to dělalo 400 000, to je o 28 % méně než před pěti lety), škody však závratně rostou. Někdejší hlavní viník - mládež, která se chce jen povozit, nemá znalosti, jak překonat moderní bezpečnostní systémy. Ale nebývale se rozšířily krádeže a export luxusních aut, které mají na svědomí mezinárodní gangy. Ve hře s policií na kočku a na myš zločinci dokáží překonat i nejsofistikovanější bezpečnostní zařízení.

Experti odhadují, že ročně je z Británie pašováno na 25 00 kradených aut v hodnotě 700 milionů liber (v Kč x 50) a nejvíce postiženy jsou pojišťovny. Nedělník Sunday Times popisuje tuto vedle drog nejvýnosnější živnost kresbou.

1. Podplacení dealeři nebo zaměstnanci prodejen aut zjistí na novém luxusním autě všechna potřebná čísla a další údaje.
2. Příslušníci gangu je použijí k vydání registrace. (Všeobecně kritizovaná Driver and Vehicle Licensing Agency přiznává, že v jejích knihách jsou přihlášeny statisíce aut navíc, než vůbec jezdí na silnicích.)
3. Zloději schovají auto do podzemních garáží, tunelů nebo ocelových kontejnerů, a tím znemožní vyhledání auta, i když je vybaveno systémem ze Skynetu přes satelit.
4. Auto je v takovémto kontejneru vyvezeno lodí bez problému, protože vývoz auta není v Británii dosud kontrolován.
5. Cílem výhodného prodeje je například Pákistán, kde se dosud jezdí vlevo jako v Británii, ale i východní Evropa, včetně Albánie.

Kdo v Británii takové vozy vlastní? Manažeři a zámožní lidé vůbec a zvláště hvězdy sportu. Tak fotbalista Teddy Sheringham přišel o svůj mercedes convertible za 60 000 liber přímo v essexském sportovním klubu.

Připravila: Sylvie KUČEROVÁ  


Copyright © 1999 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |