Ing. Milan Půček, MBA, tajemník Městského úřadu Vsetín
Kvalita, jakost, TQM, EFQM, ISO atd. jsou pojmy, se kterými se často můžeme setkat v průmyslu a celé podnikatelské sféře. V
devadesátých letech se tyto metody začaly ve větší míře používat i ke zlepšování činností a výkonnosti ve veřejné správě.Sám pojem “kvalita” což je totéž co “jakost” je různými autory definován různě.
Pojem kvalita je možné vymezit takto:
Kvalita ve veřejné správě je míra naplňování požadavků zákazníka nebo občana. Zákazník (tedy žadatel, účastník správního řízení atd.) očekává, že jeho žádost bude vyřízena rychle, bez právních a jiných nedostatků, v požadovaném standardu.
Občan očekává zvyšování kvality života ve své obci nebo regionu (Graf 1).
Co je cílem zlepšování kvality ve veřejné správě?
Cílem zlepšování kvality ve veřejné správě je zvyšovat kvalitu života občanů (při respektování zásad trvale udržitelného rozvoje) a zvyšovat výkonnost a kvalitu poskytovaných veřejných služeb.
Veřejná služba je služba poskytovaná ve veřejném zájmu. Veřejné služby je možno rozdělit do tří skupin:
Jaké metody pro zlepšování lze ve veřejné správě uplatnit?
V oblasti veřejné správy se můžeme setkat zejména s metodami nazývanými
Výše uvedené metody se obvykle navzájem kombinují.