Ing. Milan Půček, MBA, tajemník Městského úřadu Vsetín

Kvalita, jakost, TQM, EFQM, ISO atd. jsou pojmy, se kterými se často můžeme setkat v průmyslu a celé podnikatelské sféře. V devadesátých letech se tyto metody začaly ve větší míře používat i ke zlepšování činností a výkonnosti ve veřejné správě.

Sám pojem “kvalita” což je totéž co “jakost” je různými autory definován různě.

Pojem kvalita je možné vymezit takto:

Kvalita ve veřejné správě je míra naplňování požadavků zákazníka nebo občana. Zákazník (tedy žadatel, účastník správního řízení atd.) očekává, že jeho žádost bude vyřízena rychle, bez právních a jiných nedostatků, v požadovaném standardu.

Občan očekává zvyšování kvality života ve své obci nebo regionu (Graf 1).

Co je cílem zlepšování kvality ve veřejné správě?

Cílem zlepšování kvality ve veřejné správě je zvyšovat kvalitu života občanů (při respektování zásad trvale udržitelného rozvoje) a zvyšovat výkonnost a kvalitu poskytovaných veřejných služeb.

Veřejná služba je služba poskytovaná ve veřejném zájmu. Veřejné služby je možno rozdělit do tří skupin:

Jaké metody pro zlepšování lze ve veřejné správě uplatnit?

V oblasti veřejné správy se můžeme setkat zejména s metodami nazývanými

  1. Benchmarkingporovnávání s nejlepšími za účelem sdílení dobré praxe a dosahování nejlepších výsledků.
  2. Model CAF – společný hodnotící rámec. CAF je zjednodušením metody EFQM pro potřeby veřejné správy. Je metodou zlepšování organizace pomocí sebehodnocení.
  3. Model EFQM – model úspěšnosti. Obsahuje kritéria pro srovnávací hodnocení výkonnosti organizací.
  4. Systém managamentu jakosti dle ISO – je systémem kontrol, prevencí a zlepšování dle mezinárodní normy ISO 9001.
  5. Metoda TQM – komplexní řízení kvality.
  6. Komunitní plánování, Místní agenda 21, Projekt Zdravé město – jsou metodami zapojování veřejnosti do rozhodovacího procesu při respektování principů trvale udržitelného rozvoje.

Výše uvedené metody se obvykle navzájem kombinují.