Ke zvyšování kvality veřejných služeb

Doc. Ing. Jiří Marek, CSc., Odbor modernizace veřejné správy

Veřejnými službami (1) se rozumí služby vytvořené, organizované nebo regulované orgánem veřejné správy k zajištění, aby byla služba poskytována způsobem, který lze považovat za nezbytný pro uspokojení společenských potřeb při respektování principu subsidiarity. (2)

Každý se během svého života dostává do situace, kdy využívá nebo potřebuje využít veřejné služby. Důvodem pro jejich existenci je potřeba či zájem společnosti zabezpečovat přístup k těmto službám nejen dle individuálního rozhodnutí a individuálních možností jednotlivce. I samotná veřejná správa se všemi úrovněmi je či měla by být chápána jako služba pro občana.

Veřejnou službou (3) jsou tedy tzv. věcné veřejné služby, které jsou státem, krajem či obcí poskytovány v naturální - věcné - podobě, případně poskytovány ve formě finanční podpory, služby veřejnou správou organizovány, spolufinancovány či regulovány a v širším slova smyslu i správní činnosti.

V souvislosti s reformou veřejné správy a reformou veřejných financí došlo v České republice k významnému posunu v dělbě kompetencí a odpovědnosti za zajišťování dostupnosti a kvality veřejných služeb. Obecným trendem je vytvořit takové modelové schéma, ve kterém stát (resp. ústřední správní úřady) vytváří systémové podmínky pro zajišťování veřejných služeb (jako je legislativa a související metodická činnost, monitoring kvality a dostupnosti služeb, kontrola, mechanismus tvorby vlastních finančních prostředků územní samosprávy apod.) a kde územní samospráva (obce a kraje) odpovídá za vlastní doručování veřejných služeb dle nastavených parametrů s optimálním využitím místních podmínek včetně jejich konkrétního financování.

Neméně významným prvkem systému jsou poskytovatelé veřejných služeb. Trendy obecně směřují k vytváření konkurenčního prostředí na vnitřním trhu státu, kde terciální sektor hraje stále významnější roli. Vývoj prakticky všech evropských států s sebou přináší otázku schopnosti a možnosti státu odpovídat za ústavní práva fyzických osob při uspokojování jejich potřeb v oblasti veřejných služeb s ohledem na finanční možnosti. V rámci celého transformačního procesu se jeví jako nutné zajistit, aby probíhající decentralizace a dekoncentrace státem zajišťovaných veřejných služeb proběhla bez negativního dopadu na jejich kvalitu a dostupnost ve vztahu k potřebám oprávněných osob a aby byly vytvořeny podmínky pro jejich odpovídající dostupnost a rozvoj.

Veřejné služby jsou přímo či nepřímo ovlivňovány subjekty veřejné správy na úrovni národní i mezinárodní. Nejblíže je občanovi obec, významnou roli hrají kraje. Neopomenutelná je úloha státu, kdy zejména po vstupu do EU je možné předpokládat dopady do této oblasti vyplývající z uplatňování základních principů trhu Evropských společenství - volného pohybu osob, zboží, služeb a kapitálu.

V globalizovaném světě plném interakcí je řada faktorů, které občany i sebe navzájem bezprostředně ovlivňují při zajišťování veřejných služeb. Občany však v zásadě nezajímá způsob vnitřního uspořádání veřejné správy. Občany zajímá, zda konkrétní veřejná služba podle jeho potřeby je dostupná, dostatečně kvalitní a za přijatelnou cenu.

Na nezbytnosti řešit dostupnost a kvalitu veřejných služeb se proto shodují všichni sociální partneři. Vláda České republiky se k tomuto úkolu přihlásila ve svém Programovém prohlášení ze srpna 2002, ve kterém zdůraznila jako jednu ze svých důležitých priorit dokončení reformy územní veřejné správy, v jejímž rámci “mezi průřezové úkoly bude patřit zajištění vyváženého rozvoje krajů i obcí při významném uplatnění samosprávných prvků, vymezení minimální úrovně veřejných služeb a podmínek jejich dostupnosti pro občany, ale i doladění racionálního rozdělení kompetencí mezi jednotlivými úrovněmi veřejné správy.” (4)

Na významnost této problematiky upozorňuje také Evropská komise, která ve své Pravidelné zprávě o pokroku České republiky směrem k přistoupení za rok 2002 uvádí, že “v oblasti standardizace dostupnosti veřejných služeb doposud nebyl učiněn žádný pokrok při přijímání nezbytných změn právních předpisů, které byly indikovány v Akčním plánu pro posílení správní a soudní kapacity pro rok 2002", (5) který byl schválen Evropskou komisí a přijat vládou České republiky jako jeden z nejvýznamnějších dokumentů v rámci přípravy České republiky na vstup do Evropské unie.

Pro efektivní přípravu návrhu na řešení problematiky dostupnosti a kvality veřejných služeb je nutno nejprve zmapovat situaci, výchozí podmínky a problémové okruhy v oblasti veřejných služeb v České republice.

Výsledkem předkládané analýzy je sumarizující pohled ze strany ústřední státní správy s částečným promítnutím názorů krajů a návrh dalšího postupu, který by umožnil mimo jiné prohloubit analýzu veřejných služeb z pohledu územní dostupnosti těch veřejných služeb, které byly identifikovány jako služby, jejichž dostupností je vhodné se z hlediska aktuální situace zabývat. Tato územní hloubková analýza by pak představovala zcela nutný a logický předpoklad pro zpracování v usnesení vlády navrhované strategie podpory dostupnosti a kvality veřejných služeb zahrnující metody pro zvýšení transparentnosti veřejných prostředků.

Plné znění Analýzy veřejných služeb je k dispozici na webových stránkách www.mvcr.cz, odbor modernizace veřejné správy, oddělení průřezových koncepcí ve veřejné správě.

 

 

Zdroj:

Poznámky:

  1. Evropská komise nepovažuje termín veřejné služby za jednoznačný. Může znamenat jednak subjekt (součást veřejné správy) poskytující službu nebo samotný proces poskytování služby ve veřejném zájmu, která je podřízena specifickým podmínkám a povinnostem. Tam, kde termín veřejná služba znamená specifickou službu, která je podřízena požadavkům veřejné správy za účelem zajištění obecného zájmu, se doporučuje nahrazovat termín veřejná služba termínem služba v obecném zájmu.
  2. Definice z přílohy usnesení vlády ČR č. 164 ze dne 20. února 2002 k návrhu věcného záměru zákona o standardizaci vybraných veřejných služeb, vycházející z materiálů Rady Evropy a Evropské unie.
  3. Materiál se nezabývá službami poskytovanými na komerční bázi.
  4. Str. 2, Programové prohlášení vlády ČR, Praha, srpen 2002.
  5. Str. 37, Pravidelná zpráva o pokroku ČR směrem k přistoupení za rok 2002, Komise ES, Brusel, říjen 2002.