Zpravodajství
Kdy Kde Co
Dosud vyšlo
Předplatné
Odkazy
    Číslo    51 - 52    vychází    17. prosince    2003









Slovníček

Zákony a směrnice

Lexikon evropského práva

Úvodník

Rozhovor:
Vojenské posádky opouštějí města a obce. Významná část majetku po armádě poslouží regionům
Ing. Martin Bělčík, náměstek ministra obrany
Cílem mého úseku je, aby se především co nejdřív převedl majetek regionům, jimž byl už v minulosti nabídnut a představitelé o něj projevili zájem, ale neuměli se vypořádat s podmínkou užití majetku ve veřejném zájmu. Tento úkol nazývám resty minulosti, jde například o letiště Hradec Králové či kasárna ve Vimperku. Druhou prioritou je přispět k tomu, aby všechny transakce s majetkem byly transparentní, naprosto doložitelné, tak aby nám veřejnost nemohla vytýkat, že jsme nepostupovali standardně a i po formální stránce naprosto správným způsobem. Je to možná jistá forma byrokracie, ale v tak citlivé otázce jako jsou majetkoprávní poměry ji považuji za zcela na místě.

Moderní flexibilní instituce evropského typu
Ing. Miloslav Vaněk, ředitel Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových
V současné době je usilovně zpracováván tzv. registr majetku, který zde od roku 1938 (někteří odhadují dokonce od roku 1918) nebyl veden. Jsme první organizací, která chce mít řádně zmapován a zpasportizován státní majetek. Ohledně prodeje státního majetku je zapotřebí říci, že nelze prodat strategické budovy státu včetně dalších movitých a nemovitých věci, které podle zákona o majetku České republiky musí být nejdříve nabídnuty organizačním složkám státu a teprve v případě, že o ně není zájem, mohou být nabídnuty k prodeji.

Konzultace:
Správní soudnictví a reforma veřejné správy
Doc. JUDr. Richard Pomahač, CSc., Právnická fakulta UK, Praha
Zdá se, že v evropském právním prostoru se stále více prosazuje představa, že úkolem správního soudnictví je nejenom poskytovat jednotlivým osobám ochranu před nezákonnými rozhodnutími či nerozhodnutími, ale i něco dalšího. Tím dalším úkolem je přinejmenším napomoci řešit nedostatky spojené s nedokonalostí legislativy. Správní soudnictví svým specifickým způsobem pomáhá nalézat správné interpretační pozice pro účely veřejnosprávní činnosti. Ve vztahu ke správnímu soudnictví soft-law Rady Evropy konstantně formuluje požadavek, aby obecné i individuální správní akty, jakož i protiprávní správní nečinnost, podléhaly soudnímu přezkoumání, a to minimálně z hlediska legality, ale zpravidla i z dalších hledisek (proporcionalita, legitimní očekávání).

Příspěvek pro mateřské školy
Mgr. Jan Břeň, odbor pro místní správu MV ČR
Mnohé obce využívají možnosti, dané jim platnou právní úpravou, doplnit ekonomické zabezpečení svých mateřských škol, školních družin nebo školních klubů některými dalšími finančními zdroji. Některé obce stanoví výši příspěvku tak, že v obecně závazné vyhlášce uvedou pouze procentní částku z neinvestičních nákladů, avšak bez specifikování jejího konkrétního "korunového" vyjádření. Poplatník se z takto konstruovaného příspěvku v obecně závazné vyhlášce nedozví, jaká je jeho platební povinnost.

Téma:
Zemské cesty potřetí: Vývoj železnic
PhDr. Quido Kastner
Ve Veřejné správě jsme již pojednali o linii, která vedla od středověkých a novověkých cest k silnicím a dálnicím (č.14/2002 a č.51-52/2002). Existuje však linie druhá, od starých cest a začínajících silnic k železnicím. Za první Československé republiky v roce 1929 dosáhla délka železničních tratí 13 566 kilometrů. Z rozmístění železnic lze vysledovat etnické poměry, které v naší zemi existovaly až do konce druhé světové války. Existence vlakového nádraží někdy podstatně ovlivnila urbanisticko architektonickou strukturu města.

Informace:
Deklarace občanských práv v oblasti životního prostředí. Senátoři souhlasí s ratifikací Aarhuské úmluvy
Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí byla podepsána dne 25. června 1998 na 4. ministerské konferenci Evropské hospodářské komise OSN "Životní prostředí pro Evropu" v dánském Aarhusu. K 31. prosinci 2002 Aarhuskou úmluvu podepsalo 39 zemí; podpis k Aarhuské úmluvě připojila také Evropská společenství. Úmluva nabyla účinnosti 30. října 2001 a k 31. prosinci 2002 ji ratifikovalo 22 států.

Názor:
Postavení úředníků veřejné správy
Ing. Jiří Hořánek, tajemník MÚ Písek a předseda Sdružení tajemníků ČR
Není důvod pohlížet na úředníky veřejné správy jako na výjimečnou kategorii zaměstnanců. Vedle úředníků ve výrobní sféře, bankách a soudech je jejich postavení nejlépe srovnatelné se státními úředníky. Často dochází k tomu, že pro laickou veřejnost obě tyto skupiny splývají. Na první pohled by se mohlo zdát, že není rozhodující, je-li zaměstnavatelem úředníků státní orgán nebo veřejnoprávní korporace. Je třeba ale připomenout některé rozdíly.

Znak:
RYCHNOV U JABLONCE NAD NISOU, okres Jablonec nad Nisou

RYCHNOV U JABLONCE NAD NISOU, okres Jablonec nad Nisou

Příloha:
Furiant (zima);
Gloria et pax (betlémy)


Redakce
Inzerce


Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |