VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 36 |
konzultace |
![]() |
Ing. František Plecháč, Státní energetická inspekce Ing. Irena Plocková, Česká energetická agentura Energetický audit a energetičtí auditoři podle zákona č. 406/2000 Sb. |
Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií stanoví v § 9 obsah energetického auditu a také to, kdo je povinen podrobit své energetické hospodářství a budovu energetickému auditu. V tomto paragrafu je dále stanoveno, kdo může pro zákonem vyjmenované případy energetický audit vypracovat.
Co je energetický audit
Výsledkem energetického auditu je dokument, dávající objektivní obraz o způsobech a úrovni využívání energie v prověřované jednotce a formulující opatření a cíle, které je třeba realizovat pro dosažení úspor energie a tím i ke zvýšení efektivnosti provozování budovy, jejího technického vybavení, případně technologického zařízení. Energetický audit není zaměřen jen do úzkého rámce energetiky, tj. výroby a rozvodu energie, ale je uplatněn i při posuzování využití energie v dalších technologických procesech a při vytápění budov.
Zákon ukládá vybraným spotřebitelům energie povinnosti, které v rámci hospodárnosti výroby, distribuce, rozvodu a snížení spotřeby energie musí zajistit. Povinnost auditu i pro větší podnikatelské subjekty je dána ve směrnici č. 93/76/EEC, kde v článku 1 je energetický audit jako požadovaný nástroj pro zlepšení energetické účinnosti uveden. Pro rozpočtové (dnes zvané organizační složky státu, kraje nebo obce) a příspěvkové organizace se závaznost výsledků energetického auditu stanoví na základě opatření, dohodnutých se Státní energetickou inspekcí.
Náklady na realizaci auditů, které ukládá zákon, budou hradit, podobně jako v zemích EU, vlastníci auditovaných zařízení (zadavatelé auditu). Existuje však možnost, která je již v současné době využívána, hradit audity z prostředků poskytovaných v rámci státních podpor. Při realizaci výsledků auditu je možné využít i zvláštních forem financování, jako je systém dodavatelských úvěrů v rámci smluv o energetických službách (metoda EPC), které jsou realizovatelné dnes podle zásad pro poskytování a čerpání prostředků státního rozpočtu určených na pořizování, technická zhodnocení, opravy a udržování investičního majetku, vydaných Ministerstvem financí ČR.
Každý energetický audit musí být ukončen písemnou zprávou o energetickém auditu. Zpráva potom obsahuje hodnocení současné úrovně provozovaného energetického hospodářství a budov, tj. identifikační údaje, popis výchozího stavu a zhodnocení výchozího stavu. Celková výše technicky dosažitelných energetických úspor je obsažena v návrhu opatření ke snížení spotřeby energie. Návrh vybrané varianty doporučené k realizaci energetických úspor obsahuje ekonomické vyhodnocení a vyhodnocení z hlediska ochrany životního prostředí. Závěrečný posudek energetického auditora obsahuje závazné výstupy energetického auditu včetně evidenčního listu.
Povinnost pro organizační složky státu, krajů nebo obcí (dříve rozpočtové organizace) a příspěvkové organizace vzniká od hodnoty 1500 GJ roční spotřeby všech forem energie ve všech odběrných místech provozovaných pod jedním identifikačním číslem. Povinnost pro ostatní osoby vzniká od hodnoty 35 000 GJ roční spotřeby všech forem energie ve všech odběrných místech provozovaných pod jedním identifikačním číslem. Hodnota, od níž vzniká pro fyzické a právnické osoby, které splňují jednu z předchozích podmínek, povinnost zajistit zpracování energetického auditu se u budov a areálů samostatně zásobovaných energií stanoví ve výši 700 GJ celkové roční spotřeby energie. Hodnoty jsou stanoveny vyhláškou č. 213/2001 Sb., kterou se vydávají podrobnosti náležitostí energetického auditu. Ustanovení o 700 GJ celkové roční spotřeby energie znamená, že osoby, u nichž je celková roční spotřeba energie ve všech odběrných místech vyšší než jsou hodnoty 1500 GJ event. 35 000 GJ, nemusí provádět energetický audit u budov a areálů v úrovni 700 GJ a nižší, jako jsou vrátnice, sklady, samostatné kanceláře, úřadovny policie, mateřské školky, ordinace lékařů apod.
Posuzování úrovně hodnoty roční spotřeby v bytovém fondu je třeba vázat na zákon č. 72/1994 Sb., v úplném znění pod č. 2/2001 Sb., o vlastnictví bytů. Pokud je podle tohoto zákona založeno společenství vlastníků, což je právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku, posuzuje se toto společenství jako podnikatel v kategorii 35 000 GJ, a to i v případě, že družstvo či obec je jeho členem. V případě existence jednoho vlastníka je rozhodující, kdo jím je. Je-li to podnikatel, družstvo, eventuelně obec a provozují tento bytový fond formou podnikatelskou, tj. prostřednictvím realitních kanceláří, jedná se též o kategorii 35 000 GJ. Jedině tam, kde je bytový fond provozován organizační složkou státu, kraje nebo obce se posuzuje výše spotřeby energie podle hodnoty 1500 GJ. Pro obytné budovy se jako dodané formy energií sčítá tepelná energie pro vytápění a ohřev TUV, elektřina a plyn pouze pro společné prostory domu. Není tedy do spotřeby energie domu zahrnována spotřeba elektřiny a plynu v bytech.
Ve společných, přechodných a závěrečných ustanoveních zákona jsou uvedeny termíny, do nichž je zapotřebí povinnosti stanovené zákonem splnit. Pro povinnost energetického auditu není stanovena lhůta pro jeho opakování. Předpokládá se, že provedení energetických auditů tzv. v prvním kole nastartuje proces, který bude probíhat dále a samostatně podle potřeby zadavatelů, aniž by musel být vymáhán zákonem. Energetický audit je základním podkladem pro investiční rozhodnutí, a proto jeho případné opakování je záležitostí rozhodnutí investora.
Jak se stát auditorem
V § 10 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, jsou uvedeny požadavky, které musí splňovat fyzická osoba žádající o zápis do Seznamu energetických auditorů. Jedním z předpokladů pro zapsání je složení odborné zkoušky. Činnosti v působnosti ministerstva jsou upraveny Rozhodnutím místopředsedy vlády a ministra průmyslu a obchodu č. 118/2001, kterým se vydává Zkušební řád Ministerstva průmyslu a obchodu pro zkoušky energetických auditorů, zřizuje Seznam energetických auditorů a jmenuje Zkušební komise pro zkoušky energetických auditorů. Podle § 11 je v působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu ČR rozhodnutí o obsahovém zaměření zkoušek energetických auditorů, formě a termínu jejich konání. Ministerstvo v rozsahu své působnosti vydává zkušební řád pro zkoušky energetických auditorů, rozhoduje o zápisu do seznamu energetických auditorů, případně o zrušení zápisu energetického auditora v zákonem vyjmenovaných případech.
Metodický pokyn č. 1/2001 ze dne 18. 12. 2001 stanoví postup pro vydání osvědčení o zápisu do Seznamu energetických auditorů. Uchazeč o složení odborné zkoušky pro zápis podá písemnou žádost podle vzoru, který je přílohou č. 1 Zkušebního řádu. Přílohou žádosti jsou kopie nejméně dvou zpráv o energetických auditech provedených v posledních dvou letech, na jejichž provedení se uchazeč podílel, s potvrzením o spoluúčasti od provádějícího auditorax). Je důležité si uvědomit, že předkládané zprávy bez ohledu na termín zpracování musí plně odpovídat požadavkům vyhlášky č. 213/2001 Sb., o podrobnostech energetického auditu. Pokud tomuto tak není, je potřeba aby uchazeč předkládanou práci v tomto smyslu doplnil. Žádost zašle na adresu Ministerstvo průmyslu a obchodu, odbor 5020, Na Františku 32, 110 15 Praha 1 nebo ji, opatřenou uvedenou adresou, osobně doručí do podatelny ministerstva. Zkouška se koná před Zkušební komisí jmenovanou ministrem průmyslu a obchodu, která se řídí Zkušebním řádem pro zkoušky energetických auditorů vydaným ministerstvem. Členy komise jsou přední odborníci působící ve státní správě v oblasti hospodaření energií a souvisejícího sektoru stavebnictví, dále zástupci pražské a brněnské techniky. Uchazeč je ke zkoušce vyzván doporučeným dopisem, v němž je uveden termín a místo konání zkoušky. O průběhu a výsledku zkoušky je pořízen protokol a na jeho základě je vystaven doklad o zkoušce. Tento doklad obdrží uchazeč společně s jednou kopií zpráv o energetických auditech, jež přiložil k žádosti o složení zkoušky.
Zkouškou se prověřují odborné znalosti a znalosti právních předpisů v rozsahu stanoveném v § 6 a § 7 tohoto Zkušebního řádu, schopnost samostatného technického myšlení, smysl pro zodpovědnost, řídicí a organizační schopnosti. Zkouška má následující části: písemnou - ověření odborných znalostí a znalostí právních předpisů formou testu, a ústní - rozprava nad předloženými zprávami podle § 10 odst. 6 písm. c) zákona. Písemnou část zkoušky nezpracovávají uchazeči s odbornou způsobilostí autorizovaného inženýra se specializací energetické auditorství podle zvláštního právního předpisu 1), viz. písm. c) odst. 1 § 11 vyhlášky č. 213/2001 Sb., pokud ji nabyli před 14. červnem 2001, dnem účinnosti vyhlášky. Písemná část zkoušky se provádí testem. Test obsahuje 40 otázek určených komisí při písemném nebo automatizovaně při počítačovém vypracování ze zveřejněného souboru. Obsah otázek celého testu musí vyčerpávat podstatnou část stanovených okruhů znalostí. Ústní část zkoušky má formu rozpravy k předloženým zprávám o provedených energetických auditech. Podkladem pro rozpravu jsou posudky zpracované podle § 3 odst. 4 tohoto Zkušebního řádu. Uchazeč obdrží kopie posudků před vykonáním ústní části zkoušky.
Z výše uvedeného se může někomu zdát, že celý proces je zbytečně byrokratický a komplikovaný. Současně však je nutné připomenout, že energetický auditor má nemalý vliv na rozsah následných investic, které při realizaci souborů doporučených opatření jsou financovány z veřejných i soukromých zdrojů. Je tedy nutné, aby stát, který povinnosti ukládá, na druhou stranu zase zabezpečil podmínky pro jejich korektní plnění.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 36/2003.
Poznámky:
x)
Za provádějícího auditora se považuje osoba, která působila:- v oboru energetické auditorství pro potřeby Programu státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie v České republice pro rok 1996 a léta další,
- v oboru energetického auditorství podle zvláštního právního předpisu1),
- na úseku výkonu státní správy v energetických odvětvích podle zvláštního právního předpisu2).
1)
Zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů2)
Zákon č. 222/1994 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o Státní energetické inspekci