VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 16 |
poradna |
Jak je v platových předpisech upraven příplatek za zastupování, když zaměstnanec nepodnikatelského subjektu (například úředník obecního nebo krajského úřadu) zastupuje svého šéfa?
Miloslav Podhajský, |
Odpovídá:
JUDr. Ladislav Jouza,
odborník na pracovní právo
Zaměstnanci, který zastupuje vedoucího zaměstnance na vyšším stupni řízení v plném rozsahu jeho řídící činnosti po dobu delší než čtyři týdny a zastupování není součástí jeho povinností vyplývajících z pracovní smlouvy, přísluší od prvního dne zastupování příplatek za zastupování ve výši určené zaměstnavatelem v rámci rozpětí příplatku za vedení, stanoveného pro zastupovaného vedoucího zaměstnance.
Úpravou příplatku za zastupování zákon o platu č. 143/1992 Sb., reaguje na situaci, kdy vedoucí zaměstnanec dlouhodobě nevykonává svoji funkci, nebo zaměstnavatel vedoucí funkci z různých důvodů neobsadil. Protože je nutné zabezpečit řízení i v uvedených případech, zakotvuje zákon nárok na příplatek za zastupování tomu zaměstnanci, který v plném rozsahu řídící činnost vykonává.
Výši příplatku za zastupování určuje zaměstnanci zaměstnavatel v rámci rozpětí příplatku za vedení stanoveného zákonem nebo nařízením vlády pro stupeň řízení (funkci) zastupovaného vedoucího zaměstnance. Zaměstnavateli tedy ze zákona nevyplývá povinnost určit příplatek za zastupování ve stejné výši, v jaké určil nebo v jaké by určil příplatek za vedení zastupovanému vedoucímu zaměstnanci. Pro vznik nároku na poskytnutí tohoto příplatku je nezbytné zastupování vedoucího zaměstnance v plném rozsahu jeho řídící činnosti, nikoliv pouze zastupování v určitých dílčích otázkách řídící činnosti.
Nárok na poskytnutí příplatku za zastupování nevzniká těm vedoucím zaměstnancům, pro něž povinnost zastupovat vedoucího zaměstnance na vyšším stupni řízení v plném rozsahu jeho řídící činnosti vyplývá z pracovní smlouvy, nebo je součástí jejich povinností vyplývajících z vedoucí funkce, do níž byli jmenováni (například zástupce vedoucího úředníka).
Zákon neupravuje vzájemné zastupování zaměstnanců, kteří nejsou vedoucími a nemají přiznán příplatek za vedení. Plnění většího rozsahu pracovních úkolů těmito zaměstnanci lze ocenit poskytnutím osobního příplatku nebo zvýšením již přiznaného osobního příplatku (za kvalitní plnění trvale většího rozsahu pracovních úkolů, anebo poskytnutím odměny (za úspěšné plnění mimořádného pracovního úkolu).