VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 19
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

konzultace

Ing. František Plecháč,
Státní energetická inspekce

Územní energetické koncepce podle zákona o hospodaření energií a praktické zkušenosti z implementace

Účelem zákona o hospodaření energií, který byl vydán pod č. 406/2000 Sb. s platností od 1. ledna 2001 (viz konzultace ve Veřejné správě č. 17/2003), je vymezit a upravit práva a povinnosti právnických a fyzických osob v oblasti hospodaření energií, včetně vymezení práv a povinností orgánů státní správy na tomto úseku. Zákon navazuje na současně vydaný zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích (energetický zákon) a realizuje záměry státní energetické politiky v oblasti užití energie. Zákon obsahuje předmět úpravy, definice základních pojmů, zpracování energetických koncepcí státní i územních, programy hospodárného nakládání s energií a využívání jejích druhotných a obnovitelných zdrojů, úpravu účinnosti užití energie a kombinované výroby elektřiny a tepla, aplikace energetických štítků, provádění a náplň energetických auditů a postavení energetických auditorů, působnost Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a pověření Státní energetické inspekce kontrolou a ukládáním sankcí.

O územních energetických koncepcích je v zákoně doslova uvedeno:

§ 4

Územní energetická koncepce

(1) Územní energetická koncepce vychází ze státní energetické koncepce a obsahuje cíle a principy řešení energetického hospodářství na úrovni kraje. Vytváří podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie.

(2) Územní energetickou koncepci pořizuje kraj, hlavní město Praha a statutární města v přenesené působnosti. Územní energetická koncepce je závazným podkladem pro územní plánování.

(3) Obec má právo pro svůj územní obvod nebo jeho část pořídit územní energetickou koncepci v souladu se státní energetickou koncepcí a pro její uskutečnění může vydat závazný právní předpis.

(4) Územní energetická koncepce se zpracovává na období 20 let a v případě potřeby se doplňuje a upravuje.

(5) Územní energetická koncepce obsahuje:

a) rozbor trendů vývoje poptávky po energii,

b) rozbor možných zdrojů a způsobů nakládání s energií,

c) hodnocení využitelnosti obnovitelných zdrojů energie,

d) hodnocení ekonomicky využitelných úspor z hospodárnějšího využití energie,

e) řešení energetického hospodářství území včetně zdůvodnění a posouzení vlivů na životní prostředí (1).

(6) K účasti na vypracování územní energetické koncepce si kraj může vyžádat součinnost držitelů licence na podnikání v energetických odvětvích (2), dodavatelů tuhých a kapalných paliv, kteří podnikají na území, pro které se územní energetická koncepce zpracovává, jakož i největších spotřebitelů energie. Ti jsou povinni, pokud jsou k tomu krajem vyzváni, pro vypracování územní energetické koncepce poskytnout v rozsahu a lhůtě stanovené ve výzvě bezúplatně podklady.

(7) Vláda nařízením stanoví podrobnosti obsahu územní energetické koncepce podle odstavce 5.

Územní energetická koncepce je vyjádřením státní energetické koncepce na příslušném území. Státní energetická koncepce je v současné době podrobována vyhodnocování a je zpracováván její nový návrh, který bude předmětem dalšího článku.

Při úsporném a racionálním řešení zásobování a spotřebě energie v daném území je nutno přihlédnout k místním podmínkám. K tomu by měly sloužit příslušné územní energetické koncepce, které by jako výsledek spolupráce dodavatelů i hlavních spotřebitelů energie a příslušných orgánů obcí měly koncepčně řešit výrobu, rozvod a spotřebu energie. Cílem musí být spolehlivé zásobování energií celého území, minimalizace ekologických vlivů, a to vše při co nejnižších nákladech. Zahrnutí přírodních zdrojů energie znamená zhodnocení využitelnosti například biomasy, vodní a větrné energie, geotermálních zdrojů a podobně.

Potřeba vyváženého a integrovaného přístupu k otázkám životního prostředí a rozvoje se stala v posledních deseti letech jedním z vůdčích principů při všech mezinárodních jednáních o této problematice včetně jednání na nejvyšších úrovních. Za prioritu jsou považována opatření určená k ochraně životního prostředí při zvýšení efektivity využívání energie. Optimální kombinace forem energie při energetickém zásobování objektů je významným faktorem pro zlepšování účinnosti užití energie.

Energetické koncepce mohou být vzhledem k možnostem a potřebám čerpání ze strukturálních fondů EU zpracovávány i pro vyšší územní obvody nebo velkoplošná chráněná území, případně jinak vymezené regiony. Povinně ze zákona jsou však zpracovávány na úrovni kraje a statutárních měst. Zmíněná přenesená působnost znamená, že tyto orgány vystupují při zadávání a zpracovávání územní energetické koncepce jako orgány státní správy a nikoliv jako orgány volené samosprávy. Územní energetická koncepce bude využívána jako územně plánovací podklad pro zpracování územně plánovací dokumentace, je totiž závazným podkladem.

Evropská charta místní samosprávy, která je platným předpisem v EU, dává v článku 4 právo místním orgánům projednávat a rozhodovat ve všech záležitostech, které se jich bezprostředně dotýkají. Obec má ze zákona právo si územní energetickou koncepci zpracovat. Tím, že správní úřad, vykonávající státní správu v řešeném územním obvodu, nebo obec přijmou územní energetickou koncepci, dostane se jim tímto zákonem možnosti vybrat optimální řešení zásobování územních obvodů energií. V souladu s platnou legislativou může proto správní úřad i obec vydat závazný právní předpis. Tím je vyřešen problém, který vznikl na úrovni řady měst, které ve snaze udržet systémy centrálního zásobování teplem (CZT) vydaly vyhlášky o vyhrazeném území pro zásobování CZT v rámci územního plánování. Všechny tyto vyhlášky byly před platností zákona o hospodaření energií soudy zrušeny, protože pro jejich platnost nebyla nalezena opora ve stavebním zákoně.

K provedení ustanovení tohoto paragrafu bylo vydáno pod č. 195/2001 Sb., nařízení vlády, kterým se stanoví podrobnosti obsahu územní energetické koncepce. V tomto nařízení je specifikováno, co obsahuje rozbor trendů vývoje poptávky po energii, rozbor možných zdrojů a způsobů nakládání s energií, hodnocení využitelnosti obnovitelných zdrojů energie, hodnocení ekonomicky využitelných úspor a řešení energetického hospodářství území. Je nepochybné, že územní energetická koncepce musí vzít v úvahu a vycházet z analýzy území, tj. počtu obyvatel, sídelní struktury a jejího výhledu, klimatických údajů, analýzy spotřebitelských systémů, občanské vybavenosti, rozsahu a výhledu vývoje podnikatelského sektoru atd. Je třeba provést analýzu dostupnosti paliv a energie se zaměřením na využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie. Stanoví se potenciál úspor a jeho využitelnost u spotřebitelů i v oblasti výroby a distribuce. Provede se ekonomické vyhodnocení efektivnosti úspor s cílem dosáhnout ekonomicky reálnou dobu návratnosti. Řešení energetického hospodářství území, které je výsledkem zpracování územní energetické koncepce, pak obsahuje definice zabezpečení energetických potřeb územní při respektování státní energetické koncepce a zabezpečení spolehlivosti dodávek. Varianty technického řešení rozvoje místních energetických systémů uspokojují požadavky definované prognózou vývoje energetické poptávky.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 19/2003.

Poznámky:

  1. Zákon č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona č. 132/2000 Sb.

  2. Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon).



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |