VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 13 |
poradna |
Jakou pravomoc má finanční výbor a co všechno může kontrolovat? Může ovlivnit předem čerpání z rozpočtu obce, nebo dává pouze souhlas k hospodaření s prostředky, které již byly vyčerpány? Může provádět kontroly na základě oznámení občanů nebo pouze na základě pokynů členů zastupitelstva nebo rady? Je možné, aby kontrolní a finanční výbor byl společný, tedy aby namísto dvou výborů byl ustanoven pouze jeden?
J. R., Praha a Vladimír Žák, |
Odpovídá:
JUDr. Eva Šromová
Zřízení finančního výboru: Povinnost zastupitelstva obce zřídit samostatně výbor finanční a výbor kontrolní vyplývá z § 117 a z § 119 zákona o obcích (dále jen zákona). V § 117 zákona se hovoří o finančních a kontrolních výborech a v § 119 odst. 2 a 3 zákona jsou každému tomuto výboru určeny konkrétní kompetence. A pouze finanční výbor má právo na projednání zprávy o přezkoumání hospodaření za uplynulý rok s auditorem dle zákona o auditorech.
Pravomoc finančního výboru v oblasti čerpání finančních prostředků: Finanční výbor je kontrolním orgánem zastupitelstva obce, ale také jeho iniciativním orgánem. Finanční výbor kontroluje hospodaření obce. O čerpání finančních prostředků z rozpočtu obce nerozhoduje, neboť hospodaření podle rozpočtu přísluší radě obce. Finanční výbor může iniciativně navrhovat vhodné čerpání finančních prostředků.
Pravomoc finančního výboru v oblasti hospodaření: Týká se dodržování všech povinností stanovených obci při hospodaření. Povinnosti při hospodaření s majetkem obce stanoví § 38 zákona o obcích. Finanční výbor je tedy oprávněn kontrolovat, zda je majetek obce využíván účelně a hospodárně, v souladu s jejími zájmy a úkoly, zda obec neručí za jiné závazky, než stanoví zákon, zda jsou zveřejňovány majetkové záměry ve smyslu § 39 zákona o obcích. Finanční výbor je rovněž oprávněn kontrolovat dodržování rozpočtu obce a pravidla stanovená pro hospodaření v zákoně č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Tato kontrolní činnost finančního výboru má charakter preventivní a průběžné kontroly a metodické dohlídky. Finanční výbor v rámci preventivní a průběžné kontroly může předkládat zastupitelstvu návrhy na zlepšení hospodaření obce, organizačních složek a případně i příspěvkových organizací v rozsahu poskytnutého příspěvku.
Ovlivnění čerpání finančních prostředků a nakládání s majetkem: Sjednání nápravy zjištěných nedostatků před ukončením hospodaření za celý rok může do jisté míry ovlivnit čerpání finančních prostředků a nakládání s majetkem obce předem, a to za podmínky, že zastupitelstvo a rada na základě zápisu o provedené kontrole hospodaření přijme usnesení, kterým uloží radě a úřadu příslušná opatření.
Kontrola hospodaření za uplynulý rok: Finanční výbor se dále podílí na následné kontrole hospodaření za uplynulý rok. Může spolupracovat s orgány, které vykonávají přezkoumání hospodaření obce za uplynulý rok, a auditor je povinen projednat s finančním výborem zprávu o přezkoumání hospodaření obce.
Kontrola oznámení občanů: Co se týká připomínek, návrhů a podnětu občanů obce, stanoví zákon o obcích povinnost k jejich vyřizování orgánům obce. Finanční výbor není orgánem obce, ale orgánem zastupitelstva obce. Proto finanční výbor vyřizuje oznámení občana tehdy, pokud mu to zastupitelstvo obce uloží. Zastupitelstvo obce může pověřit finanční výbor provedením kontrol hospodaření na základě podnětů v jednacím řádu finančního výboru. Popř. může sám výbor předložit zastupitelstvu návrh na provedení takové kontroly. Zápis z kontroly by potom byl podkladem pro vyřízení podnětu občana zastupitelstvem, radou nebo úřadem.
Zápis z kontroly: Z kontroly vyhotoví finanční výbor zápis a v něm uvede, co bylo kontrolováno, jaké nedostatky byly kontrolou zjištěny, a stanoví návrhy opatření k tomu, aby nedostatky byly odstraněny. Finanční výbor nestanoví přímo opatření ani nekontroluje jejich splnění.
Nápravná opatření: Opatření k nápravě nedostatků zjištěných finančním výborem při kontrole hospodaření ukládá zastupitelstvo obce radě, která je odpovědná za zabezpečení hospodaření obce podle rozpočtu. Starosta, který je v čele úřadu, ukládá splnění opatření k nápravě, které se týkají činnosti obecního úřadu, tajemníkovi. V obcích, v nichž není zřízena funkce tajemníka, ukládá nápravná opatření starosta přímo vedoucímu příslušného odboru. Kontrolu plnění usnesení zastupitelstva a rady obce v oblasti nápravy nedostatků při hospodaření provádí potom kontrolní výbor zastupitelstva obce, pokud zastupitelstvo obce nepověří finanční výbor kontrolou nápravy zjištěných nedostatků. Proto je vhodné, aby např. v jednacím řádu finančního výboru byla kontrola odstranění nedostatků hospodaření řešena.
Samostatné výbory: Kontrolní výbor kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory, tedy i výbor finanční, jak provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce a jak plní úkoly, které mu uložilo zastupitelstvo obce. Na první pohled se může stát, že jak finanční výbor, tak i kontrolní výbor disponují kontrolními pravomocemi, a proto by pro jejich vykonávání byl jeden společný výbor dostačující. Ale není tomu tak. Finanční výbor není pouze kontrolním orgánem, ale rovněž iniciativním orgánem pro oblast hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce, a rovněž výkonným orgánem zastupitelstva, neboť musí plnit úkoly uložené mu zastupitelstvem. Pokud bude finanční výbor pověřen určitými úkoly, v případě sloučení do jednoho výboru by takový společný výbor nemohl kontrolovat sám sebe. To by odporovalo mimo jiné obecnému pravidlu o nezávislé kontrole. Kontrolu veškeré činnosti jednoho kontrolního a finančního výboru by potom muselo provádět zastupitelstvo obce. Vzhledem k tomu, že činnost finančního výboru je pro hospodaření obce významná, je nezbytné, aby kontrolu jeho činnosti vykonával kontrolní výbor, nikoliv zastupitelstvo obce. Zastupitelstvu obce především přísluší rozhodovat a ukládat úkoly a pro kontrolu jejich plnění zřizuje kontrolní výbor. Z uvedených důvodů není sloučení finančního a kontrolního výboru do jednoho výboru právně ani fakticky možné.
Členství ve finančním výboru a v kontrolním výboru: Upozorňujeme na to, že zákon nevylučuje, aby člen finančního výboru byl současně členem kontrolního výboru a členem zastupitelstva obce, za podmínky stanovené v § 119 odst. 1 zákona o obcích. S ohledem na to, co bylo uvedeno výše, by měl být takový člen vyloučen z kontrolní činnosti finančního výboru. V tomto případě se ale jedná o vnitřní záležitost, která spadá plně do pravomoci zastupitelstva, kterému jsou výbory za svoji činnost odpovědné.
Pravidla pro činnost finančního i kontrolního výboru:
Zákon stanoví pravidla pouze pro usnášení výboru, po formu usnesení a pro formu zápisu z kontroly. Další pravidla stanoví zastupitelstvo obce samostatně, protože finanční výbor i kontrolní výbor jsou ze své činnosti odpovědné zastupitelstvu.