Poradna |
Kolik může mít zastupitelstvo obce a rada obce celkem obligatorních orgánů? E.M., Brno
Odpovídá:
Mgr. Jaroslav Jemelka,
zastupitel městské části Brno-střed
Ministerstva práce a sociálních věcí
Statutárního města Brna
Zákon o obcích (1) v hlavě páté věnované orgánům zastupitelstva obce a rady obce stanoví, že zastupitelstvo obce může zřídit jako své iniciativní a kontrolní orgány výbory. Svá stanoviska a návrhy předkládají výbory zastupitelstvu obce. “Zastupitelstvo obce zřizuje vždy finanční a kontrolní výbor” (2). Z těchto ustanovení můžeme usuzovat, že obligatorními orgány zastupitelstva obce jsou pouze výbory finanční a kontrolní (3). Podle § 122 odst. 1 rada obce může zřídit jako své iniciativní a poradní orgány komise. Na rozdíl od orgánů zastupitelstva obce nejsou tyto komise orgány iniciativní a kontrolní, ale spíše orgány poradní. Zákon o obcích ve svých ustanoveních nikde výslovně nestanovuje, že by komise rady byly povinné, naopak z dikce zákona vyplývá jasně jejich fakultativnost.
Nahlédneme-li ovšem do zákona o státní správě a samosprávě ve školství (4), zjistíme v části čtvrté tuto skutečnost. “Obec zpravidla zřizuje komisi pro výchovu a vzdělávání. Komise pro výchovu a vzdělávání se vždy zřizují v obci s více než pěti školami.” Z textu tohoto speciálního zákona k zákonu o obcích tak navíc vyplývá povinnost obce ustanovit ještě komisi pro výchovu a vzdělávání. Tato povinnost je však dána až obcím s více než pěti školami (5), tedy malým obcím, které mnohdy ani nemají možnosti a prostředky pro fungování takovéto komise.
Protože zákon o státní správě a samosprávě ve školství neříká, zda má jít o komisi zastupitelstva nebo rady obce, musíme nahlédnout zpět do zákona o obcích. Z jeho znění jasně vychází, že zastupitelstvo obce zřizuje jako své orgány výbory a rada obce zase komise. Tudíž komise pro výchovu a vzdělávání, jak ji předpokládá speciální zákon, vznikne na popud rady obce jako její iniciativní a poradní orgán.
Důležitým ustanovením v zákoně o státní správě a samosprávě ve školství je i to, ve kterém se říká, že “předškolní zařízení, školy a školská zařízení jsou zastoupeny v této komisi dvěma pětinami zástupců z řad pedagogických pracovníků.” Je to zajímavý zásah do volnosti rady obce, při rozhodování o obsazení jejích poradních orgánů. Ale v zájmu lepší informovanosti a fungování komise pro výchovu a vzdělávání je to rozumná formulace. Podobné omezení ve volnosti při obsazování orgánů zastupitelstva a rady obce nalezneme v odstavci věnovanému výboru pro národnostní menšiny (6), které stanovuje, že nejméně polovinu všech členů tohoto výboru tvoří příslušníci národnostních menšin.
Podíváme-li se na konkrétní případy, zjistíme, že komise pro výchovu a vzdělávání je ustanovována i v menších obcích. Je však rozdílné její skutečné pojmenování nebo to, zda je sloučená s činností i jiné komise, což je možné a pravděpodobné zejména v menších obcích. Nejběžnější pojmenování této komise je zřejmě školská komise (7). Tento název nejlépe vystihuje hlavní sféru působení tohoto orgánu rady obce. Na úrovni krajů se obdobný orgán jmenuje výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost. A je již výborem, tedy orgánem zastupitelstva kraje, a kromě toho je jeho působnost daleko širší.
Na závěr tedy můžeme konstatovat, že obligatorními orgány zastupitelstva obce a rady obce jsou vždy výbory finanční a kontrolní. Pokud v územním obvodu obce žije alespoň deset procent občanů hlásících se k jiné národnosti než české, i výbor pro národnostní menšiny. Tyto tři výbory jsou orgány zastupitelstva obce. Je-li v obci více než pět škol, zřizuje se i komise pro výchovu a vzdělávání jako orgán rady obce. Při dodržení všech zákonných ustanovení jsou tedy v obci obligatorní až čtyři orgány zastupitelstva obce a rady obce.
Poznámky:
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů.
§ 117 odst. 2 zákona o obcích.
Obligatorně zastupitelstvo obce zřizuje ještě jeden výbor, a to výbor pro národnostní menšiny. To však jen za podmínky, že v územním obvodu obce žije podle posledního sčítání lidu alespoň 10 % občanů hlásících se k národnosti jiné než české.
Zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů.
Podle tohoto speciálního zákona (lex specialis) není řečeno, zda musí jít o minimálně šest škol základních nebo například o pět škol základních a jednu školu střední. Je-li však na území obce v součtu šest a více škol, vzniká obci automaticky tato povinnost.
§ 117 odst. 3 zákona o obcích.
Toto označení se však nejčastěji používá v menších obcích, ve velkých městech se více dbá na název uvedený v zákoně. Např. ve Statutárním městě Brně se nazývá tato komise: Komise pro výchovu a vzdělávání.