Téma

Vladimír Heger

Mnichovo Hradiště: úřad v novém

Před rokem 1960 bylo Mnichovo Hradiště okresním městem, po roce 1960 bylo součástí okresu Mladá Boleslav. Vznik správního obvodu obce s rozšířenou působností Mnichovo Hradiště je významný spíše pro obce v severní části bývalého okresu, které mají nyní blíže na úřady než když jejich občané dojížděli do Mladé Boleslavi s komplikovanější dopravní obslužností. Samotné město Mnichovo Hradiště, do něhož je nutné počítat jedenáct místních částí, má osm a půl tisíce obyvatel a spravuje okolních 21 menších obcí podle kritérií, která nastavila reforma.

Nové agendy

Převod nových agend z okresního úřadu znamenalo pro město Mnichovo Hradiště investice, aby se mohl zvýšit počet zaměstnanců úřadu o 27 funkčních míst. Optimální řešení se našlo rychle. Součástí radnice je objekt, kde dříve sídlila Policie ČR, která měla výpověď z prostor ještě před schválením reformy. V okamžiku, kdy se začalo hovořit o převodu kompetencí, byly prostory k dispozici, byť v nepřipraveném stavu. Veškeré agendy až na obecní živnostenský úřad se podařilo soustředit do jedné budovy. V červnu 2002 byla hotová projektová dokumentace,ale z důvodu odvolání při výběrovém řízení, byl vybrán dodavatel až počátkem roku 2003. Ihned potom začala rekonstrukce budovy, která byla ukončena začátkem prosince loňského roku. Tehdy se přistěhovaly z Mladé Boleslavi odbory dopravy a životního prostředí. Připravují se další změny: v objektu radnice je umístěna také knihovna, která se přestěhuje do objektu uvolněného spořitelnou, a proto bude možné časem i živnostenský úřad umístit k ostatním agendám do jedné budovy.

“Rada městského zastupitelstva jako samosprávný výkonný orgán definuje počet zaměstnanců, má logicky zájem na úsporách a na snižování počtu zaměstnanců. Z obecního rozpočtu jdou přitom peníze, které se týkají také rozvoje okolních obcí, například Program obnovy venkova se týká malých obcí více než města s rozšířenou působností,” říká starosta Mnichova Hradiště Jaroslav Myška.

“Státní příspěvek na výkon státní správy nepovažuji za dostatečný. Ministerstvo sice před reformou tvrdilo, že obce dokážou vykonávat státní správu levněji než okresní úřady, ale průměrné náklady na okresním úřadě byly počítány včetně obslužného personálu, kdežto na úřady s rozšířenou působností se převáděla pouze funkční místa odborných pracovníků. Obslužný personál přešel na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Na odborné pracovníky průměr 334 000 korun nestačí. Problémem malých úřadů s rozšířenou působností je, že úředníci vykonávají často více činností. Před rokem 2002 byl poměr státní správy a samosprávy dvě ku jedné, nyní zabírá výrazně víc výkon státní správy. Podle propočtů zdejšího úřadu se jen 20 procent zaměstnanců umístěných na Městském úřadu věnuje výkonu samosprávy,” zdůrazňuje tajemník Jaroslav Hašlar.

Z personálního hlediska bylo nejnáročnější obsazení dopravních agend, protože noví pracovníci vyškolení na tyto agendy přešli do Mladé Boleslavi. Koneckonců ani okresní úřady neměly s touto agendou velké zkušenosti, protože předtím ji vykonávala Policie ČR.

Starosta Jaroslav Myška si všímá nedostatků ve vzdělávání úředníků: “Školení, která někdy mívají téměř podobu vzdělávací turistiky, jsou pro náš úřad velmi drahá a časově zatěžují výkon agend. Zatím nám chybí dostatečná orientace mezi akreditovanými institucemi s kvalitním vzděláváním a kurzy, které sice končí udělením osvědčení, ale bez patřičné váhy.”

Severní cíp Středočeského kraje

Středočeský kraj je rozsáhlý, tvoří ho území 1200 obcí rozmístěných prstencovitě kolem Prahy. Mnichovo Hradiště leží na jeho severním okraji, což znamená velký nápor na dopravu. Veřejná doprava zvládne uspokojit pouze část občanů, kteří nově přijíždějí do úřadu z okolních obcí. Je připravena studie, která řeší parkování i umístění stanovišť autobusové dopravy. Některé místní části Mnichova Hradiště jsou součástí mikroregionu Drábské světničky, který byl nazván podle nedalekého skalního hradu. Město jako celek je součástí sdružení obcí Českého ráje, které má poněkud komplikovanější postavení, protože leží na území tří krajů, tří okresů a dokonce dvou NUTS II. Pro malé obce v okolí Mnichova Hradiště je krajský úřad, který sídlí až v Praze, navíc v její vnitřní části, velmi vzdálen a úřad s rozšířenou působností jim nahrazuje sídlo okresu. Zdejší starostové byli zvyklí jezdit no Mladé Boleslavi na okresní úřad pro peníze a pro informace, Mnichovo Hradiště ale není zdrojem peněz, ty mohou (stejně jako metodickou pomoc) čerpat od kraje. Starosta Jaroslav Myška vyslovuje obavu, že vznikne vakuum pokud jde o informovanost malých obcí, kterou dříve zajišťoval okresní úřad. Tajemník Jaroslav Hašlar oceňuje detašované pracoviště Ministerstva vnitra v Mladé Boleslavi, na něž se mohou obce obracet při koncipování obecně závazných vyhlášek.

Investice se vyplatí

Rozpočet v Mnichově Hradišti silně ovlivnila změna rozpočtového určení daní v roce 2000. Teprve v roce 2003 se dostali z hlediska daňových příjmů na úroveň roku 1999. Kromě provozních výdajů na základní školství a místní komunikace patří k základním výdajovým položkám plánovaná investice do polikliniky, která zajišťuje základní zdravotní péči pro spádovou oblast. Z hlediska finanční náročnosti je třeba hodnotit také investice vložené do přestavby radnice, určené nyní pro výkon nových agend. V areálu budovy, otevřené pro veřejnost každý pracovní den, je architektonicky propojeno pět různých výškových úrovní. Na prostorové rozložení reaguje všudypřítomný informační systém. V přízemí funguje vydávání občanských průkazů a pasů, matrika, a dopravní agendy, v horních patrech méně frekventované agendy. Ve správním území Mnichova Hradiště působí kromě zdejší radnice ještě jeden stavební úřad a jeden matriční úřad. Vozíčkáři a jiní tělesně handicapovaní občané se do horních pater dostanou pohodlně výtahem, neboť celá budova umožňuje bezbariérový pohyb osob.

Další informace [nápis]
Číslo 20/2004
Časopis Veřejná správa č. 20/2004
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail