Téma |
Od října loňského roku najdete na internetu Portál veřejné správy www.portal.gov.cz, službu, jejímž cílem je usnadnit komunikaci s úřady a zajistit dálkový a bezplatný přístup k informacím a službám veřejné správy. Po prvních měsících zkušebního provozu navštívilo Portál již přes 400 000 lidí. Jak dodává ministr informatiky Vladimír Mlynář: “Spuštěním Portálu jsme odstranili dluh, který tu dlouhá léta byl. Není to však konec, nýbrž začátek práce na vybudování skutečně funkční elektronické brány do světa českých úřadů. Důležité ale je, že jsme začali.”
Portál veřejné správy slouží jako jednotná vstupní brána pro občany, kteří jeho prostřednictvím mohou komunikovat s veřejnou správou. Na jediném místě soustřeďuje Portál všechny potřebné informace o úřadech státní správy a samosprávy a zajišťuje dálkový přístup k informacím a službám veřejné správy, včetně elektronických transakcí. Smyslem projektu, jehož obdoba existuje ve všech vyspělých evropských zemích, je přispět ke zjednodušení administrativy, usnadnit komunikaci občanů či podnikatelů směrem k veřejné správě, zajistit jednoduchou a dálkově přístupnou výměnu ověřených informací a v konečném důsledku posílit důvěru ve veřejnou správu.
Vznik a rozvoj podobného typu služby je nutně dlouhodobou záležitostí. Ministr Vladimír Mlynář vysvětluje: “V dalších etapách se bude Portál rozšiřovat a přizpůsobovat aktuálním potřebám uživatelů. V tomto smyslu je Portál veřejné správy trvale se proměňující projekt – z definice nikdy nemůže mít konečnou, neměnnou podobu. Doufám, že to pochopí všichni, kteří budou v současnosti na Portálu některé služby postrádat.”
Portál veřejné správy obsahuje několik základních typů informací a služeb. Těmi jsou adresář veřejné správy, platné znění zákonů České republiky, takzvané životní situace a oddíl elektronická podání.
Adresář, zákony, životní situace, elektronická podání
Adresář nabízí úplný seznam obcí, úřadů státní správy a samosprávy, ve kterém je možné mimo fulltextového vyhledávání vyhledávat též podle místa nebo tématicky. Informace o jednotlivých úřadech jsou propojeny s popisem služeb poskytovaných státními a veřejnými orgány v dané obci, včetně kontaktů, telefonního spojení a úředních hodin.
Oddíl Zákony bezplatně poskytuje úplné, platné a aktuální znění zákonů České republiky. Databáze je průběžně aktualizována v den zveřejnění nového zákona či vyhlášky ve Sbírce zákonů. Vyhledávat lze podle názvu zákona, čísla zákona nebo fulltextově. Součástí oddílu Zákony jsou dále směrnice a předpisy Evropské unie, poprvé veřejně k dispozici v českém jazyce.
Databáze životních situací obsahuje podrobné návody způsobu řešení více než stovky konkrétních úředních agend. Návštěvník Portálu se zde například dozví, které doklady potřebuje pro vyřízení té které agendy, kde, s kým, kdy a co může řešit a podle kterých právních předpisů má postupovat. V případě některých agend, jako například vyřízení žádosti o rodičovský příspěvek, je možné i vytištění příslušných formulářů. Cílem je přitom dosáhnout takového stavu, kdy bude uživatel přes Portál schopen danou životní situaci úplným způsobem vyřešit: od vyhledání postupu řešení po vyplnění příslušného formuláře a jeho odeslání se zaručeným elektronickým podpisem.
Portál nabízí i aplikaci Elektronická podání, jejímž prostřednictvím bude možné s využitím zaručeného elektronického podpisu určitou agendu vyřídit přímo prostřednictvím Portálu, tedy bez cesty na úřad. Dnes Portál obsahuje první elektronickou agendu, a to přímé elektronické podání měsíčních výkazů zaměstnanců “malých organizací” České správě sociálního zabezpečení. Cílem je umožnit občanům, organizacím a veřejné správě podávat veškeré elektronické dokumenty jednotným způsobem a na jednom místě.
Katastr nemovitostí a obchodní věstník
Od začátku letošního roku jsou prostřednictvím Portálu veřejné správy zveřejňována základní data katastru nemovitostí. Uživatelům je umožněno dálkově a zdarma ověřit pořadí a průběh vyřizování žádostí o zápis do katastru a zjistit základní údaje o konkrétní parcele a budově.
Tato nová služba by měla vést ke zprůhlednění vyřizování žádostí na katastrálních úřadech, které je často označováno za pomalé a problematické. Od ledna 2004 jsou na Portálu veřejné správy také zdarma zveřejňována jednotlivá vydání Obchodního věstníku.
Ministerstvo informatiky průběžně vyhodnocuje ohlasy a přání veřejnosti a snaží se jim rozvoj Portálu přizpůsobovat. Portál se bude postupně rozšiřovat, a to v první řadě o služby a agendy, které jsou občany a podnikateli nejvíce využívané. V průběhu letošního roku bude mimo jiné doplněn katalog životních situací a úředních formulářů, zpřístupněny další agendy v sekci Elektronická podání a Portál rozšířen o mapové služby.