Vydávání stručných publikací, skládaček a letáčků, přibližujících historii objektu, místa, obce, města či kraje až do současnosti. Vydávání cizojazyčných publikací o nejvýznamnějších památkách kraje. Ediční činnost zaměřená ke společenské aktivaci a prezentaci památek, výstavy, filmy, CD-ROM, přednášky.
Vytvoření informačního systému o památkách kraje na webových stránkách, včetně map a obrázků s odkazy na otevírací doby a zajímavosti, přehled akcí. Realizace informačních programů, které zvýší senzibilitu veřejnosti a zvláště mládeže v oblasti památkové péče, vzdělávací systémy.
Neustálá osvětová práce s širokou veřejností a zejména s mládeží – informace o výši finančních prostředků na záchranu památek, vyčíslení opravy zničených fasád sprejery. Prevence založená na osobní zkušenosti – umožnit například zájemcům si něco “zrestaurovat” - každá činnost vyžaduje nejen peníze, ale také zručnost a kvalifikaci. Zapojení školní mládeže vyhlášením soutěží – nutnost vytvoření fondu odměn, například volné vstupenky, věcné dary pro vítěze.
Ochrana, uchování a prezentace významných kulturních hodnot vytvořených v minulosti v jejich autentickém stavu, na původním místě a v dochovaném historickém prostředí pro další generace. Uchování a prezentace památkového fondu závisí na možnostech rozpočtu kraje. Při uplatňování obecných zásad další podpory památkové péče v praxi příštích let je nezbytné uskutečňovat diferencovaný přístup, zvažující nejen kulturní hodnotu památek a jejich společenský přínos, ale také ekonomické nároky na jejich údržbu a obnovu.
Systematická práce s vlastníky památkových objektů.
Posilování hrdosti vlastníků na jejich památku (označení
staveb, které jsou památkou, soutěž o citlivě obnovenou
památku, poskytnutí finančního příspěvku, spoluúčast na
prezentaci památky pro veřejnost).
Dohled nad preventivní péčí o fond (pravidelná údržba památek je nejen nejekonomičtější, ale také nejméně poškozující formou obnovy a zachování památek).
Řešení způsobu a rozsahu prezentace památek, jejichž historická a architektonická důležitost je nesporná a jež nenáležejí k výše uváděným prioritám (památky lidového stavitelství, drobná sakrální architektura, tvrze, hradní zříceniny, archeologické lokality, chráněné parky). Podpora meziregionálních vazeb památkové péče s cílem výměny expertíz a zkušeností.
Popularizace a výchovná činnost na úseku památek, navrhování a sestavování tras pro poznávání památek (veletrhy, internet). Větší míra využívání hromadných sdělovacích prostředků k propagaci památek a k popularizaci památkové péče.
Spolupráce s odbory KÚ, obcemi a jinými institucemi – programy péče o zeleň v urbanizovaném prostředí, územní plány, program obnovy venkova, cestovní ruch, programy Ministerstva kultury pro obnovu památek, program podpory památek místního významu, program podpory zapojení veřejnosti v oblasti památkové péče.
Podpora realizace celostátního terénního systému označení nemovitých kulturních památek a památkově chráněných území, analogickému podobným informačním systémům v členských zemích EU.
V souladu se Závěrečným dokumentem Mezinárodní konference o kulturních politikách pro rozvoj (Stockholm, 2. 4. 1998) vést pravidelný dialog s tuzemskými nevládními neziskovými subjekty.
Prezentování historicky cenných a vzhledově atraktivních lokalit, které jsou opomíjeny z hlediska nedostatečné informovanosti, špatné dostupnosti nebo chybějícího zázemí pro cestovní ruch. Hledání cest k rovnoměrnějšímu rozdělení návštěvnosti.
Průběžná aktualizace zpracovaného Seznamu nejohroženějších a nevyužívaných kulturních památek jako strategického dokumentu pro stanovení priorit v poskytování přímé finanční podpory vlastníkům kulturních památek a pro znovuzačlenění těchto památek do rozvoje cestovního ruchu.
Posílení operativnosti využívání finančních prostředků z existujících grantů na úseku památkové péče pro záchranu, přiměřené funkční využití a prezentaci nevyužitých a ohrožených památek.
Dohled nad zachováním autenticity památkových souborů. Sledování, aby při plánování turistických aktivit nabízených návštěvníkům v rámci nejlepších podmínek komfortu, nedocházelo k poškozování významu a charakteristiky kulturního dědictví.
Aktivní podíl na vytvoření nové strategie státu na úseku památek a cestovního ruchu. Zhodnocení kulturně historického potenciálu území, vypracování sítě nabídkových regionálních okruhů, kdy těžištěm každého okruhu by byl známý památkový objekt, nebo historické město, doplněný nabídkou objektů v blízkém okolí. Zkvalitňování kulturního a poznávacího cestovního ruchu s cílenými tématickými trasami a charakteristickým obsahem (například historická řemesla, tradice a historie vinařství)
Při výkonu přenesené působnosti vykonává krajský úřad metodickou a odbornou pomoc vůči orgánům obcí.
Číslo 23/2004
Časopis Veřejná správa