Kvalita veřejné správy

Benchmarking

K identifikaci nejlepších procesů (nejlepší praxe) je používána metoda benchmarking (benchmark – měřítko, metr “pro něco”), která poskytuje možnost vyhodnocení měřitelných, porovnatelných a zpětně ověřitelných ukazatelů. Benchmarking = měření za účelem dosažení nejlepšího, může pracovat i s daty zdánlivě neporovnatelnými (služby privátního sektoru versus veřejné služby). Je založen na úzké spolupráci a vzájemné důvěře partnerů. Úspěch této metody je přímo úměrný kvalitě práce týmu, který řeší konkrétní zadání.

V závislosti na potřebách organizace rozlišujeme několik typů benchmarkingu. Volba typu benchmarkingu přichází až poté, kdy organizace buď identifikovala své slabé místo v poskytované veřejné službě, nebo zjistí, že realizuje své služby příliš nákladně.

Typy benchmarkingu:

Smyslem benchmarkingu je zjistit, jak si organizace stojí ve srovnání s ostatními, především pokud jde o výstupy, tj. výsledky služeb zákazníkům. Nejde jen o snižování nákladů, ale také o zlepšování činnosti organizace. Nejsou to jen údaje o výkonech nebo nákladech, získaná data je nutné převést na informace a teprve na základě těchto informací je možné dělat konkrétní závěry a opatření. Dalším smyslem je zjistit, jak organizace pracuje z hlediska vstupů, tj. personálu, financí a dalších zdrojů, a jaká je úroveň služeb, které zajišťuje. Účelem tohoto postupu je vytyčit rozdíly, které pak lze využít k vymezení zlepšitelných oblastí. Vedle identifikace nedostatků lze využít proces benchmarking k učení se od druhých prostřednictvím dobrých praktických postupů. Benchmarking je však především otázkou zdokonalování. Každou získanou informaci je potřeba využít k dosažení změny zlepšováním služeb poskytovaných zákazníkům.

Pro úspěch benchmarkingu je nutné zajistit, aby

Další informace [nápis]
Číslo 23/2004
Časopis Veřejná správa č. 23/2004
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail