Informace |
Letos v dubnu schválila vláda České republiky novou strategii snížení dopravní nehodovosti. Zpracovala ji meziresortní skupina odborníků a vychází z vládou schválené Státní dopravní politiky a z mezinárodních dokumentů, zejména z Akčního programu bezpečnosti silničního provozu Evropské unie. Národní strategie platná na období 2004–2010 si stanovila jako hlavní cíl snížení počtu usmrcených v provozu na pozemních komunikacích na padesát procent úrovně roku 2002, což odpovídá i cíli Akčního programu Evropské unie.
Strategie vychází z podrobné analýzy vývoje dopravní nehodovosti a z analýzy hodnotící silné a slabé stránky celého systému bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Při tvorbě Strategie byly využity zkušeností motoristicky vyspělých států, zejména Velké Británie, Nizozemska a Švédska.
Strategie obsahuje dílčí cíle a konkrétní prostředky k jejich dosažení. Její součástí jsou jak prvky v právní úpravě, dopravně inženýrských opatřeních, výchově, v rozšiřování informací, tak i v represích. Důraz je kladen na lidského činitele, jehož selhání je příčinou téměř 98 % dopravních nehod. Dílčími cíli strategie jsou zejména: snížení počtu nehod a jejich následků způsobených nepřiměřenou rychlostí, nedáním přednosti v jízdě, zaviněných pod vlivem alkoholu a jiných drog; snížení vážnosti následků nehod zvýšeným používáním zádržných systémů; zvýšení ochrany zranitelných účastníků silničního provozu; vytváření bezpečného dopravního prostoru; zlepšení opatření bezprostředně po nehodě; zvýšení respektu účastníků silničního provozu k dodržování právní úpravy; koordinace.
Některá z opatření obsahuje i vládní návrh novelizace zákona číslo 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů.
Uvedené cíle by však nebyly uskutečnitelné, kdyby nenásledovala opatření ke snížení dopravní nehodovosti. V prvé řadě to budou automatické měřiče rychlosti a automatické kamery zaznamenávající průjezd na červenou na křižovatkách.
Paradoxem moderních automobilů je jejich možnost jet rychlostí nepřiměřenou, která je hlavní příčinou dopravních nehod. Automobily s kubaturou od 1600 kubických centimetrů výše běžně dosahují rychlosti 180 až 200 kilometrů za hodinu, která není nikde povolena či doporučena. Je sice pár zemí, kde není horní hranice rychlosti omezena, aby se neomezovala svoboda člověka-motoristy, ale přesto je nejvyšší možná rychlost doporučena (například v Německu do 140 kilometrů za hodinu na dálnici) a většina řidičů ji respektuje stejně jako povolenou padesátikilometrovou rychlost v obcích.
Zatím výchovně působí setkání s dopravní nehodou nebo s policejní hlídkou na silnici a i když přibylo obojího, stále to nestačí. Proto jako součást Národní strategie bezpečnosti silničního provozu je i záměr snížení počtu nehod a jejich následků způsobených nepřiměřenou rychlostí rozšířením využití stacionárních měřičů rychlosti. Za plnění tohoto opatření zodpovídá Ministerstvo vnitra a obce s termínem do konce roku 2005. Automaty přesně zaznamenají rychlost a značku vozidla a pozvánka na polici nebo složenka bude automaticky následovat.
Pro většinu řidičů je blížící se semafor signálem ke zvýšení pozornosti nebo ke snížení rychlosti, aby se bezpečně a včas vozidlo zastavilo. Pro některé je však rozhodná rychlá orientace, zdali “bezpečně” i na červenou projedou. Sledují spíše vozidla než chodce a možná kolize není vyloučena. Proto Strategie stanovila i cíl zvýšení počtu sledování jízdy a chůze na červenou na křižovatkách. I z tohoto záměru vyplynul konkrétní úkol: “Zvýšení počtu instalovaných stacionárních zařízení pro odhalování jízd na červenou na vybraných křižovatkách”, jehož garanty jsou kraje, obce, ministerstva vnitra a dopravy s termínem do konce roku 2005.
Tyto dvě příčiny patří vedle nesprávného předjíždění v České republice k nejčastějším příčinám dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel, jejich důsledkem je usmrcení, nebo zranění účastníků nehod.
Účinnost obou typů zařízení se zvyšuje:
Plné znění Národní strategie bezpečnosti silničního provozu je na stránkách Ministerstva dopravy na adrese www.mdcr.cz.