Téma

Ing. Petr Urbánek,
ředitel odboru Hospodaření s majetkem státu ÚP HK,
Mgr. Jarmila Čejková,
ředitelka odboru Právních služeb ÚP HK

3. díl seriálu “Územní pracoviště ÚZSVM”
Územní pracoviště Hradec Králové nabízí bezplatné právní zastupování obcí

Územní pracoviště Hradec Králové (dále jen ÚP Hradec Králové) spravuje rozsáhlé soubory majetku státu. Jde jednak o majetek v tzv. operativní evidenci (dříve prozatímní správě), převzatý již k 1. 7. 2002, tedy k datu vzniku Úřadu. Do této skupiny patří majetek nabývaný dle § 10, 11 zákona č. 219/2000 Sb., tedy majetek, který připadl státu z rozhodnutí soudu (v trestním řízení dle § 73 a 55 tr. z.), o majetek z tzv. odúmrtí (tj. nabývání majetku podle § 462 občanského zákoníku), a dále majetek opuštěný nebo nalezený, resp. majetek státu, u kterého je zjištěno, že s ním nehospodaří žádná organizační složka státu. Na ÚP Hradec Králové se jedná konkrétně o 1300 nových případů za poslední dva roky.

Realizace tohoto majetku obnáší zejména nakládání s majetkem movitým i nemovitým ve prospěch organizačních složek státu a státních organizací na základě zápisu nebo smlouvy o změně příslušnosti hospodařit; nakládání s majetkem ve prospěch fyzických a právnických osob na základě kupní smlouvy, smlouvy o bezúplatném převodu, smlouvy o nájmu, smlouvy o výpůjčce apod.; nakládání s peněžními prostředky na bankovních účtech a vkladních knížkách, s finanční hotovostí, s cennými papíry a s pohledávkami, případně jinými majetkovými hodnotami, majetkovými podíly v družstvech i obchodních společnostech.

Zřejmě nejrozsáhlejší oblastí operativní evidence je problematika majetku bez vlastníka. Jedná se zejména o nemovitosti po organizacích, které byly zrušeny, avšak některé jejich nemovitosti nebyly následně převedeny. Zůstaly tedy v katastru nemovitostí zapsány na původní subjekty. Jde o časově a rovněž odborně náročnou agendu, kdy zaměstnanci ÚP Hradec Králové vyhledávají nabývací tituly na stát. Jedná se také o majetek, který z nejrůznějších důvodů nebyl zařazen do privatizačních projektů. V této oblasti lze předpokládat v budoucím období značný nárůst, neboť se na ÚZSVM obrací řada fyzických a právnických osob, zástupců měst a obcí se žádostmi o vyřešení vlastnictví nemovitého majetku, vedeného zejména na listech vlastnictví č. 1.

Agenda majetku v operativní evidenci je s ohledem na skutečnost, že stát v tomto případě získává stále nový další majetek, agendou trvalou. Jen v roce 2003 spravovalo ÚP Hradec Králové nemovitý majetek v operativní evidenci v hodnotě kolem 184 mil. Kč, dále pohledávky v přibližně stejné výši, které tvořily především nevypořádané transformační a jiné podíly v zemědělských družstvech, cenné papíry i závazky státu.

Zákonem č. 320/2002 Sb. přešla na ÚZSVM příslušnost hospodařit s majetkem, který do konce roku 2002 spravovaly okresní úřady podle § 9 zák. č. 219/2000 Sb. a který nepřešel ze zákona do vlastnictví krajů či obcí. ÚP Hradec Králové tak v současné době hospodaří se 135 budovami a stavbami v účetní hodnotě kolem 800 mil. Kč a s přibližně 27 tisíci pozemky v hodnotě dosahující také 800 mil. Kč. Reálná hodnota majetku je vyšší a stanovuje se definitivně teprve při jeho realizaci - zejména v rámci výběrového řízení. Nakládání s tímto majetkem představuje obdobné úkony jako u majetku v operativní evidenci, tzn. převody ve prospěch jiných organizačních složek státu, kupní a darovací smlouvy, popřípadě dočasný nájem nebo výpůjčku, a veškeré povinnosti vlastníka při správě a údržbě majetku včetně účasti ve správních řízeních z titulu vlastnictví.

Významnou část tohoto majetku představují administrativní budovy, v nichž ÚP Hradec Králové zajišťuje dislokaci subjektů státní správy a samosprávy v intencích usnesení vlády ČR č. 663/2002. Poskytuje tak prostory zhruba 15 typům státních a samosprávných institucí a přibližně 1800 jejich úředníkům. Na základě aktuálního vývoje a objevujících se požadavků a potřeb organizačních složek státu v rámci probíhající reformy veřejné správy přehodnocuje stávající umístění a připravuje návrhy, které mají vést k efektivnějšímu a hospodárnějšímu využívání majetku státu a úspoře jeho finančních prostředků. ÚZSVM iniciuje jednání se zainteresovanými subjekty a pokud je taková možnost, dislokuje ÚZSVM svá pracoviště do menších objektů a nabízí uvolněné prostory k využití větším organizačním složkám respektive obcím. Změny dislokace vedou k bezplatnému umístění některých státních institucí, které dříve byly v komerčním nájmu.

Na základě příslušných usnesení vlády ČR připravuje bezúplatné převody vybraných objektů na obce a změny v příslušnosti hospodařit s majetkem České republiky. Cílem ÚZSVM je do budoucna hospodařit pouze s prostory, které jsou nezbytně nutné pro činnosti ÚZSVM, respektive potřebám výkonu činností svěřených ÚP Hradec Králové. V Hradci Králové tak ÚZSVM v loňském roce přesídlil z budovy bývalého okresního úřadu, která bude převedena na Město Hradec Králové. Ne vždy se však daří přesvědčit zúčastněné aktéry, aby sledovaly naznačený obecný zájem. Dalšími místy, kde došlo ke stěhování subjektů, respektive kde již existuje takový návrh, jsou Chrudim, Jičín a Náchod a Semily.

Úkoly Územního pracoviště

Zaměstnanci majetkových oddělení odborů Odloučených pracovišť a ÚP Hradec Králové se mimo jiné zabývají také agendou převodů majetku oprávněným osobám - bytovým, výrobním a spotřebním družstvům dle ustanovení § 59, 60a a 60c zák. č. 219/2000 Sb., a převody na Pozemkový fond ČR, Agenturu ochrany přírody a krajiny ČR a občanská sdružení působící v oblasti tělovýchovy a sportu dle ust. § 11, 13 a 14 zákona č. 290/2002. Tyto převody je možno považovat v rámci ÚP Hradec Králové za převážně dokončené.

Další důležitou oblastí činnosti ÚZSVM je sledování a vymáhání pohledávek. Jde o obsáhlou agendu vymáhání příspěvků poskytovaných v minulosti na individuální bytovou výstavbu, pokud nebyly splněny podmínky stanovené vyhláškou č. 136/1985. Takových neuzavřených případů, které je třeba prověřit, eviduje ÚP Hradec Králové přes 4,5 tisíce.

Ojedinělý případ v rámci ÚZSVM řeší zaměstnanci odboru Odloučené pracoviště Pardubice. Vymáhají pohledávky za hospitalizace v protialkoholní záchytné stanici, jejímž zřizovatelem byl původně okresní úřad. Náročnost vymáhání je dána především osobními atributy dlužníků, kteří se převážně rekrutují ze společenských vrstev s nízkou platební morálkou.

ÚP Hradec Králové převzal značné množství nemovitého majetku na hraničních přechodech, který předává Generální ředitelství cel postupně v průběhu tohoto roku, a to v návaznosti na vstup České republiky do Evropské unie na základě usnesení vlády č. 56/2003. 29. září 2004 ÚP Hradec Králové převzalo poslední z pěti plánovaných hraničních přechodů, a je tak prvním územním pracovištěm, které tento úkol bezodkladně dokončilo. V této oblasti nadále probíhají jednání s partnery na úrovni krajské reprezentace celní správy, Policie ČR – Služby cizinecké a pohraniční policie a také v Polské republice – s útvary Straže granicznej.

S účinností od 1. 1. 2003 pověřují státní zástupci ÚZSVM správou majetku a věcí zajištěných v trestním řízení na základě zákona č. 279/2003 Sb. Územní pracoviště Hradec Králové je tak pověřeno správou několika dopravních prostředků, nemovitostí a prostředků na bankovních účtech. Na základě novely zákona č. 290/2002 Sb., přejde od příštího roku na ÚZSVM příslušnost hospodařit s pozemky nacházejícími se v zastavěných částech obcí ve velkoplošných chráněných územích, s nimiž dnes hospodaří Agentura ochrany přírody a krajiny.

Není bez zajímavosti, že ÚP Hradec Králové hospodaří s takovými majetkovými hodnotami jako klášterem v Polici nad Metují, do jehož nezbytných oprav investoval ÚZSVM již několik milionů korun a závodem na zpracování tuhého komunálního odpadu v Lomnici nad Popelkou, jehož hodnota je 38 mil. korun. Oba soubory majetku jsou dnes připraveny k převodu na nestátní subjekt. Kuriózním příkladem byla také správa mobilního dětského dopravního hřiště, které se podařilo převést na Liberecký kraj. Určitou zvláštností je příslušnost hospodařit s dokončenou částí projektu komunikační sítě MAN v Hradci Králové, vybudované za existence okresního úřadu za 35 mil. korun, kde ÚP Hradec Králové v současné době jedná o převodu na statutární Město. Jen za první pololetí letošního roku získalo územní pracoviště hospodařením a nakládáním se svěřeným majetkem do státního rozpočtu přes 17 milionů korun.

Občané a další subjekty se o možnosti nabídky státního majetku formou výběrových řízení dozvědí z úředních desek jednotlivých odborů Odloučených pracovišť ÚZSVM a také webových stránek www.uzsvm.cz. Najdou zde také všechny podstatné informace o činnosti ÚZSVM včetně kontaktů na všechny jeho útvary a pracoviště.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 47/2004.

Další informace [nápis]
Číslo 47/2004
Časopis Veřejná správa č. 47/2004
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail