Kvalita ve veřejné správě

Mgr. Stanislav Loskot,
tajemník MěÚ

Měření spokojenosti zaměstnanců na Městském úřadě v Jablunkově

Městský úřad Jablunkov se rozhodl využít model společného hodnotícího rámce CAF (Common Assessment Framework) pro nastartování procesu neustálého zlepšování své činnosti, a to v rámci projektu podpory jakosti v roce 2004 na téma “Implementace modelů CAF do organizací územní veřejné správy”. Na jednání rady města dne 3. června 2004 bylo schváleno přistoupení k této metodě a celému projektu sebehodnocení organizace. Městský úřad se podáním přihlášky zavázal k aktivnímu zapojení do modelu CAF na dobu minimálně tří let.

V rámci uvedeného projektu a jako jedno z devíti kritérií modelu CAF bylo zjišťování spokojenosti zaměstnanců Městského úřadu Jablunkov.

Pracovníci - Výsledky spokojenosti pracovníků a měření motivace

V rámci aplikace modelu CAF byl na našem úřadě poprvé proveden průzkum spokojenosti zaměstnanců. Byla použita stupnice od jedné do pěti, přičemž 1 znamenala ano, 2 - spíš ano, 3 - bez vyhraněného názoru, 4 - spíš ne, 5 - ne. Dotazník byl anonymní, takže nikdo nemusel mít obavu, že pravdivým vyplněním si jakkoliv poškodí pozici v zaměstnání. Dotazník byl rozeslán elektronickou poštou, zaměstnanci jej vyplnili, vytiskli a odevzdali do schránky na podatelně.

Dotazníkové šetření

Uskutečnilo se v měsíci červenci a bylo rozdáno celkem 82 dotazníků, z nichž bylo 64 vyplněno. To představuje 78 % návratnost. Z hlediska návratnosti dotazníků a zodpovězených otázek v jednotlivých subkritériích lze dotazníkové šetření hodnotit jako úspěšné a vzorek respondentů jako dostatečně reprezentativní. Výstupem dotazníkového šetření byla hodnotící zpráva, která obsahuje tabulkový přehled a grafické znázornění. Největší spokojenost projevili respondenti s neformálními mezilidskými vztahy na svém oddělení a odboru, s mírou odpovědnosti a pravomocemi, s přenosem a kvalitou předávaných informací a s pracovními podmínkami. Příznivě byly hodnoceny možnosti dalšího vzdělávání, způsob, jakým nadřízený ukládá a přiděluje úkoly, s podmínkami, které organizace vytváří k práci, podpora, které se dostává od přímého nadřízeného při běžné práci a celkové hodnocení práce městského úřadu. Prostor pro zlepšení je v oblasti technického vybavení, v přenosu informací a vztahů mezi jednotlivými odbory a v řešení konfliktních situací mezi spolupracovníky přímým nadřízeným. Výsledky dotazníkového šetření byly zveřejněny na intranetové síti městského úřadu k nahlédnutí všem zaměstnancům, podrobný rozbor byl proveden vedením úřadu.

Dotazníkové šetření poskytlo mnoho cenných informací o personálních a profesních vztazích na pracovištích uvnitř organizace, v příštím roce bude zopakováno.

Bylo zvoleno pět subkritérií, pro větší názornost předkládáme grafické znázornění dvou příkladů (Graf 1, Graf 2).

1. Výsledky týkající se celkové spokojenosti:

a) s celkovou image organizace,

b) s celkovou výkonností organizace,

c) s významem přínosů organizace pro společnost,

d) se vztahy organizace s občany a společností, s úrovní angažovanosti a jejím posláním.

2. Výsledky týkající se spokojenosti s managementem a se systémy managementu:

a) s vrcholovým vedením a se střední úrovní vedení organizace (např. schopnost řídit organizaci a komunikovat),

b) s dohodou o úkolech, se systémem hodnocení pracovníků, oceňováním, stanovováním krátkodobých cílů a hodnocením výkonnosti, odměňováním jednotlivců a týmů za jejich úsilí,

c) s navrhováním procesů organizace,s přístupem organizace ke změnám a modernizaci.

3. Výsledky týkající se spokojenosti s pracovními podmínkami:

a) návrh pracoviště,

b) pracovní prostředí a kultura organizace,

c) rekreační zařízení,

d) přístup k sociálním otázkám a otázkám životního prostředí

e) řízení stejných příležitostí a čestné jednání v organizaci,

f) flexibilita pracovních hodin a možnost sladit práci s rodinným životem a osobními záležitostmi,způsob, jakým organizace řeší problémy pracovníků.

S pracovními podmínkami jsou v drtivé většině případů zaměstnanci spokojeni, jsou spokojeni i s možnostmi úpravy pracovní doby v neúředních dnech, jakož i s přístupem vedení k řešení pracovních problémů a s vedením kultury organizace.

4. Výsledky týkající se motivace a spokojenosti s profesním růstem a rozvojem dovedností:

a) management lidských zdrojů (např. výcvik a příležitosti profesního růstu),

b) motivace pracovníků,

c) znalosti pracovníků o cílech organizace,

d) ochota přijímat změny, ochota vyvíjet zvláštní úsilí při zvláštních okolnostech.

Zaměstnanci jsou spokojeni s možnostmi dalšího vzdělávání, s prohlubováním odborných znalostí a s motivací pracovníků. Všichni uvedli, že jsou ochotni přijímat změny a vyvíjet zvláštní úsilí v případě nutnosti či potřeby. Ne zcela spokojeni jsou zaměstnanci s postupem své kariéry, nicméně plánují setrvat ve svém současném zaměstnání.

5. Výsledky týkající se spokojenosti:

a) se zapojením do procesu rozhodování,

b) se zapojením do činností zlepšování,

c) s mechanismy poradenství a dialogu.

Zaměstnanci jsou velmi spokojeni s mírou odpovědnosti, která jim je přidělena i s pravomocemi, kterými disponují. Problémy se nevyskytují ani v oblasti spolupráce s právním zastoupením města.

Všechny otázky dotazníku byly vyhodnocovány samostatně, jako příklad uvádíme část celkových výsledků vyhodnocení jednotlivých otázek (Tabulka).

Index spokojenosti zaměstnanců je 2,4.

(Index spokojenosti zaměstnanců = ukazatel, který je číselným vyjádřením míry spokojenosti zaměstnanců organizace v okamžiku vyplňování dotazníku).

Závěr

Vyhodnocení poskytlo řadu údajů, které budou využity vedením pro zlepšování spokojenosti pracovníků, a tím i ke zlepšování kvality práce celého úřadu.

Výsledky se rovněž staly součástí sebehodnotící zprávy modelu CAF a Akčního plánu zlepšování činnosti a služeb úřadu pro následující období.

Graf 1

Graf 2

Tabulka

Otázka číslo

Znění

Průměr

4

Jste spokojen/a s podporou, které se vám dostává od přímého nadřízeného při běžné práci?

1,83

5

Jste spokojen/a s podmínkami, které vám nadřízený k práci vytváří?

1,80

6

Jste spokojen/a s podporou nadřízeného při řešení problémových situací?

2,07

7

Jste spokojen/a s řešením konfliktních situací mezi spolupracovníky přímým nadřízeným?

2,32

8

Jste spokojen/a se zájmem nadřízeného o vaše názory na práci, kterou vykonáváte?

2,03

9

Jste spokojen/a se způsobem řešení problémů vaším nadřízeným?

2,20

10

Myslíte si, že jste dostatečně informováni o cílech organizace?

2,13

11

Jste spokojen/a s technickým vybavením?

2,44

12

Jste spokojen/a s vybavením vaší kanceláře?

2,31

Další informace [nápis]
Číslo 50/2004
Časopis Veřejná správa č. 50/2004
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail