Kvalita veřejné správy

Mgr. Martina Jalovecká,
člen Pracovní skupiny pro kvalitu ve veřejném sektoru
jalovecka.martina@vlada.cz

Pilotní projekt “Měření indexu spokojenosti zaměstnanců”
na Ministerstvu vnitra ČR

V rámci twinningového projektu Phare 2000 “Modernizace ústřední státní správy” proběhlo na Ministerstvu vnitra ČR, konkrétně na úseku pro reformu veřejné správy, pilotní dotazníkové šetření “Měření indexu spokojenosti zaměstnanců”. Inspirací pro jeho realizaci se stalo obdobné šetření ve finské státní správě.

Dotazník

Pro potřeby pilotního šetření byl použit finský dotazník upravený na české podmínky. Otázky byly zaměřeny na šest klíčových oblastí: obsah práce (viz tabulka), oblast řízení, funkčnost pracovního kolektivu, podpora individuálního rozvoje a pracovní ohodnocení, hlavní hodnoty, pracovní mobilita a postoj k uplatnění rotace.. K vyjádření spokojenosti mohli respondenti použít jednak klasické školní známkování (podle známkovací stupnice) a jednak dichotomické odpovědi “ano” či “ne”. Respondentům byl rovněž vymezen prostor pro uvedení připomínek, návrhů i námětů.

Vzhledem k pilotnímu charakteru projektu se snažili jeho zpracovatelé otestovat co nejvíce možností interpretace výsledků po statistické, grafické a analytické stránce. Při rozsáhlejší aplikaci je možné vytvořit vzorový dotazník pro všechny úřady a mít předem připravený výběr otázek a způsob jejich zpracování.

Dotazníkové šetření

Uskutečnilo se ve dnech 17. – 21. března 2003 a bylo rozdáno celkem 141 dotazníků, z nichž bylo 81 vyplněno. To představuje 57,4 % návratnost. Svoje připomínky a názory připojilo 19 respondentů, tedy 23,5 % z vyplněných dotazníků.

Dotazníkového šetření se zúčastnilo 54 % žen a 45 % mužů. Z hlediska věkové skladby reprezentovalo úsek 54 % zaměstnanců do 45 let a 43 % zaměstnanců ve věku nad 46 let.

Z hlediska návratnosti dotazníků, z hlediska zastoupení žen a mužů a z hlediska rozložení odpovědí do stanovených věkových kategorií lze dotazníkové šetření hodnotit v zásadě jako úspěšné a vzorek respondentů jako dostatečně reprezentativní.

Největší spokojenost projevili respondenti s atmosférou ve svém oddělení, na druhém místě s podporou přímého nadřízeného. Příznivě byly hodnoceny také rovné příležitosti mužů a žen, i některé otázky z oblasti využití pracovního potenciálu (např. jasné zaměření cílů týkajících se pracovních výkonů a dalších pracovních cílů, nebo využití kvalifikace).

Negativně byla hodnocena nedostatečná možnost ovlivňovat strategii ministerstva, vzájemná spolupráce a pracovní podmínky.

Výstupem z dotazníkového šetření byla hodnotící zpráva, která zahrnovala celkový index spokojenosti zaměstnanců, tabulkové přehledy, grafické znázornění výstupů, analýzu odpovědí a závěrečné shrnutí. Zprávu v tomto rozsahu dostalo k dispozici vedení úseku. Zaměstnanci byli seznámeni se základními zjištěními pro každou otázku. Společné schůzky zaměstnanců s vedením nad výsledky šetření se sice uskutečnily až několik měsíců po jeho skončení, nicméně i přes časový odstup bylo setkání zaměstnanců s vedením přínosné především z důvodu vzájemné výměny názorů a námětů.

Pilotní měření spokojenosti zaměstnanců na Ministerstvu vnitra ČR může být považováno za příklad “dobré praxe” pro ostatní úřady veřejné správy.

Tabulka Pilotní projekt “Měření indexu spokojenosti zaměstnanců”
na Ministerstvu vnitra ČR
Mgr. Martina Jalovecká

V rámci twinningového projektu Phare 2000 “Modernizace ústřední státní správy” proběhlo na Ministerstvu vnitra ČR, konkrétně na úseku pro reformu veřejné správy, pilotní dotazníkové šetření “Měření indexu spokojenosti zaměstnanců”. Inspirací pro jeho realizaci se stalo obdobné šetření ve finské státní správě.

Dotazník

Pro potřeby pilotního šetření byl použit finský dotazník upravený na české podmínky. Otázky byly zaměřeny na šest klíčových oblastí: obsah práce (viz. tabulka), oblast řízení, funkčnost pracovního kolektivu, podpora individuálního rozvoje a pracovní ohodnocení, hlavní hodnoty, pracovní mobilita a postoj k uplatnění rotace.

 

I. Obsah práce

Hodnocení:

Jak jste spokojen(a) s:

1. jasným zaměřením cílů týkajících se Vašeho pracovního výkonu a dalších pracovních cílů?*

1

2

3

4

5

2. možnostmi ovlivňovat svou práci?

1

2

3

4

5

3. možnostmi ovlivňovat strategii ministerstva?**

1

2

3

4

5

4. rozmanitostí Vaší pracovní náplně?

1

2

3

4

5

5. s mírou odpovědnosti, která se váže k Vašim

pracovním úkolům?

1

2

3

4

5

6. s kompetencemi, kterými disponujete?

1

2

3

4

5

*/ Dotaz směřuje k individuálním úkolům a cílům.

“Vím jasně, co se ode mne očekává, jaké jsou mé úkoly a cíle?”

**/ Dotaz směřuje k možnosti vyjadřovat se ke strategii a strategickým dokumentům ministerstva a možnosti ji ovlivňovat

Poznámky a připomínky:

Další informace [nápis]
číslo 43/2004
časopis Veřejná správa č. 43/2004
časopis Veřejná správa
Další
E-mail