Příloha |
Meziresortní řídící výbor pro přípravu projektu Jednotného systému dopravních informací pro ČR na své třetí schůzce v září na Ministerstvu informatiky projednal stanoviska k uzavření dohody o spolupráci ministerstev vnitra, dopravy a informatiky a přípravu materiálu “Projekt Jednotného systému dopravních informací pro ČR” (dále jen “materiál”) pro projednání ve vládě na podzim, jehož hlavním gestorem bude Ministerstvo dopravy.
Jednání se zúčastnili – za Ministerstvo vnitra: JUDr. Jana Horáková z odboru bezpečnostní politiky a plk. Jiří Starý a Romana Jabbourová z Centra dopravních informací Policejního prezídia, - za Ministerstvo informatiky: Mgr. Štěpán Žežula a Václav Kohl, - za Ministerstvo dopravy: Ing. Jiří Šrámek z odboru agend řidičů a v neposlední řadě Ing. Jaroslav Zvára, koordinátor-administrátor projektu Jednotného systému dopravních informací. Podle přijatého harmonogramu Ing. Jaroslav Zvára zpracoval připomínky, změny a doplňky k materiálu, které vyslovili členové projektového týmu. Každý člen týmu rozeslal materiál k připomínkám zástupcům ministerstev, policie, hasičů záchranářů, silničářů a dalším subjektům podle vlastního uvážení. JUDr. Jana Horáková vypátrala podrobné informace o obsahu, formální struktuře a o oficiálním scénáři předepsaných kroků předkládání vládního materiálu. Podle toho už 24. září 2004 Ing. Jaroslav Zvára soustředil připomínky od resortních a dalších subjektů, aby, po dalších jednáních a vnitřních a meziresortních připomínkových řízeních, 3. listopadu 2004 obdržela vláda materiál k projednání. Kromě toho se projektový tým již také věnoval vývoji jednání a vztahů s krajskými zástupci.
Východiska k vytvoření Jednotného systému dopravních informací
Účastníci zářijového jednání podrobně projednali materiál “Projekt Jednotného systému dopravních informací pro ČR” jako podklad pro zpracování a předložení materiálu vládě, a to v souladu s metodikou zpracovanou Jiřím Šrámkem. Podstatu a cíle projektu popsali autoři věcně a konkrétně s ohledem na aktuální i historické aspekty, což je známka zodpovědného profesionálního přístupu.
Dopravní informace jsou nástrojem zvyšování bezpečnosti silničního provozu, ovlivňování chování jeho účastníků, nástrojem řízení, ovlivňování a přesouvání dopravy. Stále narůstající provoz a s ním spojená zvyšující se hustota provozu mají vliv na přibývající dopravní zácpy a přerušování dopravy na silnicích, zvyšující se nehodovost včetně jejich následků na životech, zdraví a majetku a v neposlední řadě i rostoucí dopady na životní prostředí. Fungující dopravní systém má přitom zásadní význam pro společenský i ekonomický rozvoj, zachování “trvalé mobility” je klíčovým faktorem tohoto rozvoje.
Systémové řešení dopravních informací pomáhá i při absenci potřebné kvantity a kvality dálniční a silniční sítě rozdělit optimálně silniční provoz přes celou infrastrukturu a více dosahovat tzv. “systémového optima”.
S dopravními informacemi různých typů pracují v rámci své působnosti různé subjekty státní správy a samosprávy i další subjekty veřejného a privátního sektoru. Předmětem řešení projektu Jednotného systému dopravních informací je optimalizované společné koordinované využití těchto informací ve prospěch účastníků silničního provozu, médií, subjektů státní a veřejné správy, krizového řízení, dopravců a přepravců a dalších uživatelů, včetně přeshraniční výměny dopravních informací s okolními státy nebo v rámci systémů EU. Vybudování Jednotného systému dopravních informací vytvoří podmínky pro následný výrazný rozvoj dopravních informačních služeb prostřednictvím různých kanálů sdílení, šíření a distribuce dopravních informací všem uživatelům.
Projekt Jednotného systému dopravních informací je meziresortní aktivitou zejména v gesci Ministerstva dopravy, Ministerstva vnitra a Ministerstva informatiky s nezbytnou účastí dalšího širokého spektra subjektů. Základním úkolem je vytvořit jednotné systémové prostředí pro sběr, zpracování, sdílení a využívání dopravních informací aktivním zapojením všech subjektů, které v rámci své působnosti pracují s různými typy dopravních informací.
Dopravní informace od každého subjektu budou v rámci Jednotného systému dopravních informací shromažďovány v centrálním datovém skladu. Centrální datový sklad bude informační základnou pro nepřetržité modelování skutečného stavu provozu na pozemních komunikacích v celé ČR. Některé typy dopravních informací musí být na úrovni centrálního datového skladu ověřovány z více zdrojů, autorizovány a popřípadě i doplňovány o informace z dalších příbuzných či navazujících systémů. U většiny typů dopravních informací je nezbytné sledovat vývoj události a kontrolovat i poskytnutí dopravní informace o ukončení. Na úrovni centrálního datového skladu musí být průběžně kontrolována i kvalita a kvantita poskytovaných informací.
Informace v centrálním datovém skladu budou následně připraveny ke sdílení v rámci jiných systémů (např. pro Portál veřejné správy, HZS, PČR, subjekty státní a veřejné správy, atd.), šíření prostřednictvím médií a dalších veřejných i privátních dopravních informačních služeb účastníkům silničního provozu a všem ostatním uživatelům. Dopravní informace ověřené, autorizované s digitální geografickou lokalizací kompatibilní se státními mapovými díly (dle nařízení vlády č. 116/1995), kódované v protokolu Alert-C (výhledově i v protokolu TPEG) jsou k dispozici prostřednictvím distribučního rozhraní centrálního datového skladu ve standardizovaných formátech (protokoly Alert-C a TPEG jsou standardizované výměnné datové formáty unifikované Evropskou unií, využívané pro nadnárodní projekty automatizované výměny dopravních a cestovních informací, Alert-C je již upraven i ČSN EN ISO 14819-2 a je přednostně využíván pro navigační systémy na bázi RDS-TMC).
Poskytování dopravních informací bude veřejnou službou. Dopravní informace budou k dispozici za stanovených podmínek v základní podobě zdarma. Přístup na distribuční rozhraní centrálního datového skladu bude za smluvních podmínek umožněn všem, kdo zajistí jejich další šíření nebo využití ve prospěch silničního provozu. V některých případech může být vyžadován podíl na nákladech na technologii pro přenos a zpracování dat. Základní podobu dopravní informace bude možno doplňovat přidanou hodnotou, která může být předmětem tržního zhodnocení pro stát i privátní subjekty. Přidanou hodnotou se rozumí např. zpracování dopravních informací do podoby zvukové relace rozhlasové stanice, forma distribuce dopravních informací vázaných ke konkrétní trase cesty nebo obdobně jinak rozšířená základní podoba dopravních informací.
Jednotný systém dopravních informací je navrhován jako otevřený modulární systém, který:
integruje výstupy již existujících vnitřních informačních systémů subjektů (Centrum dopravních informací Policie ČR, HZS, ŘSD, Magistrát Hlavního města Prahy, Technická správa komunikací Praha, ČHMÚ, Provozovatelé dopravně-telematických aplikací, Podniky Povodí, atd.)
zahrnuje vybudování aplikace (aplikací) pro sběr a zpracování dopravních informací od subjektů, které vlastní informační systém nemají (Silniční správní úřady, Správci komunikací, Obecní policie, Přepravci nadměrných a nebezpečných nákladů, Správci sítí, Pořadatelé akcí a další subjekty, atd.)
zahrnuje i vytváření vazeb na další datové systémy v rámci dalších subjektů a projektů v příbuzných oblastech.
Také v rámci sdílení, poskytování a šíření dopravních informací má být Jednotný systém dopravních informací otevřenou modulární platformou. Hlavní garantovanou webovou prezentací dopravních informací bude Portál veřejné správy, Jednotný systém dopravních informací umožní provozování dopravních informačních služeb prostřednictvím RDS-TMC (navigační a informační systémy), další distribuční kanály provozované s podporou státu budou specifikovány v rámci řešení projektu. Součástí řešení projektu Jednotného systému dopravních informací pro ČR je i zajištění legislativní podpory dílčích částí systému.
Požadavky státní a veřejné správy, Evropské unie, účastníků silničního provozu
Projekt Jednotného systému dopravních informací zahrnuje některé dílčí body usnesení vlády ČR
č. 681 ze dne 19. října 1998, O akčním programu zvýšení bezpečnosti silničního provozu
č. 413 ze dne 17. června 1998, O dopravní politice ČR
č. 702 ze dne 12. července 2000, O přehodnocení priorit a úkolů v oblasti bezpečnosti silničního provozu
č. 394 ze dne 28. dubna 2004, O rámcové Národní strategii bezpečnosti silničního provozu,
dále
doporučení Komise Evropských společenství ze dne 4. července 2001 k rozvoji právního a obchodního rámce účasti soukromého sektoru při implementaci telematických služeb poskytování dopravních a cestovních informací v Evropě
směrnice 2003/98/EC Evropského parlamentu a Rady ze dne 17. listopadu 2003 o opětovném užití informací veřejného sektoru.
Základem pro navrhované projektové řešení jsou pak zejména výsledky projektů vědy a výzkumu Ministerstva dopravy řešených v letech 2001-2003. Jsou to především projekty č. 801/110/106 “Metodika ovlivňování chování účastníků silničního provozu prostřednictvím médií” (hlavní řešitel Autoklub Bohemia Assistance, a.s., spoluřešitelé Český rozhlas, sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia, Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice, Autoklub České republiky, CROSS Zlín, spol. s r.o., CEDA, a.s.) a č. 802/110/102 “Dopravní informační systém RDS-TMC” (hlavní řešitel Dopravní fakulta ČVUT Praha, spoluřešitelé České radiokomunikace, a.s., Ústřední automotoklub).
Jednotný systém dopravních informací vytváří předpoklady pro zkvalitnění a zefektivnění činnosti státní a veřejné správy. Existence počítačového modelu stavu a chování sítě pozemních komunikací včetně zobrazení dopravní situace na celém území ČR v reálném čase umožňuje plnění současných i budoucích požadavků kladených na tuto část státu kladených.
Souhrn potřeb subjektů státní a veřejné správy zpracovávala “Studie shrnující požadavky aktérů dopravy ČR na dopravní telematický systém z hlediska veřejné správy” sekce dopravní telematiky Centra dopravního výzkumu. Požadavky lze shrnout do několika tématických skupin:
informace o střednědobých a dlouhodobých uzavírkách a omezeních obecného užívání na celé síti pozemních komunikací
stále aktualizovaný přehled o sjízdnosti komunikací z hlediska zimní údržby a dalších povětrnostních vlivů, případně další atributy spojené se zimní údržbou
informace o okamžité průjezdnosti komunikací zejména na nejvíce zatížených dopravních tazích
přehled o aktuálních dopravních událostech (dopravní nehoda, překážka provozu, atd.), které mají vliv na bezpečnost a plynulost dopravy, okamžité hodnocení rozsahu tohoto vlivu
statistické výstupy včetně historie o dopravních nehodách a dalších událostech detailně lokalizované vzhledem k silniční síti pro průběžné vyhodnocování nehodových úseků komunikací a analýzu příčin opakovaných nehodových jevů
informace o nosnosti mostů, průjezdním profilu, hustotě dopravy a další informace z registru komunikací
přehled o stavbách nových a rekonstrukci stávajících úseků komunikací a jejich příslušenství včetně konkrétních atributů
další informace přímo nebo nepřímo související s provozem na pozemních komunikacích
Požadavky byly formulovány spíše obecně s ohledem na v současnosti nedostupné nebo jen okrajově dostupné informační zázemí v této oblasti. Průzkumu se zúčastnilo pouze 29 procent instituci státní a veřejné správy ze všech oslovených.
Požadavky různých skupin silničního provozu na systém dopravních informací byly velmi podrobně zmapovány v projektu vědy a výzkumu 801/110/106. Z výzkumu společnosti Taylor Nelson Sofres Faktum vyplývá, že pro více než 80 procent dotázaných mají dopravní informace velký nebo zásadní význam. Již dnes dopravní informace minimálně týdně využívá více než 50 procent řidičů.
Hodnocení důležitosti dopravních informací podle řidičů a dispečerů dopravců a přepravců zpracované sdružením autodopravců ČESMAD Bohemia (Tab. 1).
Dopravní informace v Evropě nejsou upraveny žádným závazným předpisem a rozvoj této oblasti je plně v kompetenci národních zemí. Nicméně probíhá řada společných projektů při kterých se zkouší, testují a zavádí nové poznatky a technologie v elektronice, elektrotechnice a komunikaci s cílem zvýšení bezpečnosti silničního provozu, kvality cestování a snížení ekologické zátěže. Výsledky řady projektů se následně staly základem pro standardy a normy Evropské unie, které postupně národní země přebírají do svých normalizačních systémů a technických podmínek. Evropské aktivity jsou směřovány zejména do oblasti dopravních informačních služeb.
Podrobný seznam evropských projektů je uveden v projektu vědy a výzkumu 802/110/102. Pro široké aktivní zapojení ČR do nadnárodních systémů dopravních informačních služeb Jednotný systém dopravních informací zajistí aktuální autorizované ověřené digitálně geograficky lokalizované dopravní informace o dění na pozemních komunikacích v ČR. Využití dopravních informací z Jednotného systému dopravních informací se předpokládá například pro přeshraniční výměnu informací a služeb na bázi RDS-TMC se Spolkovou republikou Německo a dalšími zeměmi v rámci připravovaného řešení projektu Connect.
Projekt “Metodika ovlivňování chování účastníků silničního provozu prostřednictvím médií” podrobně popsal základní skupiny dopravních informací z pozice jejich vlivu na provoz na pozemních komunikacích a na chování účastníků (aktuální, preventivní, ostatní).
V závěrech projektu “Metodika ovlivňování chování účastníků silničního provozu prostřednictvím médií” je navržena standardizovaná typová struktura dopravních informací, která byla zároveň zahrnuta do návrhu Technických podmínek pro provozování dopravních informačních center zpracovávaných Sdružením dopravní telematiky pro Ministerstvo dopravy. Typová struktura odpovídá reálným podmínkám v České republice i požadavkům Evropské unie.
A - Aktuální
A-I. Omezení obecného užívání
A-I.1. dopravní nehody
A-I.2. požár vozidla
A-I.3. překážka provozu
A-I.4. uzavírka, omezení průjezdnosti
A-I.5. úprava značení
A-I.6. porucha světelné signalizace a příslušenství komunikace
A-I.7. ukončení omezení obecného užívání komunikace
A-II. Kongesce
A-II.1. kongesce vlivem hustoty provozu
A-II.2. kongesce vlivem následků omezení obecného užívání komunikace
A-III. Sjízdnost
A-III.1. sjízdnost komunikací v oblasti
A-IV. Povětrnostní vlivy, počasí
A-IV.1. stav počasí
A-IV.2. předpověď počasí
A-V. Parkování
A-V.1. obsazenost parkovišť
A-VI. Nebezpečí
A-VII. Čekací doby
P – preventivní
P-I. O komunikacích
P-II. O provozu
P-III. O účastnících
P-IV. O vozidlech
O – Ostatní informace
O-I. Informace všeobecné
O-II. Informace servisní
O-III. Informace cestovní
O-IV. Informace turistické
Projekt “Metodika ovlivňování chování účastníků silničního provozu prostřednictvím médií” zpracoval standardizovanou datovou strukturu dopravních informací, která také vychází z norem a předpisů platných v ČR i v EU (ČSN EN ISOn14819-2). Každá dopravní informace musí obsahovat tyto položky:
Typ
Typ události (např. dopravní nehoda)
Rozsah události (úplné omezení provozu)
Podtyp události (osobní a nákladní vozidlo)
Místo
Textový popis místa události
Digitální geografická lokalizace kompatibilní se státními mapovými díly a databázemi,
Směr a rozsah
popis události (např. ve směru Praha–Brno uzavřen jeden jízdní pruh)
Trvání události (popř.platnost zprávy)
(datum a čas omezení, předpokládané ukončení omezení)
Doporučení (situace, opatření)
(např. popis objížďky, střídavý provoz v jedním jízdním pruhem, atd.)
Kód Alert-C
součástí návrhu je i definovaný výčet (číselník) možných stavů konkrétních položek.
Projekt METODIKA identifikoval všechny subjekty, které mohou nebo by měly do Jednotného systému dopravních informací aktuální, preventivní i ostatní dopravní informace poskytovat, a to včetně konkrétních typů dopravních informací podle standardizované typové struktury. S ohledem na rozsah působnosti subjekty poskytují informace tříd:
autorizované dopravní informace
neautorizované dopravní informace
předběžné
Mezi identifikované subjekty vhodné nebo nezbytné pro zapojení do Jednotného systému dopravních informací patří:
Policie České republiky
Silniční správní úřady (Ministerstvo dopravy pro dálnice a rychlostní komunikace, krajské úřady pro silnice I. tř., úřady obcí s rozšířenou působností pro silnice II. a III. tř., úřady obcí pověřených výkonem státní správy pro místní komunikace)
Správci komunikací (ŘSD, SÚS na úrovni krajů, Technické správy komunikací ve velkých městech)
Hasičský záchranný sbor
Městské a obecní policie
Zdravotní záchranná služba
Správci sítí (plyn, voda, elektřina, teplo, telekomunikace, ostatní)
Český hydrometeorologický ústav
Přepravci nadměrných a nebezpečných nákladů
Ministerstvo obrany, Armáda ČR
Pořadatelé akcí
Podniky Povodí
Vodoprávní úřady (krajské úřady)
Provozovatelé dopravně-telematických aplikací a ITS systémů
Celní správa
Asistenční služba
Dopravní podniky, Kurýrní služby, Taxislužby
Horská služba
Turistická informační centra
Národní parky a chráněné krajinné oblasti
a další subjekty a instituce
Ministerstva dopravy, vnitra, zdravotnictví, životního prostředí, zahraničí, školství, mládeže a tělovýchovy, spravedlnosti, obrany
Státní fond dopravní infrastruktury
Výzkumné ústavy, asociace, profesní sdružení a svazy, autokluby v oblasti dopravy
Subjekty, které mají vlastní informační systém, předávají dopravní informace jako automatický export definovaného rozsahu informací prostřednictvím přímého napojení na centrální datový sklad.
Subjekty, které vlastní informační systém nemají a mohou informace v elektronické podobě předávat, předávají do centrálního datového skladu dopravní informace prostřednictvím speciálních nebo univerzálních aplikací vytvořených pro sběr a zpracování dopravních informací.
Subjekty, které informace v elektronické podobě předávat nemohou, využívají call centrum, které je také součástí centrálního datového skladu.
V rámci projektu “Metodika ovlivňování chování účastníků silničního provozu prostřednictvím médií” byly v praxi úspěšně ověřovány některé dílčí části Jednotného systému dopravních informací:
Silniční správní úřady – z celkového počtu 14 krajských úřadů a 205 úřadů obcí s rozšířenou působností se do pilotního testování zapojilo 11 krajských úřadů a 190 úřadů obcí s rozšířenou působností. Pouze 3 úřady jednoznačně odmítly (ostatní v době testování nebyly zřízeny nebo jednání s nimi nebylo v termínu řešení projektu “Metodika ovlivňování chování účastníků silničního provozu prostřednictvím médií” ukončeno).
Správci komunikací – do pilotního ověřování sběru informací o sjízdnosti v rámci zimní zpravodajské služby byly zapojeni všichni správci komunikací na úrovni Středisek správy a údržby dálnic, na úrovni Správ a údržeb silnic všichni s výjimkou kraje Plzeňského a kraje Libereckého. V období od 15.11.2003 do 31.3.2004 bylo prostřednictvím pilotní webové aplikace sesbíráno 24 000 dopravních informací především o sjízdnosti.
Policie ČR – dlouhodobě byla úspěšně ověřována spolupráce s Centrem dopravních informací Policie ČR
Hasičský záchranný sbor – je koncepčně připraveno napojení systému operačních středisek HZS pro automatizované předávání předběžných informací do centrálního datového skladu.
S ostatními subjekty byly projednány možnosti a způsob předávání dopravních informací do centrálního datového skladu.
Obecně je většina subjektů připravena na zapojení do Jednotného systému dopravních informací, proces se podle výsledků pilotního ověřování obejde bez větších problémů.
Hlavním předpokladem pro distribuci je mít autorizované, ověřené dopravní informace s digitální geografickou lokalizací kódované v protokolu Alert-C v centrálním datovém skladu.
V projektu “Metodika ovlivňování chování účastníků silničního provozu prostřednictvím médií” byl ověřen konkrétní zájem všech typů médií takové informace aktivně šířit. Existence standardizovaných dopravních informací s digitální geografickou lokalizací kódovaných v protokolu Alert-C zároveň umožní rozvoj dalších dopravních informačních služeb obvyklých ve vyspělých zemích Evropy.
Z celkem přibližně osmdesáti existujících rozhlasových programů vysílají dopravní informace v různé podobě tři čtvrtiny z nich. Nejčastěji vysílají informace přímo od řidičů bez jakéhokoliv ověřování a autorizace. Z celkem tří televizních celoplošných kanálů dopravní informace v různé podobě (včetně Teletextu ČT 1 na stránkách 590 až 594) vysílají všechny. Tisková média se věnují s ohledem na technologii výroby preventivním a ostatním dopravním informacím. Využití internetových médií je limitováno dostupností standardizovaných dopravních informací, v současnosti existuje kolem pěti specializovaných webových serverů s dopravními informacemi.
Využití GSM médií je limitováno dostupností standardizovaných dopravních informací, v současnosti je poskytují v dílčí podobě všichni operátoři GSM sítí.
Služba RDS-TMC využívá datový kanál terestricky šířeného rozhlasového vysílání (společně s modulací rozhlasového programu lze vysílat “neslyšitelná” data). Každá dopravní informace je podle evropské normy 14819-1,2,3,4 (částečně již převzaté do normalizačního systému ČR) kódována a prostřednictvím stávajících rozhlasových pozemních vysílačů šířena do navigačních přístrojů.
Navigační přístroj využívá digitální mapu na CD-ROM. Přijatý kód reprezentuje dopravní informaci a odkaz v lokalizační tabulce na příslušné místo mapy. Přístroj umí vyhledat trasu z A do B podle zadaných parametrů a na základě aktuální GPS pozice trasu i vlastní polohu na ní zobrazuje v textové nebo grafické podobě a také formou hlasových zpráv ve zvoleném komunikačním jazyce. Modul dynamické navigace vyhodnocuje přijaté události ve vztahu k zadané trase a umí nabídnout i trasu alternativní v případě omezení provozu.
Další variantou je využití TMC kódovaných informací (Alert-C) pro navigaci na základě komunikace se serverem prostřednictvím GSM (GPRS).
Služba není v České republice dosud provozována. Úspěšné pilotní testování proběhlo v ČR za účasti širokého spektra subjektů v roce 2003 a v lednu 2004. Předpokladem pro zahájení běžného provozu této služby je:
existence centrálního datového skladu s dostatečným množstvím aktuálních, ověřených, digitálně geograficky lokalizovaných informací kódovaných v protokolu Alert-C
dokončení procesu vytváření lokalizačních databází a jejich standardní distribuce na CD-ROM s navigační databází (řeší společnost CEDA ve spolupráci se ŠKODA auto a ŘSD) a dokončení standardizace této databáze pro ČR
dořešení dílčích organizačně-technických otázek v souvislosti s možnou modernizací kodérů vysílačů Českých radiokomunikací a s implementací lokalizační databáze do navigačních a informačních systémů z produkce jednotlivých výrobců.
Na plnění výše uvedených úkolů se pracuje. Zahájení provozu služby RDS-TMC na území ČR v rámci budování Jednotného systému dopravních informací žádné zásadní překážky nebrání. Tento úkol je možno zahrnout do připravovaného projektu.
Jednotný systém dopravních informací je v podstatě počítačovým modelem stavu a chování sítě pozemních komunikací, který v reálném čase věrně zobrazuje dopravní situaci na celém území ČR. Základní moduly otevřeného systému v návrhu tvoří
infrastruktura sběru dopravních informací. Je tvořena subjekty, které v rámci své působnosti mohou poskytovat informace do Jednotného systému dopravních informací
centrální datový sklad
vazby na další systémy
vazby na uživatele dopravních informací.
Významným atributem dopravních informací z hlediska jejich zpracování, sdílení a poskytování je jednotná prostorová geografická lokalizace vzhledem k síti pozemních komunikací, a to v textové podobě pro verbální komunikaci a média a v tomu odpovídající digitální podobě kompatibilní se státním mapovým dílem.
Ředitelství silnic a dálnic – Silniční databanka Ostrava vede Informační systém o silniční a dálniční síti ČR (ISSDS ČR). Je to komplexní detailní systém podporující aplikačně a datově procesy v oblasti správy majetku, výstavby a nově i platformu pro oblast dopravní telematiky. ISSDS ČR je průběžně modernizován a rozšiřován tak, aby byl schopen poskytovat aplikační a datovou podporu co nejširšímu spektru uživatelů z oblasti dopravy. Silniční databanka úzce spolupracuje s organizačními jednotkami ŘSD ČR, Státním fondem dopravní infrastruktury, kraji, městy a jimi zřizovanými správci komunikací. Existence i náplň Silniční databanky koresponduje s obdobnými evropskými národními institucemi tohoto druhu.
Zákon č. 13/1997 Sb. v §9 odst. 4 odkazuje na prováděcí předpis, který vymezí podrobnosti k péči vlastníka pozemní komunikace o dálnici, silnici a místní komunikaci a o jejich evidenci. Vyhláška č. 104/1997 Sb. v §5 odst. 1 říká, že: “Základní evidencí komunikací je pasport, který vedou jejich správci”, v odst. 2 pak specifikuje, že: “Rozsah a způsob vedení pasportu dálnic a silnic stanoví vlastník” (tedy stát pro dálnice a silnice I. třídy, kraje pro silnice II. a III. třídy a města a obce pro místní komunikace). To ve svém důsledku znamená, že neexistuje komplexní centrální databáze o komunikacích, ale řada databází na úrovni jednotlivých vlastníků (ŘSD, 14 krajů, kolem 600 měst a obcí)
Z hlediska efektivního využití datového zázemí v oblasti dopravy legislativní úprava Informačního systému o silniční a dálniční síti ČR jako hlavního centrálního registru o komunikacích. Zároveň chybí povinnosti vlastníků a majetkových správců komunikací předávat informace o komunikační síti do tohoto jednotného národního registru.
Infrastruktura sběru dopravních informací je tvořena všemi subjekty, které mohou nebo mají poskytovat dopravní informace do centrálního datového skladu. Každý subjekt Infrastruktury sběru dopravních informací bude povinen poskytovat takové typy dopravních informací se kterými pracuje v rámci své běžné působnosti a u kterých je schopen plně garantovat aktuálnost a věcnou i formální správnost. Subjekt může poskytovat i informace, které je schopen garantovat, avšak nejsou z hlediska standardní datové struktury úplné. Takové dopravní informace jsou zařazeny do kategorie předběžných a jsou doplněny z dalších zdrojů.
Povinnost subjektu poskytovat dopravní informace do centrálního datového skladu bude muset být upravena zákonem, nařízením resortního ministerstva nebo nadřízeným orgánem, smlouvou či dohodou nebo jiným vhodným způsobem.
Cílem Infrastruktury sběru dopravních informací je získávat o jedné události informace z více zdrojů (zejména u událostí s předem nepředvídatelnou dobou vzniku, např. dopravních nehod). Zvyšuje se tak pravděpodobnost získání každé důležité informace, schopnost ověřování informací z více zdrojů i minimalizace chyb vlivem lidského faktoru.
Ucelené části Jednotného systému dopravních informací jsou členěny na dílčí subsystémy. Preventivní a ostatní dopravní informace mohou v rámci svojí působnosti poskytovat prakticky všechny subjekty, projekt se proto dále zabývá především aktuálními dopravními informacemi.
Realizace komplexního projektu Jednotného systému dopravních informací umožní obdobně jako v dalších zemích Evropské unie efektivně přispívat k bezpečnosti silničního provozu, ke snižování nehodovosti, k ovlivňování chování účastníků silničního provozu prostřednictvím médií, k řízení dopravy, zachování trvalé mobility při zajištění ekonomického rozvoje dopravy i ke snižování dopadů na životní prostředí.
Vznik Jednotného systému dopravních informací zapojí do aktivní činnosti mnoho pracovníků veřejné správy. U řady z nich napomůže zvýšenému zájmu o řešení problémů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích, což se nepochybně dále jako multiplikační efekt ve výsledku projeví pozitivně.
Systém umožní průběžně modelovat situaci na pozemních komunikacích s ohledem na události ovlivňující bezpečnost a plynulost silničního provozu. Jednotný systém dopravních informaci přispěje i ke zvyšování efektivity výkonu správy v oblasti dopravy a umožní zavést principy elektronické státní správy do některých dopravních agend.
V souvislosti s realizací Jednotného systému dopravních informací bude možno Českou republiku začlenit do dalších přeshraničních evropských systémů a projektů zaměřených na sběr a výměnu dopravních informací v širším evropském regionu.
Jednotný systém dopravních informací neomezuje vlastní aktivity jednotlivých subjektů Infrastruktury sběru dopravních informací, naopak poskytuje podporu a postupy pro zavedení standardních typových a datových formátů informací pro jejich snadnou vzájemnou výměnu.
V tomto smyslu je nezbytné i Informační systém o silniční a dálniční síti ČR provozovaný Silniční databankou Ředitelství silnic a dálnic legislativně upravit jako centrální registr o komunikační síti.
Na přípravě a realizaci Jednotného systému dopravních informací se v souladu se zákonem č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů, podílejí ministerstva dopravy, vnitra a informatiky. S ohledem na široký meziresortní význam projektu je nezbytné o podporu při realizaci požádat vládu ČR.
Celkové náklady na budování a provozování Jednotného systému dopravních informací jsou relativně nízké s ohledem na přínosy, které realizací vzniknou. Náklady lze ještě snížit za předpokladu maximálního využití stávajících investic do systémů, technologií i lidského potenciálu.
Text připraven z materiálu pro připomínky členů projektového týmu.