Informace

PhDr. Kateřina Niklová,
Ministerstvo financí

Je rozdělování peněz mezi muže a ženy spravedlivé?

V každodenním životě se běžně setkáváme s pojmy, pod kterými si většinou automaticky představujeme muže i ženy – například občané státu, občané obce X. Náš krásný jazyk nám umožňuje doplnit tyto pojmy na “občané a občanky”, ale nikdo nám nezaručí, že takto zcela spravedlivě bude rozděleno i uspokojování životních potřeb občanů a občanek, tedy mužů a žen. Budeme-li o tom přemýšlet, může se vyrojit řada otázek: Funguje vůbec rovnoprávnost v reálném životě? Proč společnost předpokládá, že převážnou část rodinných povinností (péče o děti, o seniory) budou plnit ženy? Dostanou opravdu ženy za stejnou práci stejnou mzdu jako muži?

Vezměme si třeba oblast dopravy – komu více slouží hromadná doprava a kdo častěji jezdí autem – ženy nebo muži? Jak vůbec jsou na tom ženy a muži při rozdělování prostředků v naší ekonomice?

Najít uspokojivou odpověď není snadné. Naše hledání se nutně musí dostat až k rozdělování finančních prostředků v krajích, městech a obcích. Budeme-li chtít prostředky rozdělovat spravedlivě, může nám napomoci princip rovných příležitostí žen a mužů. V poslední době se u nás začalo hovořit o analýze rozdělování finančních prostředků z hlediska rovnosti žen a mužů.

Ve většině zemí Evropské unie se tyto problémy řeší už od devadesátých let. První snahy zpravidla vzešly od feministických organizací a postupně se přidávaly další iniciativy. V mnoha zemích se podařilo, že možná nerovnost v rozdělování finančních prostředků začala být vnímána jako závažný problém, který bylo nutno řešit na úrovni vlády.

Využití principu rovnosti žen a mužů v rozpočtování přitom nemusí přinášet žádné radikální zásahy ani vysoké náklady. Jednoduše řečeno, jde jen o to posoudit, kdo bude mít z připravovaného rozpočtu (ale také například z přidělovaných dotací) užitek. Toto kriterium je pak možno zahrnout do rozhodování na všech úrovních, tedy i v obecních zastupitelstvech, podobně, jako například ochranu životního prostředí.

Průvodcem nám může být informativní metodika “Rozpočtování z hlediska rovnosti žen a mužů”, kterou připravuje Ministerstvo financí ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí, nestátními neziskovými organizacemi a mnoha dalšími subjekty. Publikace detailně seznámí uživatele s politikou rovnosti žen a mužů a přináší nabídku možností a příkladů, jak toto hledisko uplatnit při přípravě veřejných rozpočtů. Určena je členům všech zastupitelstev, úředníkům veřejné i státní správy, ale také neziskovým organizacím, které se touto problematikou zabývají.

Najdeme v ní například pohledy do oblasti vzdělávání, péče o zdraví, dopravy, zaměstnanosti a přidělování dotací či grantů. Všechny oblasti jsou rozpracovány pro státní rozpočet i rozpočty krajů, měst a obcí. Příručka přináší nejen konkrétní statistické údaje a grafy, ale také seznam českých i zahraničních informačních zdrojů a odborných výzkumů zaměřených na problematiku rovnosti. Nezapomnělo se ani na výklad odborných termínů. V porovnání s metodikami rozpočtování z hlediska rovnosti žen a mužů, které byly vydány v zahraničí, patří česká metodika k těm nejvíce propracovaným.

Příručka byla zveřejněna jak formou samostatné publikace, tak na internetu, a nyní se dostává k pracovníkům ve veřejné správě i jako příloha týdeníku Veřejná správa.

Další informace [nápis]
Číslo 32/2004
Časopis Veřejná správa č. 32/2004
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail