Poradna

Obecní zřízení
NÁROK NA CESTOVNÍ NÁHRADY

Neuvolněný člen zastupitelstva obce je zaměstnán ve vzdálené obci, kde také od pondělí do pátku přechodně pobývá. Má uvedený zastupitel nárok na cestovní náhrady, když se účastní zasedání zastupitelstva obce, které je vždy ve středu a je tak nucen ve středu dojet do naší obce a poté se ve čtvrtek vrací zpět do místa výkonu práce?

 Karel Zach,
Novosedlice

Odpovídá:
Mgr. Jan Břeň
Odbor pro místní správu
MV ČR

Podle § 78 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen “zákon o obcích”), členovi zastupitelstva obce náleží v souvislosti s výkonem jeho funkce cestovní náhrady ve výši a za podmínek stanovených právními předpisy platnými pro zaměstnance v pracovním poměru. Toto ustanovení nerozlišuje, zda se jedná o uvolněného či neuvolněného člena zastupitelstva obce. K právním předpisům, které upravují zmíněnou problematiku, náleží zejména zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších předpisů.

Zákoník práce pracovní cestu vymezuje jako časově omezené vyslání zaměstnance zaměstnavatelem mimo sjednané místo výkonu práce. Přitom cesta do zaměstnání a zpět se podle § 25 odst. 3 nařízení vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí zákoník práce a některé další zákony, nepovažuje za plnění pracovních úkolů a není s nimi v přímé souvislosti. Pracovní cestou se pro účely zákona o cestovních náhradách rozumí doba od nástupu zaměstnance na cestu k výkonu práce do jiného místa, než je jeho pravidelné pracoviště, včetně výkonu práce v tomto místě, do návratu zaměstnance z této cesty.

S ohledem na výše uvedené by bylo možné dospět k závěru, že pro účely cestovních náhrad neuvolněných členů zastupitelstev obcí nelze považovat za pracovní cestu jejich cestu z místa, kde neuvolněný člen zastupitelstva vykonává své zaměstnání, do místa zasedání zastupitelstva obce, která se podle § 92 odst. 1 zákona o obcích konají v územním obvodu příslušné obce.

Na straně druhé je však vhodné uvést, že související cestovní výlohy nelze jednoznačně posuzovat jako soukromé výdaje neuvolněného člena zastupitelstva obce. Výkon funkce člena zastupitelstva je výkonem veřejné funkce a ze své podstaty je jistě takovým jevem, který bezpochyby ovlivňuje základní činnost obce (např. i z pohledu schopnosti zastupitelstva platně se usnášet).

Podle § 84 odst. 2 písm. x) zákona o obcích je zastupitelstvu obce vyhrazeno stanovit zásady pro poskytování cestovních náhrad členům zastupitelstva obce. Mezi výdaje obce náležejí i tzv. jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce (§ 9 odst. 1 písm. i/ zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů).

Pokud se obec, respektive zastupitelstvo obce rozhodne, že bude hradit cestovní náhrady neuvolněným členům zastupitelstva obce při jejich cestách na zasedání zastupitelstva z místa jejich výkonu práce, je nezbytné, aby tento nejvyšší samosprávný orgán obce schválil zásady pro poskytování cestovních náhrad členům zastupitelstva obce a v nich bylo výslovně uvedeno, že budou tyto výdaje neuvolněných zastupitelů hrazeny z rozpočtu obce, a to ve výši a za podmínek stanovených zvláštními právními předpisy.

Další informace [nápis]
Číslo 32/2004
Časopis Veřejná správa č. 32/2004
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail