Téma |
Dne 24. března 2004 schválila vláda Státní informační a komunikační politiku, nový strategický dokument pro oblast informační společnosti a elektronických komunikací. Na rozdíl od dosavadního přístupu a zpracování oddělených strategií v oblastech informačních technologií a telekomunikací (Státní informační politika: Cesta k informační společnosti a Národní telekomunikační politika, obě z roku 1999) reaguje nová politika na úzkou provázanost a všeobecný trend konvergence obou těchto rychle se vyvíjejících oblastí a vytváří jeden společný dokument zaměřený na období do konce roku 2006.
Potřeba nové jednotné koncepce přitom vyplynula také z přípravy na vstup České republiky do Evropské unie, jejíž členské země jsou vázány takzvaným Akčním plánem eEurope 2005. Státní informační a komunikační politika se proto orientuje zejména na rozpracování záměrů a požadavků tohoto evropského dokumentu s cílem dostát závazkům vůči Evropské unii a současně zohlednit specifické potřeby České republiky v oblasti elektronických komunikací a informační společnosti.
Státní informační a komunikační politika obsahuje následující prioritní oblasti (v pořadí dle důležitosti): dostupné a bezpečné komunikační služby, informační vzdělanost a moderní veřejné služby on-line, a pro každou oblast formuluje konkrétní cíle.
Dostupné a bezpečné komunikační služby
Zajištění dostupných a bezpečných komunikačních služeb pro všechny občany považuje vláda za základní prioritu. Cílem je dosáhnout stavu, kdy nabídka komunikačních služeb nebude omezovat jejich využití, ale bude naopak stimulovat poptávku po těchto službách. K dosažení tohoto stavu je třeba pozitivně působit na celkový rozvoj trhu elektronických komunikací, rozvíjet nabídku a dostupnost služeb na trhu a podporovat bezpečnost poskytovaných komunikačních služeb i celého prostředí, v němž se komunikace odehrává.
Hlavními úkoly a cíli v oblasti rozvoje trhu elektronických komunikací jsou:
do poloviny roku 2004:
průběžně:
průběžně:
a) skutečnou a efektivní konkurenci na trhu (zejména dostupností propojení mezi operátory),
b) pokles koncových cen (zejména konkurencí v nabídce koncovým uživatelům),
c) efektivní využití již existujících prvků infrastruktury (zejména takzvaných účastnických vedení),
průběžně:
a) vytvořit a trvale udržovat příznivé prostředí pro investice soukromého sektoru,
b) maximalizovat výhody plynoucí z konkurenčního prostředí pro všechny kategorie uživatelů.
V oblasti dostupnosti služeb elektronických komunikací
co nejdříve:
do konce roku 2004:
průběžně:
vybavit do konce roku 2006 vysokorychlostním připojením všechny subjekty veřejné správy,
co nejdříve zajistit dostupnost vysokorychlostního připojení na celém území České republiky.
do poloviny roku 2004
V oblasti bezpečnosti elektronických komunikací
do konce roku 2004:
do konce roku 2004:
průběžně:
do konce roku 2005:
do konce roku 2005:
Informační vzdělanostInformační vzdělanost je jedním z hlavních faktorů podmiňujících další ekonomický, ale i společenský rozvoj České republiky. Evropská ekonomika prochází přeměnou z ekonomiky orientované na výrobu k takzvané znalostní ekonomice, tedy k hospodářskému systému, založeném na efektivním využívání a kvalifikaci občanů zejména v oblasti práce s informacemi a využívání moderních informačních a komunikačních technologií. Cílem vlády proto je rozšíření základní počítačové gramotnosti během čtyř let alespoň na polovinu naší populace, a to systematickou podporou informační vzdělanosti na všech stupních škol, ale i podporou mimoškolních vzdělávacích programů. Vláda dále hodlá podpořit využití informačních technologií pro ochranu a široké zpřístupnění kulturního dědictví ze sbírek archivů, knihoven a muzeí. Knihovny a další paměťové instituce by měly zajistit rovný přístup k tradičním i elektronickým informačním zdrojům pro oblast vzdělávání, výzkumu, vývoje a podnikání.
Hlavní úkoly a cíle Státní informační a komunikační politiky v oblasti informační vzdělanosti jsou:
co nejdříve:
co nejdříve:
do konce roku 2004:
do konce roku 2005:
průběžně:
průběžně:
Zvýšení informační gramotnosti vyžaduje:
do roku 2006:
do roku 2006:
do konce roku 2004:
Moderní veřejné služby on-lineZavádění elektronických nástrojů do fungování veřejné správy, výstavba takzvaného e-Governmentu, si klade za cíl optimalizovat fungování veřejné správy pomocí informačních a komunikačních technologií a zajistit rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy a samosprávy co nejširší veřejnosti. Předpokladem úspěšného zavádění e-Governmentu je pokračování výstavby jednotné komunikační infrastruktury veřejné správy jako nástroje pro zajištění bezpečné komunikace mezi orgány veřejné správy, mezi jednotlivými místy výkonu veřejné moci a mezi veřejnou správou a subjekty vně veřejné správy. Vláda hodlá usilovat o to, aby byl k co největšímu počtu agend veřejné správy umožněn přístup on-line způsobem a chce motivovat občany k tomu, aby jej co nejvíce používali. Hlavním rozhraním celého systému služeb v rámci e-Governmentu je Portál veřejné správy www.portal.gov.cz.
Pro usnadnění styku občanů s veřejnou správou budou dále budována kontaktní místa veřejné správy. Jejich úkolem je poskytnout občanům informace o veřejné správě a umožnit řešení úředních agend dostupných online na jednom místě. Roli kontaktního místa mohou plnit i obce a kraje.
Hlavními úkoly a cíli v oblasti moderních veřejných on-line služeb jsou:
do konce roku 2004:
do roku 2005:
do konce roku 2004:
do roku 2006:
služby portálového typu poskytující pomoc veřejnosti při řešení životních situací,
možnost podání daňových přiznání z příjmů fyzických osob,
žádost o vystavení osobních dokladů (občanský průkaz, cestovní doklad aj.),
možnost oznámení změny adresy on-line a na jednom místě,
žádosti o sociální dávky,
služby související s veřejným zdravotnictvím,
a následující služby pro podniky:
vyřizování a realizace plateb sociálního a zdravotního pojištění zaměstnanců,
podávání daňového přiznání z příjmů právnických osob,
podávání k dani z přidané hodnoty a spotřební dani,
zjednodušení vyplňování a podávání statistických výkazů on-line,
elektronická celní deklarace.
Hlavní úkoly a cíle v oblasti zadávání veřejných zakázek:
do roku 2006:
Financování rozvoje informačních a komunikačních technologií a infrastruktur je podle Státní informační a komunikační politiky úkolem soukromého sektoru. Role státu zde spočívá zejména ve stimulaci takovýchto investic a ve vytváření stabilního prostředí pro investory. Pro financování veřejných projektů (a veřejných částí společných projektů se soukromým sektorem) vláda podporuje v maximální možné míře využívání možností vyplývající pro Českou republiku z členství v programech Evropské unie. Naplňování cílů Státní informační a komunikační politiky by tak mělo být rozpočtově kryto z příslušných kapitol jednotlivých ministerstev a nemělo by přinést přímé nároky na finanční prostředky ze státního rozpočtu.
Úplné znění Státní informační a komunikační politiky včetně příloh – Akčního plánu a SWOT analýzy současné situace k dispozici na www stránkách Ministerstva informatiky na adrese www.micr.cz.
Ministerstvo informatiky