Informace |
Vlivy dopravy na prostředí jsou naším nejvážnějším ekologickým problémem po vstupu do EU. Jsme tranzitní zemí, přes kterou se bude přepravovat stále větší objem osob a nákladů, včetně nebezpečných. Shodlo se na tom v anketním šetření osmnáct předních českých odborníků na udržitelný rozvoj a životní prostředí, působících ve státní a nestátní sféře i v odborných institucích. V posledních letech mají neblahé prvenství ve znečišťování ovzduší výfukové plyny. Zastaralá silniční síť je vedena městy. Obchvaty vedou mnohdy okrajem měst. “V Praze je evidováno přibližně 785 tisíc motorových vozidel, pravidelně jich jezdí 650 tisíc, z toho přibližně 140 tisíc nákladních”, říká Ing. Ladislav Pivec, ředitel Ústavu dopravního inženýrství. “Jedním osobním vozidlem na 1,8 obyvatele držíme takřka evropský primát”.
Původně byl nárůst pozvolný, zlom nastal od roku 1992 a doprava se do současnosti zvýšila o 150 procent. V průměrný pracovní den vozidla urazí na pražských silnicích 19 milionů kilometrů. “V případě aut bez řízených katalyzátorů se spálením deseti litrů benzínu vyprodukuje přibližně 23 kilogramů oxidu uhličitého, který je řazen mezi skleníkové plyny, dále 1,3 kilogramu oxidu uhelnatého, 250 gramů uhlovodíků včetně přibližně 2 gramů polyaromátů”, vypočítává Mgr. Jiří Dufek, z Centra dopravního výzkumu v Brně. “V případě aut s řízenými katalyzátory je množství oxidu uhličitého z deseti litrů benzínu stejné, produkce dalších látek se snižuje na přibližně 100 gramů oxidu uhelnatého, 15 gramů uhlovodíků a 1 gram polyaromátů”.
Z uvedeného vyplývá, že pražská doprava vyrobí denně 43.700 tun oxidu uhličitého ze spálených 1.900.000 litrů benzínu za den. Pokud se železniční jednotkou “vagón” míní 10 tun, tak by bylo zapotřebí 4.370 vagónů, které by vytvořily vlak dlouhý 43 kilometry s oxidem uhličitým z denní pražské dopravy. I kdyby všechny automobily byly vybaveny řízenými katalyzátory, dále zamoří denně ovzduší 190 tunami jedovatého oxidu uhelnatého, 2,85 tunami uhlovodíků a 190 kilogramy polyaromátů, čímž jsou míněny PAU – karcinogenní polycyklické aromatické uhlovodíky. Tyto údaje jsou podhodnocené, protože se počítá s katalyzátory ve všech vozidlech, aby bylo zřejmé, že katalyzátory nejsou všelékem na čistší dopravu. Pro názornost můžeme uvést, že pouhý kilogram škodlivých uhlovodíků zamoří 25 tisíc krychlových metrů ovzduší v míře již výrazně poškozující člověka i přírodu. Výfukové plyny jsou bohatou směsí nejrůznějších látek, bylo jich zjištěno několik tisíc, z nichž je celá řada velmi škodlivá. Jedovaté látky z dopravy neunikají do vyšších vrstev atmosféry, ale jsou vázány v prachových částicích, které kolují v přízemní vrstvě atmosféry. V rámci úkolů vědy a výzkumu Ministerstva životního prostředí bylo prováděno měření na stanicích ČHMÚ Praha 5-Smíchov, Praha 4-Libuš a Teplice. Dosud získané výsledky naznačují, že prakticky nejsou významné rozdíly v koncentracích některých škodlivých látek mezi Prahou-Smíchovem a Teplicemi.
Pražská doprava se vyvíjí ke stále větší neudržitelnosti. Nemotorizovaná většina trpí motorizovanou menšinou. Je pochopitelné, že není politická vůle omezovat osobní dopravu, protože by to způsobilo nevoli u statisíců řidičů. Je alespoň snaha částečně preferovat hromadnou dopravu, modernizovat a rozšiřovat dopravní síť. Zejména pro Prahu však platí: když zaseji silnici, sklidím další auta.
- tbch -