Zdravá města ČR |
Zkvalitňování a péče o životní prostředí patří v souladu se zásadami místní Agendy 21 k prioritám členů Národní sítě Zdravých měst, obcí a regionů ČR (NSZM ČR). Snaha vsetínské radnice o posílení ekologického myšlení dětí a jejich prostřednictvím ovlivnění chování dospělých obyvatel města vedla krátce po přistoupení města do NSZM ČR k iniciaci projektu Ekologické audity škol. Ještě předtím, než radnice začala prověřovat ekologické chování škol, zametla před vlastním prahem. Součástí bylo například rozšíření systému třídění odpadu, dosud prováděného pouze na odboru životního prostředí na celý úřad, a přihlášení radnice jako původce nebezpečného odpadu (například barvy, zářivky).
První ekologické audity škol provedlo Město Vsetín v dubnu až v květnu 2002. Myslíte, že si radnice najala auditorskou firmu? Nikoliv. Audity prováděli vyškolení zaměstnanci radnice (zástupci odboru školství a kultury a pracovníci odboru životního prostředí) ve spolupráci s vedením škol.
“Jedná se o nízkonákladový projekt. Díky tomu, že jeho realizaci zabezpečovali v rámci své pracovní náplně pracovníci městského úřadu spolu s řediteli škol, jedinou nákladovou položkou ve výši asi šest tisíc korun bylo zpracování, tisk a rámování certifikátu Ekologická škola,” vysvětlila vedoucí odboru školství a kultury Bc. Věra Goldová. Během dubna komise navštívila sedm základních škol. Později na žádost ředitelů mateřských škol byly mimo původní plán ekologické audity ve zjednodušené podobě rozšířeny i na školky, městskou knihovnu a Alcedo dům dětí a mládeže. Celkem bylo provedeno patnáct auditů. Komise si všímala nejen problematiky nakládání s odpady, zateplování budov (včetně těsnění oken), ekologické výchovy a péče o zeleň v okolí škol, ale zajímalo ji také prostředí škol (například zda se v jejich prostorách kouří), podpora zdravé výživy ve školní jídelně apod. Hlavním cílem auditů byla podle tajemníka Městského úřadu Vsetín Ing. Milana Půčka, koordinátora projektu Zdravé město, především osvěta.
“Město si šetrného chování k přírodě váží. Audity měly hlavně osvětový charakter. Nešlo jen o zjištění nedostatků, ale o snahu pomoci tyto nedostatky postupně řešit. Audity provádíme v rámci Projektu Zdravé město. Současně odpovídají našemu modelu řízení města dle ISO norem - přenášení systému kvalitního řízení a šetrnosti k přírodě na příspěvkové organizace. Audity potvrdily, že naše školy věnují šetrnému přístupu k přírodě značnou pozornost, na druhou stranu se při nich projevila i řada slabin - ne všechny školy měly zavedený systém recyklace, neřešily se nebezpečné odpady, ne všude byl dostatek recyklačních kontejnerů.”
Nápravná opatření z prvních auditů byla realizována během podzimu 2002.
Výsledky jarních auditů ve Vsetíně posloužily pro stanovení kritérií pro udělování městského certifikátu s názvem Ekologická škola. První certifikáty byly předány před vánocemi roku 2002 těm školám a školkám, které odstranily zjištěné nedostatky a úspěšně absolvovaly podzimní kontrolní ekologický audit. Není tajemstvím, že úspěch slavilo všech patnáct testovaných škol.
“Získání certifikátu je pro školy prestižní záležitostí. Společenské setkání se starostou města spojené se slavnostním předáváním certifikátů bylo výrazně medializováno jak v místním tisku, tak i v regionální televizi a bylo velmi příznivě vnímáno laickou i odbornou veřejností,” uvedla Bc. Věra Goldová.
Nesporným přínosem projektu Ekologické audity škol je podle organizátorů také posun v chování managementu školy i ostatních pedagogických i nepedagogických pracovníků tak, že jsou postupně uplatňovány zásady šetrnosti k přírodě a tyto zásady jsou pak předávány žákům.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 37/2004.