Poradna

Státní správa
Lesní hospodářské osnovy

V souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů se v právní praxi začaly objevovat otázky, zda na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových přešla působnost bývalých okresních úřadů, která spočívala v zadávání tzv. lesních hospodářských osnov (konkrétně se jedná zejména o uzavírání dodatků k již uzavřeným smlouvám).

Odpovídá:
Mgr. Vladimír Kremlík,
právní zástupce, Územní pracoviště v hl. městě Praze,
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Lesní hospodářská osnova (dále jen “osnova”) je významným prostředkem ochrany lesa při úpravě vztahů spojených s hospodařením v lesích. Osnova je legislativně upravena v zákoně č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “lesní zákon”), a to v ustanovení §§ 25-27, 48-49 a 59. Osnovy jsou určeny pro obecní a soukromé lesy o výměře do 50 ha, pokud si jejich vlastník nenechá vypracovat tzv. lesní hospodářský plán.

Podle § 25 odst. 4 lesního zákona záměr zadat zpracování osnovy vyhlásí orgán státní správy lesů obecně závaznou vyhláškou. Fyzické a právnické osoby vlastnící lesy o výměře menší než 50 ha mají právo v termínu stanoveném orgánem státní správy lesů oznámit mu své hospodářské záměry a požadavky na zpracování osnovy. Každý vlastník lesa obdrží od orgánu státní správy lesů osnovu týkající se jeho lesa bezplatně.

Zpracování osnov zadával do zániku okresních úřadů, tj. do 31.12. 2002, okresní úřad podle ustanovení § 48 odst. 2 písm. b) lesního zákona ve znění účinném do 31.12.2003, jako orgán státní správy lesů, a náklady za zpracování osnov hradil podle ustanovení § 26 odst. 2 lesního zákona ve znění účinném do 31.12.2003 stát. Pokud vlastník lesa osnovu převzal, obdržel z ní výpis týkající se jeho lesa a osnova se pro něho stala závaznou. Pokud však osnovu nepřevzal, byl při hospodaření v lese vázán lesním zákonem, prováděcími předpisy a pokyny odborného lesního hospodáře, přičemž osnovou se interně řídil i sám odborný lesní hospodář, resp. okresní úřad zejména při rozhodování podle § 33 odst. 3 a 4 lesního zákona ve znění účinném do 31.12.2003. Podrobnější úpravu týkající se zadávání, zpracovávání, součástí, jejich změn, způsobu odvození závazných ustanovení osnov a způsobu převzetí osnovy vlastníkem lesa obsahovala a nadále obsahuje vyhláška Ministerstva zemědělství č. 84/1996 Sb., o lesním hospodářském plánování, ve znění pozdějších předpisů.

Se zrušením okresních úřadů byla působnost zajišťovat zpracování lesní hospodářské osnovy přenesena změnou lesního zákona, provedenou zákonem č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, s účinností od 1. ledna 2003 do působnosti obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, které jsou nově, vedle krajů a Ministerstva zemědělství, orgánem státní správy lesů.

Z dikce bodu 14 čl. CXVII zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, vyplývá, že na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (dále jen “Úřad”) podle tohoto zákona přechází ve vymezeném rozsahu příslušnost hospodařit s majetkem České republiky, včetně práv, se kterými byly příslušné hospodařit okresní úřady, není-li upraveno tímto zákonem nebo zvláštním právním předpisem jinak. Současně Úřad započne plnit úkoly spojené s odpovědností za závazky České republiky související s tímto majetkem, jakož i za další závazky České republiky vzniklé z dosavadní činnosti okresních úřadů nebo s touto činností související. Úřad podle uvedeného zákona přebírá pouze majetek (kterým jsou i pohledávky) a závazky, a to pouze po zaniklých okresních úřadech. Uvedený zákon nestanoví, že Úřad přebírá po zaniklých okresních úřadech jejich působnost či agendu, jejíž výkon zabezpečovaly. Úřad není právním nástupcem okresních úřadů.

Z výše uvedeného vyplývá, že působnost zajišťovat zpracování osnovy přešla ex lege z okresních úřadů k 1.1.2003 na obce s rozšířenou působností. Úhrada za jejich zpracování je čerpána z dotací Ministerstva zemědělství. Uhrazení osnov tudíž není závazkem České republiky, vzniklé z činnosti okresních úřadů ve smyslu bodu 14 čl. CXVII zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů. Finanční prostředky určené k úhradě za zpracování osnov jsou prostředky účelové a zúčtovatelné na konci příslušného roku. Příslušný k uzavírání případných dodatků ke smlouvám, jejichž předmětem je zhotovení osnov, není podle mého názoru Úřad, který není orgánem státní správy lesů, ale ve smyslu ustanovení § 48 odst. 2 písm. b) lesního zákona obecní úřad s rozšířenou působností, který naopak mezi orgány státní správy lesů podle § 47 odst. 1 lesního zákona patří. 

Další informace [nápis]
Číslo 38/2004
Časopis Veřejná správa č. 38/2004
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail