Poradna |
Liší se nějak střední odborné učiliště a odborné učiliště? Nebo je to totéž? Dále bych se chtěl zeptat, zda ještě existuje v dnešní době tzv. “pomocná” škola? Setkal jsem s tímto pojmem v denním tisku, nejedná se o špatné označení nebo anachronismus?
Odpovídá:
JUDr. Petr Kolman,
Právnická fakulta Masarykovy univerzity
K první části dotazu : ačkoliv bývají tyto pojmy, především nepedagogickou veřejností, chybně zaměňovány, rozhodně se nejedná o synonyma. Pod pojmem střední odborné učiliště (SOU) se z právního hlediska rozumí jeden z prvků soustavy základních a středních škol. SOU připravuje učně zejména pro výkon dělnických povolání a odborných činností odpovídajících příslušnému učebnímu oboru. Toto studium se ukončuje závěrečnou zkouškou. SOU dále připravuje ve studijních oborech pro výkon některých náročných dělnických povolání a některých technickohospodářských činností provozního charakteru. Toto náročnější studium se ukončuje maturitní zkouškou. SOU zajišťuje žákům teoretické vyučování, praktické vyučování a výchovu mimo vyučování; může také zajišťovat jen teoretické vyučování a výchovu mimo vyučování nebo praktické vyučování a výchovu mimo vyučování. Výchovně vzdělávací činnost ve SOU zajišťují úseky teoretického vyučování, praktického vyučování a výchovy mimo vyučování. Pro tyto úseky jmenuje ředitel učiliště své zástupce. Úsek praktického vyučování do počtu čtyř mistrů odborné výchovy řídí vrchní mistr odborné výchovy. Úsek výchovy mimo vyučování do počtu čtyř vychovatelů řídí vedoucí vychovatel. Ředitel SOU jmenuje na každých osm mistrů odborné výchovy vrchního mistra odborné výchovy.
Oproti tomu odborné učiliště se řadí do skupiny tzv. speciálních škol – viz ustanovení § 28 odst.4 školského zákona. Smyslem speciálních škol je poskytování výchovy a vzdělávání žákům mentálně, smyslově nebo tělesně postiženým, žákům s vadami řeči, žákům s více vadami, žákům obtížně vychovatelným a žákům nemocným a oslabeným, umístěným ve zdravotnických zařízeních. Zmíněné speciální školy připravují tyto žáky k začlenění do pracovního procesu a života společnosti. A to pomocí zvláštních výchovných a vyučovacích metod, prostředků a forem. Odborné učiliště poskytuje odbornou přípravu v učebních oborech s upravenými učebními plány. Odborné učiliště připravuje pro výkon povolání odpovídajících příslušnému učebnímu oboru. Příprava trvá dva až tři roky. Příprava v odborném učilišti se ukončuje úspěšným vykonáním závěrečné zkoušky. Odborné učiliště může též poskytovat přípravu pro výkon jednoduchých činností žáků, kteří jsou schopni samostatně pracovat, ale jejichž pracovní a společenské uplatnění musí být řízeno jinými osobami.
Školský zákon výslovně stanoví, že do odborného učiliště se přednostně přijímají žáci, kteří úspěšně ukončili devátý ročník zvláštní školy.
Stručně k druhému dotazu. Ano, pomocné školy opravdu nadále existují. Nešlo tedy o novinářskou chybu či použití zastaralého termínu. Jedná se rovněž o jeden z existujících typů speciální školy. Pomocná škola vychovává a vzdělává obtížně vzdělavatelné žáky s takovými nedostatky rozumového vývoje, pro které se nemohou vzdělávat ani ve zvláštní škole, jsou však schopni osvojit si alespoň některé prvky vzdělání. Obsah výchovně vzdělávací činnosti se zaměřuje na vypěstování návyků sebeobsluhy, osobní hygieny a na rozvíjení přiměřených poznatků a pracovních dovedností s předměty denní potřeby. Pomocná škola má deset ročníků.