Příloha |
České republice turistický průmysl přináší ročně tři až čtyři miliardy dolarů na devizových příjmech. Vytváří devět až deset procent všech pracovních míst a významně ovlivňuje daňové odvody. Na tvorbě českého hrubého domácího produktu se podílí přibližně šesti až sedmi procenty. Ve vyspělých zemích je to ale běžně deset procent. Toto konstatování by mělo být motivací pro zvýšenou podporu cestovního ruchu v obcích, případně regionech (mikroregionech) České republiky.
Právě ke zmíněné problematice byl směřován výzkum konaný v listopadu a prosinci 2003, který byl proveden Ústavem veřejné správy a práva na Fakultě ekonomicko-správní Univerzity Pardubice. Výzkum se uskutečnil pomocí dotazníkové akce, kterou spolu s výzkumným týmem připravila poradenská agentura Berman Group z Prahy. Svým zaměřením navazoval na průzkum, jehož výsledky byly v časopise Veřejná správa publikovány 28. srpna 2003. Respondenty byli vedoucí pracovníci Informačních center, městských či obecních úřadů. Mnohdy odpovídali starostové vybraných obcí.
Obce, zahrnuté do základního souboru, byly vybrány náhodně ze seznamu obcí s počtem obyvatel vyšším než 1 tisíc. Celkový počet dotazníků, které byly zpracovány, byl 299. Zastoupení jednotlivých obcí v krajích ČR je možné vyčíst z tabulky č. 1. Pro jednodušší zpracování a efektivnější prezentaci výsledků bylo zvoleno opět rozdělení základního souboru do sedmi skupin dle velikosti obce (resp. udaného dle počtu obyvatel) – graf č. 1.
Zaměření výzkumu
Dotazníková akce měla poskytnout základní informace zejména o následujících aspektech turistického ruchu na úrovni obcí:
I. Nabídka obcí pro návštěvníky:
přírodní a kulturní památky
existence “specialit” obcí
pravidelné trhy a prodejní akce, speciální akce pro turisty
nabídka sportovního vyžití
II. Infrastruktura a podpora cestovního ruchu obcemi
počet hotelů, lůžek a jejich cena
infocentra, správa agendy cestovního ruchu
marketingová podpora cestovního ruchu
projekty k podpoře cestovního ruchu
I. Nabídka obcí pro návštěvníky
(A) Přírodní a kulturní památky
V rámci otázky “Jaké přírodní krásy vaše obec nabízí” pouze 12 představitelů obcí z celého souboru neuvedlo žádný název přírodní lokality či úkazu, který je možné v obci či jejím blízkém okolí vidět. Dle obcí v této skupině (jako jsou např. Doksy, Vysoké Mýto, Frýdek Místek, Javorník, Opava, Stará Boleslav či Nový Bydžov) však můžeme tvrdit, že jde o diskrepanci (představitel obce chybně vyplnil odpověď), neboť i tyto lokality mají kolem sebe mnoho různých přírodních krás. Z toho vyplývá, že každá z 299 oslovených obcí má určitý potenciál přírodních krás ve svém okolí, které je možné nabídnout jako turistický cíl. Nesmíme přitom však zapomínat na ochranu přírody a krajiny, která limituje návštěvnost, dále pak počet a významnost těchto krás (liší se celkovou populárností).
Co se týká význačných staveb, zde je situace obdobná. Za významné stavby jsou v obcích považovány zejména:
kostely a další církevní objekty,
zámky, hrady, tvrze, zříceniny, hradební zdi,
historické budovy radnic a městské věže, bašty,
památníky, pomníky, sochy, muzea a galerie,
hvězdárny, budovy pivovarů, mlýnů a starých dílen.
Mezi odpověďmi bylo mnoho dalších ve výčtu neuvedených turisticky zajímavých staveb. Za zmínku ještě stojí určité nestandardní stavby jako například zdymadlo v Ústí nad Labem, sušárny ovoce ve Frenštátě pod Radhoštěm, vodní elektrárna z roku 1925 v Albrechticích nad Orlicí a dokonce pranýř hanby v Rosicích.
V rámci této otázky hypotéza zněla, že každá obec má alespoň několik málo význačných a turisticky zajímavých staveb. I přesto se však objevily obce, jejichž zástupci uvedli, že žádné význačné stavby v obci nemají. Tyto odpovědi zazněly od zástupců například ze Svobody nad Úpou, Teplic nad Metují a Opatovic nad Labem. Je jasné, že pokud opravdu obec nemá žádnou historickou budovu či jinou stavbu, nemohou představitelé obce využívat tohoto prvku k podpoře cestovního ruchu a turismu v rámci své obce. Mnohdy se však stává, že historické budovy v obci jsou, ale nejsou udržovány a proto nemohou být vystavovány na odiv příchozím turistům. V rámci strategického plánování by bylo vhodné tyto lokality vytipovat a případně se pokusit o zafinancování jejich opravy či rekonstrukce. Nepředpokládáme, že rekonstrukcí jedné stavby se výrazně zvýší zájem turistů o obec, ale máme za to, že to napomůže k rozšíření úzké nabídky turistům, kteří do obce zavítají.
Dalším předmětem dotazování byla možnost zajištění průvodcovské služby v turisticky zajímavých stavbách a lokalitách. Vzhledem k velké rozmanitosti různých kulturních a historických památek nelze tento závěr zobecnit. Omezíme se tedy jen na konstatování, že nejvíce je průvodcovská služba zajišťována v zámcích a hradech, dále pak v muzeích, památnících a radnicích. Velkou skupinu, která nebývá často zohledňována, je skupina církevních staveb (kostely, kláštery, kaple, katedrály apod.). Zde průvodcovskou službu zajišťují církevní správci těchto nemovitostí, a proto církevní stavby bývají mnohdy jedinými turisticky zajímavými místy s možností průvodcovské služby.
Přitom obce po vstupu ČR do Evropské unie mohou očekávat vyšší zájem ze strany zahraničních turistů. Lze předpokládat, že ti budou navštěvovat zejména ta místa, kde bude průvodcovská služba nabízena a speciálně ta, kde bude prováděna i v cizích jazycích.
O průvodcovskou službu jsme se proto zajímali ještě podrobněji v další otázce – ta se týkala jazyka, ve kterém je průvodcovská služba poskytována. Přehled obcí, které nabízejí průvodcovskou službu, je uveden v tabulce č. 2 a znázorněn grafem č. 2.
Základem pro další výpočty se stala skupina obcí, které disponují průvodcovskou službou (tedy jen 42 procent obcí v souboru). Ze 124 obcí poskytuje průvodcovskou službu jen česky pouze 26 obcí. Ostatní obce poskytují tuto službu minimálně anglicky nebo německy. Mezi dalšími jazyky se vyskytla ještě francouzština, španělština, italština. Téměř za exotický jazyk je v současné době považována ruština, nabízí ji pět obcí ve výběru.
Zajímavostí v této části byla i odpověď, že nabídku cizojazyčného průvodce obec předkládá formou písemných materiálů, které jsou předány turistům jako náhrada za chybějící službu. Používání “této náhražky” považujeme ovšem za nedostatečné.
(B) Existence “specialit” obcí
Další zkoumanou oblastí byla nabídka místní kuchyně pro turisty a návštěvníky obce. Na otázku, zda vůbec existuje, odpovědělo 176 respondentů (59 procent), že speciální nabídka místních specialit v jejich obci existuje. Tato oblast však není považována za primární nebo podstatnou.
Zároveň jsme se dotazovali na nabídku světové kuchyně, toto stravování je určitě velmi významným faktorem zvláště pro zahraniční turisty. Z celkového počtu 299 obcí v základním souboru uvedlo pouze 57 jejich zástupců, že obec nemá restauraci s nabídkou zahraničních specialit. Tito zástupci pocházeli ze skupin 1–3, tedy do 5 tisíc obyvatel. Dalších 14 zástupců na tuto otázku neodpovědělo, ti byli především ze skupiny obcí do 2 tisíc obyvatel (odhadujeme, že tyto obce nabídku zahraniční kuchyně nemají). Z toho vyplývá, že pouze 24 procent obcí nemá na svém území restaurace s nabídkou zahraničních specialit.
V odpovědích byly nejčastěji uváděny tyto zahraniční kuchyně: thajská, čínská (víc jak v 40 procentech obcí), italská, francouzská, španělská, mexická a řecká. Méně častá je kuchyně albánská, vietnamská, ruská a skotská. Ojedinělou kuchyni nabízí město Polná – byla uvedena kuchyně židovská.
V průběhu historického vývoje obcí vznikaly nebo se utvářely různé výrobky či speciality, které získaly časem svůj věhlas a vešly v obecné povědomí. I tyto speciality je možno využít v rámci zvýšení turismu či návštěvnosti obce. Je jasné, že speciality mají charakter “dědictví” a mohou je tedy používat ve svůj prospěch jen některé obce. Ze všech respondentů se vyslovilo pouze 141 tak, že mají místní specialitu, kterou považují za výhodnou pro svou obec. V grafu č. 3 je uveden počet jednotlivých obcí v rámci skupin.
Z odpovědí bylo možné vybrat několik skupin výrobků, které jsou považovány zástupci obcí za “speciality”. Bývají většinou doplněny tzv. místním doplňkem – jako např. třebíčská medovina, vamberecká krajka, třeboňský kapr atd. Obecně jsou to:
potraviny, pochutiny, alkohol (lihoviny, slivovice, likéry, pivo, víno, medovina, trubičky, lázeňské oplatky, perník, lovecký salám, frgále, …);
průmyslové výrobky (manuály na varhany, rubínové sklo, broušené sklo, bižuterie, knoflíky, krajky, ubrusy, koberce,…);
speciálními technikami či materiály vyrobené produkty (modrotisk, panenky ze šustí, dřevěné hračky, miletínské modlitebníčky, modely letadel, …).
Za speciality byly mylně považovány také upomínkové předměty, které byly vyrobeny výhradně k propagaci města (hrníček s erbem města, sklenice s vybroušeným vyobrazením radnice,…). Tyto výrobky jsou výrazným prvkem regionálního marketingu, ale neměly by být zaměňovány za “specialitu”, která má jiné vlastnosti.
(C) Pravidelné trhy a prodejní akce, speciální akce pro turisty
Další série otázek se týkala pořadatelství trhů a jiných prodejních akcí, kterými se obce snaží zvýšit svoji návštěvnost. Tento nástroj je třeba chápat ve dvou rovinách. Za prvé jde o zvyšování tzv. “běžné” návštěvnosti – lidé jezdí za pravidelně pořádanými trhy (např. nedělní trhy), v rámci nichž většinou nejsou pořádány různé doprovodné akce. Za druhé jde o zvyšování “mimořádné” návštěvnosti – typově jde o větší akce jako například veletrhy, poutě nebo jiné události, v rámci kterých jsou konány různé doprovodné podniky nebo zábavné programy.
Je potěšitelné, že ve 190 obcích našeho základního souboru (což je 64 procent) se konají pravidelné trhy. Jak je patrné z grafu č. 4, nejmenší obce (ve skupinách 1-4) jsou pořadateli trhů nejméně – dovolujeme si říci, že nesplňují podmínku pravidelnosti, která je v této otázce důležitá. Naopak v souboru největších měst (od 25 tisíc obyvatel výše) – všechna města pořádají pravidelné trhy či jiné prodejní akce.
Součástí předchozí otázky byl ještě dodatek, v němž jsme se dotazovali na frekvenci pořádání pravidelných akcí – mezi nabízenými možnostmi bylo
jednou týdně;
jednou měsíčně;
několikrát za rok a
alespoň jednou za rok.
Z výsledků vyplývá, že 15,6 procenta obcí pořádá prodejní akce a trhy minimálně jednou ročně, v měsíčních periodách je pořádá jen o jedno procento více, tedy 16,8 procenta. Největší část obcí pořádá trhy nepravidelně několikrát za rok – konkrétně jich je 42,1 procenta. Jen jednou v roce si zmíněnými akcemi svou návštěvnost podporuje 25,5 procenta obcí.
Téma pravidelných prodejních akcí je blízké následující otázce, která se týká pořadatelství speciálních kulturních akcí a představení atraktivních pro turisty. V této oblasti jsme zjistili velkou variabilitu možností a můžeme říci, že ji obce značně využívají. Z 299 obcí našeho souboru se jejich 246 zástupců vyjádřilo, že podobné akce pořádají (je to téměř 83 procent). Z výsledků je patrné, že obce ve skupině 1 (tedy do 2 tisíc obyvatel) tyto akce konají spíše mimořádně – jen 56 procent zástupců se vyjádřilo kladně. Takto nízké procento kladných odpovědí jsme nezaznamenali v žádné další skupině.
Z konkrétních odpovědí vybíráme pro inspiraci alespoň okruhy kulturních akcí a představení pro turisty:
festivaly a koncerty – folkových, vážných, lidových, vojenských hudeb a pěveckých souborů;
sportovní akce – tenisové turnaje, automobilové, cyklokrosové závody, cyklistické soutěže (např. cyklomaraton), turistické pochody;
akce u příležitosti svátků – vánoční akce, trhy, koncerty, vystoupení, společenské akce, svatováclavské akce, masopust, poutě;
divadelní představení, výstavy;
akce se speciálním zaměřením – Den země, Den města (obce), Dny evropského dědictví, Dny otevřených dveří místních kulturních památek apod.
Jsme přesvědčeni, že představitelé obcí by měli tyto akce na svém území podporovat a to nejenom finančně.
(D) Nabídka sportovního vyžití
V rámci dotazníku jsme zjišťovali možnosti sportovního vyžití v několika oblastech:
cykloturistika,
zimní sporty,
vodní sporty,
extrémní sporty,
ostatní výše nespecifikované sportovní možnosti.
Již výsledky v první oblasti – příležitosti pro cyklisty – nás překvapily. Pouze 31 zástupců na tuto otázku neodpovědělo, tím se tedy snižuje počet základního souboru – 268. Z tohoto počtu jen v 7 obcích neexistuje nabídka cyklistických tras. Tento výsledek se výrazně odlišuje od toho, co jsme předpokládali v hypotézách. Částečně se však obáváme, že výsledky jsou zkresleny různým pojetím cyklostezek – někteří představitelé (zejména menších obcí do 10 tisíc obyvatel) považují za cyklostezky všechno, po čem se dá jezdit na kole.
Další nabídkou, kterou jsme zkoumali, je možnost vyžití zimních sportů. V rámci této otázky jsme předpokládali, že odpovědi se budou lišit podle lokality – horské oblasti budou běžně poskytovat nabídku zimních sportů, oblasti rovinné pak méně. Tento předpoklad se v podstatě potvrdil. Celých 84 zástupců nechalo tuto otázku bez odpovědi (základní soubor je tedy 215), 33,5 procenta obcí neposkytuje žádné informace o nabídce zimních sportů (sjezdové a běžecké lyžování). Jsou to převážně oblasti, které pro tyto sporty nemají příznivé přírodní podmínky.
Zajímavým zjištěním je to, že i menší obce provozují či podporují provoz menších lyžařských vleků. Jejich kapacita je však spíše určena obyvatelům samotné obce.
Co se týká vodních sportů a jejich nabídky, je situace lepší. Základní soubor je 204, protože 95 odpovědí zůstalo prázdných. Všechny ostatní obce mají alespoň jednu možnost, kde lze realizovat vodní sporty. Mezi odpověďmi byly uvedeny konkrétně tyto - kryté bazény, aquaparky, umělá a přírodní koupaliště. Další nabídka, která je v některých lokalitách uskutečňována, je možnost půjčování lodí (zejména u velkých jezer a rybníků), jachtingu, windsurfingu, kanoistiky a potápění. Posledně jmenované nabídky mohou být zvláště pro turisty zajímavé.
Některé obce uvedly, že v jejich místě působí vodácký oddíl a jeho činnost propagují jako možnost využití volného času vodními sporty – tato možnost je však určena pouze obyvatelům obce, resp. jejich dětem a mládeži. Na propagačních materiálech či internetu je třeba uvádět jen relevantní údaje, které obec skutečně nabízí.
V této oblasti je však ještě třeba zohlednit fakt, že mnohá koupaliště, bazény a aquaparky jsou komunálním podnikem a obec tedy má maximální možnost ovlivnit veřejné služby, které poskytuje.
Jak již bylo zmíněno, zabývali jsme se také nabídkou extrémních sportů. Uvádíme zde pouze konkrétní nabídku jednotlivých obcí:
horolezecká stěna, centrum lanových aktivit, slaňování;
letectví, plachtění, větroně, paragliding;
skateboardová centra s rampami;
bungeejumping (Žďákovský most);
rafting na divoké vodě.
V těchto případech jde o ojedinělé výskyty, které však umožňují obcím určitou konkurenční výhodu oproti jiným obcím. Do těchto oblastí mohou směřovat převážně turisté či návštěvníci, kteří se o určitý druh extrémního sportu zajímají a jsou většinou ochotni za jeho realizaci zaplatit víc, než je běžná cena. Každá obec však musí zvážit i možná rizika, která toto sportovní zaměření nese.
Poslední oblastí sportovního vyžití byly nové nebo netradiční sporty. Mezi nimi vévodila nově zřizovaná golfová hřiště. Jejich výstavbu mnohdy financují či spolufinancují podnikatelé, kteří je pak využívají k reprezentaci. Podobná situace je i u tenisových a squashových areálů. Zajímavé je, že mnohé obce považují za netradiční možnost sportovního vyžití jízdu na koni, bowling či paintball. Domníváme se, že jde mnohdy o doplňkové, sekundární možnosti.
II. Infrastruktura a podpora cestovního ruchu
(A) Počet hotelů, lůžek a jejich cena
V rámci otázky “Kolik máte v obci hotelů?” jsme získali různé odpovědi, které vyjadřovaly odlišným způsobem počet hotelů a hotelových zařízení v obci. Vzhledem k charakteru jednotlivých odpovědí, jsme se rozhodli interpretovat výsledky zobecněným konstatováním počtu hotelů v rámci skupin obcí a uvést průměr – tedy počet hotelů připadající na jednu obec ve skupině. Přehledné údaje jsou uvedeny v tabulce č. 3.
Jsme si vědomi určité nepřesnosti a rizika vyplývajícího z průměrování a přílišného zobecňování. Bohužel však nejsme schopni zaručit, že všichni respondenti vnímají pojem “hotel” v jeho pravém smyslu a že nezahrnují do svých odpovědí i jiné ubytovací možnosti.
V tabulce č. 3 jsou také uvedeny celkové počty lůžek připadající na skupinu zkoumaných obcí a jejich průměrný počet. Je patrný rostoucí počet lůžek se zvyšujícím se počtem obyvatel. Výkyvy tvoří zejména skupina 3 (do pěti tisíc obyvatel) a dále skupina 5 (do dvaceti pěti tisíc obyvatel). Výkyvy můžeme připočítat buď skutečně se zvyšujícímu počtu hotelů na základě zvyšující se poptávky po ubytování nebo jde o diskrepanci, způsobenou charakterem respondentů.
Zajímavým údajem je průměrná cena za jednu noc pro jednoho člověka v určené lokalitě. Přehled průměrných cen je uveden v tabulce č. 4 a přehledně graficky znázorněn v grafu č. 5. Pro srovnání používáme průměrné ceny v rozpětí minimální – maximální, které zaznamenávali respondenti.
Zajímavá je průměrná cena maximální i minimální ve skupině 2 oproti skupině 3. Poměrně překvapivý výsledek byl zjištěn u skupiny 6 a 7. Je to pravděpodobně způsobeno větším počtem hotelů, které jsou svým charakterem a kvalitou rozděleny do několika skupin. Respondenti pravděpodobně dávali přednost hotelům střední třídy, čemuž odpovídá i cenová relace.
Nad průměrnou minimální cenou 412 Kč se pohybují skupiny obcí 2 a 4. Nad maximální cenou jsou opět stejné skupiny. Zvažovali jsme proto faktory ovlivňující výši ceny. Mohou to být například již zmíněná kupní síla, důvody návštěvy (pobyt, turistika, návštěva památek…), blízkost státní hranice, významná kulturní památka či přírodní jev. V úvahu zde také přichází možnost vlivu konkurence – konkurencí pro hotely či jiná “kamenná” ubytovací zařízení jsou třeba kempy či autokempy. Tyto se staly dokonce konkurencí hotelům například v roce 2004 i na horách.
Dalšími údaji, které byly zjišťovány, jsou průměrné minimální a maximální ceny v rámci jednotlivých krajů. Tyto jsou opět znázorněny v grafu č. 6 a přehledně uvedeny v tabulce č. 5.
Výrazně nad průměrnou minimální cenou se pohybují obce v kraji Karlovarském, Královéhradeckém a Plzeňském. Pod maximální cenou se pohybují kraje Liberecký, Olomoucký, Pardubický, Ústecký a Vysočina. Rozdíly v cenách je možné zdůvodnit především poptávkou a kupní sílou obyvatelstva, která dovoluje hoteliérům zvýšit ceny. Dalším výrazným faktorem, který zvyšuje ceny ubytování, je rozvinutý turismus.
Důležitou službou, která jistě zajímá nejen každého turistu, je přijímání platebních karet v hotelích, resp. restauracích a obchodech. Tato služba se v poslední době enormně rozvinula a je považována za standard kvalitních služeb. Na otázku, zda hotelová zařízení přijímají platební karty, odpovědělo pouze 211 respondentů. U ostatních máme za to, že neznali stav ve vlastní obci. Z výsledků je patrné, že tuto službu poskytují zejména větší obce – ve skupině 6 a 7 se pohybuje poměr kladných odpovědí k celkovému počtu odpovědí ve skupině kolem 70 procent. V obcích zařazených do skupin 4 a 5 se přijímání platebních karet v hotelích pohybuje jen kolem 38, resp. 20 procent. U obcí ve skupině 3 až 1 je poměr kladných odpovědí k celkovým odpovědím ve skupině poměrně klesající – 38 procent (3), 30 procent (2) a 13 procent(1).
Výsledky jsou dokladem toho, že tento druh služeb u nás není ještě příliš rozšířen a provozovatelé hotelů a jiných ubytovacích zařízení by měli uvažovat o rychlém zřízení této služby. Pro zahraniční turisty je totiž výrazně pohodlnější než péče o hotovost či výměna ve směnárnách apod. Přehled počtu směnáren dle velikosti obcí je uveden v grafu č. 7.
(B) Infocentra, správa agendy cestovního ruchu
Jednou z velmi důležitých otázek, které jsme v dotazníkové akci položili, byla otázka, kdo v obci spravuje agendu cestovního ruchu. Výsledky potvrdily naše původní hypotézy, jedná se o tyto:
v malých obcích, kde se cestovní ruch nevyskytuje vůbec či sporadicky, neexistuje osoba, která by centrálně zastřešovala problematiku a agendu cestovního ruchu (mnoho obcí uvedlo, že v případě nutnosti je možné obrátit se na místostarostu obce);
v obcích od 5 tisíc obyvatel bylo zjištěno, že správou agendy je pověřen buď konkrétní zastupitel, místostarosta nebo tajemník úřadu. V této skupině se začalo sporadicky objevovat, že odpovědností za cestovní ruch je možné pověřit některý z odborů daného úřadu;
větší obce (tedy od 10 tisíc obyvatel výše) již mají pověřeného pracovníka, který spravuje agendy cestovního ruchu. Na úřadech těchto obcí buď existuje samostatný odbor cestovního ruchu (to spíše u obcí nad 25 tisíc obyvatel) nebo je agenda zahrnuta pod oblast školství, kultury a sportu. Výjimkou není ani fakt, že o cestovní ruch se stará odbor regionálního rozvoje či územního plánování.
Jako jeden z důležitých fenoménů této oblasti vidíme stále se zvyšující počet Informačních center, které suplují či plně zastupují činnost odpovědných pracovníků úřadů. Výsledky, které se týkají pouze existence Infocenter v obcích našeho základního souboru, jsou shrnuty v tabulce č. 6.
Z výsledků zobrazených v grafu č. 8 jasně vyplývá, že malé obce služby Infocenter neposkytují; trend jejich zakládání se však stupňuje a již ve skupině obcí č. 4 (tedy do 10 tisíc obyvatel) je poměr opačný než například ve skupině 1 nebo 2 – téměř 70 : 30 ve prospěch existujících Infocenter.
Mezi zajímavé výsledky také patří zjištění, že v menších obcích služby Infocentra zajišťuje a poskytuje místní knihovna. Jedná se především o poskytování bezplatného přístupu na Internet a poradenství pro turisty a návštěvníky obce.
Pro inspiraci bychom rádi uvedli ještě několik druhů služeb, které Infocentra běžně poskytují svým zákazníkům:
běžný turistický servis (poskytování informací telefonicky, emailově, péče o webové stránky);
informace o obci a jejím okolí, památkách, zajímavostech, přírodních kulturních památkách apod.;
informace o dopravních spojeních (autobusy, vlaky), chystaných sportovních akcích, kulturních představeních, programy kin, divadel, včetně předprodeje vstupenek;
samostatnou oblastí služeb je poskytování bezplatného přístupu na Internet;
informace o možnostech stravování, ubytování, cenových relacích a otevíracích dobách;
přehled o místních firmách, jejich sortimentu a kontakty na ně;
doplňkové služby – kopírování, fax, inzerce, prodej map, průvodců, suvenýrů apod.
(C) Marketingová podpora cestovního ruchu
Tato část výzkumu byla zaměřena na marketingové aktivity obcí. Cílem bylo zjistit, jakými cestami se obce prezentují a jakou pozornost marketingu cestovního ruchu věnují. Z řady možností propagace obce nás zajímala prezentace obcí na Internetu, tj. prostřednictvím svých webových stránek a účast obcí na veletrzích cestovního ruchu.
Webové stránky obcí
Ze základního souboru 293 obcí (6 respondentů neodpovědělo), 285 obcí uvedlo, že disponují webovými stránkami. Ty obce, které je nemají (jedná se o 8 obcí), se v nejbližší době pokusí tyto stránky vybudovat. Výhody prezentace na Internetu jsou značné (např. přístupnost, využití multimédií, celosvětová rozšířenost atd.) a zejména pro malé obce skýtá obrovské možnosti v oslovení širokého spektra potenciálních návštěvníků za poměrně nízké náklady.
Z tabulky č. 7 vyplývá, že obce upřednostňují z cizích jazyků angličtinu. Z ostatních jazyků převládala němčina. Z malých obcí však pouze menší část disponuje www stránkami v cizích jazycích. Je zarážející, že dokonce i obce nad 25 tisíc obyvatel nedisponují ve velké míře cizojazyčnými webovými stránkami (viz graf č. 9).
Veletrhy cestovního ruchu
Cílem bylo zjistit, zda a jak často se obce účastní veletrhů cestovního ruchu. Doplňujícími otázkami jsme se snažili zjistit, kterých veletrhů se obce účastní a zda se na nich představují samostatně nebo jako součást většího celku (například mikroregionu).
Z výsledků vyplývá, že větší města se do veletrhů cestovního ruchu zapojují téměř všechna. Z 287 obcí základního souboru se jich 194 veletrhů účastní a 93 nikoliv. Menší část obcí se těchto veletrhů účastní samostatně, většinou jako součást regionu, kraje popř. mikroregionu. Mezi nejvíce využívané veletrhy patří například Regiontour, Go – Brno a Holiday World Praha. 47 obcí se účastní veletrhů častěji než jedenkrát ročně, 125 jedenkrát ročně a 5 méně často.
(D) Projekty k podpoře cestovního ruchu
Ze základního souboru 296 obcí jich 76 na otázku vůbec neodpovědělo a 11 z nich uvedlo, že žádné projekty na podporu cestovního ruchu neplánují.
Z odpovědí bylo patrné, že většina obcí konkrétní strategický plán pro oblast cestovního ruchu nemá, projekty se většinou omezují na vybudování cyklotras a tvorbu propagačních materiálů. Trend je ovšem takový, že se evropský zákazník stává stále více náročnějším a tomu by měla odpovídat též nabídka služeb. Zákazníkům je potřeba nabídnout veškeré služby jako tzv. balíček produktů a služeb (tj. stravování, ubytování, dopravu, návštěvnické atraktivity, zábavní a rekreační zařízení, obchody s potravinami a oděvy, směnárny, benzínové stanice atd.).
“Co podle vašeho názoru nejvíce chybí tomu, aby vaše město (obec) navštívilo více turistů, zůstali delší dobu a utratili více peněz?” To byla další otázka, která měla jednak pomoci k zjištění nedostatků v této oblasti, a jednak podnítit příslušné představitele k zamyšlení nad neřešeným problémem.
Z 297 obcí 57 na tuto otázku neodpovědělo. Tyto obce jsou buď se stávajícím stavem spokojeny a příjmy z nárůstu počtu návštěvníků je nezajímají nebo nemají žádnou představu o tom, jak turisty do své obce přilákat a jaké služby jim nabídnout.
Z výzkumu vyplynulo, že dle respondentů z obcí podle velikosti (malé – skupina 1-3, střední 4-5 a velké 6-7) jsou postrádány následují prvky a faktory (řazeno podle četnosti):
malé obce do 5 tisíc obyvatel
ubytovací a stravovací kapacity
finanční prostředky (oprava budov apod.)
dopravní dostupnost
větší možnosti sportovního a kulturního vyžití
střední obce do 25 tisíc obyvatel
ubytovací a stravovací kapacity
větší propagace města (www v cizích jazycích apod.)
větší možnosti sportovního a kulturního vyžití
finanční prostředky
velká města nad 25 tisíc obyvatel
atraktivity (např. světového významu, především kulturní památky)
propagace
zlepšení služeb
finanční prostředky
ubytovací a stravovací kapacity
Uskutečněné projekty podpory cestovního ruchu
Následující tabulka č. 8 nám podává přehled o tom, kolik obcí realizovalo v posledních letech jakýkoliv projekt na podporu cestovního ruchu.
Z odpovědí vyplynulo, že nejčastěji obce realizovaly následující tři typy projektů podpory cestovního ruchu:
zřízení informačního centra
výstavba a značení cyklotras
vydání nových propagačních materiálů
Obce si mohou vzít též inspiraci z následujících realizovaných projektů a to v několika oblastech:
výstavba golfového hřiště, aquaparku, ledové plochy;
rekonstrukce stávajících atrakcí a volnočasových příležitostí, oprava památek či posílení ochrany přírodních krás v okolí obce;
tvorba webových stránek, prezentace obce na CD, tisk nových publikací a průvodců po oblasti, zařazení obce do katalogu cestovního ruchu;
získání prostředků z fondů EU na podporu cestovního ruchu;
spolupráce s rozvojovou agenturou při tvorbě koncepce rozvoje cestovního ruchu, případně její revize a následné aktualizace;
rozvíjení spolupráce s organizacemi neziskového sektoru a společná organizace akcí celoregionálního významu (Den země, Zdravé město apod.).
Závěry výzkumného šetření
Výzkumný tým po provedených analýzách zformuloval několik zásadních zjištění, kterými potvrdil či vyvrátil vlastní hypotézy o problémech a překážkách cestovního ruchu.
První skupina otázek se týkala přírodních krás a kulturních památek, zvyšování turismu a návštěvnosti obcí a nabídky sportovního vyžití. Mezi nejvýznamnější dílčí závěry patří:
existenci přírodních krás nebo kulturních památek je potřeba vhodně doplnit doprovodnými službami (např. průvodcovská služba, informační centra, směrové tabulky, informační tabule o historii či vzniku obce, otevírací doba přizpůsobena potřebám turistů apod.);
místní “speciality” propagují obec navenek a zvyšují povědomí lidí o obci (někdy významně utváří image obce);
obce dostatečně využívají místních trhů a prodejních akcí, pomocí nichž zvyšují návštěvnost své obce. Tyto akce jsou pořádány většinou pravidelně (ve frekvenci několikrát za rok);
nabídka sportovního vyžití je v našich obcích poměrně dostatečná – zejména jde o nabídku cyklistických stezek, které dle našeho názoru jsou módní záležitostí a na jejich úkor jsou potlačovány (neuskutečňovány) další možnosti sportovního vyžití. Ostatní sporty jsou nabízeny v závislosti na velikosti obce.
Druhá skupina otázek se týkala infrastruktury cestovního ruchu. Za hlavní závěry považujeme:
počet hotelů v jednotlivých skupinách obcí dle počtu obyvatel se zdá být dostatečný;
cena ubytování musí odpovídat jeho kvalitě a přidruženým službám. Pokud tyto služby existují a jsou kvalitní, pak jsou turisté ochotni zaplatit větší cenu a strávit více pobytových dní (toto závisí také na turistických možnostech obce a jejího okolí);
bylo zjištěno, že ceny ubytování se pohybují průměrně mezi 412 – 1 114 korunami;
vývoj průměrných minimálních a maximálních cen je téměř totožný;
jak počet hotelů, tak cena za jedno lůžko a noc se liší dle prostorové lokalizace, kterou nelze ovlivnit. Měnit lze pouze doplňkové služby a celkovou kvalitu poskytovaných služeb a produktů;
doplňková služba “přijímání platebních karet” není příliš využívána a to ani v největších městech ČR; spíše je nabízena směnárenská služba, která však v poslední době ztrácí svůj někdejší význam.
Domníváme se, že v současné době nelze oddělit jednotlivé dílčí služby poskytované turistům od sebe. Trendem budoucnosti ůje poskytování tzv. “balíčků” nebo “služeb na klíč”. Jedná se o zajištění celkové péče o turisty od jejich příjezdu (resp. ještě před jejich fyzickým příjezdem) do jejich odjezdu (resp. ještě po jejich fyzickém odjezdu).
Do těchto “balíčků” dozajista patří i kvalitní ubytovací služby a to za přijatelné ceny. Předpokládáme, že poskytováním či zajišťováním služeb na vyšší úrovni si obce mohou zajistit vyšší návštěvnost obce či regionu a užívat tak pozitivních přínosů a výsledků.
Třetí část byla věnována existenci informačních center a regionálnímu marketingu. Vybíráme následující závěry:
existence informačních center se stává stále větší samozřejmostí a to zvláště u obcí s víc jak pěti tisíci obyvateli (což je jistě výrazný posun oproti minulosti);
význam informačních center je nepopiratelný a považujeme je za jeden z rozhodujících faktorů rozvoje cestovního ruchu v obci;
menší obce (tedy s méně jak pěti tisíci obyvateli) se snaží zapojit se aktivně do vzniku mikroregionů. Ty z nich mohou vytvářet rovnocenné partnery větším městům a to také v segmentu cestovního ruchu. Tyto obce by měly v rámci mikroregionu usilovat o začlenění strategie rozvoje cestovního ruchu do celkového strategického plánu mikroregionu a zajistit si tak kvalitní, harmonizovaný a cílený rozvoj sebe samých;
co se týká nabídky služeb prostřednictvím informačních center, doporučujeme zaměřit se na kvalitní servis a služby pro turisty a návštěvníky obce a zejména na utváření image obce či regionu prostřednictvím Internetu, www stránek či prezentací na různých veletrzích a výstavách.
Cestovní ruch a jeho podpora je velmi rozmanitá a různorodá oblast. Pro mnohé obce jde o poměrně složitou problematiku. Czechtourism proto připravil projekt Obchodního domu turistických produktů (ODTP). Jeho cílem je vyvolat dialog mezi regiony a cestovními kancelářemi. Dříve než však obce budou moci využít výše zmíněné možnosti, musí vytvořit tzv. “turistický produkt”, který bude atraktivní a bude o něj na trhu cestovních příležitostí patřičný zájem. K tomu, aby se jim to povedlo, měl přispět i výzkum, jehož výsledky byly na předchozích stránkách publikovány.