VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 16 |
konzultace |
JUDr. Michaela Kepková
Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, upravuje podmínky nároku na jednotlivé dávky státní sociální podpory, kterými jsou jednak dávky závislé na příjmu rodiny, a to přídavek na dítě, sociální příplatek, příspěvek na dopravu a příspěvek na bydlení a jednak dávky na příjmu rodiny nezávislé, tj. rodičovský příspěvek, zaopatřovací příspěvek, dávky pěstounské péče, porodné a pohřebné. Tento zákon upravuje rovněž organizaci a řízení při poskytování dávek státní sociální podpory. Koncem roku 2003 byl zákon o státní sociální podpoře novelizován několika zákony, které ve větší či menší míře zasahují s účinností v roce 2004 do nároků občanů na uvedené dávky a také do postupu příslušných orgánů při jejich poskytování.
Zákon o státní sociální podpoře byl v tomto období novelizován zákonem č. 424/2003 Sb., zákonem č. 438/2003 Sb. a významněji zákonem č. 453/2003 Sb. Drobná legislativně technická úprava provedená zákonem č. 362/2003 Sb. nabude účinnosti až 1.1. 2005.
Úpravy provedené zákonem č. 424/2003 Sb. a zákonem č. 438/2003 Sb. nabyly účinnosti 1. ledna 2004, úpravy podle zákona č. 453/2003 Sb. budou nabývat účinnosti postupně v průběhu letošního roku.
Zajištění dat
Zákon č. 424/2003 Sb. ukládá povinnost Ministerstvu práce a sociálních věcí, krajským úřadům a úřadům provádějícím státní sociální podporu zajistit uložení všech údajů z informačního systému, písemností a spisů po dobu 15 kalendářních let následujících po kalendářním roce, v němž došlo k pravomocnému ukončení správního řízení nebo k poslednímu uložení údajů do informačního systému.
Další úprava provedená tímto zákonem umožňuje získávat a zpracovávat údaje potřebné pro rozhodování o dávkách státní sociální podpory v souvislosti s plněním úkolů vyplývajících z práva Evropských společenství a současně umožňuje poskytovat informace příslušným institucím, a to v rozsahu nezbytném pro plnění úkolů vyplývajících z uvedeného práva.
Zákon č. 438/2003 Sb., upravuje zákon o státní sociální podpoře v návaznosti na změny provedené v zákoně o daních z příjmů, od kterého se pro účely dávek státní sociální podpory odvozuje rozhodný příjem. Jedná se o změny legislativně technického rázu, které nemají věcný dopad na druhy započítávaných příjmů.
Změna podmínek
Novela zákona o státní sociální podpoře provedená zákonem č. 453/2003 Sb. je rozsáhlá a zasahuje jak do podmínek nároku na jednotlivé dávky státní sociální podpory, tak do organizace provádění státní sociální podpory.
Nárok na dávky státní sociální podpory může vzniknout jen osobě, která je na území České republiky hlášena k trvalému pobytu. U cizinců se za trvalý pobyt pro účely dávek státní sociální podpory považuje i pobyt na území ČR podle zvláštního zákona, který trval alespoň 365 dní. U dávek poskytovaných v závislosti na příjmu rodiny musí tuto podmínku splňovat všechny společně posuzované osoby.
Podle úpravy provedené zákonem č. 453/2003 Sb. se již od 1. ledna 2004 nepřiznávají dávky státní sociální podpory žadatelům o azyl přesto, že jejich pobyt v ČR přesáhne dobu 365 dní. Nároky na dávky státní sociální podpory vzniklé do 31. 12. 2003 však zůstávají zachovány.
K významným změnám došlo u rodičovského příspěvku. S účinností od 1. ledna 2004 se stanoví, že podmínku osobní celodenní a řádné péče musí rodič plnit pro nárok na rodičovský příspěvek po celý kalendářní měsíc. V sociálních situacích, které zákon výslovně stanoví, se podmínka této péče po celý kalendářní měsíc považuje za splněnou i když tomu tak fakticky není. Jedná se o kalendářní měsíc, v němž:
a) se dítě narodilo,
b) rodič měl po část měsíce z dávek nemocenského pojištění nárok na peněžitou pomoc v mateřství, peněžitou pomoc nebo nemocenské poskytované v souvislosti s porodem,
c) osoba dítě převzala do péče nahrazující péči rodičů na základě rozhodnutí příslušného orgánu,
d) dítě dovršilo věk čtyř let věku, případně sedmi let věku,
e) dítě nebo rodič zemřeli.
Příjmy rodiče
Od 1. ledna 2004 může být rodič pobírající rodičovský příspěvek výdělečně činný bez omezení. Příjmy rodiče z této činnosti se již nebudou sledovat. Po dobu své výdělečné činnosti musí však rodič, který pobírá rodičovský příspěvek, zajistit péči o dítě zakládající nárok na rodičovský příspěvek jinou zletilou osobou. V návaznosti na zrušení omezení výkonu výdělečné činnosti se ruší také zúčtování rodičovského příspěvku pro osoby samostatně výdělečně činné s tím, že naposledy se zúčtování provede za rok 2002.
Přeplatky na rodičovském příspěvku vzniklé výlučně z důvodu vykonávání výdělečné činnosti ve větším rozsahu, než umožňovaly předpisy účinné před 1. lednem 2004, a z důvodu zúčtování rodičovského příspěvku, o nichž nebylo před 1. lednem 2004 pravomocně rozhodnuto, se v roce 2004 již nebudou vymáhat.
Podmínky omezující dobu pobytu dítěte zakládajícího nárok na rodičovský příspěvek v jeslích, mateřské škole nebo obdobných zařízeních pro děti předškolního věku zůstávají i nadále nezměněny.
Uvedenou novelou zákona zaniká s účinností k 1. lednu 2004 nárok na zaopatřovací příspěvek osobě, které soud přiznal vůči vojákovi výživné nebo která uzavřela s vojákem dohodu o placení výživného nebo příspěvku na výživu. Naposledy se vyplatil takové osobě zaopatřovací příspěvek náležející za měsíc prosinec 2003. Podmínky nároku na zaopatřovací příspěvek dítěte vojáka nebo manželky vojáka se nemění.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 16/2004.