VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 14
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

poradna

Mzdová politika
Poskytování zvláštního příplatku

Pracuji na pověřeném Městském úřadu ve funkci vedoucí správního odboru, hlavní náplní mé práce je přestupková agenda. Bylo mi sděleno, že podle z. č. 330/2003 Sb. nemám nárok na zvláštní příplatek dle § 9. Nárok na příplatek údajně mají pouze pracovnice sociálního odboru. Jim přísluší zvláštní příplatek dle § 9 odst. 10 uvedeného zákona.

Prosím o jasné vysvětlení proč se mě netýká § 10 odst. 21, když jsem denně ve styku s obviněnými. A někdy je to člověk s trestním rejstříkem popsaným z obou stran. Agresivita lidí stoupá, občas musím přivolat zástupce starosty, abychom společně některé umravnili nebo vyprovodili.

J.H.



Odpovídá:
Ing. JINDŘIŠKA GRÁFOVÁ,
odbor pro místní správu MV ČR

Od 1.ledna 2004 nabylo účinnosti nařízení vlády (dále jen NV) č. 330/2003 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, které nahradilo NV č. 253/1992 Sb., o platových poměrech zaměstnanců orgánů státní správy, některých dalších orgánů a obcí.

Kromě ztížených a zdraví škodlivých pracovních podmínek (majících vliv na pracovní prostředí), které jsou zohledněny ve zvláštním příplatku, poskytovaném i nadále podle NV č. 252/1992 Sb., o podmínkách pro poskytování a výši zvláštního příplatku za vykonávání činností ve ztížených a zdraví škodlivých pracovních podmínkách, ve znění NV č. 77/1994 Sb., jsou zvláštním příplatkem oceňovány také další ztěžující vlivy, které se v oblasti veřejných služeb a správy vyskytují a jsou typické pouze pro některé činnosti (toto je stanoveno právě v NV č. 330/2003 Sb.). V tomto novém nařízení vlády jsou v § 9 v odstavcích 1) až 27) stanoveny podmínky pro poskytování zvláštních příplatků. Předpokladem vzniku nároku na ně je splnění těchto podmínek, dále objektivní existence ztěžujícího vlivu a odpovídající intenzita jeho působení. Konkrétní výši příplatku v rámci rozpětí pak určí zaměstnavatel v závislosti na posouzení míry ztěžujících vlivů.

V případě zaměstnanců územních samosprávných celků pracujících na úseku přestupkového řízení se někdy zvláštní příplatek přiznává mylně, a to na základě domněnky, že jsou splněny podmínky pro jeho poskytnutí podle bodu § 9 odst. 10

(tzn., mimořádná neuropsychická zátěž spočívající v soustavném přímém osobním styku s občany v krizových sociálních situacích) nebo odst. 21 (tzn., styk s osobami zadrženými, obviněnými, obžalovanými nebo odsouzenými). V prvním případě, ačkoliv mohou být pracovníci na úseku přestupkové agendy při výkonu své práce vystaveni určité neuropsychické zátěži, se ale nejedná o neuropsychickou zátěž spočívající v soustavném přímém osobním styku s občany v krizových sociálních situacích (aby byl přesně splněn odst. 10), a ve druhém se zase nejedná o styk s osobami zadrženými, obviněnými, obžalovanými nebo odsouzenými (jak stanovuje odst. 21), neboť na osoby obviněné z přestupků je nutno hledět jako na jinak bezúhonné občany (nejde o obvinění ve smyslu trestního řádu, tzn. zákona

č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, ale pouze o případné obvinění z přestupku podle § 73 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích).

Z výše uvedených skutečností tedy vyplývá, že zaměstnancům pracujícím u územních samosprávných celků na úseku přestupkových agend se zvláštní příplatek ve smyslu § 9 NV č. 330/2003 Sb., neposkytuje.



Copyright © 2004 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |