VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 14 |
poradna |
Pracuji na pověřeném Městském úřadu ve funkci vedoucí správního odboru, hlavní náplní mé práce je přestupková agenda. Bylo mi sděleno, že podle z. č. 330/2003 Sb. nemám nárok na zvláštní příplatek dle § 9. Nárok na příplatek údajně mají pouze pracovnice sociálního odboru. Jim přísluší zvláštní příplatek dle § 9 odst. 10 uvedeného zákona.
Prosím o jasné vysvětlení proč se mě netýká § 10 odst. 21, když jsem denně ve styku s obviněnými. A někdy je to člověk s trestním rejstříkem popsaným z obou stran. Agresivita lidí stoupá, občas musím přivolat zástupce starosty, abychom společně některé umravnili nebo vyprovodili.
J.H. |
Odpovídá:
Ing. JINDŘIŠKA GRÁFOVÁ,
odbor pro místní správu MV ČR
Od 1.ledna 2004 nabylo účinnosti nařízení vlády (dále jen NV) č. 330/2003 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, které nahradilo NV č. 253/1992 Sb., o platových poměrech zaměstnanců orgánů státní správy, některých dalších orgánů a obcí.
Kromě ztížených a zdraví škodlivých pracovních podmínek (majících vliv na pracovní prostředí), které jsou zohledněny ve zvláštním příplatku, poskytovaném i nadále podle NV č. 252/1992 Sb., o podmínkách pro poskytování a výši zvláštního příplatku za vykonávání činností ve ztížených a zdraví škodlivých pracovních podmínkách, ve znění NV č. 77/1994 Sb., jsou zvláštním příplatkem oceňovány také další ztěžující vlivy, které se v oblasti veřejných služeb a správy vyskytují a jsou typické pouze pro některé činnosti (toto je stanoveno právě v NV č. 330/2003 Sb.). V tomto novém nařízení vlády jsou v § 9 v odstavcích 1) až 27) stanoveny podmínky pro poskytování zvláštních příplatků. Předpokladem vzniku nároku na ně je splnění těchto podmínek, dále objektivní existence ztěžujícího vlivu a odpovídající intenzita jeho působení. Konkrétní výši příplatku v rámci rozpětí pak určí zaměstnavatel v závislosti na posouzení míry ztěžujících vlivů.
V případě zaměstnanců územních samosprávných celků pracujících na úseku přestupkového řízení se někdy zvláštní příplatek přiznává mylně, a to na základě domněnky, že jsou splněny podmínky pro jeho poskytnutí podle bodu § 9 odst. 10
(tzn., mimořádná neuropsychická zátěž spočívající v soustavném přímém osobním styku s občany v krizových sociálních situacích) nebo odst. 21 (tzn., styk s osobami zadrženými, obviněnými, obžalovanými nebo odsouzenými). V prvním případě, ačkoliv mohou být pracovníci na úseku přestupkové agendy při výkonu své práce vystaveni určité neuropsychické zátěži, se ale nejedná o neuropsychickou zátěž spočívající v soustavném přímém osobním styku s občany v krizových sociálních situacích (aby byl přesně splněn odst. 10), a ve druhém se zase nejedná o styk s osobami zadrženými, obviněnými, obžalovanými nebo odsouzenými (jak stanovuje odst. 21), neboť na osoby obviněné z přestupků je nutno hledět jako na jinak bezúhonné občany (nejde o obvinění ve smyslu trestního řádu, tzn. zákona
č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, ale pouze o případné obvinění z přestupku podle § 73 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích).
Z výše uvedených skutečností tedy vyplývá, že zaměstnancům pracujícím u územních samosprávných celků na úseku přestupkových agend se zvláštní příplatek ve smyslu § 9 NV č. 330/2003 Sb., neposkytuje.