VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 5 |
konzultace |
![]() |
Zákon o úřednících:Lze odvolat tajemníka bez udání důvodů? |
V řádném volebním období byl zastupitelstvem obce odvolán z výkonu své funkce starosta obce a z řad zastupitelstva obce byl zvolen nový. Je možné odvolat stávajícího tajemníka a jmenovat jiného tak, aby byl dodržen zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů a zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce?
Lze tajemníka odvolat bez udání důvodů okamžitě a jmenovat jiného?
Odpovídá
Mgr. KRISTINA CHRÁSTKOVÁ,
MV ČR
Podle ustanovení § 1 odst. 2 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů (dále jen “zákon o úřednících”) se na pracovněprávní vztahy úředníků územních samosprávných celků vztahuje zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce (dále jen “zákoník práce”), nestanoví-li tento zákon jinak.
Ve výše uvedeném ustanovení je zakotvena obecná zásada podpůrné působnosti zákoníku práce, dle které se zákoník práce a další pracovněprávní předpisy použijí na pracovněprávní vztahy úředníků územních samosprávných celků za podmínky, že zákon o úřednících nestanoví odchylnou úpravu.
Ustanovení § 1 odst. 2 zákona vychází z ustanovení § 5 zákoníku práce, který stanoví, že na pracovněprávní vztahy v něm uvedených zaměstnanců (tedy i úředníků územních samosprávných celků) se zákoník práce a právní předpisy vydané k jeho provedení použijí v plném rozsahu jen za podmínky, že zvláštní právní přepis nestanoví jinak (v našem případě zákon o úřednících). Obecná ustanovení zákoníku práce se ovšem aplikují vždy. Zákon o úřednících, tedy zákon speciální, buď upravuje oblast pracovněprávních vztahů, která dosud nebyla zákoníkem práce upravena anebo odlišně upravuje oblast pracovněprávních vztahů, kterou upravuje zákoník práce.
Dle ustanovení § 12 odst. 1 zákona o úřednících lze vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu odvolat z funkce jen
pozbyl-li některý z předpokladů podle § 4,
porušil-li závažným způsobem některou ze svých zákonem stanovených povinností, nebo dopustil-li se nejméně dvou méně závažných porušení zákonem stanovených povinností v době posledních 6 měsíců, nebo
neukončil-li vzdělávání vedoucích úředníků ve lhůtě podle § 27 odst. 1.
Zákon o úřednících odchylně od zákoníku práce upravuje důvody pro odvolání z funkce (tzn. že zákoník práce se nepoužije). Vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu lze tedy odvolat z funkce pouze z důvodů uvedených v ustanovení § 12 odst. 1 zákona o úřednících (tzn. nikoli např. bez udání důvodu nebo z důvodu spočívajícího ve zrušení funkce). Důvody pro odvolání z funkce, které jsou stanoveny v ustanovení § 12 odst. 1 zákona o úřednících jsou výlučné tzn. že žádný jiný důvod pro odvolání z funkce vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu nelze použít.
Naopak úprava pracovního poměru po odvolání z funkce a úprava vzdání se funkce není zákonem o úřednících upravena, a tudíž se řídí příslušnými ustanoveními zákoníku práce.
Povinnosti, jejichž porušení může být důvodem pro odvolání z funkce vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu, jsou stanoveny zejména v ustanovení § 16 a § 18 odst. 1 a 2 zákona o úřednících a v ustanovení § 35 odst. 1 písm. b) a § 74 zákoníku práce.
Je ovšem nutné zdůraznit, že vedoucí úřadu má na rozdíl od vedoucího úředníka další, příslušnými zákony stanovené povinnosti.
Např. zákon o úřednících stanoví vedoucímu úřadu mimo jiné tyto povinnosti:
Též zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (dále jen “zákon o obcích”) v ustanovení § 110 stanoví tajemníkovi další povinnosti, jejichž porušení může být důvodem pro odvolání z funkce.
Dále dle ustanovení § 110 odst. 4 písm. d) zákona o obcích tajemník obecního úřadu plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu.
Dle ustanovení § 2 odst. 4 zákona o úřednících se úředníkem rozumí zaměstnanec územního samosprávného celku, podílející se na výkonu správních činností, zařazený do úřadu územního samosprávného celku.
Vzhledem k tomu, že tajemník (tzn. vedoucí úřadu ve smyslu zákona o úřednících) plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele v pracovněprávních záležitostech, tak má zodpovědnost za dodržování pracovněprávních předpisů (vůči úředníkům a vůči neúředníkům, za podmínky, že jsou zařazeni do úřadu) a též za dodržování zákona o úřednících vůči úředníkům.
V případě, že má být porušení zákonem stanovené povinnosti právně postižitelné jako důvod pro odvolání z funkce, musí být toto porušení zákonem stanovené povinnosti vedoucím úředníkem nebo vedoucím úřadu zaviněno (alespoň z nedbalosti) a musí dosahovat určitý stupeň intenzity.
Zákon o úřednících v ustanovení § 12 odst. 1 písm. b) rozlišuje mezi porušením zákonem stanovených povinností závažným způsobem a porušením zákonem stanovených povinností méně závažným způsobem. Porušení zákonem stanovených povinností méně závažným způsobem je dle ustanovení § 12 odst. 1 písm. b) důvodem pro odvolání z funkce jen tehdy, pokud vedoucí úředník nebo vedoucí úřadu porušil nejméně dvě zákonem stanovené povinnosti, jejichž intenzita dosáhla pouze méně závažného způsobu, a to v době posledních 6 měsíců. Porušení zákonem stanovených povinností méně závažným způsobem je každé porušení zákonem stanovené povinnosti, které nedosahuje intenzity porušení zákonem stanovené povinnosti závažným způsobem.
Zákon o úřednících ani zákoník práce nedefinuje pojmy “porušení zákonem stanovené povinnosti závažným způsobem” a “porušení zákonem stanovené povinnosti méně závažným způsobem”. Je proto třeba vycházet z konkrétních okolností každého jednotlivého případu s přihlédnutím k osobě zaměstnance, k funkci, kterou zastává, k jeho dosavadnímu postoji k plnění pracovních úkolů, k době a situaci, v níž došlo k porušení zákonem stanovených povinností, k míře zavinění zaměstnance, ke způsobu a intenzitě porušení zákonem stanovených povinností k důsledkům porušení zákonem stanovených povinností pro zaměstnavatele apod. Např. nelze odvolat z funkce vedoucího úředníka z důvodu porušení dvou zákonem stanovených povinností méně závažným způsobem, kterých se dopustil v průběhu posledních 6 měsíců, když mu byly v tomto období přiznány odměny za vykonanou práci.