VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 5 |
otázka |
pro Ing. Václava Votavu, člena rozpočtového a petičního výboru PS PČR
Pružnější podmínky pro ochranu státního majetku
Po více než roční aplikaci zákona o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (zákon č. 201/2002 Sb.), předkládáte ve Sněmovně společně s poslanci Rudolfem Tomíčkem a Miladou Emmerovou jeho novelu. V čem by se zákonný režim pro chod Úřadu touto úpravou změnil, a kdy předpokládáte, že by mohla nabýt účinnosti?
K předložení novely jsme s kolegy přistoupili po setkáních s představiteli Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, kteří nás seznámili s některými problémy v dosavadní aplikaci zákona a doporučili nám iniciovat v jeho platném znění některé změny. Námi navržené legislativní změny jsou v zásadě trojího druhu.
Prvním okruhem je změna minimální výše finančních částek, které jsou obligatorními zákonnými podmínkami pro takzvané výlučné jednání Úřadu. Tím, že jejich současnou výši snižujeme v průměru o polovinu, jsme vyslyšeli námitky odborníků z praxe, že současné nastavení těchto limitů omezuje Úřad v jeho činnosti, protože ten nemůže vstupovat do řízení, v nichž jsou projednávány obchodní věci, peněžitá plnění anebo určení vlastnických práv k nemovitým věcem o finančních částkách s hodnotami nižšími než 250 (respektive 100) milionů korun v případě obchodních věcí, 50 milionů korun v případě peněžitých plnění a 25 milionů korun, pokud se týká ocenění nemovitých věcí při určování vlastnického práva k nim. Platné částky navrhujeme snížit u obchodních věcí na 150 (respektive 50) milionů korun, u peněžitých plnění na 25 milionů korun a jde-li o řízení ve věci určení vlastnického práva k nemovitým věcem dokonce na 15 milionů korun. Praxe totiž ukázala, že na některých územních pracovištích Úřadu pro zastupování státu v věcech majetkových kvůli neúměrné výši platných limitů podmínky pro takzvané výlučné jednání Úřadu dosud nenastaly.
Druhý i třetí okruh navrhovaných změn se týkají vnitřního fungování Úřadu. Jeho zaměstnancům by bylo umožněno stát se členy statutárních nebo kontrolních orgánů právnických osob provozujících podnikatelskou činnost, za podmínky, že by je do těchto orgánů vyslal Úřad a že by toto vyslání bylo pro ně plněním pracovních povinností. Omezení vztahující se dosud na všechny zaměstnance Úřadu zužujeme tedy pouze na zaměstnance vykonávající specifické činnosti. Dále navrhujeme bezplatný přístup Úřadu k údajům evidovaným v katastru nemovitostí. Vzhledem k předmětu činnosti Úřadu považujeme za nutné, aby měl přístup k údajům o všech nemovitostech evidovaných v katastru nemovitostí bez rozdílu, tedy nejen pouze k údajům o nemovitých věcech ve vlastnictví státu a s nimiž je Úřad příslušný hospodařit. Domníváme se totiž, že bez přístupu ke všem těmto údajům se činnost Úřadu i průběh řízení, jichž se účastní, nesmírně komplikuje.
Pokud se podaří novelu prosadit, mohla by nabýt účinnosti už na přelomu léta a podzimu letošního roku.
Alexandra Štefanová