VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 5 |
informace |
Ing. Josef Vincenec,
vedoucí oddělení interního auditu, KÚ Libereckého kraje
CAF (Common Assessment Framework), se do češtiny překládá jako “Společný hodnotící rámec”. Jedná se o produkt spolupráce ministrů, kteří zodpovídají za oblast veřejných služeb v zemích Evropské unie. Poprvé byl zkušebně aplikován v roce 2000 a poté postupně ve 195 různých orgánech veřejné správy v Belgii, Itálii, Finsku, Velké Británii, Rakousku, Německu, Portugalsku, Estonsku, Slovinsku a ve Francii.
V roce 2003 byl projekt také poprvé využit v České republice. Správu projektu, databázi uživatelů a zprostředkování vzájemných kontaktů mezi partnery zajišťuje Evropský institut pro veřejnou správu (European Institute of Public Administration - EIPA) v Maastrichtu.
Záměrem autorů projektu bylo dát orgánům veřejné správy k dispozici model, který jim umožní prostřednictvím sebehodnocení lépe poznat a pochopit vlastní činnosti. Vede touto cestou management ke zvýšení výkonnosti a kvality práce bez rozdílu, zda se jedná o školu, obecní úřad nebo ústřední orgán státní správy. V případě velké organizace je možno aplikovat projekt v omezeném rozsahu pouze dílčím způsobem, například jen v některých útvarech. Díky dobrovolnému vstupu do sítě uživatelů evidovaných EIPA je možno využít aktivního porovnávání jak s tuzemskými, tak zahraničními partnery.
Podstata modelu CAF
Model CAF je založen na sebehodnocení podmínek a parametrů vlastní činnosti a dosažených výsledků. Analýza při sebehodnocení napoví, zda je nastavena vize, poslání organizace a jakým způsobem jsou naplňovány. Již v první fázi aplikace modelu CAF je patrné, kam může management zaměřit svou pozornost, aby došlo ke zlepšení.
Kritéria hodnocení
Podstatou modelu CAF je systém devíti hlavních kritérií činnosti organizace veřejné správy. Kritéria lze rozdělit do dvou skupin. První skupinu tvoří kritéria daná pro předpoklady a podmínky činnosti:
(1) vedení a řízení
(2) strategie a plánování
(3) management lidských zdrojů
(4) partnerství a zdroje
(5) management procesů a změn
Druhá skupina kritérií je zaměřena na dosažené výsledky, kdy se hodnotí:
(6) klienti/občané
(7) zaměstnanci
(8) společnost
(9) klíčové výsledky činností a výkonnost
Jednotlivá kritéria představují ucelenou oblast činnosti, která se podrobněji posuzuje skupinou dílčích subkritérií (celkově jich je téměř 200).
K hodnocení se využívá bodová škála řazená vzestupně podle kvality poskytovaných služeb 0-5 (přičemž “0” neexistuje nebo je zcela nepodstatný důkaz o přístupu k řešení daného parametru, “5” pak znamená “nejlepší”,přístup je plánován, uplatňován a přezkoumáván na základě porovnání a zhodnocení se srovnatelnými organizacemi a je zcela začleněn do struktury organizace).
Postup při aplikaci projektu
Pro úspěch celého projektu je rozhodující získat souhlas vedení organizace. Dalším krokem je vytvoření pracovní skupiny, reprezentující zastoupení všech významných oblastí služeb, které organizace poskytuje. Vhodné je také zapojit zaměstnance z různých stupňů řízení (od manažerů až po “řadové” zaměstnance).
Po vyhodnocení všech kritérií navrhne pracovní skupina managementu organizace tématické skupiny, oblasti činnosti ke zlepšení. Je zcela v kompetenci vedení organizace, jaké priority a časový postup řešení jednotlivých oblastí zvolí. Na úvodní sebehodnocení, přijetí plánu zlepšení a jeho postupnou realizaci je možno navázat dalšími etapami. Užitečná je konfrontace s pohledem externích hodnotitelů z jiných organizací veřejného sektoru. V případě zájmu lze prostřednictvím specializovaných společností dosáhnout určité certifikace.
DŮLEŽITÁ INFORMACE:
U příležitosti 2. konference kvality ve veřejné správě byla vytvořena publikace Společný hodnotící rámec (Model CAF). Originální anglická verze je k dispozici ve formátu PDF na www.2qconference.org, česká verze je ke stažení na www.npj.cz.