Téma

Izabela Filová,
vedoucí samostatného oddělení Komunikace ÚZSVM

ÚZSVM a obdobné instituce v evropských zemích a ve světě

Vážení čtenáři,

těší nás Vaše reakce na činnost Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Protože se na nás stále častěji obracíte s dotazy, jak je to s ochranou majetku v Evropě a ve světě, připravili jsme pro Vás malé letní putování do zemí, o kterých víme, jakým způsobem o svůj státní majetek pečují. Doufám, že najdete odpovědi na všechny otázky a že ono pomyslné cestování bude pro Vás příjemnou návštěvou u našich sousedů. Úřady s podobnou náplní činnosti, jakou má Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) v České republice, existují nejen v zemích Evropské unie, ale také například ve Spojených státech amerických. Zaměříme-li se na země Evropské unie, můžeme u institucí tohoto typu vysledovat tři základní okruhy činností:

- právní zastupování,

- právní poradenství,

- hospodaření s majetkem státu.

Tyto okruhy činností však nebývají vykonávány zároveň a se stejnou vahou. Často bývá uspořádání takové, že jeden úřad zastupuje stát a k tomu ještě zajišťuje právní poradenství a jiný úřad hospodaří s majetkem státu. Oblast právního zastupování nemusí být omezena pouze na věci majetkové a výčet zastupovaných organizací může být širší. Komunitární právo tuto problematiku nijak neupravuje a jednotlivé státy EU ji řeší samostatně. Většina zemí Evropské unie má však již dnes dostatečné nástroje, jak chránit majetek státu a zastupovat zájmy státu v majetkové oblasti. V Holandsku, Dánsku a Švédsku centrální instituce tohoto typu neexistují a stát zastupují advokáti, se kterými jsou uzavřeny paušální smlouvy. Podobný systém jaký funguje v České republice, má například Rakousko, Itálie, Francie, Španělsko či Velká Británie. Obecně lze říci, že tyto úřady mají zřetelnější charakter institucí poskytujících komplexní právní služby pro stát. Formálně spadají pod ministerstvo spravedlnosti, ministerstvo financí nebo předsedu vlády, v každém případě je však zdůrazňována jejich nezávislost.

Za pozornost stojí příklad ze Spojených států amerických. Zde existuje Úřad pro nakládání s majetkem (Office of Property Disposal), který však nezastupuje stát v soudních řízeních. Úřad pro nakládání s majetkem poskytuje právní poradenství Kongresu, federálním agenturám, vládám jednotlivých států, samosprávě, ale také soukromému sektoru. Vlády jednotlivých států, samospráva, oprávněné veřejné instituce a neziskové organizace mohou od federální vlády získat nepotřebný majetek. Přebytečný majetek, který není převeden na státní a lokální vlády a další oprávněné příjemce ve veřejném zájmu, je prodáván soukromým osobám a společnostem. Úřad pro nakládání s majetkem je tím orgánem, který spravuje převádění těchto přebytků nemovitého majetku. Úřad pracuje prostřednictvím regionálních kanceláří a vedení má ve Washingtonu. Většina těchto služeb je zpoplatněna.

http://propertydisposal.gsa.gov/property

Rakouský systém uspořádání je ÚZSVM blízký v tom smyslu, že tamní Finanční prokuratura (Finanzprokuratur) je formálně součástí ministerstva financí a činnost této instituce je hrazena z rozpočtové kapitoly ministerstva. Fakticky je však na tomto ministerstvu do značné míry nezávislá. Ministerstvo jako správní orgán do její činností nezasahuje a neovlivňuje ji rovněž věcně. Ve zvláštních případech může ministerstvo financí uložit zastupování jiných právnických osob.

Agenda Finanční prokuratury je rovněž širší. Můžeme zde uvést například zastupování při uplatnění odpovědnosti státu za škodu způsobenou nesprávným výkonem úřední moci a též zastupování Rakouské republiky před Evropským soudním dvorem. Finanční prokuratura zastupuje subjekty také fakultativně, na základě dohody a také zpracovává právní stanoviska. Hospodaření a nakládání s majetkem státu však do její činnosti nespadá.

http://www.smolik.at/prokuratur.htm

Ve Velké Británii vykonává obdobnou činnost Finanční zástupce (Treasury Solicitor). Organizačně je podřízen Generálnímu zástupci (Attorney General). Generální zástupce stojící na úrovni ministra řídí kromě svého úřadu také Vládní právní službu. Finanční zástupce vykonává všechny tři základní okruhy činností, tj. zastupování, poradenství a nakládání s majetkem státu, čemuž odpovídá také jeho vnitřní uspořádání.

Zastupování a poradenství není omezeno pouze na majetkové záležitosti. Finanční zástupce jedná v řízeních směřujících proti centrální vládě, která se mohou týkat například smluv, majetku, restitucí a finančních nároků - zastupuje ministerstva a další organizace, jejichž výčet je dán zákonem. V určitých případech může zastupovat i ministry a další představitele vládního aparátu. Právní zástupci tohoto úřadu se podle specializace dále dělí na jednotlivé skupiny: pro osobní škodu, zaměstnaneckou problematiku, veřejné právo, obchodní právo, veřejná šetření a Evropskou unii (případy u Evropského soudního dvora a Soudu první instance v Lucemburku).

Právní poradenství slouží především ministerstvům a dalším složkám, ale rovněž jako podklady pro návrhy v Parlamentu. Úřad Finančního zástupce se člení na specializované divize: pro finance a rozpočet, pro školství a vzdělávání, pro obranu, pro úřad vlády, pro všeobecné otázky, pro kulturu, pro média a sport a pro Evropskou unii.

Majetková agenda (Bona Vacantia) se týká bezprizorního majetku, převážně řešení případů odúmrtí, a dále například vypořádání obchodních společností v likvidaci. Model uspořádání ve Velké Británii je jeden z mála, který slučuje právní i majetkovou agendu.

http://www.treasury-solicitor.gov.uk/
http://www.bonavacantia.gov.uk/

Italská Avvocatura dello Stato má svěřeno zastupování všech orgánů státní správy před obecnými i správními soudy, arbitrážními orgány a ústavním soudem ve věcech majetkové i nemajetkové povahy. Dále zastupuje italský stát v řízeních před mezinárodními soudy.

Organizačně je přímo podřízena předsedovi vlády a obsahuje vertikální i územní struktury: ústředí v Římě, oblastní zastupitelství se sídly v hlavních městech regionů a při odvolacích soudech. Při výkonu své kompetence je nezávislá na správních úřadech, kterým své služby poskytuje a její činnost je považována za výkon veřejné služby. Jednotlivé správní úřady mají vůči této instituci stanoven okruh oznamovací povinnosti a součinnosti.

Je rovněž orgánem konzultativním: poskytuje poradenství ve stanoveném rozsahu orgánům státní správy a dalším určeným jednotkám. Na základě zvláštního předpisu mohou být svěřeny do její kompetence další osoby veřejného práva či příjemci státních dotací, kteří jsou podřízeni ochraně a dozoru státu. Ex offo či na žádost orgánů státní správy může zastupovat zaměstnance těchto úřadů v občanském nebo trestním řízení, které souvisí s jejich správní činností. Uplatňuje působnost při hodnocení návrhů právních předpisů a smluv, které se vztahují k provádění správní činnosti. Hospodařením s majetkem státu se nezabývá.

http://www.avvocaturastato.it/

Francouzský model je zvláštní tím, že zde existuje soudní agentura jako monopolní zástupce státu v řízeních, avšak zaměstnává pouze úředníky, kteří před soudem přímo nevystupují, ale sjednávají advokátní zastoupení. Akreditovaní advokáti pak jednají výlučně v intencích pokynů této agentury.

Ve Španělsku je celá agenda právních služeb státu řešena v rámci ministerstva spravedlnosti a obsahuje i speciální tým, zaměřený na boj s korupcí.

Agenturu specializovanou na zastupování a právní poradenství lze nalézt i na úrovni Evropské unie. Právní služba Evropské komise (Legal Service) zastupuje Komisi před mezinárodními soudy, kde vystupuje jako účastník řízení (tzn. žalobce, nebo žalovaná strana), a dále se může účastnit dalších typů řízení. Těžištěm činnosti je především v poradenství Komisi a jejím složkám v nemalém rozsahu: pokrývá téměř všechny oblasti činnosti Komise, zahrnuje legislativní návrhy, jazykové mutace legislativy pro jednotlivé členské země, vyjednávání, smlouvy i dohled na implementací. Právní služba je složena z deseti týmů, z nichž každý je odpovědný za jinou oblast. Právní služba provádí rozsáhlou tzv. in-house asistenci Evropské komisi ve všech odvětvích její činnosti. Kvůli její roli všeobecného poradce se Právní služba nemůže chovat jako právní informační a dokumentační centrum.

http://europa.eu.int/comm/dgs/legal_service/index_en.htm

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) v České republice byl zřízen 1. 7. 2002 zákonem č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Úřad vykonává všechny tři základní okruhy činností – právní zastupování, právní poradenství a hospodaření s majetkem státu.

Význam Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových je zřejmý, pokud si uvědomíme, jakými zásadními změnami prošly vlastnické vztahy a značná část státního majetku na území České republiky v posledních letech. Potřeba zastupovat zájmy státu a chránit jeho majetek je všude stejná: v České republice, v Evropské unii i jinde ve světě.

Další informace [nápis]
Číslo 29/2005
Časopis Veřejná správa č. 29/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail