Konzultace

Mgr. Jitka Pourová,
zástupce ředitele Úřadu pro zpřístupňování dokumentů,
Ministerstvo obrany ČR

Zpřístupňování dokumentů

Hlavní správa vojenské kontrarozvědky - III. správa SNB a zpřístupňování dokumentů vzniklých její činností v souladu se zákonem č. 107/2002 Sb.

ilustrační fotoNásledující text představuje činnost Úřadu pro zpřístupňování dokumentů Ministerstva obrany ČR. Zabývá se vznikem úřadu v roce 2002 a jeho hlavním úkolem - zpřístupňováním dokumentů vzniklých činností bývalé Hlavní správy vojenské kontrarozvědky v souladu se zákonem č. 107/2002 Sb. Dnem 20. 3. 2002 nabyl účinnosti zákon č. 107/2002 Sb., kterým se mění zákon č. 140/1996 Sb., o zpřístupnění svazků vzniklých činností bývalé Státní bezpečnosti, a některé další zákony (dále jen “zákon”). Účelem zákona je co nejširší odhalení praxe komunistického režimu při potlačování politických práv a svobod vykonávané prostřednictvím tajných represivních složek totalitního státu. Zákon umožňuje zpřístupnit pronásledovaným osobám dokumenty o jejich pronásledování a zveřejnit údaje o vykonavatelích tohoto pronásledování a jejich činnost. Předmětem zpřístupnění a zveřejnění jsou dokumenty, které vytvořila a evidovala bývalá Státní bezpečnost v období od 25. 2. 1948 do 15. 2. 1990. Vzhledem k tomu, že StB byla začleněna do struktury ministerstva vnitra, zpřístupňuje naprostou většinu těchto dokumentů Odbor archivní a spisové služby MV. Hlavní správa vojenské kontrarozvědky (dále jen “HS VKR”) byla součástí StB, evidence jí vytvořených dokumentů i dokumenty samotné však byly od ostatních součástí StB oddělené a byly a dodnes jsou ve správě rezortu MO. Proto i zpřístupňování dokumentů vzniklých činností HS VKR probíhá v rezortu MO.

Vznik Úřadu pro zpřístupňování dokumentů

K realizaci zákona v resortu Ministerstva obrany ČR byl vydán dne 9. 8. 2002 Úkolový list ministra obrany, který obsahuje souhrn úkolů k vytvoření a zajištění činnosti Úřadu pro zpřístupňování dokumentů (dále též “ÚZD, úřad”). Úřad pro zpřístupňování dokumentů oficiálně zahájil svoji činnost 1. 9. 2002. Je institucí s celostátní působností a je oprávněn zpřístupňovat dokumenty vzniklé činností HS VKR.

Vzhledem k tomu, že ÚZD nespravuje dokumenty, jež jsou předmětem zpřístupnění, spolupracuje úzce s jejich správci. Dále spolupracuje s orgánem Poslanecké sněmovny při posuzování dokumentů, které z důvodu hodného zvláštního zřetele mají být vyňaty ze zpřístupnění (případné poškození zájmů České republiky v mezinárodních stycích, jejích bezpečnostních zájmů anebo vážné ohrožení života osob). Při vyřizování žádostí o zpřístupnění dokumentů je ÚZD v kontaktu s OASS MV.

Podání žádostí o zpřístupnění dokumentů

Od 20. 9. 2002 úřad přijímá žádosti o zpřístupnění těchto dokumentů:

Při podání každé žádosti musí být žadatelem fyzická osoba starší 18 let, při podání žádosti o zpřístupnění dokumentu vedeného o osobě žadatele musí být současně státním občanem ČR, který není ve výkonu trestu ani vazby. Veškeré náležitosti žádostí jsou definovány v zákonu. Jedná se však o dlouhý výčet položek, proto ÚZD doporučuje využít formuláře s předtištěnými rubrikami. Formuláře jsou k dispozici v úřadu nebo na internetu (http://www.army.cz). Žádost musí mít písemnou formu s úředně ověřeným podpisem, pokud ji chce žadatel zaslat poštou. Pokud ji podá osobně v úřadu a prokáže se průkazem totožnosti, úřední ověření podpisu není třeba. Informace týkající se podávání žádostí získají zájemci na telefonu 973 208 730–737.

Vyřizování žádostí a zpřístupňování dokumentů

Po obdržení žádosti úřad prověří, zda žadatel i jeho žádost splňují podmínky dané zákonem. Správcům dokumentů je zaslána žádost o prošetření, zda dokumenty uvedené žadatelem existují. Úřad zašle kopii žádosti ministerstvu vnitra - správci dokumentů ostatních správ SNB (mezi MV a MO existuje spolupráce, na jejímž základě jsou žádosti, adresované jednomu z ministerstev, zasílány také ministerstvu druhému, aby šetření v dochovaných evidencích všech správ SNB bylo úplné). Výsledky šetření obdržené od správců dokumentů jsou analyzovány a následně je zpracována odpověď žadateli (MV odpoví žadateli samostatně).

Úřad vyřizuje žádosti písemnou odpovědí do vlastních rukou žadatele, v případě žádostí o zpřístupnění osobního svazku nejpozději do 90 dnů, u ostatních dokumentů v nejbližším možném termínu závisejícím na délce šetření v evidencích. Odpověď může být buďto negativní - požadovaný dokument nikdy neexistoval, nebo pozitivní - dokument existuje a bude zpřístupněn, případně existoval, ale byl skartován nebo předán jiné součásti StB (popř. Slovenské republice při delimitaci v roce 1992) a dnes již není v rezortu MO k dispozici (v takovém případě se žadatel z odpovědi dozví alespoň všechny údaje, jež bylo možné o dokumentu v evidenci zjistit, např. jeho druh, kdy byl veden apod.). Jestliže je šetřením zjištěno, že žadatel je osobou evidovanou jako spolupracovník HS VKR, sdělí mu úřad rovněž tuto skutečnost.

Poté ÚZD dokumenty určené ke zpřístupnění převede do elektronické podoby a upraví je v souladu s ochranou osobních údajů. Úprava spočívá ve znečitelnění některých údajů daných zákonem. Znečitelňují se údaje o datu narození a bydlišti jiných osob, údaje o jejich soukromém a rodinném životě, jejich trestné činnosti, zdraví a majetkových poměrech. Pokud je zpřístupňovaným dokumentem kádrový (personální) spis příslušníka HS VKR, znečitelňují se v něm také všechny údaje o osobách stojících mimo služební a veřejnou činnost příslušníka. Po úpravě se dokumenty uloží na elektronické médium a připraví se ke zpřístupnění žadateli.

Následně ÚZD písemně vyzve žadatele k seznámení se s dokumenty. Zpřístupnění dokumentů probíhá v budově úřadu a v termínu, který je stanoven ÚZD, popř. upraven podle časových možností žadatele. Žadatel se seznamuje s kopiemi dokumentů v elektronické podobě s pomocí pověřeného pracovníka úřadu. Při zpřístupnění může žadatel v textu narazit na osobu vedenou pod krycím jménem. Úřad mu je rozkryje, tedy sdělí pravé jméno osoby, pokud se jedná o osobu evidovanou jako spolupracovník HS VKR a pokud se v textu ke krycímu jménu vyskytuje další bližší identifikační údaj (např. registrační číslo). Žadatel si může vyžádat jednu kopii celého zpřístupněného dokumentu nebo jeho části za poplatek 5 Kč za 1 stranu dokumentu.

Fyzická osoba, k níž je evidován osobní svazek nebo svazek s osobními údaji, může předat ministerstvu vlastní vyjádření k obsahu svazku nebo k faktu registrace v evidenci HS VKR. Toto její vyjádření se následně stane nedílnou součástí dokumentu a bude zpřístupňováno oprávněným žadatelům zároveň s dokumentem nebo záznamem o evidenci. V elektronické podobě vydaných evidenčních záznamů je existence těchto vyjádření a soudních rozsudků a usnesení týkajících se evidence osoby v registru svazků HS VKR vyznačena znakem * u jména dané osoby.

Pro žadatele je důležitá znalost ust. § 10d odst. 3 zákona, na jehož základě ministerstvo obrany není povinno ověřovat, zda údaje obsažené v dokumentech jsou přesné či pravdivé.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 19/2005.

Další informace [nápis]
Číslo 19/2005
Časopis Veřejná správa č. 19/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail