Příloha |
Kraj Vysočina patří k mnoha regionům ČR, které s rozvojem cestovního ruchu spojují část svých budoucích rozvojových vizí. Vysočina pro to má všechny předpoklady – zachovalou přírodu, podmínky pro sportovní a rekreační aktivity, udržované historické části měst, řadu cenných stavebních památek a poměrně dobrou dopravní dostupnost z ostatních částí republiky.
Problematika rozvoje cestovního ruchu spadá v rámci struktury krajského úřadu do kompetence odboru regionálního rozvoje, oddělení cestovního ruchu. Jeho aktivity jsou v mnohém podobné činnostem realizovaným v ostatních krajích. Alespoň do doby, než se v jednotlivých regionech podaří vytvořit profesionální marketingové organizace. Zatím se věnujeme přípravě tištěných materiálů, které se snažíme tématicky zaměřovat podle trendů poptávky. Ve spolupráci s kolegy z odboru informatiky byl vytvořen turistický portál www.region-vysocina.cz. Turistická nabídka je propagována na nejrůznějších veletrzích, workshopech, prezentacích či infocestách pro novináře a touroperátory. Usilujeme o co nejotevřenější komunikaci se všemi subjekty zainteresovanými na rozvoji cestovního ruchu. Při všech příležitostech je zdůrazňována potřeba organizace cestovního ruchu, vysvětlovány jsou principy partnerství, hledán charakter Vysočiny jako turistické destinace.
Strategie rozvoje cestovního ruchu, její prioritní oblasti a průběžná realizace navržených aktivit
Rámcová strategie rozvoje cestovního ruchu a rekreace vychází z Programu rozvoje kraje. Jejím cílem je vybudovat a rozvíjet pozici turistického regionu Vysočina jako atraktivní turistické destinace.
1. Budování turistické organizační struktury a příprava lidských zdrojů
Krajský úřad, města a mikroregiony účinně přispívají k propagaci cestovního ruchu v kraji, neplní však řadu dalších úkolů, potřebných na úrovni regionálního managementu. Chybí propojení mezi různými typy subjektů a mezi místy s nabídkou různých aktivit, omezená je také spolupráce podnikatelských subjektů navzájem. Realizovány jsou tři dlouhodobé projekty. Projekt Role a význam turistického informačního střediska v rozvoji cestovního ruchu je zaměřen na pracovníky a zřizovatele infocenter. Pravidelně dvakrát do roka jsou pořádány semináře s cílem zavést pravidla vzájemné spolupráce při zapojení do regionálního informačního systému a přispět tak k růstu kvality poskytovaných služeb. Dále je tam diskutován způsob sběru a aktualizace dat, jednotné značení informačních center, rozsah a kvalita poskytovaných služeb, kvalifikační předpoklady pracovníků. Kromě metodické pomoci při zřizování nových informačních center bylo významným výstupem stanovení certifikačních pravidel pro možnost systémové podpory činnosti turistických informačních středisek ze strany Krajského úřadu kraje Vysočina. Díky existenci regionální databáze společenských, sportovních a kulturních akcí jsou také všechna informační centra schopna podat komplexní zprávy o dění v kraji. Projekt Společný zájem – různé úhly pohledu je zaměřen na partnery z podnikatelského sektoru, s nimiž se podle potřeby setkáváme. Cílem setkání je snaha začlenit podnikatelský sektor do stávajících aktivit a přispět tak k užší spolupráci. Konzultovány jsou marketingové aktivity kraje, prezentovány jsou možnosti finanční podpory z regionálních i nadregionálních zdrojů. Na problematiku venkovské turistiky je zaměřen projekt Venkovská turistika – šance pro Vysočinu. Již druhým rokem je naší snahou poskytnout začínajícím podnikatelům informace o legislativě, standardech, současných trendech a také pozitivní zkušenosti těch, kteří farmy či venkovské penziony již delší dobu provozují. Zároveň jsou naši partneři pravidelně informováni o připravovaných propagačních materiálech zaměřených na venkovskou turistiku a seznamováni s možností využití finanční podpory z nejrůznějších zdrojů. Téměř stovka podnikatelů se zapojila do celorepublikového projektu “Prázdniny na venkově”. Sběru dat o ubytovatelích, který předcházel realizaci nabídkového katalogu, jsme využili k detailnímu prozkoumání úrovně služeb a zjistili jsme, že řada podnikatelů dokáže dokonale využít skrytých možností svého okolí k sestavení programové nabídky. Do aktualizovaného katalogu pro sezónu 2005 přibylo 12 nových ubytovatelů. Dlouhodobý projekt Destinační management má za cíl vytvořit z regionu Vysočina strategicky řízenou jednotku s konkurenceschopnou nabídkou turistických aktivit. Předpokládaná realizace spočívá ve spojení
silných regionálních partnerů a vytvoření pružné profesní organizace na obchodním základě s jasnými pravidly pro vícezdrojové financování.
2. Budování regionálního turistického informačního, rezervačního a monitorovacího systému
V únoru 2004 byl spuštěn turistický portál kraje Vysočina www.kr-vysocina.cz. Návštěvníci kraje, ale i místní obyvatelé, zde najdou mnoho zajímavých a užitečných informací o Vysočině, o její turistické nabídce, o kulturním, společenském a sportovním dění v kraji, o možnostech ubytování. Turistický portál je v podstatě jakýmsi rozcestníkem, v němž jsou soustředěny základní informace s aktivním přesměrováním na konkrétní webové stránky. Součástí portálu je i odkaz "dovolená", kde jsou uvedeny tipy na výlety po zajímavých památkách, toulky přírodou nebo zajímavosti určené zejména pro děti. Databázi kulturních, společenských a sportovních akcí v kraji a databázi ubytování si tvoří a aktualizují organizátoři kulturních a sportovních aktivit a podnikatelé v oblasti ubytovacích služeb sami. Internetové stránky jsou postupně rozšiřovány a doplňovány o nové informace. Výrazného rozšíření se například dostalo rubrice “dovolená–tipy na výlety”. Trasa každého výletu je podrobně popsána a doplněna fotografiemi a odkazy na turistické cíle. Od konce roku 2004 byly stránky doplněny o informační systém běžeckých tras, které lze mj. zobrazit nad ortofotomapou, na nich jsou vyznačeny možnosti stravování a ubytování, infocentra. Podobným způsobem budou prezentovány značené cykloturistické trasy. Pro zkvalitnění informací pro návštěvníky kraje je připravováno zpracování studie Značení kulturních cílů na komunikacích. Kromě informací pro návštěvníky kraje by měl informační a monitorovací systém zahrnovat také informace o stavu odvětví v kraji pro potřeby destinačního managementu, například databáze atraktivit a poskytovatelů služeb, projekty značení, výsledky terénních průzkumů návštěvnosti a statistická data. Tato struktura by měla být obsahem připravovaného projektu Regionální turistický informační, rezervační a monitorovací systém.
3. Tvorba turistických produktů, programů a projektů a propagace regionu
Turistická nabídka kraje je každoročně prezentována na tuzemských i zahraničních veletrzích cestovního ruchu. Účast kraje Vysočina na vybraných veletrzích je zvažována z hlediska charakteru turistické nabídky kraje a jejího zaměření na vhodné cílové skupiny, poznatků o trvajícím nedostatku informací v sousedních regionech i analýzy nejpočetněji zastoupených zemí ve struktuře zahraničních návštěvníků. Pro tyto účely jsou zpracovávány tématicky zaměřené brožury – Historická města (představení 33 měst kraje s akcentem na kulturní a sportovní nabídku), Kouzlo přírody (přehled chráněných území doplněný popisy naučných tras a přehledem přístupných rozhleden), Tipy na výlety (doporučené pěší, cyklo- a motovýlety s uvedením možností ubytování, stravování, případně otevírací dobou památek), Dovolená na venkově (nabídkový katalog venkovských penzionů, farem, chalup), Camping na Vysočině (přehled služeb nabízený v klasických i menších kempech), Aktivní dovolená (doporučení, kde jezdit na koni, hrát golf, sjíždět řeku či slézat skály), Dědictví minulosti (přehled všech veřejnosti přístupných hradů, zámků, muzeí, galerií, technických památek), Památky Unesco, Památky židovského osídlení na Vysočině… Financována je inzerce v odborném tisku a celostátních médiích. Zajímavé tipy na výlety a také některé kulturní akce jsou uveřejňovány rovněž v novinách Kraj Vysočina, regionální mutaci MF Dnes a slyšet je mohou posluchači v sobotním vysílání Rádia Vysočina. Propagace turistického potenciálu kraje a sestavení konkrétní turistické nabídky byla v uplynulých letech podpořena třemi grantovými programy Fondu Vysočiny v celkovém objemu pěti milionů korun. Zatímco první z nich byl zaměřen na podporu prezentace měst a mikroregionů, u druhého už byl kladen důraz na sestavení konkrétní turistické nabídky a třetí byl určen pro podnikatelské subjekty na podporu vzniku balíčků služeb a tvorbu turistických produktů. Úspěšné byly ty mikroregiony, které mají svůj turistický potenciál přesně zmapován, věnují se rozvoji odpovídající infrastruktury a spolupracují s podnikateli na svém území. Dokončována je realizace první etapy dlouhodobého projektu Cykloturistika na Vysočině. Celkovým cílem projektu je vytvoření databáze a mapových podkladů pro vznik turistického produktu Vysočinou na kole (doporučené výlety, tištěný průvodce, webová prezentace) a zároveň snaha koncentrovat informace o cyklistické dopravě v regionu na jedno místo, což umožní připravit systém na podporu údržby stávajících cyklotras a optimalizaci vedení tras nových. Partnerem projektu je Regionální rozvojová agentura Vysočina a KČT. Zpracována je pasportizace cyklotras, trasy byly fyzicky prověřeny v terénu, prováděn je průzkum nových záměrů obcí a mikroregionů.
4. Podpora budování a zkvalitňování základní a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu, zejména v rámci malého a středního podnikání
Slabou stránkou turistické nabídky kraje Vysočina je nedostatečně rozvinutá základní a doprovodná infrastruktura cestovního ruchu. Chybí především dostatek ubytovacích zařízení s vyšším standardem služeb, sportovní a rekreační zařízení v turistických střediscích, zařízení rozšiřující spektrum forem trávení volného času. Na podporu uvedených aktivit byla také využita grantová politika kraje. Celkem bylo na grantové programy Fondu Vysočiny zaměřené do oblasti cestovního ruchu v letech 2002–2004 alokováno 20 milionů korun. Programy byly zaměřeny na infrastrukturu sportovně rekreačního charakteru, propagaci a produktově orientovanou turistickou nabídku. Šest grantových programů bylo administrováno oddělením cestovního ruchu. Bylo v nich rozděleno 15,7 milionu korun. Statistika ukázala, že ke každé koruně příspěvku přidali žadatelé 2,80 korun ze svých prostředků a podpora tak umožnila realizovat 137 projektů v celkovém objemu 49,5 milionu korun. Specifické projektové žádosti řešící problematiku cestovního ruchu bylo možné předložit také v rámci programu Rozvoj mikroregionů, jehož garantem bylo oddělení strategického rozvoje. V něm byly s podporou 1,4 milionu korun realizovány v projekty v celkovém objemu 4,6 milionu korun.
Kromě výše uvedeného programu na propagaci turistické nabídky byl dvakrát vyhlášen grantový program na podporu turistické infrastruktury sportovně rekreačního charakteru. Byl zaměřen na zkvalitnění pěších a cykloturistických tras vybavením pro zvýšení komfortu uživatelů, na budování a obnovu naučných stezek, na budování lyžařských běžeckých tratí, infrastrukturu lyžařských sjezdových tratí. V obou programech bylo celkem rozděleno 7,7 milionu korun na realizaci piknikových míst, odpočinkových stanovišť, informačních a mapových tabulí, na značení a osvětlení běžeckých tratí, nákup zařízení na údržbu tratí a na výrobu technického sněhu, na stavby sociálního zařízení, úschovny a půjčovny lyží. Výsledná hodnota realizovaných projektů je 23 milionů korun.
V roce 2004 byly dokončeny téměř všechny projekty podpořené v rámci grantového programu na podporu modernizace ubytovacích zařízení. Program byl zaměřen na rozšíření a regeneraci skladby lůžek a vybavenosti pokojů ubytovacích zařízení vhodných pro venkovský cestovní ruch. Certifikací ubytovacích zařízení po realizaci projektů je zároveň zahájeno budování sítě podniků s garantovanou kvalitou služeb, která zlepší profil kraje jako turistické destinace. Z celkového objemu podpory tři miliony korun získaly přibližně dvě třetiny žadatelů podporu na rekonstrukci stávajícího ubytovacího zařízení, popřípadě spojené s rozšířením lůžkové kapacity, zbylá třetina žadatelů se pustila do výstavby ubytovacích zařízení nových. Výsledná hodnota realizovaných projektů je 16 milionů korun.