Příloha

Anketa
Většina obcí si nemůže dovolit víkendové spoje dotovat

S třemi otázkami, které se týkají dopravní obslužnosti, jsme oslovili představitele několika měst a obcí.

  1. Myslíte si, že základní dopravní obslužnost, kterou pro obce spadající do vašeho správního obvodu zabezpečuje kraj, je jak v pracovní dny, tak ve dnech pracovního volna dostačující?

  2. Jakým způsobem zajišťujete v případě nedostačujícího počtu spojů jejich vyšší rozsah a jakou formu financování jste pro tzv. ostatní dopravní obslužnost zvolili?

  3. Je zajištěno pro občany obcí spadajících do vašeho správního obvodu spojení veřejnou dopravou s krajským městem?

Ing. JOSEF NOVOTNÝ, starosta města Bystřice nad Pernštejnem:

  1. Základní dopravní obslužnost v pracovní dny zajišťuje kraj dostatečně (otázkou je, jestli na ni bude mít v budoucnu prostředky), ve dnech pracovního volna ji zajišťují pouze obce (ty prostředky prokazatelně nemají už teď).

  2. Ostatní dopravní obslužnost zajišťujeme podílem na prokazatelné dopravní ztrátě dopravců spolu s dalšími obcemi. Je to vlastně forma sociální dávky, kterou obce vyplácejí přes to, že žijí z podstaty (dokončují rozprodeje majetku) a nemají výhled zlepšení svého financování.

  3. Spojení s krajským městem i ostatními správními centry je zajištěno, problémem je spíše kvalita dopravní sítě.

Ing. TOMÁŠ ŠKARYD, starosta města Chotěboř:

  1. V pracovních dnech je základní dopravní obslužnost dostačující. Ze všech obcí je bez problémů možné dostat se do zaměstnání, do škol, k lékaři či na úřady a zase se vrátit zpět. Lepší spojení mají samozřejmě obce větší, obce ležící blíže správním centrům a obce ležící na významnějších silnicích (po nichž projíždí více linek včetně linek dálkových). I relativně odlehlé a vzdálené obce mají ve všední dny zajištěno spojení zhruba čtyřmi páry spojů. Jediným problémem všedních dnů je návrat pracujících z druhých směn. Zde autobusy obsluhují pouze některé obce (a to díky finanční podpoře těchto spojů zaměstnavateli). Ve dnech pracovního volna je dopravní obslužnost dostatečně zajištěna pouze u obcí, kterými prochází železniční trať Havlíčkův Brod-Pardubice, konkrétně Chotěboř, Ždírec nad Doubravou a Sobíňov. Autobusy (s výjimkou několika dálkových spojů) totiž téměř nejezdí. O sobotách nejezdí na Chotěbořsku vůbec žádné místní linky, v neděli je pak obsluhováno pouze několik málo obcí (spoje do kostela, do nemocnice). Nedělní spoje jsou dotovány z rozpočtů obcí, nicméně většina obcí si nemůže dovolit víkendové spoje dotovat, a ty tudíž nemohou být provozovány.

  2. Obce našeho správního obvodu dotují z obecních rozpočtů některé autobusové spoje. Jedná se zejména o méně vytížené spoje v pracovních dnech (především o spoje v době mimo špičku) a také několik spojů nedělních. Na dotování spojů se podílejí všechny obce na trase. Výše dotace té či oné obce se řídí tím, jak dlouhá část dráhy spoje se na území konkrétní obce nachází. Rozpočtové možnosti obcí však neumožňují dotovat větší počet spojů, a tímto způsobem zajistit například spojení o víkendech.

  3. Ano, v pracovní dny je toto spojení dostatečně zajištěno.

Ing. KAREL NEDVĚDICKÝ, starosta města Jaroměřice nad Rokytnou:

  1. Základní dopravní obslužnost, kterou pro naše město zajišťuje kraj, je v podstatě dostačující. Jaroměřice nad Rokytnou by přivítaly přímé spojení z našeho města do krajského města v rámci základní dopravní obslužnosti. Některé naše obce by přivítaly v rámci základní dopravní obslužnosti zajištění ranních spojů a spojů z odpolední směny, které by zajížděly do obcí.

  2. Ostatní dopravní obslužnost zajišťuje město Jaroměřice nad Rokytnou ze svých finančních prostředků. Tyto finanční prostředky jsou nemalé. Jedná se především o nedělní spoje a spoje v pracovní dny ve večerních hodinách.

JINDŘICH SKOČDOPOLE, starosta města Polná:

  1. Podle mého názoru je v současné době dopravní obslužnost do Mikroregionu Polensko včetně našeho města ve všední dny více než dostačující, neboť je celý den rovnoměrně pokryt základními spoji mezi Polnou a krajským městem v návaznosti i na menší města pro potřeby škol, lékaře, úřadů.

  2. Město Polná doplácí na dopravní obslužnost, mimo prostředků, které tam dává kraj Vysočina, ročně osm set tisíc korun. To je velmi zatěžující částka, protože doplatky jsou zcela neprůhledné, v nejednom případě jsou nám vykazovány spoje, které jsou údajně ztrátové a přitom pokud občané cestují v těchto autobusech, tak si málokdy sednou. Za zcela nedostačující považuji spojení v sobotu, kdy například mezi městem Polná a Jihlavou jezdí tři spoje denně, nepočítám-li dálkový spoj Jihlava–Ostrava, který má trasu přes Polnou. To znamená, že v tento den se lidé nedostanou ani do Havlíčkova Brodu na vlak. Přestože jsem řekl, že dopravní obslužnost je mimo sobotu celkem na solidní úrovni, uvítal bych obnovení regionální železniční trati mezi Polnou a Dobronínem pro osobní dopravu, která byla nesmyslně zrušena v roce 1982 a i když se našel případný soukromý provozovatel, nemá podporu Českých drah.

JOSEF BULUŠEK, starosta města Pacov:

  1. Kraj zajišťuje na Pacovsku základní dopravní obslužnost, což znamená dopravu do zaměstnání, škol a několik doplňujících spojů. My se finančně podílíme na jediném spoji a ten zajišťuje firma Comet z Tábora až na území našeho kraje. V pracovních dnech bývalo spojů více a tak se musí občané občas dopravovat vlastním dopravním prostředkem.

  2. Ve dnech pracovního volna jezdí pouze dálkové spoje směr Praha, Pec pod Sněžkou, České Budějovice, Tábor. Místní spoj nejede žádný, kromě autobusů k vlakům v Pacově, které si platí město (v pracovní dny obstarávají dopravu k vlakům linkové spoje ICOMu dotované krajem, také zde bylo několik autobusů zrušeno pro nevytíženost).

  3. Pacovsko má výhodu využití vlakové i autobusové dopravy a její kombinace. Od roku 2004 se podařil zajistit jeden přímý autobusový spoj z Pacova přes Pelhřimov do krajského města v rámci krajské dotace. Tím se zlepšila dostupnost Jihlavy, kam nyní není problém se z Pacova dopravit.

Mgr. MIROSLAV BÁŇA, starosta města Velká Bíteš:

  1. Základní dopravní obslužnost ve Velké Bíteši je na standardní úrovni, kraj Vysočina dokrývá náklady v pracovní dny a město o víkendech. Za rok 2004 město zaplatilo dopravním společnostem téměř 150 tisíc korun. Nejsou to malé finanční prostředky, ale musíme brát v úvahu skutečnost, že město leží na hranicích třech okresů a hranicích dvou krajů. Současně je naše město důležitým dopravním bodem v silniční síti a tomu odpovídá i velký počet dopravních společností, které mají zastávky ve Velké Bíteši.

  2. Otázka nedostačujícího počtu spojů nebude asi nikdy vyřešena, vždy se najde nějaký cestující, který nebude spokojen s jízdním řádem. Pokaždé se musí porovnávat ve věci zavedení nového spoje - kolik cestujících jej bude využívat v porovnáním s náklady. Přesto se můžeme pochlubit příkladem nového autodopravce, firmou Student Agency, která zavedla velký počet nových spojů na trase Brno-Praha, se zastávkou ve Velké Bíteši. A to nejdůležitější, bez nákladů města.

  3. Spojení občanů s krajským městem Jihlavou je zajištěno linkovým spojem Brno–Jihlava se zastávkou ve Velké Bíteši. Je zde na místě upozornění na skutečnost, že občan není nucen jezdit do Jihlavy na Krajský úřad. Většinu věcí si vyřídí u nás nebo ve Velkém Meziříčí, do kterého je zajištěn odpovídající počet linek veřejné dopravy.

EMIL KREJSKA, odbor dopravy MěÚ Velké Meziříčí:

  1. Základní dopravní obslužnost pro obce v našem správním obvodu je ve srovnání s obslužností před rokem 1989 značně omezena, je zajišťován pouze minimální počet nejnutnějších spojů.

  2. Vyšší rozsah spojů zajišťujeme doplácením prokazatelné finanční ztráty autobusovému dopravci z rozpočtu našeho města a to pro linky městské hromadné dopravy i některé meziměstské (nemocnice v Mostištích). Na doplácení finanční ztráty autobusových spojů o sobotách a nedělích se podílíme společně s ostatními obcemi, které jsou tímto spojem obsluhovány.

  3. Spojení občanů v našem správním obvodu veřejnou dopravou s krajským městem a s okolními městy - obcemi s rozšířenou působností je v omezeném rozsahu zajištěno.

IVAN PŘIBÍK, tiskový mluvčí MěÚ Třebíč:

  1. Základní dopravní obslužnost, kterou pro obce spadající do správního obvodu města Třebíč zajišťuje kraj, považujeme v daných finančních podmínkách za dostačující. Samozřejmě - jakékoli navýšení rozsahu základní dopravní obslužnosti hrazeného krajem by bylo pro region přínosem. Nebráníme se zvýšení četnosti spojů v režimu základní dopravní obslužnosti hrazené krajem, jakož i zahrnutí spojů doposud hrazených obcemi jako ostatní dopravní obslužnost do tohoto režimu.

  2. Dopravní obslužnost v našem správním obvodu nad rámec základní dopravní obslužnosti hrazené krajem (včetně dopravní obslužnosti ve dnech pracovního volna a o svátcích) je zajišťována na základě smluv o závazku veřejné služby uzavřených mezi dopravci TRADO-BUS, s.r.o., Třebíč a BK BUS, s.r.o., Moravské Budějovice a obcemi. Město Třebíč se spolupodílí na úhradě ztráty z provozování těchto spojů na základě smluv uzavřených s těmito předmětnými obcemi. Město Třebíč plně zajišťuje Městskou autobusovou dopravu v Třebíči, a to na základě smlouvy s dopravcem TRADO-MAD, s.r.o., Třebíč.

  3. Spojení pro občany obcí spadajících do našeho správního obvodu s krajským městem je zajištěno vlakovou dopravou a pravidelnou autobusovou dopravou, popřípadě jejich kombinacemi.

Další informace [nápis]
Číslo 17/2005
Časopis Veřejná správa č. 17/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail