Příloha |
Na co bude kraj v rámci dopravy a silničního hospodářství klást v tomto volebním období důraz?
Jednou z hlavních priorit kraje nejen v tomto roce, ale v celém volebním období, bezesporu je zlepšení dopravní infrastruktury Vysočiny, protože stav komunikací a s tím spojená kvalitní dopravní dostupnost všech míst v kraji a dobré spojení kraje s okolním světem je základní podmínkou dalšího rozvoje našeho regionu. Proto nejdůležitějším úkolem v tomto období bude co nejefektivněji vynaložit finanční prostředky, které lze vyčlenit z rozpočtu kraje, do této oblasti a samozřejmě využít všechny možnosti k získání finančních prostředků z jiných zdrojů.
Co je podle vás největší slabinou stávající silniční sítě?
Největší slabinou stávající dopravní sítě v kraji je její zanedbanost. Kraj si v průběhu předcházejícího roku nechal odbornou firmou PavEx Consulting vypracovat studii "Posouzení stavu povrchu vozovek silnic II. třídy", kde bylo zjištěno, že třináct procent komunikací II. třídy má kvalifikaci havarijní stav. Dále 31 procent těchto komunikací je ve stavu nevyhovujícím, 12 procent ve stavu vyhovujícím, 36 procent ve stavu dobrém a pouze 8 procent má hodnocení výborný stav. Pro srovnání: celorepublikový průměr ukazatele havarijní stav je pouze deset procent. Zanedbanost vozovek silnic II. třídy je v jednotlivých okresech kraje velice rozdílná. Nejhorší stav je na okrese Třebíč. Je dobré si uvědomit, že délka dopravní sítě ve vlastnictví kraje je více jak 4,5 tisíce kilometrů.
Podařilo se propojit bývalá okresní města a další obce s rozšířenou působností s Jihlavou nebo je to úkol pro volební období 2004-2008?
I když propojení všech okresních měst mezi sebou a na páteřní komunikaci, tedy dálnici D1, bylo prioritou minulého volebního období a dokonce se z realizací tohoto úkolu započalo, zbývá značná část tohoto úkolu k dořešení v současném volebním období. V plnění tohoto úkolu nás v uplynulém období nebrzdil jen nedostatek finančních prostředků, ale i celková nedostatečná připravenost jednotlivých dopravních staveb včetně nedořešení majetkoprávních vztahů.
Jakým způsobem chce kraj zajistit údržbu a opravy komunikací a kolik na to má vyčleněno pro příští rok finančních prostředků?
Na souvislé opravy silnic II. a III. třídy kraj vyčlenil v rozpočtu na rok 2005 částku 63 milionů Kč a tyto opravy budou realizovány prostřednictvím jednotlivých SÚS. Na investice do dopravní staveb z tohoto rozpočtu vyčlenil kraj bezmála
372.5 milionu Kč. Po schválení zákona o rozpočtovém určení daní jsou tyto akce kryty pouze z rozpočtu kraje.
Budete se snažit v oblasti dopravy a silničního hospodářství využívat i prostředky z Evropské unie a máte již připraveny nějaké projekty?
Kraj se intenzivně připravuje na podání projektu v rámci SROP, aby se, jakmile bude vyhlášena výzva, mohl přihlásit s projektem zkapacitnění silnice II/405 Jihlava-Třebíč a s projektem obchvatu obce Oslavička na silnici II/360 Třebíč dálnice D1. Bude-li projekt mezi vybranými, čerpání finančních prostředků by probíhalo v letech 2006-2008. Kraj také uspěl se žádostí o grant z programu Phare na "Opravu krytu silnice II/407 v úseku od hranice okresu Jihlava k odbočce Vápovice v příhraničním koridoru Dolní Rakousko" a na "Opravu krytu silnice II/152 v úseku Jemnice-Lhotice v příhraničním koridoru Dolní Rakousko" s realizací v tomto roce.
Jaké záměry má kraj pokud jde o rozvoj železnice a železniční sítě?
V oblasti rozvoje železnice má kraj minimální kompetence, protože vlastníkem většiny tratí v kraji je stát. V této chvíli hovoří zástupci Českých drah o tom, že mají v plánu elektrifikovat trať č. 240 Jihlava-Brno nákladem několika miliard korun. Od změny jízdního řádu nám krajem začaly opět po čase projíždět vlaky typu EC se zastávkou v Havlíčkově Brodě a ve Žďáře nad Sázavou. V polovině roku 2006 se také připravuje zprovoznění tratě mezi Telčí, Slavonicemi a rakouským městem Fratres.
Co dělá kraj pro bezpečnost silniční a železniční dopravy?
Bezpečnosti silniční dopravy napomáhá Odbor dopravy a silničního hospodářství pravidelným vážením kamionů a kontrolou nákladní dopravy jako takové. Kraj v této oblasti vypisuje pravidelně grantové programy z Fondu Vysočiny "Bezpečná silnice" a "Dopravní výchova".