Informace |
V lednu vystoupilo na tiskové konferenci vedení Svazu měst a obcí Slovenska, aby seznámilo veřejnost se svými prioritami pro letošní rok. Předseda ZMOS Michal Sýkora a první místopředseda Vladimír Bajan uvedli, že mezi hlavní témata roku 2005 bude jistě patřit fiskální decentralizace a financování originárních kompetencí, které bylo zavedeno novými zákony od ledna roku 2005 (viz Veřejná správa č. 1/2).
Fiskální decentralizace
Svaz chce sledovat reálné dopady fiskální decentralizace v různých kategoriích měst a obcí. Doposud se pracovalo pouze s kvalifikovanými odhady a rozpočty, v dalších měsících budou již známy skutečné rozpočty a buse se moci prokázat například dopad růstu cen. Nařízení slovenské vlády o rozdělování a poukazování výnosu daně z příjmů územní samosprávě by mělo být v platnosti pouze během roku 2005. Při vyjednávání o fiskální decentralizaci se ZMOS držel zásady, aby žádné město ani obec neměly horší podmínky než v předchozím roce.
V rámci probíhajících legislativních změn zákona patrně proběhne na Slovensku diskuse o velikostních koeficientech obcí. ZMOS zařadil mezi mínusy fiskální decentralizace z hlediska současného poznání fakt, že ve skutečnosti neexistují reálná a ověřitelná čísla, o něž by se mohly velikostní koeficienty opřít, přestože jde o veličinu, která by měla zohlednit rozsah služeb, které určitá obec poskytuje dalším samosprávám. Diskuse a vyjasnění otázek jsou důležité také kvůli vnitřním vztahům mezi kategoriemi sídel, mezi městy jako centry a obcemi jako jejich zázemím.
ZMOS chce v roce 2005 věnovat pozornost také místním daním a jejich sazbám, stejně jako postupnému přechodu ke zdaňování na základě tržních cen nemovitostí. Druhým důležitým tématem na úseku financí bude přenesený výkon státní správy, zejména problematika základních škol, matrik, stavební řízení nebo organizace voleb.
V základních školách se už druhý rok uplatňuje normativní systém a již dnes je zřejmé, že je přehlednějším a spravedlivějším mechanismem rozdělování prostředků než předchozí způsob financování, přestože bude procházet dalším ověřováním v praxi. Města a obce jsou přesvědčeny, že normativy na žáka by se měly zvyšovat, pokud nemají školy v obcích pouze přežívat namísto zvyšování kvality vzdělávání. Svaz měst a obcí Slovenska chce ve školních normativech dosáhnout nahrazení kritéria klimatického pásma kritériem nadmořské výšky.
Normativní systém by se měl podle ZMOS uplatnit také při financovaní dalších kompetencí, především stavebního řízení. V současnosti jsou prostředky na výkon těchto kompetencí zahrnuty v jednotlivých kapitolách státního rozpočtu a představitelé ZMOS by chtěli zjistit, kolik prostředků z celkového balíku je určeno na kompetence konkrétního ministerstva a příslušných krajských úřadů a kolik na činnost stavebních úřadů ve městech a obcích. Normativy by se tak staly transparentnějšími a vyjasnilo by se, na jakém základě se výkon oceňuje. Na rozdíl od školství chybí u stavebního řízení bližší specifikace normativů, a proto podle ZMOS přetrvávají problémy s financováním výkonu této kompetence.
Komunální reforma
Další prioritou Svazu měst a obcí Slovenska je reforma veřejné správy, zejména komunální reforma (viz Veřejná správa 2004, č. 42). Bez emocí bude nutné hledat způsob, který v budoucnosti uvede do souladu vysoký počet obcí a sídelní strukturu Slovenska při zabezpečení vysoké kvality výkonu veřejné správy. Diskuse se musí opřít o údaje z jednotlivých kategorií sídel a o názory obyvatel, kteří mají ústavní právo na územní samosprávu. Svaz přitom zásadně odmítá pohled vedený pouze výlučně přes finance, veřejná správa má také rozměr demokracie, blízkosti rozhodovaní k občanům, identifikace občanů se sídlem, vlastní schopnosti rozvoje a obhajování zájmů sídla. "Stále přežívá názor, že malé obce jsou neefektivní a nejvyšší složku jejich rozpočtu tvoří plat starosty, zásadně ovšem bez uvádění konkrétních čísel a důkazů." Proto by se chtěl Svaz letos věnovat také analýze specifických, velmi přesně vymezených statistických údajů. teprve z jejich posouzení by měla vycházet reálná opatření vedoucí ke snižování výdajů veřejné správy, eventuálně k úpravám v systému jejích orgánů.
Více pozornosti by chtěli slovenští starostové v roce 2005 soustředit na evropské záležitosti, zejména na využívání eurofondů. Města a obce stále poukazují na nedostatek informací, na opožděné zveřejňování výzev a na velmi krátký čas vymezený na předkládání projektů. Vedení Svazu ovšem zároveň upozorňuje, že evropská problematika se nemůže zužovat pouze na eurofondy, dalším záměrem ZMOS je intenzivněji sledovat dění na poli evropské legislativy, především takové, která má přímý dopad na města a obce. Při hledání prostoru jak tuto legislativu účinně ovlivňovat budou slovenští starostové využívat společného postupu samosprávných sdružení ze zemí Evropské unie.
-gaf-