Příloha |
Všude na světě hrají nadace v neziskovém sektoru důležitou roli, neboť jsou významným zdrojem finanční podpory veřejně prospěšných činností a zároveň nezastupitelné jako instituce zprostředkující dobročinnost. O českých subjektech bylo dosud publikováno jen několik dílčích výzkumných sond, avšak nikdo se jimi nezabýval komplexně. Centrum pro výzkum neziskového sektoru (CVNS) uskutečnilo v období od října 2003 do května 2004 první celostátní výzkum ekonomiky nadačních subjektů (nadací a nadačních fondů).
Informace o projektu
Výzkumný projekt “Ekonomika nadačních subjektů v České republice” je součástí základního výzkumného úkolu CVNS, který nese název “Zmapování neziskového sektoru v České republice” a jehož uskutečnění je plánováno na dobu tří let (2003-2006). Mezi hlavní cíle projektu patřilo:
provést základní empirický ekonomický výzkum nadačních subjektů,
publikovat výsledky a výstupy výzkumu,
nastavit trvalý systém sběru a analýzy údajů od nadačních subjektů a vypracovat pro ně metodiku a nástroje.
Sledovaným obdobím se stal rok 2002, základní soubor tvořily všechny nadace (346) a nadační fondy (879) zřízené na základě zákona č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech, které vznikly do 31. 12. 2002 a zároveň nevstoupily ke dni 15. října 2003 (den zahájení projektu) do likvidace. Základním výstupem projektu je závěrečná zpráva, která nese název Ekonomické výsledky nadačních subjektů v roce 2002 (její elektronická verze je dostupná na internetové adrese www.e-cvns.cz).
Hlavní zdroje dat
V období říjen 2003–leden 2004 bylo uskutečněno rozsáhlé dotazníkové šetření (Tabulka 1) zahrnující celý základní soubor. Návratnost bohužel činila necelých deset procent, což pro analýzu celého souboru nestačilo. Proto se nakonec hlavním zdrojem údajů staly výroční zprávy, jež musí nadační subjekty ze zákona odevzdávat do sbírky listin na příslušném rejstříkovém soudu. Informační hodnota výročních zpráv však není dostatečná, a tak rozsah získávaných dat musel být snížen pouze na základní ukazatele. Údaje o výši a struktuře nadačního jmění, o zřizovatelích a o sídle nadačních subjektů byly čerpány z nadačního rejstříku pomocí internetového portálu českého soudnictví Justice (www.justice.cz).
Typologie českého nadačního sektoru
Pro lepší uchopení celého nadačního sektoru byla vytvořena vícekriteriální typologie (Tabulka 2). Podle ní více než dvě pětiny nadací a téměř tři čtvrtiny nadačních fondů nelze považovat za nezávislé subjekty, neboť jsou různými způsoby spojeny s jinými právnickými osobami. Velká část z nich byla zřízena na podporu jediné instituce, jiné jsou závislé na svém zřizovateli, ať již finančně nebo kontrolou rozhodovacího procesu. Pouze zbývající dvě pětiny nadací a jen osm procent nadačních fondů jsou nezávislé subjekty, které dosahují svého poslání buď poskytováním nadačních příspěvků třetím osobám, nebo realizací vlastních programů a projektů, nejčastěji však kombinují oba způsoby práce. O přibližně jedné pětině nadačních subjektů nejsou známy informace potřebné k jejich zatřídění. Některé z nich vznikly teprve v průběhu sledovaného roku 2002, některé z nich jsou dlouhodobě neaktivní (Český statistický úřad uvádí sedm procent nadací a deset procent nadačních fondů jako neaktivní).
Nadační subjekty v regionech
Jak je patrné z Tabulky 3, nadační subjekty jsou v ČR rozmístěny nerovnoměrně. Z logických důvodů má rozmístění centralizační charakter: v hlavním městě Praze sídlí téměř polovina nadací. Tyto nadace vlastní tři pětiny veškerého nadačního jmění a dosahují téměř tří čtvrtin celkového ročního obratu. Nadace jsou dále častěji zřizovány v Jihomoravském kraji, nadační fondy také v Jihočeském, Královéhradeckém, Olomouckém a Zlínském kraji. Nadace jsou soustředěny převážně v největších městech, jen pětina nadací sídlí v obcích s méně než 20 tisíci obyvateli. Naproti tomu nadační fondy najdeme i v menších městech a obcích.
Majetek nadačních subjektů
Nadační subjekty jsou zákonem definovány jako sdružení majetku, jejichž výnosy jsou poskytovány na veřejně prospěšné účely. Současná výše majetku (odhadem více než osm miliard korun, za všechny nadace jsou k dispozici pouze údaje o nadačním jmění, avšak nikoli o jejich ostatním majetku, stejně tak je známa výše majetku jen u třetiny nadačních fondů) je však nedostatečná a nadační subjekty musí k dosahování svého poslání hledat další zdroje (Tabulka 4).
Budování nadačního jmění nadací totiž stále zůstává ojedinělým jevem. Získávané prostředky jsou v převážné většině účelově vázány na podporu veřejně prospěšných činností a nemohou proto být použity na dlouhodobé ukládání majetku. Dvě třetiny nadací tak má nadační jmění menší než dva miliony korun, více než třetina nadací má dokonce zapsané nadační jmění v nejnižší možné výši, tedy 500 tisíc korun. Většina takových nadací přitom ponechává jmění v peněžních prostředcích a nesnaží se hledat výhodnější způsob zhodnocení majetku.
Růst nadačního jmění byl v posledních letech nejvíce ovlivněn rozdělením příspěvků z Nadačního investičního fondu, který je financován z jednoho procenta výnosů z privatizace. Do konce roku 2002 bylo ve dvou kolech přiděleno 73 nadacím celkem 1,33 mld. Kč. Tyto nadace dnes vlastní tři pětiny veškerého nadačního jmění, a jak je vidět za tabulky 4, takové nadace investují majetek do cenných papírů a nemovitostí přinášejících v současné době nejvyšší výnosy. Tato čísla zároveň ukazují, že přínos soukromých vkladů do nadačního jmění je zatím velmi malý.
Na rozdíl od nadací, kde je požadována minimální výše 500 tis. korun, nemusí být do nadačních fondů při založení vložen žádný majetek. Budování majetku je tedy v případě nadačních fondů ještě méně obvyklé než u nadací. Pomineme-li majetek dvou největších nadačních fondů (k 31.12.2002 dosahoval 2,9 mld. korun!), pak celková výše majetku námi sledovaných 258 nadačních fondů (196 mil. korun) byla o třetinu menší než výše nadačního jmění největší nadace (293 mil. korun).
Příjmy nadačních subjektů
Výše a struktura příjmů (Tabulka 5) v roce 2002 byla mimo jiné ovlivněna katastrofálními povodněmi, které v tomto roce zasáhly naši zemi. Příjmy sledovaných nadací dosahovaly v roce 2002 více než 1 100 mil. Kč. Příjmy sledovaných nadačních fondů v roce 2002 byly 250 mil. Kč (což je mimochodem více, než kolik činí velikost jejich majetku). Většina subjektů – více než polovina nadací a více než čtyři pětiny nadačních fondů – však měla celkový příjem nižší než jeden milion korun. Celkovou strukturu příjmů ovlivňují příjmy získané těmi největšími subjekty (jedenáct nadací získalo téměř tři pětiny všech příjmů nadací).
U většiny subjektů dominují mezi příjmy dary. Převaha dotací a grantů v případě grantujících nadací je způsobena tím, že naše největší nadace ještě stále většinu svých prostředků získávají ze zahraničních zdrojů. Ostatní příjmy v případě vládních nadací jsou vysoké proto, že do této kategorie byly zařazeny také tři bývalé státní kulturní fondy transformované zvláštním zákonem na nadace, které mají poměrně vysoký majetek přinášející výnosy z cenných papírů a nemovitostí.
Výdaje nadačních subjektů
Sledovat strukturu výdajů nadačních subjektů v ČR, zejména výdaje spojené s realizací vlastních projektů, je obtížné. Dikce zákona č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech, totiž neumožňuje mít jiné výdaje než nadační příspěvky nebo náklady spojené se správou. Každý nadační subjekt se s takovým požadavkem vypořádal jinak – některé evidují realizaci vlastních projektů zvlášť, jiné je uvádějí pod režií. Bohužel, vzhledem k převažujícímu způsobu sběru dat, zůstaly v případě výdajů ty nejzajímavější otázky, tedy do jakých oblastí a komu jsou poskytovány nadační příspěvky, nezodpovězeny.
Režie nadačních subjektů dosahovala 14 procent, což je vzhledem k tomu, že se jedná o malé organizace (téměř polovina nadací a tři čtvrtiny nadačních fondů vydaly v roce 2002 méně než 500 tis. Kč.), poměrně nízké procento. Tato skutečnost je však způsobena také tím, že řada nadací a nadačních fondů je přidružena k jiným subjektům, které tak částečně přebírají jejich režii, zejména mzdové náklady (Tabulka 6).
Závěr – portrét českého nadačního sektoru
České nadace a nadační fondy můžeme rozdělit přibližně do dvou odlišných skupin. Větší část nadačního sektoru nevznikla jako sdružení majetku, i když zákon takto nadační subjekty definuje. Tyto nadace a nadační fondy jsou většinou zřizovány pro podporu určité jediné instituce. Mají malý majetek, jehož výnosy jsou pro zajištění nadační činnosti a pokrytí nákladů režie nedostatečné. Převážnou část svých příjmů proto získávají z darů, dotací a grantů. Díky tomu, že pouze přerozdělují získané prostředky, a to většinou ve prospěch jediného příjemce, nemohou plnit roli dárce v širším společenském měřítku. Jejich přínos je tak většinou čistě individuální – získávají peněžní prostředky ve prospěch “své” instituce.
Na druhou stranu zde však existuje asi sto nezávislých nadací a nadačních fondů, které přes počáteční nedostatek finančních prostředků a navzdory společenské situaci, která organizované filantropii nepřeje, dosáhly obdivuhodných výsledků: vybudovaly a stále budují svůj majetek, získávají dostatečné každoroční příjmy, kvalitně rozdělují nadační příspěvky a realizují kvalitní projekty. Několik desítek největších z nich je již na dobré cestě stát se plnohodnotnými nadacemi a trvalými finančními zdroji pro veřejně prospěšné účely.
Tabulka 1: Přehled zdrojů dat výzkumného projektu Ekonomika nadačních subjektů v ČR
Zdroj dat |
Rozsah |
Údaje |
|
N1 |
Dotazníkové šetření: Dotazník NS-02 pro nadace Dotazník NS-02 pro nadační fondy |
121 |
Lidské zdroje (včetně přepočtených počtů a správních a kontrolních orgánů) Majetek k datu registrace, k 1.1.2002 a 31.12 2002 Příjmy za rok 2002 Výdaje za rok 2002 Nadační příspěvky (příjemci a oblast) v roce 2002 Typologie (odvětvová a územní působnost) |
N2 |
Výroční zprávy |
387 |
Lidské zdroje Majetek k 31.12.2002 Příjmy za rok 2002 Výdaje za rok 2002 Typologie (odvětvová působnost) |
N3 |
Nadační rejstřík - všechny nadace |
346 |
Nadační jmění (výše a struktura) |
N4 |
Nadační rejstřík - všechny nadační subjekty |
1223 |
Zřizovatelé Sídlo (doplněno dle databáze Fóra dárců) |
VZ |
Výroční zprávy |
422 |
Informační hodnota výročních zpráv |
Tabulka 2: Nadace a nadační fondy podle vícekriteriální typologie
Kritérium |
Typologie |
Nadace |
Nadační fondy |
||
Počet |
% |
Počet |
% |
||
Instituce |
Školské |
30 |
8,67 |
332 |
37,86 |
Zdravotně-sociální |
23 |
6,65 |
134 |
15,28 |
|
Kulturní |
21 |
6,07 |
47 |
5,36 |
|
Církevní |
7 |
2,02 |
30 |
3,42 |
|
Zřizovatelé |
Firemní |
39 |
11,27 |
49 |
5,59 |
Vládní |
25 |
7,23 |
35 |
3,99 |
|
Způsob dosahování poslání |
Grantující |
93 |
26,88 |
40 |
4,56 |
Operující |
40 |
11,56 |
29 |
3,31 |
|
Ostatní |
68 |
19,65 |
181 |
20,64 |
|
|
CELKEM |
346 |
100,00 |
879 |
100,00 |
Tabulka 3: Nadace a nadační fondy v krajích
Kraje |
Nadace |
Nadační fondy |
||||
Počet |
% |
Index |
Počet |
% |
Index |
|
Hlavní město Praha |
156 |
45,09 |
13,43 |
240 |
27,30 |
20,66 |
Jihočeský |
14 |
4,05 |
2,24 |
75 |
8,53 |
12,00 |
Jihomoravský |
42 |
12,14 |
3,74 |
108 |
12,29 |
9,63 |
Karlovarský |
9 |
2,60 |
2,96 |
16 |
1,82 |
5,26 |
Královéhradecký |
11 |
3,18 |
2,01 |
62 |
7,05 |
11,30 |
Liberecký |
12 |
3,47 |
2,81 |
15 |
1,71 |
3,51 |
Moravskoslezský |
18 |
5,20 |
1,43 |
68 |
7,74 |
5,39 |
Olomoucký |
17 |
4,91 |
2,67 |
58 |
6,60 |
9,11 |
Pardubický |
8 |
2,31 |
1,58 |
37 |
4,21 |
7,30 |
Plzeňský |
12 |
3,47 |
2,18 |
24 |
2,73 |
4,37 |
Středočeský |
16 |
4,62 |
1,42 |
35 |
3,98 |
3,10 |
Ústecký |
12 |
3,47 |
1,46 |
26 |
2,96 |
3,17 |
Vysočina |
6 |
1,73 |
1,16 |
33 |
3,75 |
6,38 |
Zlínský |
13 |
3,76 |
2,19 |
82 |
9,33 |
13,82 |
Česká republika |
346 |
100,00 |
3,39 |
879 |
100,00 |
8,60 |
Tabulka 4: Nadační jmění nadací podle velikosti (v tis. Kč)
Velikost jmění |
Peněžní prostředky |
Cenné papíry |
Nemovitosti |
Movité věci |
Jiná práva |
CELKEM |
Počet nadací |
500 |
63 570 |
500 |
500 |
430 |
0 |
65 000 |
130 |
501-999 |
16 933 |
506 |
7 866 |
12 551 |
993 |
38 849 |
60 |
1000-1999 |
35 238 |
0 |
12 811 |
6 439 |
0 |
54 488 |
44 |
2000-4999 |
32 349 |
1 543 |
29 332 |
16 564 |
0 |
79 788 |
25 |
5000-9999 |
93 926 |
45 181 |
9 859 |
64 |
5 000 |
154 030 |
20 |
10000-19999 |
197 549 |
181 993 |
18 302 |
19 371 |
0 |
417 215 |
29 |
20000-49999 |
291 439 |
202 810 |
161 529 |
0 |
0 |
655 778 |
22 |
50000-99999 |
148 784 |
247 190 |
305 099 |
0 |
0 |
701 073 |
11 |
více než 100000 |
330 042 |
293 529 |
309 276 |
0 |
279 726 |
1 212 573 |
5 |
CELKEM |
1 209 830 |
973 252 |
854 574 |
55 419 |
285 719 |
3 378 794 |
346 |
z toho NIF |
777 938 |
721 746 |
485 273 |
6 636 |
0 |
1 991 593 |
71 |
z toho ostatní |
431 892 |
251 506 |
369 301 |
48 783 |
285 719 |
1 387 201 |
275 |
Tabulka 5: Příjmy nadací podle typologie (v tis. Kč) za sledované subjekty
Typologie |
Dary |
Dotace a granty |
Ostatní příjmy |
CELKEM |
Sledovaný počet |
Skutečný počet |
Školské |
1 972 |
0 |
2 677 |
4 649 |
12 |
30 |
Zdravotně-sociální |
20 231 |
475 |
5 864 |
26 570 |
12 |
23 |
Kulturní |
6 308 |
4 304 |
4 256 |
14 868 |
12 |
21 |
Církevní |
12 572 |
299 |
4 545 |
17 416 |
4 |
7 |
Firemní |
99 655 |
467 |
16 130 |
116 252 |
25 |
39 |
Vládní |
9 705 |
14 353 |
39 245 |
63 303 |
19 |
25 |
Grantující |
277 387 |
335 640 |
114 408 |
727 435 |
73 |
93 |
Operující |
99 169 |
3 890 |
26 690 |
129 749 |
20 |
40 |
Ostatní |
18 395 |
0 |
827 |
19 222 |
10 |
68 |
CELKEM |
545 394 |
359 428 |
214 642 |
1 119 464 |
187 |
346 |
Tabulka 6: Výdaje nadací podle jejich sídla v krajích
Kraj |
Nadační příspěvky |
Vlastní projekty |
Režie |
CELKEM |
Sledovaný počet |
Skutečný počet |
Hlavní město Praha |
516 072 |
89 838 |
111 201 |
717 111 |
89 |
156 |
Jihočeský |
8 841 |
3 204 |
1 194 |
13 239 |
6 |
14 |
Jihomoravský |
49 023 |
7 584 |
7 987 |
64 594 |
23 |
42 |
Karlovarský |
206 |
66 |
150 |
422 |
5 |
9 |
Královéhradecký |
837 |
809 |
149 |
1 795 |
3 |
11 |
Liberecký |
80 507 |
755 |
3 149 |
84 411 |
9 |
12 |
Moravskoslezský |
8 178 |
|
1 005 |
9 183 |
7 |
18 |
Olomoucký |
3 110 |
2 460 |
875 |
6 445 |
10 |
17 |
Pardubický |
7 064 |
4 205 |
1 088 |
12 357 |
5 |
8 |
Plzeňský |
15 491 |
|
1 605 |
17 096 |
5 |
12 |
Středočeský |
6 009 |
208 |
5 111 |
11 328 |
9 |
16 |
Ústecký |
4 150 |
926 |
982 |
6 058 |
5 |
12 |
Vysočina |
4 521 |
677 |
595 |
5 793 |
3 |
6 |
Zlínský |
1 481 |
7 159 |
2 287 |
10 927 |
8 |
13 |
Česká republika |
705 490 |
117 891 |
137 378 |
960 759 |
187 |
346 |