Lexikon evropského práva

Evropská ústava

Obecná ustanovení

  • Změny Smlouvy o Ústavě pro Evropu

Smlouva o Ústavě pro Evropu rozlišuje vedle řádné procedury pro revizi ústavní smlouvy i několik zjednodušených postupů, jimiž lze dosáhnout změny ústavních pravidel.

Řádný postup pro přijímání změn v něčem navazuje, v lecčem se však i liší od postupu dosud známého z ustanovení článku 48 Smlouvy o Evropské unii. Podle nové procedury mohou vlády členských států, Evropský parlament nebo Komise předkládat Radě návrhy na změnu ústavní smlouvy. Tyto návrhy Rada postoupí Evropské radě a oznámí je vnitrostátním parlamentům. Přijme-li Evropská rada po konzultaci s Evropským parlamentem a Komisí prostou většinou kladné rozhodnutí ve vztahu k přezkoumání navrhovaných změn, svolá předseda Evropské rady konvent složený ze zástupců vnitrostátních parlamentů, hlav států nebo předsedů vlád členských států, Evropského parlamentu a Komise. Konvent přezkoumá návrhy změn a konsensem přijme doporučení.

Evropská rada může po obdržení souhlasu Evropského parlamentu prostou většinou rozhodnout, že Konvent nesvolá, pokud to není odůvodněné rozsahem navrhovaných změn. V tom případě vymezí Evropská rada mandát pro konferenci zástupců vlád členských států.

Konferenci zástupců vlád členských států svolá předseda Rady, aby vlády společně dohodly změny, které mají být v ústavní smlouvě provedeny. Změny vstoupí v platnost po ratifikaci všemi členskými státy v souladu s jejich ústavními předpisy. Pokud po dvou letech od podpisu ratifikují změnu ústavní smlouvy čtyři pětiny členských států a jeden nebo více členských států ratifikační proces úspěšně neuzavře, má Evropská rada za úkol najít způsob řešení vzniklé situace.

Zjednodušené postupy pro přijímání změn ústavní smlouvy se týkají buď jednotlivých vybraných prvků institucionálního uspořádání (např. změna legislativní procedury, zvláště možnost rozhodovat kvalifikovanou většinou namísto požadavku jednomyslnosti) nebo rozhodování v rámci vybraných politik (např. sociální politika a politika ochrany životního prostředí).

Tak například stanoví-li se, že Rada rozhoduje v určité oblasti nebo v určitém případě jednomyslně, může Evropská rada přijmout rozhodnutí, které Radě umožní v této oblasti nebo v tomto případě rozhodovat kvalifikovanou většinou. Každá takováto iniciativa Evropské rady se oznamuje národním parlamentům členských států. Vysloví-li vnitrostátní parlament ve lhůtě do šesti měsíců od tohoto oznámení svůj nesouhlas, nemůže být takováto změna ústavní smlouvy přijata pouze rozhodnutím Evropské rady.

Zjednodušený postup se vztahuje rovněž na přijímání změn týkajících se vnitřních politik a činností Unie. Vláda každého členského státu, Evropský parlament nebo Komise mohou předložit Evropské radě návrhy na změnu a Evropská rada může přijmout rozhodnutí o změně jednomyslně po konzultaci s Evropským parlamentem a Komisí. Toto evropské rozhodnutí vstoupí v platnost až po schválení členskými státy v souladu s jejich ústavními předpisy.

Doc. JUDr. Richard Pomahač, CSc., Právnická fakulta Univerzity Karlovy

Další informace [nápis]
Číslo 6/2005
Časopis Veřejná správa č. 6/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail