Příloha

Prohlášení budapešťské ministerské konference k regionální samosprávě, předložené k tématu 2 Právní nástroje k regionální samosprávě

My, ministři účastnící se 14. konference evropských ministrů odpovědných za místní a regionální správu při svém setkání v Budapešti ve dnech 24. – 25. února 2005, vycházejíce ze zprávy přednesené naším kolegou Hannesem Manninenem, ministrem vnitra Finska, mapující práci vykonanou v záležitosti přípravy právních nástrojů k regionální samosprávě od poslední, 13. ministerské konference v Helsinkách, zohledňujíce výzvu zaslanou této konferenci Výborem ministrů Rady Evropy,

s povděkem oceňujeme dosavadní práci vykonanou na tomto poli CDLR na žádost Výboru ministrů, jako odpověď na přání samotných ministrů vyjádřené na předchozí konferenci připravit dva návrhy právních dokumentů k regionální samosprávě;

uznáváme, že v současné době nemá žádný z obou návrhů právních dokumentů potřebnou míru politické podpory nutnou pro přijetí;

vyjadřujeme společné stanovisko, že existence rozdílných názorů na právní dokument v žádném případě nesnižuje hodnotu regionální samosprávy jako takové;

majíce na zřeteli Helsinskou deklaraci, přijatou na předchozí, 13. ministerské konferenci (27. – 28. června 2002), a závěrečný dokument setkání ministrů o roli regionů v Evropské unii (Řím, 16. – 17. říjen 2004), zdůrazňujeme důležitost regionálního stupně samosprávy a fakt, že může představovat výrazné obohacení demokratických společností, může pomoci vypořádat se s novými výzvami dobrého demokratického vládnutí a, v závislosti na okolnostech, naplňovat princip subsidiarity (řešit veřejné záležitosti na nejnižší efektivní úrovni);

znovu zdůrazňujeme, že regionální samospráva, stejně jako jakákoli jiná úroveň správy, musí respektovat demokratické principy organizace a fungování, a v této souvislosti poukazujeme na specifické principy potvrzené Helsinskou deklarací (1);

doporučujeme tudíž, aby Kongres místních a regionálních orgánů nadále monitoroval vývoj v oblasti regionální samosprávy napříč evropským kontinentem, maje přitom na zřeteli výše uvedené principy;

bereme proto na vědomí ad hoc pověření Výboru ministrů pro CDLR, aby “monitoroval vývoj v oblasti regionální demokracie v letech 2005–2007 a do června 2008 podal o tomto vývoji zprávu Výboru ministrů, se zřetelem na významné inovace a problémy společné většímu počtu států”;

s ohledem na naši dohodu o uspořádání příští, 15. konference ministrů ve Španělsku na podzim 2007 žádáme Výbor ministrů, aby pověřil CDLR vypracováním podrobné zprávy o těchto změnách, inovacích a problémech, a jejím předložením na uvedené konferenci.

Příloha

Základní koncept a společné principy regionální samosprávy přijaté 13. konferencí evropských ministrů zodpovědných za místní a regionální správu v Helsinkách, 27. – 28. června 2002

A. Základní koncept a zásady

  1. Regionální samosprávy jsou územní orgány mezi ústřední vládou a místními samosprávami. Tím není zcela nutně vyloučen hierarchický vztah mezi regionální a místní samosprávou.

  2. Regionální samospráva znamená právní kompetence a schopnost regionální samosprávy v mezích ústavy a zákonů spravovat a řídit část veřejných záležitostí na vlastní odpovědnost, v zájmu obyvatelstva regionu a v souladu s principem subsidiarity.

  3. Tam, kde regionální samospráva existuje (2), uznává se přiměřeně ve vnitrostátním zákonodárství a /anebo v ústavě.

B. Společné zásady

  1. Regionální kompetence

    1. Regionální kompetence jsou vymezeny ústavou, statutem regionu nebo národními zákony. Orgány regionální samosprávy musí mít v mezích zákona a/anebo ústavy plnou možnost vykonávat svoji činnost týkající se každé záležitosti, která není vyloučena z jejich kompetence nebo není svěřena jinému orgánu. Úprava nebo omezení regionální kompetence musí být stanovena ústavou a /anebo zákonem.

    2. Orgány regionální samosprávy mají rozhodovat a disponovat správními pravomocemi v oblastech daných jejich samostatnou působností. Tyto pravomoci mají umožnit přijetí a vykonávání specifických regionálních koncepcí. Rozhodovací pravomoci mohou zahrnovat i pravomoci legislativní.

  2. Pro specifické účely a v mezích zákona mohou být kompetence regionálním samosprávám delegovány jinými orgány.

    1. Jestliže jsou regionálním samosprávám delegovány pravomoci, má jim být umožněno v rámci uvážení přizpůsobit výkon těchto pravomocí regionálním podmínkám v mezích daných ústavou a/anebo zákonem.

  3. Vztahy s jinými sub-národními územními samosprávami

    1. Vztah mezi regionálními samosprávami a jinými sub-národními územními samosprávami se řídí zásadami regionální samosprávy stanovenými v tomto dokumentu, zásadami místní samosprávy stanovenými Evropskou chartou místní samosprávy a principem subsidiarity.

    2. Regionální samosprávy a jiné subnárodní územní samosprávy mohou v mezích zákona spolupracovat a vymezit svoje vzájemné vztahy.

  4. Účast v rozhodovacích procesech státu

    1. Regionální samosprávné orgány jsou oprávněny podle článku 3.2.a 3.3. níže účastnit se v rozhodování státu, které se dotýká jejich kompetencí a jejich zásadních zájmů nebo rozsahu regionální samosprávy.

    2. Tato účast má být zajištěna prostřednictvím reprezentace v rozhodovacích orgánech a/anebo prostřednictvím konzultací a diskusí mezi státem a dotčenými regionálními samosprávnými orgány. Tam, kde je to vhodné, účast může být rovněž zajištěna prostřednictvím konzultací a diskusí mezi státními orgány a sdruženími reprezentujícími regionální samosprávy.

    3. Pokud to ústava a/anebo zákon dovoluje, regionální samosprávy a/anebo jejich sdružení se účastní nebo jsou konzultovány (prostřednictvím odpovídajících subjektů a/anebo postupů) při projednávání mezinárodních otázek státem a provádění úmluv, které se týkají kompetence nebo rozsahu regionální samosprávy.

  5. Dozor státních orgánů nad regionálními samosprávami

    1. Jakýkoliv dozor nad regionálními samosprávami ústředními orgány státu má pouze za cíl zajistit jejich soulad se zákonem. Avšak dozor nad přenesenou působností může rovněž zahrnovat zhodnocení účelnosti.

    2. Správní dozor na regionálními samosprávami může být vykonáván pouze takovými postupy a v takových případech, které jsou upraveny ústavou nebo právními normami. Takový dozor je vykonáván ex post facto a jakákoliv přijatá opatření mají být přiměřená důležitosti zájmů, které jsou chráněny.

  6. Ochrana regionální samosprávy

    1. Regionální samosprávy mohou být zakotveny v ústavě nebo zřízeny zákonem. Existence již ustanovených regionů je zaručena ústavou a/anebo zákonem a může být zrušena pouze stejným řádným postupem změny ústavy a/anebo zákona, kterým jsou zřízeny.

    2. Regionální samosprávy mají právo obrátit se na soud za účelem ochrany svobodného výkonu svých pravomocí a uznání zásad regionální samosprávy stanovených vnitrostátním zákonodárstvím.

    3. Regionální hranice nesmí být měněny bez předchozího projednání s dotčenými regiony. Předchozí projednání může zahrnovat referendum.

  7. Právo na sdružování a jiné formy spolupráce

  8. Regionální samosprávy jsou oprávněny v mezích zákona vytvářet sdružení a uskutečňovat aktivity v rámci meziregionální spolupráce v záležitostech, které spadají do jejich kompetence. Regionální samosprávy mohou rovněž být členy mezinárodních organizací regionálních samospráv.

  9. Vnější vztahy

    1. Pokud to národní a/anebo Evropské právo dovoluje, regionální samosprávy mají právo se účastnit nebo být zastoupeny prostřednictvím subjektů vytvořených za tímto účelem v rámci činnosti Evropských institucí.

    2. Regionální samosprávy mohou spolupracovat s regionálními samosprávami jiných států v rámci svých kompetencí a v souladu s právem, přičemž uznávají mezinárodní závazky státu.

  10. Vlastní organizace regionální samosprávy

  11. Tam, kde ústava a/anebo zákon zaručuje právo regionů rozhodovat o své vnitřní organizaci, včetně jejich vnitřních předpisů a orgánů, je toto právo vymezeno co nejširším způsobem.

  12. Orgány regionální samosprávy

    1. Regionální samospráva má reprezentativní shromáždění. Výkonné funkce, jestliže nejsou přímo vykonávány reprezentativním orgánem, jsou svěřeny osobě nebo orgánu odpovědnému reprezentativnímu shromáždění v souladu s podmínkami a postupy stanovenými právem. Jestliže je výkonný orgán přímo volen obyvatelstvem, nemusí být přímo odpovědný reprezentativnímu shromáždění, ale odpovídá mu za přijatá rozhodnutí (akty).

    2. Regionální shromáždění jsou volena přímo svobodným, tajným a všeobecným hlasováním, nebo volena nepřímo a složena ze zástupců volených obyvatelstvem do místních zastupitelstev jako součásti těchto shromáždění.

    3. Podmínky úřadu volených regionálních zástupců zaručují svobodný výkon jejich funkcí. Má jim být přiznána odpovídající finanční odměna a/anebo přiměřená finanční náhrada výdajů spojených s výkonem daného úřadu, jakož přiměřeně i plná nebo částečná náhrada za ztrátu příjmů nebo odměna za vykonanou práci a odpovídající sociální péče. Členové zastupitelstva mají právo svobodně se vyjadřovat během zasedání zastupitelstva. Jakékoliv funkce a činnosti, které jsou považovány za neslučitelné s výkonem úřadu voleného zástupce, musí být stanoveny zákonem.

    4. Jestliže je možné uplatnění sankcí proti regionálním voleným zástupcům, takový postup vyžaduje zákonnou úpravu, je přiměřený důležitosti zájmů, které mají být chráněny, a je přezkoumatelný soudem. Pozastavení výkonu funkce nebo odvolání lze předvídat pouze ve výjimečných případech.

  13. Regionální administrativa

    1. Regionální samospráva má svůj vlastní majetek, svoji vlastní administrativu a svoje zaměstnance.

    2. Regionální samospráva svobodně vytváří struktury svého vnitřního administrativního systému a své orgány v mezích stanovených zákonem.

    3. Podmínky výkonu služby zaměstnanců regionální samosprávy mají být v souladu se základními zásadami státní (veřejné) služby a dovolují výběr vysoce kvalifikovaného personálu na základě schopností a výkonnosti; za tímto účelem jsou zavedeny odpovídající možnosti zvyšování kvalifikace, odměňování a stanoveny podmínky služebního postupu.

  14. Finanční zdroje regionální samosprávy

    1. Regionální samosprávy mají k dispozici předem určitelný objem prostředků úměrný jejich kompetencím a odpovědnosti, který jim dovoluje vykonávat tyto kompetence účinným způsobem.

    2. Regionální samosprávy mají možnost disponovat volně se svými zdroji při vykonávání svých kompetencí.

    3. Při výkonu svých vlastních kompetencí regionální samosprávy spoléhají zejména na své vlastní zdroje, kterými mohou volně disponovat. Tyto zdroje mohou v souladu se zákonem zahrnovat regionální daně, jiné příjmy z rozhodnutí regionálních samospráv, stanovené podíly na státních daních a také neúčelové příspěvky od státu a od místních samospráv v souladu se zákonem.

    4. Finanční systémy, o něž jsou opřeny zdroje dostupné regionálním samosprávám, mají být dostatečně různorodé a přizpůsobivé, aby jim umožňovaly v rámci praktických možností držet krok se skutečným vývojem nákladů požadovaných na plnění jejich úkolů.

  15. Finanční vyrovnávání a převody

    1. Ochrana finančně slabších regionálních samospráv je zajištěna prostřednictvím postupů finančního vyrovnávání nebo rovnocenných opatření, která jsou zaměřena na nápravu účinků nerovnoměrného rozdělování potenciálních finančních zdrojů a finanční zátěže, kterou tyto samosprávy musí nést. Takové postupy nebo opatření nemají mít za následek omezení finančních zdrojů regionálních samospráv do té míry, aby byly na překážku svobodného plnění funkcí.

    2. Finanční převody regionálním samosprávám se řídí předem přijatými pravidly založenými na objektivních kritériích vztahujících se k regionálním kompetencím. Pokud je to možné, příspěvky určené regionálním samosprávám nemají být účelové na financování specifických projektů.

    3. Finanční převody regionálním samosprávám nemají být omezením základní volnosti regionálních samospráv přihlédnout ke koncepcím, které v rámci svých kompetencí naplňují.

    4. Za účelem úvěrů pro kapitálové investice mají mít regionální samosprávy přístup na kapitálový trh v mezích zákona.

Deklarace budapešťské ministerské konference k poskytování dobré místní a regionální správy

My, ministři účastnící se 14. Konference evropských ministrů odpovědných za místní a regionální správu při svém setkání v Budapešti ve dnech 24. – 25. února 2005,

  1. s uspokojením bereme na vědomí, že nebývalý počet států z celého kontinentu se zavázal k naplňování principů demokracie, lidských práv a právního státu;

  2. připouštíme, že problémy, kterým musí Evropa čelit v současné době, nejsou výlučně evropské – jsou globální a musí být řešeny společně na mezinárodní i místní úrovni;

  3. jsme si vědomi toho, že evropské národy více než kdy jindy očekávají (a jsou oprávněny očekávat) skutečnou demokracii a efektivní vládnutí na všech úrovních, které by mělo zabránit konfliktům, vytvářet stabilitu a podporovat zapojení do společnosti;

  4. věříme, že je nezbytné zajistit, aby místní a regionální správa byla demokratická, efektivní, výkonná, ochotná, transparentní, odpovědná a participativní (podporovala spoluúčast obyvatel);

  5. uznáváme hodnotu mezivládní spolupráce probíhající na půdě Rady Evropy a hodnotu jejího acquis (úmluv a doporučení) a rovněž informační databázi vytvořenou v této souvislosti;

  6. zvláště pak vyzdvihujeme roli Evropské charty místní samosprávy, která zakotvila principy demokratické samosprávy na sub-národní úrovni, a úlohu Kongresu místních a regionálních samospráv při podpoře implementace těchto principů prostřednictvím jeho monitorovacích aktivit;

  7. konstatujeme, že naše státy jsou konfrontovány, jak na národní, tak i na evropské úrovni, s množstvím problémů a požadavků, které se týkají zejména schopnosti místních a regionálních orgánů poskytovat vysoce kvalitní služby a reagovat tak odpovídajícím způsobem na legitimní očekávání občanů, přiměřenosti mezi kompetencemi a zdroji místních a regionálních orgánů, zájmu a zapojení občanů do veřejných záležitostí na místní a regionální úrovni nebo rozvoje spolupráce mezi místními a regionálními orgány, včetně spolupráce přeshraniční;

  8. jsme tudíž odhodláni, v souladu se závazky našich států ve vztahu k cílům, pracovním metodám a principům Rady Evropy, posílit naši mezivládní spolupráci a zaměřit ji směrem k podstatným cílům, které mají být sledovány společně a v dobré víře;

    a tudíž

    1. souhlasíme

      1. se stanovením tématu “poskytování dobré místní a regionální správy” jako nosného cíle, který má být sledován členskými státy, aby tak mohly reagovat na výzvy a problémy, kterým musí naše společnosti čelit, a uspokojovat legitimní očekávání občanů;

      2. se sledováním tohoto cíle také prostřednictvím spolupráce v rámci Rady Evropy, včetně Parlamentního shromáždění a Kongresu místních a regionálních samospráv;

      3. s přijetím Agendy připojené k této deklaraci, v níž identifikujeme nejvýznamnější problémy a výzvy, kterým musí naše členské státy čelit při poskytování dobré místní a regionální správy, a se závazky jednat v souladu s touto Agendou v následujících pěti letech jak na národní úrovni, tak i prostřednictvím Rady Evropy;

      4. s přezkoumáváním této Agendy a s možnosti přehodnotit její implementaci a vývoj v průběhu budoucích ministerských konferencí.

    2. přijímáme následující doporučení a poselství:

    1. Třetímu summitu hlav států a vlád:

    doporučujeme hlavám států a vlád členských států Rady Evropy při jejich setkání ve Varšavě ve dnech 15. – 16. května 2005 v rámci jejich Třetího summitu:

    - zohlednit ve své agendě pro činnost Rady Evropy v dalších letech, že efektivní demokracie a dobrá správa na místní a regionální úrovni jsou důležité pro:

    • prevenci konfliktů a podpoře stability;

    • vytváření trvale udržitelného ekonomického růstu;

    • podporu účasti občanů ve veřejném životě;

    • poskytování vysoce kvalitních veřejných služeb, a tudíž i pro

    • vytváření trvale udržitelných společenství (3);

    - uznat, že takové demokracie a vládnutí může být dosaženo pouze prostřednictvím zapojení občanů a občanské společnosti;

    - zvláště zahrnout do plánu aktivit pro Radu Evropy, který budou schvalovat, následující cíle:

    • podniknout potřebné kroky k implementaci Agendy pro zajišťování dobré místní a regionální správy, schválené na 14. konferenci evropských ministrů zodpovědných za místní a regionální správu;

    • podle potřeby nadále rozvíjet standardy demokracie a dobré správy;

    • zabezpečit kapacitu k práci s členskými státy zaměřenou na podporu přijetí těchto standardů a dobré praxe, včetně zřízení speciálního odborného centra pro reformy místní správy při sekretariátu Rady Evropy, které by pomáhalo členským státům s budováním správních kapacit na místní a regionální úrovni, ve spolupráci s Kongresem, členskými státy a národními sdruženími místních a regionálních samospráv;

    • přispívat k rozvoji přeshraniční spolupráce, zejména prostřednictvím případného přijetí třetího dodatkového protokolu k Madridské rámcové úmluvě, který by reguloval právní status různých sdružení pro přeshraniční spolupráci;

    2. Parlamentnímu shromáždění:

    děkujeme Parlamentnímu shromáždění za účast na této konferenci a za příspěvek k ní a vyzýváme jej, aby všemi prostředky podporovalo acquis v oblasti místní a regionální demokracie a k němu vytvořenou informační databázi, jeho rozšiřování, snadnější přístup k němu a povědomost o něm, a aby nadále úzce spolupracovalo s příslušnými mezivládními strukturami;

    3. Kongresu místních a regionálních orgánů:

    děkujeme Kongresu za jeho účast na této konferenci a za příspěvek k ní, jakož i za návazné kolokvium, a také za pokračující práci při monitorování implementace Evropské charty místní samosprávy;

    vyzýváme Kongres, aby všemi prostředky podporoval acquis v oblasti místní a regionální demokracie a k němu vytvořenou informační databázi a aby je používal při monitorování Evropské charty místní samosprávy;

    dále vyzýváme Kongres k pokračování spolupráce, a tam, kde je to možné, i jejímu zintenzivnění, s příslušnými mezivládními strukturami se zaměřením na poskytování dobré místní a regionální správy a na co možná nejlepší vyřešení výzev a problémů obsažených v Agendě, která je přílohou této deklarace;

    4. Výboru ministrů Rady Evropy:

    děkujeme Výboru ministrů za jeho účast na této konferenci a za příspěvek k ní;

    dále vyzýváme Výbor ministrů, aby:

    - schválil roční mezivládní programy aktivit v oblasti místní a regionální demokracie, které by sloužily k naplňování cíle “poskytovat dobrou správu na místní a regionální úrovni” a implementovat Agendu, kterou jsme schválili;

    - zabezpečil přiměřené zdroje do ročních rozpočtů Rady Evropy, které by umožnily implementovat výše zmíněnou Agendu a související aktivity;

    - poskytl veškerou potřebnou pomoc a podporu jednotlivým vládám, které o to požádají, aby mohly snadněji docílit evropských standardů místní demokracie;

    - zajistil průběžné monitorování této deklarace mezivládními strukturami a podávání informací o tomto monitorování na následujících ministerských konferencích.

Příloha

Agenda k poskytování dobré místní a regionální správy

My, ministři účastnící se 14. Konference evropských ministrů odpovědných za místní a regionální správu při svém setkání v Budapešti ve dnech 24. – 25. února 2005,

v návaznosti na dohodu o přijetí tématu “poskytování dobré místní a regionální správy” jako obecného cíle a s ohledem na názory dříve zaslané i vyslovené na této konferenci, identifikujeme následující nejvýznamnější problémy a výzvy a v následujících pěti letech se zavazujeme k následujícím aktivitám členských států, a to jednotlivě i prostřednictvím Rady Evropy:

a) pokud jde o demokratické občanství a účast na místní a regionální úrovni,

výzvy:

- řešit nízkou volební účast ve volbách na místní a regionální úrovni v mnoha zemích;

- reagovat na měnící se způsoby, jimiž se občané angažují ve veřejném životě na místní a regionální úrovni, a v některých případech i na snižující se zájem o takové zapojení;

- rozšířit rozsah účasti zahraničních rezidentů a cizinců ve veřejném životě na místní úrovni;

aktivity:

- pokračovat v implementaci doporučení Rec (2001) 19 o účasti občanů v místním veřejném životě;

- nadále rozvíjet informační a komunikační technologie, které by usnadnily demokratické reformy na místní a regionální úrovni;

- přezkoumat vhodnost a proveditelnost různých forem distančního hlasování v místních a regionálních volbách;

- rozvíjet a používat nástroje sloužící k vyhodnocování efektivity opatření podniknutých za účelem zvýšení účasti občanů ve veřejném životě na místní a regionální úrovni;

- přezkoumat vhodnost a proveditelnost zavedení standardů účasti občanů v místním životě na místní a regionální úrovni ve formě úmluvy;

- snažit se odstranit veškeré překážky, které brání přístupu k Úmluvě o účasti cizinců ve veřejném životě na místní úrovni, a usilovat o její ratifikaci v nejkratším možném termínu;

b) pokud jde o právní rámec a institucionální strukturu místní a regionální správy,

výzvy:

- plně uplatnit princip subsidiarity definováním a právním zakotvením kompetencí, struktur a hranic místních a regionálních orgánů;

- vytvořit nezbytné podmínky pro meziobecní spolupráci a povzbuzovat ji;

- podporovat efektivní vztahy mezi různými úrovněmi územní správy, zejména mezi ústředními a místními orgány;

aktivity:

- monitorovat vývoj v oblasti regionální samosprávy s cílem identifikovat zvláště inovace a jakékoli problémy, které by mohly být společné více státům;

- sdílet problémy, zkušenosti, znalosti a názory týkající se meziobecní spolupráce se záměrem identifikovat a podporovat dobrou praxi a navrhnout vodítko (směrnici) na toto téma;

- sdílet problémy, zkušenosti, znalosti a názory týkající se vztahů mezi ústředními a místními orgány se záměrem identifikovat dobrou praxi a navrhnout vodítko (směrnici) na toto téma;

- v případě přípravy reforem místní a regionální samosprávy respektovat Evropskou chartu místní samosprávy a řídit se doporučením Rec (2004) 12 o procesu reforem hranic a/nebo struktury místních a regionálních orgánů;

c) pokud jde o místní a regionální finance:

výzvy:

- dosáhnout takové výše zdrojů místních a regionálních orgánů, která je úměrná jejich kompetencím;

- najít optimální strukturu příjmových zdrojů, aby místní a regionální orgány mohly nabídnout občanům takové služby, které by uspokojily jejich požadavky;

- stanovit správnou míru vyváženosti mezi vysokým stupněm svobody místních a regionálních orgánů pokud jde o hospodaření s jejich financemi na jedné straně a vysokým stupněm odpovědnosti na straně druhé;

aktivity:

- uplatňovat, implementovat a případně i rozšiřovat existující acquis Rady Evropy v oblasti místních a regionálních financí, zejména pak doporučení Rec (2004) 1 o finančním a rozpočtovém řízení na místní a regionální úrovni a Rec (2005) 1 o finančních zdrojích místních a regionálních orgánů;

- podporovat a vyhodnocovat dopady acquis Rady Evropy v oblasti místních a regionálních financí;

- zvážit aktualizaci některých minulých zpráv z oblasti místních a regionálních financí, především zprávu “Místní finance v Evropě”, přezkoumané námi na 11. ministerské konferenci v Lisabonu v roce 1996;

d) pokud jde o schopnost vést a řídící kapacitu místních a regionálních orgánů:

výzvy:

- podporovat schopnost vést a kapacitu místních a regionálních orgánů poskytovat dobrou místní a regionální správu a nabídnout občanům služby nejvyšší možné kvality při respektování rozpočtových omezení;

aktivity:

- sdílet zkušenosti pokud jde o schopnost vést, benchmarking a budování správních kapacit místních a regionálních orgánů se záměrem identifikovat dobrou praxi a případně připravit doporučení Výboru ministrů členským státům v těchto oblastech;

- přiměřeně uplatňovat a implementovat různá doporučení Výboru ministrů v oblasti místních a regionálních veřejných služeb;

- přezkoumat možné způsoby spolupráce místních a regionálních orgánů s jinými orgány (meziobecní spolupráce, spolupráce s orgány různých úrovní správy) a se soukromým sektorem (partnerství, licence na poskytování veřejných služeb, uzavírání smluv se subdodavateli pro určité činnosti apod.) s cílem zajistit zkvalitnění veřejných služeb nabízených občanům;

e) pokud jde o veřejnou etiku na místní a regionální úrovni:

výzvy:

- zajistit etické chování místních a regionálních orgánů, volených zastupitelů a úředníků při respektování místní a regionální samosprávy a individuálních práv a legitimních zájmů;

aktivity:

- pokračovat v podpoře Příručky dobré praxe veřejné etiky na místní úrovni a pokud možno připravit speciální příručku vyhovující podmínkám a situaci v jednotlivých členských státech, nebo tematické dokumenty zaměřené na určité cílové skupiny adresátů;

- shromažďovat a sdílet příklady dobré praxe týkající se vyhodnocování souladu chování se standardy veřejné etiky na místní a regionální úrovni;

- vyměňovat si zkušenosti a poskytovat nezbytné informace pokud jde o přezkoumání Příručky, se záměrem připravit její novou, revidovanou verzi v horizontu 3 – 4 let;

f) pokud jde o rozvoj přeshraniční a meziúzemní spolupráce mezi územími společenstvími nebo orgány:

výzvy:

- odstranit zbývající legislativní a správní překážky, které brání přeshraniční a meziúzemní spolupráci;

- nalézt způsoby a prostředky, které by umožnily územním společenstvím či orgánům, jakož i jejich sdružením přeshraniční spolupráce, dosáhnout potřebné kapacity pro zapojení se do spolupráce a její rozvíjení;

- přijmout jasný a efektivní právní rámec pro institucionalizovanou spolupráci mezi územními společenstvími nebo orgány (euroregiony);

aktivity:

- uplatňovat kontrolní seznam opatření, která mají být uskutečněna před nebo po ratifikaci Madridské rámcové úmluvy o přeshraniční spolupráci mezi územními společenstvími nebo orgány a jejích dodatkových protokolů, s cílem zajistit těmto právním dokumentům nejvyšší možnou účinnost;

- uplatňovat a popřípadě implementovat doporučení Rec (2005) 2 Výboru ministrů o dobré praxi a odstraňování překážek v oblasti přeshraniční a meziúzemní spolupráce;

- identifikovat osoby nebo instituce na státní (případně regionální) úrovni pověřené výkonem nebo odpovědné za přeshraniční spolupráci, se záměrem vytvořit neformální síť expertů v rámci Rady Evropy, jejímž prostřednictvím by bylo možné sdílet zkušenosti nebo žádat informace či dokumenty;

- spolupracovat se sdruženími místních orgánů na národní i evropské úrovni, rozvíjet a podporovat používání školicích a vzdělávacích metod a nástrojů zaměřených na zvýšení kapacity místních orgánů pro zapojení se do přeshraniční spolupráce a dlouhodobých iniciativ;

- pokračovat v práci pod záštitou Rady Evropy se záměrem přijmout třetí dodatkový protokol k Madridské rámcové úmluvě, který by reguloval všechna sdružení euroregionální spolupráce;

Kromě toho se sami zavazujeme:

g) pokud jde o acquis Rady Evropy:

- poskytnout možnost plného uplatnění příslušných úmluv a doporučení jak na celostátní, tak i na místní a regionální úrovni, a za tím účelem

- zajistit jejich překlad do oficiálního jazyka (oficiálních jazyků) členských států;

- publikovat a rozšiřovat jejich texty a organizovat propagační akce na jejich podporu;

- sbírat a evidovat zpětnou vazbu od jednotlivých aktérů podílejících se na jejich implementaci a poskytovat zprávy mezivládním orgánům Rady Evropy, aby i ostatní mohli sdílet zkušenosti a poučit se z nich, a aby acquis mohlo být pravidelně aktualizováno a zkvalitňováno;

h) pokud jde o informační databázi Rady Evropy:

- podporovat povědomost o ní a její využívání, kdykoli je to vhodné, a to prostřednictvím

- překladů nejdůležitějších dokumentů, které se vztahují k relevantním tématům a které mohou být využity našimi správními orgány, sdruženími místních orgánů a občany;

- usnadnění přístupu k databázi všem zainteresovaným osobám;

- dalších příspěvků poskytovaných příslušným orgánům Rady Evropy;

i) pokud jde o účast na činnosti Rady Evropy:

- přezkoumat pracovní metody a postupy, které jsou uplatňovány a používány našimi správními orgány, s cílem zajistit, aby naše účast v mezivládní spolupráci v Radě Evropy odrážela tu míru priority, kterou jí přikládáme;

- sdílet naše zkušenosti za účelem identifikovat dobrou praxi v tomto směru a neustále ji přezkoumávat.

14. konference ministrů odpovědných za místní a regionální správu

(Budapešť, 24. – 25. únor 2005)

Rezoluce

My, ministři účastnící se 14. konference evropských ministrů odpovědných za místní a regionální správu při svém setkání v Budapešti ve dnech 24. – 25. února 2005,

poctěni přítomností prezidenta Maďarské republiky, pana Ference Mádla, na zahajovacím zasedání;

vyslovujeme svou vděčnost maďarské vládě a obzvláště ministryni vnitra, paní Mónice Lamperth, za velkorysou pohostinnost a bezchybnou organizaci konference;

přijímáme s potěšením pozvání našeho španělského kolegy na příští, 15. konferenci do Valencie v roce 2007, na níž by měl být přezkoumán pokrok učiněný v jednotlivých aktivitách, cílech a závazcích vytýčených v Deklaraci a Agendě k poskytování dobré místní a regionální správy.

Poznámky:

  1. Viz příloha.

  2. Zda tato věta v textu zůstane, bude záviset na povaze právního dokumentu.

  3. Trvale udržitelná společenství jsou místa, kde lidé chtějí žít a pracovat, a to jak v současnosti, tak i v budoucnosti. Tato společenství uspokojují nejrůznější potřeby svých současných i budoucích obyvatel, staví se citlivě k jejich životnímu prostředí a přispívají k vysoké kvalitě života. Jsou bezpečné a zahrnují dobře plánovanou výstavbu, vedení, nabízejí rovné příležitosti a dobré služby pro všechny.

Další informace [nápis]
Číslo 15/2005
Časopis Veřejná správa č. 15/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail