Konzultace |
S účinností od 1. ledna 2003 byla přijetím zákona č. 311/2002 Sb., kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, a o změně některých dalších zákonů výrazně rozšířena působnost a pravomoc obecní policie.
Ještě před nabytím účinnosti tohoto zákona řešily obce, ústřední orgány státní správy a další subjekty, několik otázek souvisejících s postavením obecní policie při výkonu oprávnění v oblasti provozu na pozemních komunikacích. Především se jednalo o to, zda od 1. ledna 2003 bude obecní policie oprávněna měřit rychlost vozidel na pozemních komunikacích na území obce, zda bude oprávněna zastavovat vozidla řidičů motorových vozidel, kteří překročili maximální povolenou rychlost v místě a zda bude moci ukládat a vybírat pokuty v blokovém řízení podle § 84 a násl. zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích nebo tato protiprávní jednání oznamovat správním úřadům k provedení správního řízení ve věci.
Při hledání odpovědí na výše zmíněné otázky docházelo v minulosti k nejednotným názorům i mezi ministerstvy dopravy a vnitra, respektive Policií České republiky. V poslední době se navíc v praxi začaly objevovat tendence získávat důkazní prostředky o protiprávním jednání řidičů motorových vozidel v této oblasti prostřednictvím soukromoprávních subjektů za úplatu od obcí. Proto Ministerstvo vnitra České republiky iniciovalo vytvoření pracovní skupiny složené ze zástupců Ministerstva vnitra, Ministerstva dopravy a Policie ČR, jejichž cílem bylo dospět ke společnému stanovisku k výše uvedeným otázkám.
Uvedený právní názor není právně závazný, nicméně domníváme se, že by mohl být určitým návodem zejména pro obecní policii, jak postupovat, a to alespoň po přechodnou dobu. S velkou pravděpodobností lze totiž předpokládat, že oprávnění obecní policie měřit rychlost vozidel bude výslovně zakotveno v novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, který v současné době prochází legislativním procesem v Parlamentu České republiky.
1. Měření rychlosti vozidel obecní policií
Dohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu je zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích ve znění pozdějších předpisů, a zákonem č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, svěřen Policii České republiky. Policie České republiky a Ministerstvo vnitra České republiky jsou pověřeny výkonem státní správy v této oblasti též na základě § 1 zákona č. 12/1997 Sb., o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích výslovně neuděluje obecní policii oprávnění měřit rychlost. Pokud jde o úkoly obecní policie na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, je úkolem obecní policie, jak je uvedeno v § 2 písm. c) zákona o obecní policii, pouze přispívat k bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.
Obecní policie může ukládat blokové pokuty na základě § 86 písm. d) přestupkového zákona; působnost obecní policie lze po novele (viz zmíněný zákon č. 311/2002 Sb.) s účinností od 1. ledna 2003 dovodit též ze zákona o provozu na pozemních komunikacích (rozhodování o odstranění vozidla, jež je překážkou provozu na pozemních komunikacích, usměrňování provozu, zajištění bezpečného přechodu osob). K řešení těchto přestupků má obecní policie oprávnění zastavit vozidlo podle § 79 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, požadovat prokázání totožnosti podle § 12 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii a použít technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla za podmínek § 17a zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii.
Jak již bylo řečeno, v České republice je hlavním garantem dodržování povinností v provozu na pozemních komunikacích Policie České republiky. Obecní policie není, až na výše uvedené výjimky, výslovně zmocněna provádět kontrolu dodržování povinností účastníků provozu na pozemních komunikacích a pravidel provozu na pozemních komunikacích, nicméně zákon jí tuto činnost nezakazuje.
Oprávnění obecní policie měřit rychlost vozidel a dokumentovat překračování rychlosti, ačkoliv není výslovně obsaženo v zákoně, lze dovodit z § 2 písm. d) zákona o obecní policii, podle něhož je obecní policie oprávněna odhalovat přestupky a jiné správní delikty, ve spojení s § 24b cit. zákona.
Zákon o obecní policii nekonkretizuje, o jaké přestupky nebo správní delikty se jedná, tudíž je třeba konstatovat, že obecní policie je oprávněna odhalovat jakékoliv přestupky a jiné správní delikty, tj. i jednání spočívající v překročení rychlostního limitu. Tím rovněž naplňuje obsah ustanovení § 2 písm. c) zákona o obecní policii (tj. přispívá k bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích).
Při měření rychlosti však obecní policie nemůže překročit meze své působnosti:
může měřit rychlost pouze na území obce, která obecní policii zřídila, případně na jejímž území vykonává činnost na základě veřejnoprávní smlouvy podle § 3a zákona o obecní policii, a to bez ohledu na typ pozemní komunikace,
měřením rychlosti vozidel nesmí obecní policie překročit hranice své působnosti, tj. zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku v rámci působnosti obce či plnění jiného úkolu stanoveného zákonem o obecní policii nebo jiným zákonem (např. zákonem o provozu na pozemních komunikacích),
nemůže zastavovat vozidla a řešit přestupek blokově,
může v souladu s § 24b odst. 1 zákona o obecní policii, je-li to potřebné pro plnění jejích úkolů podle tohoto nebo jiného zákona, pořizovat zvukové, obrazové nebo jiné záznamy z míst veřejně přístupných, popřípadě též zvukové, obrazové nebo jiné záznamy o průběhu zákroku nebo úkonu; jinými slovy je oprávněna pořizovat i takové obrazové záznamy, kde je zřetelná podoba osob jedoucích ve vozidle a použít tyto záznamy pro účely správního řízení; jsou-li k pořizování záznamů zřízeny stálé automatické technické systémy, je obecní policie povinna informace o zřízení takovýchto systémů vhodným způsobem uveřejnit (§ 24b odst. 2 zákona o obecní policii),
při plnění svých úkolů spolupracuje obecní policie s Policií České republiky jednak na základě § 1 odst. 4 zákona o obecní policii, jednak na základě nařízení vlády České republiky č. 397/1992 Sb., kterým se stanoví podrobnější úprava vztahů Policie České republiky k orgánům obcí a obecní policii. Za nejvhodnější formu spolupráce lze považovat předem projednaný plán součinnosti obecní policie a Policie České republiky v oblasti dohledu na pozemních komunikacích odsouhlasený Policií České republiky.
2. Měření rychlosti vozidel včetně zadokumentování jednání spočívajícího v překročení rychlostních limitů soukromou firmou a využití tohoto důkazního prostředku ve správním řízení
Podle zákona č. 71/1976 Sb., o správním řízení ve znění pozdějších předpisů (dále jen “správní řád”), lze k provedení důkazů užít všech důkazních prostředků, jimiž lze zjistit a objasnit skutečný stav věci a které nejsou získány nebo provedeny v rozporu s právními předpisy.
Přestupky proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích projednávají obce v přenesené působnosti nebo v blokovém řízení Policie České republiky a obecní policie. Podkladem pro zahájení řízení o přestupku je podle § 67 přestupkového zákona oznámení státního orgánu, orgánu policie nebo obce, jakož i právnické osoby nebo občana o přestupku, poznatek z vlastní činnosti správního orgánu nebo postoupení věci orgánem činným v trestním řízení. Důkazní prostředek poskytnutý soukromou firmou lze chápat i jako oznámení přestupku podle § 67 cit. zákona.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 13/2005.