Ing. Jiří Benedikt, Krajský úřad Libereckého kraje:
Některé záležitosti je třeba standardizovat
Ve veřejné správě pracuji od roku 1990, ať již jako místostarosta města, úředník okresního úřadu, později přednosta okresního úřadu v Děčíně a teď úředník krajského úřadu v Liberci. Zabýval jsem se informatikou velmi soustavně, v jedné chvíli jsme byli na Děčínsku první, kteří dokázali internetizovat všechna města a obce v okrese. Záhy to ovšem nebyla žádná zvláštnost, tak už to s elektronickou komunikací chodí. Stal jsem se pravidelným porotcem Zlatého erbu, vnímal jsem rok od roku rychlejší dynamický vývoj webu. Začal jsem souběžně přemýšlet o jevech, které je u tohoto typu komunikace možné zobecnit. Vždycky je podle mne nutné vycházet od konfrontace nějakého očekávání s finačními prostředky a lidskými zdroji, které jsou k dispozici. Dnes se po téměř deseti letech širšího zastoupení webových prezentací dostáváme k tomu, že se názory na podobu prezentace a její obsah začínají sjednocovat. To ovšem nevylučuje oprávněnou touhu obce, aby na webu měla svoji nezaměnitelnou tvář. Některé záležitosti je však třeba standardizovat. Například je třeba pamatovat na estetickou stránku, odolat pokušení pohybujících se pejsků, být uměření v užití barev. Webová prezentace musí být přístupná také zdravotně znevýhodněným návštěvníkům, obrázky by neměly mít obludnou kapacitu a dlouho se natahovat. Zdaleka ne všichni mají superpočítače, připojení stojí peníze a jakmile se několik vteřin nic nestane, občan odchází. V ideálním stavu nejsou ani úřední části webových prezentací. Ministerstvo informatiky dalo svého času návrh, jak mají vypadat povinně poskytované informace. Nezbývá než vytvořit pravidla, kdo je za to odpovědný a kdo to má kontrolovat.
Bylo by také dobré zdůraznit příslušnost obce k nějakému většímu regionu. Běžně se stává, že na webové prezentaci vůbec nedokážete zjistit, v jaké části státu obec leží. Kreativita při prezentaci obce je vítaná. Prezentace úřadu veřejné správy je naproti tomu svazována s jistými povinnostmi, určující musí být, aby webové stránky dobře sloužily občanovi i úředníkům navzájem. Nacházím často základní nedostatky. Chybí e-mailová adresa na starostu, nedodržuje se ani zásada úplného kontaktu na všechny pracovníky úřadu. Nelíbí se mi ani členění úvodní stránky na kategorie občan-podnikatel-turista. Za prvé - každý podnikatel je občan. Za druhé - kdo umí informace dobře rozdělit do těchto dvou kategorií? Nevím, sám bych si to tedy netroufl. Myslím, že daleko více úředních informací by bylo možné standardizovat, aby se zabránilo nepřesnostem, které vzniknou byť v dobré víře, iniciativním, ovšem většinou nutně amatérským, výkladem tvůrců webu. Třeba takový formulář k pokácení stromu, když už se objeví na stránkách obcí, je pokaždé jiný. Přitom by se měl lišit jen adresou, na kterou se má žadatel obrátit. Je tedy chybou, že takové věci nejsou ošetřeny standardy. Inspirací může být to, jak jsou na portálu veřejné správy popsány četné agendy. Na stránky pak stačí dát odkaz, občan není maten a je směřován k jednomu důvěryhodnému zdroji. Pomocná ruka v podobě odborníky připraveného návodu, srovnatelného s kvalitou webové příručky Úřad není labyrint na stránkách ministerstva vnitra, by byla jistě ochotně přijímána. Nižší úrovně veřejné správy mohou stěží hlídat věcnou správnost “na koleně” připravených návodů. Rozhodně by tedy úřední části webových prezentací měly obsahovat zřetelný odkaz na portál veřejné správy.
Pokud jde o informace o vnitřním chodu každého úřadu, měly by být k dispozici stručné popisy práce úředníků. Jak významná bude elektronická podatelna, jakou roli sehraje elektronický podpis, to v případě menších obcí ukáže budoucnost. U těchto nástrojů zatím panuje trochu nerovnováha, převahu v jejich užívání mají zatím orgány veřejné správy.
Můj favorit v tomto ročníku Objevu roku je Jirkov. Nenašel jsem nic, co bych mohl webovým stránkám města vytknout. Musím je velmi pochválit, že všechny dokumenty, které se na webu objevují, jsou ve formátu .pdf, otevírají se samozřejmě v nových oknech. Důslednost, s jakou jsou zpracovány, je dokonalá. Úřední informace, které poskytuje město Jirkov, jsou takové, že by se ostatní podle toho mohli učit, kdyby takovou strukturu mohla mnohá města použít jako standard.
Věta:
Myslím, že daleko více úředních informací by bylo možné standardizovat, aby se zabránilo nepřesnostem, které vzniknou amatérským výkladem.