Příloha

Jiří Chum

Jak se dělá web

V prosinci se uskutečnil odborný seminář, který se poprvé stal diskusním dovětkem soutěže OBJEV ROKU. Ta měla za sebou pátý ročník a její organizátoři tedy již zkušenosti i nadhled potřebné k tomu, aby bylo možno vyjít vstříc zájmu kreativních osobností z obcí i jejich svazků o vzájemný dialog. Jednodenní seminář zahájil náměstek ministra vnitra, vystoupili na něm zástupci ministerstva informatiky, ústředních i krajských úřadů a především tvůrci sami. Již před seminářem jsme přislíbili, že jako příspěvek k Měsíci internetu přineseme výběr nejzajímavějších vystoupení. Nezbytný časový odstup, prostoupený zpřesňující elektronickou rozpravou s účastníky, vedl k rozhodnutí vsadit především na čtveřici mužů kolem třicítky. Starosta a webmaster malé obce v jedné osobě, tvůrce webové prezentace obce s rozšířenou působností a zároveň vedoucí odboru úřadu téhož města, webmaster jiné obce s rozšířenou působností a někdejší místostarosta, tvůrce úspěšné prezentace mikroregionu a nynější ředitel obecně prospěšné společnosti hájící zájmy regionu. Pětiletá historie soutěže Objev roku reflektuje zřetelně nejen proměny webových prezentací, ale také kvalifikovaný vstup nové generace odborníků na scénu veřejné správy.

Následují příspěvky:
Zdeňka Čížka, starosty obce Šebetov,
Mgr. Michala Kuchty, vedoucího odboru správního MěÚ Hořice,
Ing. Martina Macenauera, webmastera MěÚ Bystřice pod Hostýnem
Václava Pošmurného, ředitele Posázaví o.p.s.

Zdeněk Čížek, starosta obce Šebetov:
sebetov@sebetov.cz

Copak můžete nechat zestárnout webové stránky?

Později mě párkrát napadlo, že to byla drzost. Jenže, tehdy v roce 1998 jsem o tom takhle nepřemýšlel. Měl jsem chřipku, ležel jsem v posteli a protože mě nebaví zahálet, pustil jsem se do tvorby webových stránek obce. V té první fázi jsem se řídil dvěma věcmi: instinktem a inspirací. Instinktem proto, že jsem jako starosta věděl, co na stránky obce patří. Že to musí být nejen věci úřední, ty je třeba do struktury obecního webu zapojit hned na začátku, ale že je třeba pamatovat i na to, jak vymyslet úplně nezaměnitelný image obce. Inspiraci jsem nehledal ani tak u prezentací obcí, tehdy byly ještě v období dětských krůčků a moc mě jich nezaujalo. Daleko užitečnější bylo sledovat firemní prezentace, protože tam nikdy nebývá o nápady nouze. Nejdříve jsem tedy zařadil do struktury webu všechny nezbytné údaje. Pak se přede mnou otevřel úžasný rozsáhlý prostor. K rozhodování o tom, jak jej systematicky využívat, a k pravidelné tvorbě webové prezentace jsem se pak už zase dostával až po celodenní práci starosty, po večerech a po nocích. Musím ještě poznamenat, že jsem z toho všeho málem zase onemocněl – totiž, když jsem dostal účet za telefon!

Uvnitř rozjetého vlaku

Teď po létech bych s odstupem řekl, že jsem si asi připadal tak trochu jako básník. Básník dostane nápad, převede jej do slov, slova vytiskne a čtenář se s textem ztotožní nebo ho odloží. Ten pocit, jak se z ničeho rodí něco, to je ono! Znají to asi nejen básníci, ale také webmastři, kteří dostali za úkol vyplnit v jednom typu komunikace s okolím nabídnutý virtuální prostor zajímavými informacemi o obci, ve které žijí. Pustí se do práce a najednou si uvědomí, že je to nekonečný proces, rozjetý vlak, z kterého nejde vystoupit. U knihy se předpokládá, že stárne, ale copak můžete nechat zestárnout webové stránky? V takovém případě o ně návštěvníci ztratí zájem. Webmaster musí vytvořit pro “neviditelný” web kompozici textových a obrazových informací, které návštěvníka neodradí, naopak přitáhnou jeho pozornost. Aby dostal chuť projít si všechny rubriky, okusit na dálku náš život tady a dokonce, aby začal být zvědavý a přijel se do Šebetova podívat. Nejdůležitější je však dokázat, aby web začal ovlivňovat život malé obce, aby lidé využívali jeho služeb a sami od sebe se chtěli podílet na jeho rozvoji. Význam spojení života obce a jejích přitažlivých webových stránek jsem si uvědomil až trochu později, když jsem začal vnímat odezvu spoluobčanů.

Inspirace pro okolí

Do té doby jsem měl někdy nedobrý pocit, že se sice o něco snažím, jenže málokoho to zajímá. V obci zase tak moc lidí počítač nemělo, většina přístupů na web se uskutečňovala spíše ze škol a firem. Začal jsem občanům nabízet poradenství a zprostředkování koupě počítačů za výhodné ceny, nabídl jsem zdarma školení k základní počítačové gramotnosti. Potěšil mě velký zájem a především věk účastníků – jednalo se o občany středního věku, většinou na podpoře, kteří si chtěli rozšířit znalosti a s pomocí počítačové gramotnosti najít lepší uplatnění na trhu práce. Byla to inspirace k dalšímu logickému kroku – nabídnout zdarma neomezený přístup k internetu. Od října loňského roku se tedy na domech v obci objevují mikrovlnné antény a každým týdnem přibývá další napojená domácnost. Nesmírně zajímavé reakce přišly od okolních starostů. Občané jejich obcí se totiž začali internetu zdarma dožadovat také a můj krok byl pro mnoho obcí a měst inspirací.

Někdy si s uspokojením říkám, že občané jsou v Šebetově skutečně pokrokoví, protože o dění v obci se informujeme nejen prostřednictvím internetu, ale i rozsáhlým systémem sms zpráv v distribučních skupinách či bezdrátovými přijímači rozhlasu v domácnostech. Mezitím jsme byli čtvrtí ve Zlatém erbu a o rok později (2000) jsme v kategorii obcí vyhráli. Ani já jsem neunikl pozornosti – v týdeníku Veřejná správa byli tak nadšení příběhem šebetovské webové prezentace, že mě dokonce vyhlásili Osobností roku!

Cesta k větší systematičnosti

Tvorba webové prezentace a každodenní práce s ní mi přinesly nový pohled na výkon funkce starosty – určitě mě vedly k větší systematičnosti a nazírání věcí v mnoha souvislostech. Také jsem přísnější na zprávy o aktuálním dění v obci. Webová prezentace mě vlastně hlídá. Každý den se dožaduje změn a vylepšení. Plným právem – stagnující web závratně rychle ztrácí význam.

Každému členovi zastupitelstva jsem vytvořil osobní stránku,

na internetové úřední desce jsem se snažil přinášet informace, kterým se dnes říká povinně zveřejňované údaje, k dispozici začala být mapa obce a regionu, elektronické tiskopisy, WAP a vyhledávací služba na odkazy. Dobrou odezvu mají už od začátku informace z kultury a sportu, firmy a služby. V dohledné době chci přepracovat stránky s turistickými informacemi. Nabízejí sice už teď celé spektrum údajů – od turistických a cyklistických tras po ubytování a stravování, já však stále vidím problém našeho regionu v tom, že návštěvníkům máme co nabídnout, ale neumíme to mediálně prezentovat. Chystám projekt, kdy z prostředků EU bych rád vybudoval širokopásmový přístup k internetu pro asi čtyřicet obcí okresu, který by řešil nejen připojení obecních úřadů, knihoven a škol, ale přinesl by i možnost přístupu občanům. Ve hře je i internetová telefonie. Docela dobře si umím představit, jak si naše obce, školy a občané volají mezi sebou zcela zdarma. Pokud žádost Rada Kraje podpoří, to bude bomba, pak se budou dít věci!

Multimediální kronika

Internet se stává stále samozřejmější věcí. Pro stránky měst a obcí je to velká výzva. Překvapilo mě, jak masivně využívají internet občané středního a vyššího věku – favoritem jsou jízdní řády, receptáře a bazary všeho druhu či stránky Úřadu práce. Počátkem března došlo ke změně v nastavení sítě a každý uživatel obecního internetu si musel změnit adresu DNS serveru. I postarší uživatelé netechnické povahy to bravurně zvládli. Větší pomoc na telefonu potřebovali mladí uživatelé – inu, překvápko!

Vždy jsem obecní web považoval za multimediální kroniku života obce. Webové stránky, kde lze najít pouze úřední sdělení a oznámení, jsou odsouzené k nezájmu. V této souvislosti mám vždy nedobrý pocit z webů mikroregionů, kde se hojně využívají redakční systémy, které jsou právě tak chladné, strohé a neosobní. Život stránkám bude vždy dávat webmaster a jeho invence, nikoliv nějaký pseudo robot.

Mgr. Michal Kuchta, vedoucí odboru správního MěÚ Hořice:
kuchta@horice.org

Cesta k uživatelsky vstřícnému webu

Na začátku stála touha města: být vidět, propagovat svou historii, tradice, kulturu a události, které Hořice činí pozoruhodnými i mimo region. Dalším cílem bylo zveřejnit důležité informace o chodu úřadu. Probíhala první vlna osvěty, jak vyřizování úředních podání občanům usnadnit. Dlouho na sebe nedaly čekat upoutávky na různé kulturní, sportovní a společenské události. Největším magnetem se staly fotoreportáže: k webovým stránkám města přivedly nové čtenáře.

Modemoví obrozenci

Ve druhé polovině devadesátých let nebyl internet zdaleka ještě běžným komunikačním prostředkem, téměř každá fakulta již ovšem umožňovala studentům volný přístup k síti. S připojením přišla také řada středních škol a četní studenti i s rodiči (ba někdy dokonce prarodiči!) začínali ve shodném zájmu o nové médium zřizovat připojení k internetu z domova. Ve firmách a úřadech se internet začínal stávat výhodným komunikačním prostředkem.

Ovšem, jak už to na malém městě bývá, prohlásil právě tehdy jeden ze zastupitelů, vyjadřujících se k potřebě oficiálních městských webových stránek: “A jsou vůbec potřeba, když se na internet dívá zanedbatelné množství lidí?” Většina osob ve vedení města měla naštěstí jiný názor a se zkušebním provozem souhlasila. Hlavní motivací byli přesto spíše naši čtenáři. Nutno podotknout, že nás to tehdy opravdu bavilo: není mnoho činností, kde máte vzápětí na tvůrčí práci tak barvitou odezvu. Chvílemi jsme si připadali jako internetoví obrozenci.

S prvním nápadem na vytvoření oficiálních stránek města přišel vedoucí galerie plastik. Hlavním grafickým motivem se staly samozřejmě sochy. Jsme město kamenné krásy a mít stále dobrý design je velkým přínosem. Splněno je rovněž základní pravidlo: zaujmout hned při prvním načtení stránky. Město sice projektu požehnalo, prozatím však bez finanční podpory. Měli jsme jako začínající amatéři přes den plno pracovních povinností. Tvorbě webové prezentace jsme se tedy věnovali po večerech, každý na svém počítači. Občas jsme se sešli v galerii a přes modem nahrávali data na ftp server. Žádné rychlé připojení nebylo z finančních důvodů možné. Čekali jsme tedy a trpělivě obnovovali často přerušené telefonické spojení. Dnes je to úsměvná a vlastně velmi vzdálená vzpomínka.

Škola trpělivosti

Začal jsem tvořit první html stránky. Každá byla originál a nesla si informaci o designu, velikosti prvků, nastavení textů. Již tehdy jsem odmítal framy (rámy) a vše uzavíral do tabulek, dnes také přežitých. Kdybych tehdy věděl, že do dvou let budeme všechny stránky předělávat do redakčního systému, php skriptů a kaskádových stylů, asi bych si vše dvakrát rozmyslel. Časem nebylo únosné každou www stránku samostatně opečovávat. Objevila se potřeba něčeho, co by samo generovalo menu, záhlaví, zápatí webu a aby se jakákoliv změna designu okamžitě objevila na všech stránkách. Dále přicházela možnost využití databáze MySQL, o které jsme předtím neměli tušení. Přinesla nám úžasný přehled o všech článcích, sekcích, fotografiích, včetně statistik návštěv jednotlivých stránek. Hlavně umožňovala rychlé vyhledávání, generování zadávaných údajů.

Začátkem nového tisíciletí přibyl do tvůrčího týmu student střední počítačové školy. Stal se alfou a omegou nového vývoje, splnil vše zmíněné a s využitím opensourcového redakčního administračního systému městské stránky zmodernizoval. Oddychli jsme si. Doufali jsme, že máme na mnoho let pokoj a věnovali se obsahu, kontaktovali řadu činorodých rodáků, spolků a pečovali o svoje stálé čtenáře. Zejména ti nás motivovali k četným aktualitám a vylepšením. Nutno zmínit, že spolupráce s městem byla dosud externí. Jako student fakulty zaměřené na komunikaci jsem na radnici docházel na občasné rozhovory, abychom měli data aktuální. Vždy jsem musel mnohokrát vysvětlovat, proč a jak určitá stránka funguje. V této škole trpělivosti jsme my tvůrci webové prezentace zjišťovali, že učíme vedení města a veřejnost prvním internetovým zkušenostem. Skutečnost, že web umí řadu věcí díky svému programovému vybavení, příliš nikoho nezajímala. Důležitý byl obsah a design! Jenom tvůrci věděli, jaké ohromné ulehčení redakční systém přinesl. Přibližně půl roku jsme totiž zkoušeli vyvinout ve spolupráci s komerční firmou systém vlastní. Vznikl však kódově nepřehledný paskvil. Zatratili jsme jej tedy a raději sáhli po softwaru, který podobně jako Linux obhospodařovali po celém světě nám podobní nadšenci. Přetvořit si jej pro potřeby města nám dalo hodně zabrat, ovšem vyplatilo se to.

Rozjezdy a objevy

V mém případě se ze studenta a externího webmastera stal zaměstnanec úřadu. Nejprve informatik, postupně vzhledem k zaměření mého studijního oboru jsem se stal pracovníkem a později vedoucím odboru správních činností. V tu chvíli jsem samozřejmě zjistil, že není možné věnovat se opět pravidelné aktualizaci stránek po večerech. Opět jsme byli hozeni do vody. Přemýšleli jsme, jak celkovou tvorbu webu - nejen novinky - přiblížit běžným uživatelům počítače. Tehdy ještě redakční administrativní systémy stále vyžadovaly hlubší znalost kódu, což další nadšence, hlavně generaci našich rodičů, odrazovalo.

Výrazným motivačním prvkem byla účast v soutěži Zlatý erb, která zaváděla kulturu a standardy obecních a městských webů, i požadavky ze strany státní správy. Kvalitní design a propracovaný systém naší webové prezentace způsobily, že jsme se opakovaně umístili v semifinále soutěže. Znamenalo to pro nás první příjemný pocit zadostiučinění po stovkách hodin práce, které nejsou běžnému čtenáři patrné. Naše úsilí se začalo upínat na dodržování zákona o svobodném přístupu k informacím, na celkovou přehlednost a srozumitelnost webové prezentace. Považovali jsme za samozřejmost, že náš web je zobrazitelný ve většině dostupných internetových prohlížečů.

Byli jsme nadšení, že z desítek těch, kteří nás sledují, se staly stovky. Těšili jsme se z pravidelných každodenních návštěvníků, z jejich reakce a často i z dojemných poděkování rodáků žijících v zahraničí, kterým jsme prostřednictvím webu umožnili nahlížet do dění ve městě. Spolužáci z gymnázia, kteří studovali na fakultách v různých městech Čech, mi často vyprávěli, že když přijeli na víkend domů, zjistili, že díky webovým stránkám věděli o aktuálním dění ve městě mnohem více, než jejich rodiče a známí.

Úskalí

Velkolepost informací a velké množství stránek nás přivedly k přehlcenému organizmu. Hlavní stránka plná odkazů, v systému uvízly zastaralé a neaktuální informace, web se začal zpomalovat, dalo by se říci, že začal rezivět. Honba za stále novými čtenáři, nepřehledné fotogalerie, velké množství článků v malém množství kategorií nezůstaly bez následků. Čtenáři se pro nás časem stali metlou, protože si zvykli na řadu informací, které nyní bylo třeba neustále aktualizovat. Jen pravidelné zpravodajství z města zabíralo většinu času, k tomu se přidala náročná práce s fotoreportážemi. Dostali jsme sice na web i většinu místních organizací, nyní nás však tížila nikdy nekončící práce s obnovou jejich informací. Stávající systém sice umožňoval přístup více uživatelům, ale jak už bylo zmíněno, stále s nutností hlubší znalosti programovacího jazyka.

Spásná myšlenka

V Domě kultury se děje velké množství akcí. Nároky na aktualizaci nás přivedly na myšlenku vytvořit samostatný “dceřiný” web s vlastní doménou a malým redakčním systémem pro jednoduché vpisování aktualit a vlastních obrázků. Webu jsme vdechli vlastní design, aby měl čtenář pocit, že je skutečně v kulturním stánku a nikoliv (obrazně řečeno) v budově úřadu. Před dvěma lety tak vznikly první weby městských organizací, nutnost “decentralizovat” aktualizaci oficiálních stránek a hlavně umožnit běžným uživatelům počítače vstoupit do webu a zveřejnit text včetně fotografie nás přivedla na tuto cestu. Ani jsme netušili, kam až nás to dovede. Organizace začaly o weby projevovat velký zájem. Jen jsme dokončili webové stránky Domu kultury, už jsme museli sednout do auta a jet vyfotografovat biograf, městskou policii, první základní školu, druhou, třetí, domov důchodců, knihovnu, nové sportovní centrum… Každému jsme chtěli vyhovět a pomoci k vlastnímu image, což v době digitální fotografie nebyl problém.

Všechen čas investovaný do vývoje a spuštění těchto samostatných miniresů (minires = miniredakční systém) včetně individuálních designů se nám zanedlouho vrátil. Z každého vedoucího organizace či školy se náhle stal webmaster svého dceřiného webu a nebyla zatěžována administrace a aktualizace centrálních městských stránek. Navíc jsme došli k zajímavému zjištění - pracovník příslušné organizace či školy ví nejlépe, jakou aktualitu zveřejnit, má k informaci i webu vztah, sám je motivován vlastními čtenáři a dokonce se mezi organizacemi vytvořila zdravá soutěživost, všichni chtějí mít informace aktuální.

Obecní web má svá pravidla

Obecní či městský web musí samozřejmě splňovat celou řadu zákonů, ať už o svobodném přístupku k informacím, o elektronické podatelně, vše v návaznosti na Informační systémy veřejné správy (ISVS). Zkušenosti nám potvrdily potřebnost dokumentu Pravidla pro tvorbu přístupného webu, zveřejněného na stránkách ministerstva informatiky. Dalším mimořádným zážitkem byla přednáška Mgr. Radka Pavlíčka ze Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR (SONS), která proběhla loni na podzim pod záštitou Úřadu Královéhradeckého kraje. Zjistil jsem, že náš web není zcela přístupný téměř sto tisícům spoluobčanů, z nichž je několik stovek pravidelných uživatelů internetu, protože zdrojový kód redakčního systému není snadno čitelný pro nevidomé a slabozraké. Relativně běžný úraz, například zlomená ruka, kterou běžně používáme k pohybu myší, nás rázem vrhne do velké skupiny znevýhodněných občanů, jakmile narazíme na stránky, které nejsou bezbariérové.

Posledním mimořádným podnětem k úvahám nad tvorbou co nejoptimálnější webové prezentace bylo setkání s kolegy, tvůrci webů, na odborném semináři. Konal se koncem minulého roku jako součást pátého ročníku soutěže Objev roku, pořádané časopisem Veřejná správa. V předminulém ročníku této soutěže jsme dostali označení Tip roku 2003. Nikdy předtím jsem nepřišel do styku se zkušenými tvůrci webových prezentací obcí, měst a dobrovolných svazků obcí, kteří dosáhli zajímavých úspěchů právě díky své originalitě a samostatnému vývoji. Včas pochopili a poznali, čím mohou zaujmout a díky svým zkušenostem mohou tyto informace předávat dál. Cílem není se vším souhlasit, ale sledovat, čeho lze dosáhnout a jaké cesty je možné zvolit. Výměna názorů poučených s poučenými je pro rozvoj obecních webových prezentací podnětná.

Stránky úřadu

Po velkém zájmu městských organizací a škol se začali překvapivě hlásit kolegové z jednotlivých odborů úřadu, že potřebují zveřejnit nové grantové podmínky, že jsou téměř v každé agendě nové správní poplatky, že by chtěli informovat o svých agendách, včetně návodů a rad pro občany, jak postupovat při různých podáních. Rovněž jsme zjistili, že zajímavé informace zveřejněné na našem webu rády přebírají regionální sdělovací prostředky. Stali jsme se tak skutečnou regionální informační dálnicí. Možná proto se naše stránky zahltily odkazy. Aktualizace více jak dvou set stran se pro jednoho webmastera, který se navíc přes den věnuje správním činnostem, stala neúnosnou. Okolnosti rozhodly o vytvoření nového systému, který napodobuje webové prezentace pro malé organizace. Každý vedoucí pracovník úřadu dostává možnost vstupovat do své “sekce” a pod svým jménem zaručit hodnověrnost a aktuálnost informací. Středobodem řešení se stává městské informační centrum, jehož dva pracovníci se dobrovolně rozhodli naučit se práci s webem a nově se podílet i na jeho rozvoji. Proč se tak nestalo dříve, je otázkou priorit každého města. Velkou výhodou je bezkonkurenční tok informací, zejména spojených s cestovním ruchem, turistikou, inzercí, propagačními materiály, s přehledem o kulturním a sportovním dění ve městě. Přínosem byla i schopnost obou pracovníků naučit se základy programování.

Stále nové podněty

Prošli jsme dlouhým vývojem. Dnes již není tvorba a aktualizace webových stránek výsadou samotných webmasterů-programátorů, podílí se na ní každý, kdo umí ovládat psaní na počítači. Samostatné webové prezentace (dceřiné miniresy) ukázaly, že jsme si tuto skutečnost naštěstí včas uvědomili. Veškerou snahu nyní soustředíme do nových stránek. Úplně se otevřou jednotlivým odpovědným pracovníkům nejen úřadu. Součástí jejich každodenní práce bude správa vlastní sekce, odboru, či přidělených informací na oficiálních stránkách města. Popularitou stávajících stránek jsme docílili ideálního stavu: úředníkům záleží na informacích o své práci a nastavují laťku těm, kteří se toho stále obávají. Naše bohaté zkušenosti pomohly doladit požadavky na nový centrální systém, zjednodušit mnohé operace, zároveň však umožnit uživatelům spustit i náročnější aplikace.

Z webmastera nadšence se po mnoha letech stal pedagog, který naslouchá dotazům a trpělivě vysvětluje, proč musí být obrázek právě takhle velký, proč má hypertext odkazovat do nového okna, proč čtenář webu nečte souvislý text a jak je třeba ho rozdělit – zpřehlednit. Zkušenosti říkají, že věk nehraje roli. Tajemství webu se naučili ovládat i vedoucí pracovníci organizací, kterým je přes padesát let. Jsou příkladem pro své vrstevníky, protože v každodenní práci s novým médiem se opravdu vyznají. Původní tvůrci webmasteři se tak věnují koordinaci a vývoji, propojování webů a jejich zpřehlednění nejen čtenářům, ale i uživatelům samotným. Věřím, že až za měsíc spustíme nové stránky, které by měly vyhovovat pravidlům přístupného webu se srozumitelnými a přehlednými informacemi, naše práce opět neskončí. Přijde zavádění různých elektronických služeb. Již fakt, že jsme do tvorby webu zapojili celou řadu nových pracovníků různých věkových a profesních skupin, s sebou přináší stále nové podněty. Nový web by měl minimalizovat nutnost znát základy HTML, které jsou v současném systému nutností. Využíváme naopak nejmodernějších programovacích jazyků, aby se chod stránek maximálně zpřístupnil a zjednodušil. Musí se přitom umět trpělivě naslouchat a smířit se skutečností, že mnohé programátorské dovednosti většinu uživatelů nezajímají. Již dávno nejde o prosté psaní tagů a osamocené programování po večerech.

Zkušenost a patriotismus

Naše město nedisponuje finančními prostředky, aby si mohlo najmout firmu, která nový systém vytvoří. Navíc stále vycházíme ze zkušeností lidí, kteří se rozvojem systému zabývají již řadu let, dávno nejde o někdejší nadšence a amatéry. Dnes svoji aktivitu vkládají do technického vývoje a zabezpečení webu. Ze studenta se stal absolvent s mimořádnými programátorskými schopnostmi, v práci všech zúčastněných je stále cítit zkušenost a patriotismus. Smysl každé stránky a každého odkazu je dán vztahem k webu jako celku. V minulosti jsme stáli před možností pořídit si web od zkušené firmy. Ovšem při hodnocení webů v rámci soutěže Zlatý erb jsme zjistili, že se takové stránky poznají na první pohled - měly stejné ikonky, členění a v některých rubrikách o úřadu i podobný obsah. Vyzařovaly varovnou zprávu o ztrátě identity, působily stále více jako “firemní” weby.

Jít svou cestou má svoje úskalí, spoustu slepých uliček, ale výsledek opravdu stojí za to. Někdo by řekl: kde najít schopného studenta s praxí programátora? Odpověď zní: vychovejte si ho! Dnes jich je mnohem více než před pěti lety, jsou schopnější díky všude přítomnému internetu. Otěže projektu však musí držet odpovědný pracovník města. Každý může získat potřebné informace. Stačí, aby sledoval články v časopisech, zúčastnil se odborných seminářů, soutěží a různých setkání na konferencích věnovaných internetu ve veřejné správě. Když se k nezbytnému obeznamování s vývojem webových prezentací přidá kulturní a historický potenciál obce, města či regionu, může vzniknout něco originálního.

Pohled do budoucna

Postupem času jsme si tedy začali uvědomovat, že náš redakční systém má vážné nedostatky. Zaprvé nám neumožňoval snadnou tvorbu struktury odkazů. To byl pro nás základ. Jeho ovládání se nám zdálo těžkopádné, cítili jsme, že potřebujeme změnu. Jak jsme se dostávali k informacím o přístupnosti a použitelnosti webu, bylo nám jasné, jak velké jsou nároky, které systém musí splňovat. Naším novým cílem je dát čtenáři možnost přistupovat na stránky z jakéhokoli prohlížeče a ostatních zařízení - hlasové čtečky pro nevidomé, PDA, z mobilního telefonu. Do jaké míry se nám to podaří, ukáže čas.

Chceme se také zaměřit na optimalizace pro vyhledávače (SEO), aby obsah našeho webu “chutnal” vyhledávacím robotům. Chceme být aktuální a jsme si vědomi, že to nebude jednoduché. Musíme naučit pověřené osoby, jak správně zacházet s novým systémem. Chceme, aby texty a články byly napsány sémanticky správně. Aby byly strukturované a aby je čtenář četl.

Chceme, aby nový systém byl daleko pružnější, bezpečnější. Musí generovat validní stránky podle norem, které konečně začínají mít v profesionálním okruhu lidí respekt. Není zřejmě oblast, kde by vznikalo takové množství špatných produktů, jako jsou webové stránky. Bez hlubšího obeznámení může člověk nabýt dojmu, že webové prezentace zvládne tvořit každý. Je ovšem potřeba “osahat” si mnoho technologií, přečíst spoustu textů, naučit se vybírat správný názor na věc! Ostatně, na dané téma vzniklo velice mnoho nekvalitních článků - a stejně je pořád co objevovat.

Vydáváme se cestou změny potřetí. Poprvé když náš web vznikal a my měli statické HTML stránky, podruhé, když jsme vše posunuli o velký kus dopředu pomocí redakčního systému a teď potřetí, když chceme využít zkušeností a všech moderních technologií ke zkvalitnění našeho městského webu.

Chceme svůj web!

Domov důchodců, jehož zřizovatelem je město, nás řadu měsíců urgoval. Kdy přijdou na řadu? Chtějí svůj web! Byli jsme trochu skeptičtí ke sledovanosti webové prezentace a to se nám nevyplatilo! Jako první projevili velký zájem zahraniční čtenáři, dodnes činí téměř polovinu návštěvníků stránek. Inu, i děti, vnuci a pravnuci v zahraničí chtějí vidět, jak se daří jejich rodičům! Stránky nemusí hledat přes centrální městský web. Originální adresu www.dd.horice.org si určila paní ředitelka a schopná webmasterka v jedné osobě. Nedávno proběhla v domově rekonstrukce stravovacího provozu pro více než sto padesát obyvatel za přispění státní dotace. Web se opět stal výhodou, občané byli lépe informováni o změnách provozu. Časem chceme pomoci s vytvořením fotogalerií, chtějí mít průběžnou elektronickou kroniku domova.

Jestli stránky nevzniknou, přijdeme o grant!

Tohle volání zaznělo z městské knihovny a my poznali, že již jde o absolutní nutnost. Knihovně se podařilo získat grant na elektronický knihovní systém, bylo nutné rychle vytvořit samostatnou webovou prezentaci a program na něj napojit. Propagace investovaných státních dotací, krajských a městských grantů na internetu jsou další nedílnou součástí každé organizace.

Školník to zařídí

Vytvořit někomu samostatný web bylo někdy “za trest”. V případě základních škol jsme museli zahájit velkou osvětu, protože již sdělením, že do miniresu je přístup přes tajné heslo, s sebou přineslo fakt, že pravidelné aktualizace se ujal sám ředitel. Potěšení, že je o věc tak vážný zájem, bylo následováno vystřízlivěním. Je totiž pochopitelné, že ředitel školy má tisíce jiných povinností a již jednou naučené a zapomenuté se musel znovu učit. Časem nás však školy samy překvapily. Nekonečnými dotazy přišli tamní nadšenci na zajímavá vylepšení! Ve dvou školách vpisují běžně i do kódu, v jednom případě vypomáhá úžasný školník, který dokonce povede dětský kroužek mladých webmasterů! To opravdu předčilo všechna naše očekávání a naučili jsme se trpělivě vysvětlovat fungování zaběhnutých pravidel webových stránek. Řada dalších miniwebů vznikla automaticky. Postavilo se nové sportovní centrum, bylo třeba pravidelně informovat veřejnost o změnách provozu, otevírací době a průběhu výstavby bazénu. Často se šéf centra ozýval, že se ho návštěvníci každý den ptají, na které jednoduché adrese si mohou například stáhnout prázdninové harmonogramy, nebo že chtějí sledovat na fotografiích stavbu sousedního bazénu.

Ing. Martin Macenauer, webmaster MěÚ Bystřice pod Hostýnem:
macenauer@mubph.cz

Být starostou znamená řídit, být webmasterem znamená mít moc

Zkusím začít trochu z jiného soudku. Přítel vinař mi kdysi řekl, že každá sklenice vína žije svým vlastním životem a že bych jen těžko hledal dvě absolutně stejné. Nezjistil jsem tenkrát, jak tomu je, protože po třicátém vzorku mě touha po hledání pravdy ve víně opustila a o dalším průběhu toho večera vím jen z vyprávění. Ptáte se, proč takový začátek?

Léta dospívání webu

Když jsem přemýšlel o webech, napadlo mě, že mají s tím vínem mnoho společného. Přišel jsem na to, že jsem vlastně na Internetu za celou dobu, co jej sleduji, nenarazil na dvě stránky, které by byly úplně stejné. Když se nad tím zamyslím, je to vlastně velmi zajímavé a povzbudivé zjištění. Tak jako víno, i internetové stránky žijí své vlastní, jedinečné životy, které jim vdechli jejich tvůrci. A jsou to právě tihle webmastři, kteří své stránky hýčkají a snaží se z nich vypěstovat něco originálního, životaschopného, něco, za co se nebudou stydět. Myslím si, že každá internetová stránka obsahuje část osobnosti svého tvůrce. Podobně jako lze poznat na obraze, kdo ho maloval, má i každý webmaster svůj osobitý a nenapodobitelný styl. Nevím, jestli je to jen můj dojem, ale připadá mi, že stránky, které jsem vytvořil, jsou svým způsobem obrazem mé osobnosti a tak, jak se vidí rodiče ve svých dětech, já se vidím v nich. A to je možná právě ten důvod, který umožňuje Internetu zdravě růst a dospívat, důvod, který je příčinou jeho obrovské pestrosti, různorodosti a svým způsobem i tajemnosti, která Internetu dává obrovskou sílu.

Když si vzpomenu, jak vypadaly weby obcí před pěti lety, když jsem hledal svůj vzor pro sajt města Bystřice pod Hostýnem, trochu těm dnešním začátečníkům závidím. Myslím si, že za těch pět let český internet značně dospěl. Pokud budu mluvit konkrétně o webech obecních, domnívám se, že za tu dobu ušly skutečně dlouhou a kamenitou cestu. Většina z nich má za sebou dětství i pověstnou pubertu a dnes jsou to dospělé životaschopné a mnohdy velmi originální sajty. Tou nejdůležitější změnou, kterou prošly, není ovšem jen změna vzhledu, ale ve většině případů jde o změnu přístupu k nim jako informačnímu mediu, a to nejen ze strany radnice, ale hlavně ze strany občanů, oč jde především.

Obecní stránky

Přestože je Bystřice malé město plné paličatých Valachů a líných Hanáků, kteří novotám moc nefandí, naučili se i oni postupem času naše městské stránky pravidelně navštěvovat. Zjistili, že je to rozhodně pohodlnější způsob získávání informací, než bloudit po chodbách radnice a bát se, aby neobtěžovali úředníky mimo úřední hodiny.

Někde jsem zaslechl názor, že prezentace městského úřadu by měla být hlavně o věcech, které se radnice týkají. Hodně se mluví o komercializaci v prostředí obecních webů, o obecních webech zpravodajského typu. Někteří lidé si prostě myslí, že na web veřejné zprávy patří věci veřejné a o zbytek ať se poperou ti ostatní. Já bych si dovolil v této věci poněkud polemizovat.

V první řadě si myslím, že pokud budeme mluvit o obecních webech, je třeba si ujasnit, že jde o dvě různé skupiny webů. Prezentace magistrátů a úřadů velkých měst budou jistě mít jiné cíle a potřeby než stránky malých měst a obcí. Velká města nemají většinou problém s prezentací města jako takového, protože zde většinou koexistuje více webů, s podobnou tématikou, a mnohdy je dokonce těžké zjistit, který z nich je ten veřejný. Takže zde říkám ano. Balast mimo věci veřejné sem asi opravdu nepatří.

Na druhé straně stojí menší města a obce, kde už jen existence jakýchkoli internetových stránek je velkým úspěchem a tak i jejich priority a potřeby budou jistě docela jiné. Bystřice pod Hostýnem patří právě do té druhé skupiny internetových prezentací, budu tedy mluvit hlavně o problematice malých webů.

Nabídnout lidem víc než by čekali

Pokud se budeme bavit o tom, co na internet dát a co nedat, souhlasím s tím, že komerční aktivity patří skutečně někam jinam, než na obecní web. Na druhou stranu nevidím jediný důvod, proč by tam neměly být všechny ostatní informace, které se města bezprostředně týkají. Vždycky jsem se snažil, a budu o to usilovat i nadále, aby náš městský web poskytoval co možná nejkomplexnější informace o všem, co se Bystřice a jejího okolí týká. Myslím si, že je na místě snažit se nabídnout lidem víc než by čekali, trochu je překvapit, možná i poučit a vypěstovat v nich pocit, že najdou vždy něco nového. Jde o to získat jejich důvěru a pokud ji nezklamete, budou se pak rádi na vaše stránky vracet. O to jde především. Je pro mě nesmírným zadostiučiněním, když vidím, že lidé stránky čtou a že naše práce není zbytečná.

Za těch pět let, co s webem pracuji, jsem zjistil, že základním problémem je navrhnout strukturu stránek tak, aby se v nich snadno orientovali hlavně ti, jimž jsou určeny – tedy návštěvníci. Právě problém s dostatečně přehlednou navigací a průhledností webu byl motivem neustálých přestaveb, jimiž internetová prezentace Bystřice prošla a stále ještě prochází. Každému, kdo se někdy pokoušel cokoli stavět, je to známo: ihned po osazení posledních dveří se zjistí, že spousta věcí neodpovídá představám a že všechno mělo být poněkud jinak. A tak je to i se stavbou webu. Nedlouho po dokončení poslední stránky a zkopírování na server se objeví spousta věcí, se kterými jste předtím nepočítali. Být tvůrcem webových prezentací znamená nekonečnou práci

Pohled do historie

První verze internetových stránek města Bystřice pod Hostýnem spatřila světlo světa na podzim v roce 1999. Výsledkem letních měsíců strávených studiem odborné literatury byla prezentace postavená na technologii rámců. Mnozí tvůrci ji užívali, později se ukázalo, že rámce nebyly to pravé, a tak přes další léto vznikly v roce 2000 stránky nové. Kromě změny designu byla výrazně změněna i koncepce členění webu. Další léto jsem strávil studiem technologie ASP. Pro naše stránky to představovalo zásadní zlom a přechod k dynamicky generovanému obsahu. V létě 2002 jsme přehodnotili statistiky sledovanosti jednotlivých částí prezentace a na základě výsledků této analýzy jsme výrazněji rozšířili obsahovou pestrost našeho webu, hlavně v oblasti turistiky. Snad i díky tomu byl pro nás říjen 2002 tak významný. Po třech letech existence získaly stránky díky všímavé porotě titul Objev roku. Tento nečekaný úspěch nás velmi potěšil a trochu i zaskočil. Od této chvíle se náš sajt stal velmi sledovaným a já velmi zaneprázdněným.

Čím více informací web obsahuje, tím je samozřejmě problém s orientací v něm naléhavější, a tak se vhodný způsob členění a navigace může lehce stát i noční můrou. Neutěšený stav orientace v městském webu byl částečně vyřešen kompletní přestavbou jeho vnitřní struktury a členění v roce 2003. Na začátku minulého roku byla na základě ohlasů prezentace rozšířena o katalog ubytování, který se stal nejnavštěvovanější stránkou serveru. Další výrazná grafická úprava se pokusila soustředit na zjednodušení přístupu pro zrakově postižené občany. Po setkání s jejich zástupci jsme však zjistili, že problém přístupnosti webu pro tuto skupinu obyvatel je o hodně komplexnější. Čeká nás tedy další velká změna v podobě přechodu z tabulkového layoutu k důslednější podpoře kaskádových stylů. I když mi připadá, že kaskádové styly jsou momentálně stále ještě spíše více módou než nutností, myslím si, že je dobré je vzít na vědomí a být raději o krok vpředu, než zůstat stát opodál.

Členění prezentace

Co se logického členění prezentace týče, je rozdělena do tří částí. První a nejdůležitější z nich je sekce věnovaná městskému úřadu a státní správě jako takové. Následuje část věnovaná městu a všemu co s ním souvisí. Poslední oblastí je online verze u našich občanů velmi oblíbeného měsíčníku Zpravodaj města Bystřice pod Hostýnem. Ten je od ostatního obsahu oddělen a tvoří samostatný celek.

Když už mluvím o členění, rád bych vyjádřil nesouhlas s tendencemi škatulkovat návštěvníky a snažit se jim vsugerovat, který typ informací je má či nemá zajímat. Tento přístup k členění webu je podle mne zavádějící a dokonce si myslím, že cestu k informacím pouze prodlouží. Pokusme se nepřesvědčovat lidi, že jsou jen turisté nebo jen podnikatelé. Nechejme volbu typu požadovaných informací na nich.

Mým cílem je a vždycky bude vytvořit z našeho městského webu komplexní informační systém, který nebude pouze úzkoprofilový, ale postihne všechny významné oblasti zájmu našich občanů. Vždycky se budeme snažit klást velký důraz na provázanost, komplexnost a hlavně kvalitu poskytovaných informací, kterou osobně považuji za jednu ze stěžejních věcí, na kterých náš web stojí a s nimiž padá.

Klepání na pomyslné dveře

I když to tak na první pohled nevypadá, být webmastrem nám dává obrovskou sílu, kterou je potřeba správně využít. Internetové stránky jsou mocným nástrojem a pokud najdeme správnou cestu a získáme důvěru svých návštěvníků, oni nás na oplátku přes monitory pustí až do svých pracoven a obývacích pokojů. Staneme se přáteli a spojenci. Vznikne velmi blízký vztah, o kterém se obyčejným úředníkům může snad jenom zdát. Tak pojďme společně zaklepat na ty pomyslné dveře a věřme, že když se budeme trochu víc snažit, lidé z druhé strany internetových prohlížečů nás možná pustí k sobě blíž.

Václav Pošmurný, ředitel Posázaví o.p.s.:
leader@posazavi.com

Nemá cenu být skromnými

Václav PošmurnýWebová prezentace mikroregionu CHOPOS patřila k průkopníkům integrovaného sdělování informací o zúčastněných subjektech. CHOPOS byl jedním z prvních svazků obcí, které nabídly perspektivní typ prezentace na webu: nejednalo se o pouhý součet obecních websitů, ale o projekt vyššího řádu, zřetelně prezentující členské obce jako novou kvalitu. Zvítězili jsme v soutěži Objev roku, úspěšní jsme byli i ve Zlatém erbu. Na realizaci i dalším provozu webu se podílejí i dobrovolní pracovníci z obcí - kdo má zájem, může se stát redaktorem. Svazek obcí byl založen na okrese Benešov jako jeden z prvních mikroregionů. Jeho strategie rozvoje byla zpracována již v roce 1999. Později – v roce 2001, kdy došlo k rozšíření mikroregionu o další členy, byla strategie dopracována a upravena i pro další začleněné obce a území. Nyní mikroregion zahrnuje 19 obcí a územně se rozkládá uprostřed okresu Benešov mezi Benešovem a Vlašimí, přičemž sahá až k dálnici D1 a jejímu okolí. V roce 2001 byl zpracován dokument k Rozvoji cestovního ruchu, jeho součástí byl Katalog projektů s 53 projekty, které bylo doporučeno připravit pro postupnou realizaci. Byly realizovány projekty z programů POV a SAPARD, nastartovala se spolupráce a komunikace mezi jednotlivými subjekty v širším území. Postupně zřídil Svazek obcí CHOPOS jako svoji výkonnou složku Informační a koordinační centrum mikroregionu. Jeho úkolem je správa regionu, poradenská činnost pro obce a podnikatele a provozování ziskových činností. Součástí nabídky je také grafická příprava a správa webových prezentací. V současné době pracují v Informačním a koordinačním centru mikroregionu dva zaměstnanci na plný pracovní úvazek. Byly připraveny propagační materiály, rozjela se propagace na webových stránkách. Svazek obcí se účastnil veletrhů cestovního ruchu, spojil se podnikateli v cestovním ruchu.

CHOPOS má největší zkušenosti s programy rozvoje. Předává je svým partnerům a jsou náplní seminářů pro manažery mikroregionů. CHOPOS je také logickým iniciátorem spolupráce v regionu, hledal a hledá partnery, se kterými je možné realizovat spolupráci ve větším celku. Zdrojem informací je pro ně také internetová prezentace na www.chopos.cz - mnozí si z něj vzali příklad a použili i stejnou technologii.

První kontakty mezi svazkem obcí CHOPOS, podnikatelskými subjekty a okolními mikroregiony lze datovat od roku 2000. Prvním výsledkem bylo kladně hodnocené společné setkání v listopadu 2000 na Monínci u Sedlce-Prčice. Zde se setkaly všechny subjekty z regionu Posázaví, kterým se rozvoj cestovního ruchu stal součástí činnosti či podnikání. Závěry z tohoto setkání byly podkladem pro Deklaraci spolupráce v oblasti cestovního ruchu. Z těchto domluvených principů vychází všechny další aktivity v regionu a neustále se na ně navazuje. V roce 2001 se spolupráce rozšířila o další subjekty. Začala se také úspěšně rozvíjet spolupráce mezi informačními centry v regionu. Tuto iniciativu si vzal za své svazek obcí CHOPOS a začal rozvíjet spolupráci s podnikatelskými subjekty. Rok 2002 se stal rokem realizace prvních projektů, například společná propagace, veletrh MADI, prezentace ve Švýcarsku. V říjnu 2002 byla podepsána zakladatelská smlouva Posázaví o.p.s. Ta je organizací, která vznikla na základě poptávky svazků obcí a podnikatelů po někom, kdo by na svá bedra vzal organizační a finanční zajištění rozvoje regionu a měl právní subjektivitu. Tak vznikla společnost, jejímž úkolem je starat se o to, aby se v regionu Posázaví objevil dostatek finančních prostředků pro podporu jeho rozvoje. Další důležitou částí její práce je koordinace a podpora spolupráce v regionu a jeho propagace jako oblasti, která nabízí bohaté vyžití svým návštěvníkům. Smlouvu podepsal svazek obcí CHOPOS a sedm podnikatelských subjektů. CHOPOS také podal žádost o dotaci na přípravu programu LEADER. V témže roce byla zahájena užší spolupráce s mikroregionem Želivka. V počátku roku 2003 CHOPOS zahájil jednání s jednotlivými možnými partnery a postupně byla odsouhlasena spolupráce na přípravě programu LEADER a v oblasti cestovního ruchu. Byla nastartována intenzivní spolupráce na přípravě podkladů, postupně se přidávali

další partneři. Na scéně partnerství se objevil další iniciativní subjekt – občanské sdružení Podblanickem. Záhy byla za úzké spolupráce všech partnerů zpracována Strategie rozvoje regionu Posázaví. Také bylo zakoupeno vybavení pro potřeby servisní organizace. Svazek obcí CHOPOS dokázal sdružit množství finančních prostředků od partnerů – podnikatelé, svazky obcí, obce i města – na uhrazení nákladů, i přesto značnou část investoval z vlastních prostředků a poskytl také vlastní zaměstnance. V roce 2004 došlo k oddělení činnosti svazku obcí CHOPOS od činnosti servisní organizace regionu – Posázaví o.p.s. Společnost byla zaregistrována a zahájila svou vlastní činnost, od svazku obcí CHOPOS přebrala veškeré rozvojové a koordinační aktivity. I přesto zůstává CHOPOS leaderem aktivit, a to i v oblasti elektronické komunikace. V květnu téhož roku byl schválen statut společnosti, kde jsou definovány jednotlivé orgány a jejich pravomoci. Na základě Rámcových partnerských smluv byla vytvořena Místní akční skupina (MAS), která převzala veškeré činnosti zabývající se strategií rozvoje a plánováním dalšího směru rozvoje regionu. Velkým úspěchem spolupráce v regionu se stala realizace programu LEADER ČR. Dalšími projekty, které se začaly realizovat, jsou informační kampaň a vzdělávání pracovníků informačních center. Asi nejdůležitějším projektem roku bylo kompletní přetvoření webové prezentace na www.posazavi.com. Z původně statických stránek jsem zvolili řešení redakčního systému, který jsme zároveň pojali jako komunikační centrálu k poskytování i příjmu informací. Koncem roku 2004 se začalo s přípravou na program LEADER+. Byly podepsány nové smlouvy o spolupráci s dalšími subjekty. Program LEADER+ je jedním z podopatření programu Rozvoj venkova a multifunkčního zemědělství Strukturálních fondů EU. Jeho úkolem je podpora regionů, kde úspěšně funguje partnerství a spolupráce. V listopadu 2004 probíhal příjem záměrů regionů, které se chtěly tohoto programu účastnit. Celkem se přihlásilo na třicet území z celé ČR. Výběrová komise z nich v průběhu prosince a ledna vybrala deset, které budou program realizovat. Region Posázaví byl vybrán jako třetí nejlepší za regiony Růže a Rýmařovsko. V letech 2005 a 2006 tak rozdělí Místní akční skupina v Posázaví 23.038.400,- Kč, 3.141.600,- Kč může použít na administrativu projektů.

Region Posázaví spolu s místní akční skupinou zamýšlí nastartovat trvale udržitelný rozvoj prostřednictvím koordinované činnosti (spolupráce) infocenter, která svojí rozprostřeností v území obsáhnou celý region a umožní být kontaktním místem jak pro obyvatele, tak pro podnikatele a také pro návštěvníky. Infocentra budou nositeli informací, budou koordinovaně připravovat propagaci, pomohou s marketingem, budou provádět tolik potřebná školení. Budou také hodnotit a shromažďovat zkušenosti a metody použité v rámci programů LEADER tak, aby mohly být zdrojem informací i pro jiné oblasti a území. Důležitým nástrojem je i v této oblasti elektronická komunikace a poskytování informací přes webové stránky.

Mimořádný zřetel je při tom všem nutné brát na tíživou situaci malých sídel, která přímo ohrožuje jejich existenci - nemají-li se stát čistě rekreačními sídly bez trvale bydlících obyvatel.

Hlavním motivem pro další spolupráci se ukázala společná, cílená propagace regionu na lokální, regionální a evropské (ne-li světové) úrovni. Dále bude prohlubována spolupráce měst, obcí a podnikatelů při společné propagaci na veletrzích, webových stránkách a v tiskových materiálech. Vznikají společné balíčky cestovního ruchu, které se budou zaměřovat na konkrétní cílové skupiny. Posázaví bude představovat jeden společný, jasně identifikovatelný “produkt”. Jednotným hlasem má region volat: “Haló, turisté, jsme tu pro vás a jsme připraveni!”.

V dnešní době špatných zpráv a “blbých nálad” nemá cenu být skromnými. Skupina lidí v našem regionu, která se zaobírá aktivitami vedoucími k jeho rozvoji, je prostě nejlepší partou lidí, se kterou jsem měl možnost kdy pracovat. A můžeme ji nazývat jakkoliv - koordinační skupinou, destinačním managementem nebo místní akční skupinou. Moje účast vyplynula z aktivit, které jsme jako svazek obcí CHOPOS organizovali, z cílů, kam jsme směřovali a ze spolupráce, kterou jsme se - a ne nadarmo - snažili iniciovat. Je to štafetový běh, protože se jedná o týmovou práci. Jedinec - ať osoba nebo organizace - v dnešní době již mnoho nedokáže. Velkou pomocí, jak dnes již můžeme říci, nám byla a je promyšlená webová prezentace, která nám zajišťuje kompletní komunikaci i zpětnou vazbu od občanů.

Region Posázaví se rozkládá na území mikroregionů Blaník, Džbány, CHOPOS, Malé Posázaví, Podblanicko a Želivka, patří k  němu města a zároveň správní centra Benešov, Týnec nad Sázavou a Čerčany. Zahrnuje 77 obcí, jeho rozloha je 102 790 ha a v roce 2004 žilo na území regionu 69 992 obyvatel.

DOVĚTEK

Jak je dobře patrné z předcházející informativní tabulky, vstoupí soutěž Objev roku letos do svého šestého ročníku. Vznikla jako protipól velké soutěže vyhlašované u příležitosti březnového Měsíce internetu a od začátku si dala za cíl pátrat po originálních a účelně strukturovaných webových prezentacích malých obcí, měst a sdružení obcí v jejich běžné podobě. Ukázalo se totiž, že v mnoha případech jsou webové stránky subjektů ve veřejné správě uvedeny do lesku pouze k Měsíci internetu a k soutěži s ním spojované, aby pak po zbytek roku opět upadly do spánku. Do soutěže se není možné přihlásit. Organizátoři průběžně propátrávají hlubiny internetu, stanovují Tipy roku a ty předkládají odborné porotě. V úvahu jsou brána také doporučení čtenářů a informace tvůrců o dokončovaných projektech. Od původních dvou kategorií dospěla soutěž k členění odpovídajícímu stavu po reformě veřejné správy a ocenění Objev roku se nyní uděluje ve čtyřech kategoriích. V každé kategorii je vyhlášen pouze vítěz. Členové poroty o něm rozhodují na základě kritérií, jimž dominují rozsah informací o veřejné správě, aktuálnost, využití hypertextu a originalita zpracování. Výsledky soutěže jsou pravidelně vyhlašovány na podzimním veletrhu Invex. V dubnu přibude kategorie nová, která umožní vrátit do hry laureáty soutěže: úspěšná města a obce, jež v uplynulých ročnících získaly označení Tip roku. Je jich 129 a bude jistě zajímavé sledovat vzájemné soupeření na kvalitativně vyšší úrovni. Rozhodnou čtenáři Veřejné správy, kteří budou mít šest měsíců možnost přidělit laureátům hlasy v několika kolech na webových stránkách časopisu v rubrice Objev roku. Informace bude přinášet také tištěná verze Veřejné správy v rubrice e-servis, v podobě Webparády. V minulém roce se počátkem prosince poprvé uskutečnil za účasti nejúspěšnějších laureátů Objevu roku jednodenní odborný seminář. Rozprava, která se na něm odehrála, byla základem přílohy, již jste právě dočetli. Výběr z dalších vystoupení přineseme ještě na dvoustraně v následujícím čísle (13/05) Veřejné správy.

Výsledky soutěže Objev roku: I. – V. ročník (2000-2004)

 

OBJEV ROKU

Tipy roku

2000

Obce do 5000 obyvatel:

Malá Úpa http://www.malaupa.cz/ (1.)

Lázně Toušeň http://www.laznetousen.cz/ (2.)

Loket nad Ohří http://www.loket.cz (3.)

Mikroregiony:

Chopos http://www.chopos.cz

Obce do 5000 obyvatel:

Běleč, Bělov, Bolatice, Golčův Jeníkov, Háj ve Slezsku, Horní Cerekev, Chyjice, Jedovnice, Jindřichovice pod Smrkem, Kamýk nad Vltavou, Karolinka, Káraný, Klučov, Kopřivná, Lomnice, Malá Úpa, Mutěnice, Nový Hrozenkov, Lázně Toušeň, Loděnice, Loket nad Ohří, Osvětimany, Stará Ves nad Ondřejicí, Velké Losiny, Vlkančice, Ždírec

Mikroregiony:

Horácko, Chopos, Okres Prachatice, Sdružení lipenských obcí

2001

Obce do 2000 obyvatel:

Pozlovice www.pozlovice.cz

Obce od 2000 do 10 000 obyvatel:

Bystřice pod Hostýnem www.mubph.cz

Mikroregiony:

Tolštejn www.tolstejn.cz

Obce do 2000 obyvatel:

Bořetice, Háj u Duchcova, Hora Svaté Kateřiny,

Chelčice, Kornatice, Kozmice, Nezvěstice, Nové Veselí, Paseka, Pozlovice, Sázava u Lanškrouna, Včelná

Obce od 2000 do 10 000 obyvatel:

Bechyně, Bělá pod Bezdězem, Bystřice pod Hostýnem, Čelákovice, Dačice, Dětmarovice, Chlumec nad Cidlinou, Chotěboř, Jablunkov, Ludgeřovice, Moravské Budějovice, Mladá Vožice, Nové Hrady, Nový Bydžov, Opočno, Stará Paka, Telč, Třeboň, Valtice, Ždírec nad Doubravou

Mikroregiony:

Kladrubsko, Podhůří, Podoubraví, Těšany-Moutnice-Nesvačilka, Tolštejn

2002

Obce do 2000 obyvatel:

Dobříkov www.dobrikov.cz

Obec od 2000 do 12 000 obyvatel:

Hořovice www.mesto-horovice.cz

Mikroregiony:

Sdružení obcí Toulovcovy Maštale www.mastale.cz

Obce do 2000 obyvatel:

Běloky, Benešov u Semil, Dobříkov, Jivina, Karlovice,

Maleč, Mladý Smolivec, Otvice, Ropice, Urbanice, Zahrádky

Obec od 2000 do 12 000 obyvatel:

Červený Kostelec, Hořice, Hořovice, Nová Bystříce, Pacov, Podbořany, Prachatice, Rychnov nad Kněžnou, Sezimovo Ústí

Mikroregiony:

Centrum Železných hor, Litomyšlsko, Pojizeří, Sdružení obcí Toulovcovy Maštale

2003

Obce:

Líšný www.lisny.cz

Obce s přenesenou působností:

Chodov www.mestochodov.cz

Obce s rozšířenou působností:

Brandýs nad Labem www.brandysko.cz

Dobrovolné svazky obcí:

Matice Slezská www.maticeslezska.cz

Obce:

Dolní Břežany, Líšný, Sadov, Sněžné, Tetčice, Únětice

Obce s přenesenou působností:

Hodkovice nad Mohelkou, Hrádek nad Nisou, Chodov, Vítkov

Obce s rozšířenou působností:

Brandýs nad Labem, Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Kostelec nad Orlicí, Náchod

Dobrovolné svazky obcí:

Kamenice, Luhačovské Zálesí, Matice Slezská, Podjavořicko, Želivka

2004

Obce:

Kozlovice www.kozlovice.cz

Obce s přenesenou působností:

Jirkov www.jirkov.cz

Obce s rozšířenou působností:

Černošice www.mestocernosice.cz

Dobrovolné svazky obcí:

Daníž daniz.webblast.cz

Obce:

Cetkovice, Cikháj, Halenkov, Kozlovice, Velké Přílepy

Obce s přenesenou působností:

Chrastava, Jirkov, Lomnice nad Popelkou, Mšeno, Rokytnice v Orlických horách

Obce s rozšířenou působností:

Černošice, Dobříš, Jaroměř-Josefov, Kroměříž, Uherské Hradiště

Dobrovolné svazky obcí:

Daníž, Mikulovsko, Záhoran

Poznámka:

V prvním ročníku soutěže Objev roku 2000 bylo v kategorii Obce do 5000 obyvatel kromě prvního místa uděleno i druhé a třetí místo.

Další informace [nápis]
Číslo 12/2005
Časopis Veřejná správa č. 12/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail