Téma |
Pojem netiketa vznikl počeštěním anglického “netiquette”, vzniklého kombinací slov “network” (síť) a “etiquette” (etiketa). První pravidla síťové etikety vznikla na floridské atlantské univerzitě. Jejich cílem bylo stanovit základní pravidla pro chování uživatelů v novém komunikačním prostředí - internetu.
U vzniku pravidel slušného chování na internetu stála jednak snaha o úsporný provoz v rodící se a z dnešního pohledu kapacitně velmi omezené celosvětové sítě, a dále anonymita uživatelů. Spolu s živelným rozvojem internetu a řádovým růstem jak počtu uživatelů, tak přenosových kapacit postupně ustupoval do pozadí první důvod a na naléhavosti získal především ten druhý. Zatímco prvními uživateli celosvětové sítě byli odborníci, kteří se komunikačních protokolech a službách vyznali, s rozšiřováním internetu na síť přicházeli laikové, které bylo třeba do síťových pravidel třeba zaučit.
V průběhu více než deseti let se objevilo hned několik verzí těchto pravidel, která se navzájem překrývají, ale i doplňují. Tento přehled si klade za cíl stručně shrnout vše podstatné z dostupných verzí.
Obecně
nezneužívej počítač a síť k nelegálním činnostem nebo poškozování druhých,
v síti se řiď stejnými pravidly slušného chování jako v reálném životě,
respektuj, kde se právě nalézáš, různé skupiny uživatelů mohou mít rozdílnou netiketu,
nezneužívej své znalosti a respektuj soukromí jiných,
buď ohleduplný k laikům, také jsi začínal(a).
Komunikace elektronickou poštou
piš stručně a do zprávy vkládej pouze obsah relevantní pro příjemce,
věz, že elektronické dopisy se velmi snadno přeposílají; buď opatrný při vyjadřování o třetích osobách,
respektuj, že příjemce může mít jiný smysl pro humor a sarkasmus než ty,
respektuj hierarchii všech zúčastněných subjektů; stížnosti neposílej rovnou na vyšší místa jen proto, že máš tu možnost,
měj na paměti, že e-mail putuje po síti nezašifrovaný, a piš do něj jen to, co bys mohl napsat na druhou stranu pohlednice.
Manipulace s e-maily
při přeposílání zpráv odmazávej předchozí komunikaci, kterou příjemce zprávy nepotřebuje,
nerozesílej řetězový mail, nemáš-li jistotu, že příjemci o něj opravdu stojí,
odpovídáš-li uživateli na dopis odeslaný na více adres, před odesláním soukromé odpovědi zkontroluj, zda ji odesíláš skutečně jen danému jednotlivci a ne všem ostatním,
pamatuj, že vnitřní síť (v rámci organizace) má mnohonásobně větší propustnost proti internetu a především proti propustnosti připojení některých adresátů (GPRS, Dial up), a snaž se proto minimalizovat velikost příloh; dobře zvažuj zprávy o velikosti nad 50 kB,
Zacházení s poštovní schránkou na serveru
každý den kontroluj svoji elektronickou poštu a nepřekračuj přidělenou kapacitu poštovní schránky,
maž nepotřebné zprávy,
důležité soubory, zprávy či jen informace z nich přenes z poštovní schránky na lokální disk,
věz, že ke tvé elektronické poště mohou mít přístup i další lidé (administrátoři poštovního serveru) a proto především v případě schránek přidělených zaměstnavatelem neposílej a neuchovávej v nich nic, co nesouvisí s tvým povoláním.
Zacházení s přiděleným prostorem na síťovém disku
na serveru uchovávej pouze nejnutnější soubory, ke kterým potřebuješ přístup po síti; ostatní přesuň na disk osobního počítače nebo na jiná záznamová média,
pravidelně kontroluj svůj počítač antivirovým programem, abys zabránil šíření virů ze stažených souborů,
na serveru neuchovávej soukromé materiály.
Základní pravidla elektronické diskuse a konference
než se zapojíš do diskuse, nejprve poslouchej než poznáš pravidla a zvyky,
respektuj pravidla stanovená správcem diskuse či konference,
žádosti o zařazení/vyřazení z diskusní skupiny posílej administrátorovi, nikoliv do diskuse samotné,
kontroluj po sobě pravopis a nekamenuj ostatní, kteří to opomněli učinit,
zasílání příspěvků z diskuse, která přestala vyhovovat tvým potřebám, odhlaš a zbytečně nezvětšuj provoz po síti a zatížení diskusního serveru.
Příspěvky do elektronických konferencí
piš stručně a především k věci, aby tvé příspěvky odpovídaly zaměření diskuse,
nezneužívej diskuse ke komerčním či soukromým účelům,
dej přednost krátkým odstavcům a jednoduchým větám,
před položením dotazu nejprve zjisti, nebyl-li již položen a zodpovězen, či zda není obsažen v nějakém návodu či FAQ (Frequently Asked Questions - často kladené dotazy), abys neobtěžoval ostatní uživatele,
v záhlaví zprávy uveď její téma, ostatním tím ulehčíš orientaci,
na konci každé zprávy uveď svoji identifikaci, nejlépe s e-mailovou adresou,
velká písmena používej pouze ke zvýraznění důležitých bodů nebo pro odlišení nadpisů nebo záhlaví, texty psané velkými písmeny jsou chápány jako křik.
Elektronické konference, duševní vlastnictví a ochrana informací
uváděj všechny citace a prameny svých informací,
citace z jiných zdrojů zestručni a uveď odkazy na zdrojový materiál, protože dlouhé příspěvky znesnadňují orientaci v diskusi,
nepřeposílej do konferencí soukromě získané materiály, zprávy či stanoviska, nemáš-li souhlas jejich autorů,
znáš-li odpověď na odborný problém, poděl se o své znalosti.
Uživatel konference a ostatní diskutující
snaž se vyvarovat příspěvků, které mají za cíl jen pobouřit ostatní účastníky a vyvolat flamewar (“ohnivou válku”), konference by měly sloužit konstruktivní výměně názorů, nikoliv k urážkám,
místo kritiky kolegy nedodržujícího pravidla užij nejprve dobrou radu,
jinému uživateli, který položil dotaz obsažený jinde v diskuzi, odpovídej přímo, nikoli do konference,
odpovídej přímo na veškeré dotazy, zajímající jen jediného uživatele
nesouhlasíš-li s většinou diskutujících nebo považuješ-li úroveň diskuse za nízkou, nech si to pro sebe a odhlaš se.
Netiketa v češtině
www.sh.cvut.cz/faq/netiquette.html
www.zive.cz/static/netiquette.htm
http://blog.maly.cz/netiketa.html
www.mizoch.net/zavinac/netiketa.html
Netiketa v angličtině
www.albion.com/netiquette
ftp://ftp.lib.berkeley.edu/pub/net.training/FAU/netiquette.txt