Ing. Martin Macenauer, webmaster MěÚ Bystřice pod Hostýnem:
macenauer@mubph.cz
Být starostou znamená řídit, být webmasterem znamená mít moc
Zkusím začít trochu z jiného soudku. Přítel vinař mi kdysi řekl, že každá sklenice vína žije svým vlastním životem a že bych jen těžko hledal dvě absolutně stejné. Nezjistil jsem tenkrát, jak tomu je, protože po třicátém vzorku mě touha po hledání pravdy ve víně opustila a o dalším průběhu toho večera vím jen z vyprávění. Ptáte se, proč takový začátek?
Léta dospívání webu
Když jsem přemýšlel o webech, napadlo mě, že mají s tím vínem mnoho společného. Přišel jsem na to, že jsem vlastně na Internetu za celou dobu, co jej sleduji, nenarazil na dvě stránky, které by byly úplně stejné. Když se nad tím zamyslím, je to vlastně velmi zajímavé a povzbudivé zjištění. Tak jako víno, i internetové stránky žijí své vlastní, jedinečné životy, které jim vdechli jejich tvůrci. A jsou to právě tihle webmastři, kteří své stránky hýčkají a snaží se z nich vypěstovat něco originálního, životaschopného, něco, za co se nebudou stydět. Myslím si, že každá internetová stránka obsahuje část osobnosti svého tvůrce. Podobně jako lze poznat na obraze, kdo ho maloval, má i každý webmaster svůj osobitý a nenapodobitelný styl. Nevím, jestli je to jen můj dojem, ale připadá mi, že stránky, které jsem vytvořil, jsou svým způsobem obrazem mé osobnosti a tak, jak se vidí rodiče ve svých dětech, já se vidím v nich. A to je možná právě ten důvod, který umožňuje Internetu zdravě růst a dospívat, důvod, který je příčinou jeho obrovské pestrosti, různorodosti a svým způsobem i tajemnosti, která Internetu dává obrovskou sílu.
Když si vzpomenu, jak vypadaly weby obcí před pěti lety, když jsem hledal svůj vzor pro sajt města Bystřice pod Hostýnem, trochu těm dnešním začátečníkům závidím. Myslím si, že za těch pět let český internet značně dospěl. Pokud budu mluvit konkrétně o webech obecních, domnívám se, že za tu dobu ušly skutečně dlouhou a kamenitou cestu. Většina z nich má za sebou dětství i pověstnou pubertu a dnes jsou to dospělé životaschopné a mnohdy velmi originální sajty. Tou nejdůležitější změnou, kterou prošly, není ovšem jen změna vzhledu, ale ve většině případů jde o změnu přístupu k nim jako informačnímu mediu, a to nejen ze strany radnice, ale hlavně ze strany občanů, oč jde především.
Obecní stránky
Přestože je Bystřice malé město plné paličatých Valachů a líných Hanáků, kteří novotám moc nefandí, naučili se i oni postupem času naše městské stránky pravidelně navštěvovat. Zjistili, že je to rozhodně pohodlnější způsob získávání informací, než bloudit po chodbách radnice a bát se, aby neobtěžovali úředníky mimo úřední hodiny.
Někde jsem zaslechl názor, že prezentace městského úřadu by měla být hlavně o věcech, které se radnice týkají. Hodně se mluví o komercializaci v prostředí obecních webů, o obecních webech zpravodajského typu. Někteří lidé si prostě myslí, že na web veřejné zprávy patří věci veřejné a o zbytek ať se poperou ti ostatní. Já bych si dovolil v této věci poněkud polemizovat.
V první řadě si myslím, že pokud budeme mluvit o obecních webech, je třeba si ujasnit, že jde o dvě různé skupiny webů. Prezentace magistrátů a úřadů velkých měst budou jistě mít jiné cíle a potřeby než stránky malých měst a obcí. Velká města nemají většinou problém s prezentací města jako takového, protože zde většinou koexistuje více webů, s podobnou tématikou, a mnohdy je dokonce těžké zjistit, který z nich je ten veřejný. Takže zde říkám ano. Balast mimo věci veřejné sem asi opravdu nepatří.
Na druhé straně stojí menší města a obce, kde už jen existence jakýchkoli internetových stránek je velkým úspěchem a tak i jejich priority a potřeby budou jistě docela jiné. Bystřice pod Hostýnem patří právě do té druhé skupiny internetových prezentací, budu tedy mluvit hlavně o problematice malých webů.
Nabídnout lidem víc než by čekali
Pokud se budeme bavit o tom, co na internet dát a co nedat, souhlasím s tím, že komerční aktivity patří skutečně někam jinam, než na obecní web. Na druhou stranu nevidím jediný důvod, proč by tam neměly být všechny ostatní informace, které se města bezprostředně týkají. Vždycky jsem se snažil, a budu o to usilovat i nadále, aby náš městský web poskytoval co možná nejkomplexnější informace o všem, co se Bystřice a jejího okolí týká. Myslím si, že je na místě snažit se nabídnout lidem víc než by čekali, trochu je překvapit, možná i poučit a vypěstovat v nich pocit, že najdou vždy něco nového. Jde o to získat jejich důvěru a pokud ji nezklamete, budou se pak rádi na vaše stránky vracet. O to jde především. Je pro mě nesmírným zadostiučiněním, když vidím, že lidé stránky čtou a že naše práce není zbytečná.
Za těch pět let, co s webem pracuji, jsem zjistil, že základním problémem je navrhnout strukturu stránek tak, aby se v nich snadno orientovali hlavně ti, jimž jsou určeny – tedy návštěvníci. Právě problém s dostatečně přehlednou navigací a průhledností webu byl motivem neustálých přestaveb, jimiž internetová prezentace Bystřice prošla a stále ještě prochází. Každému, kdo se někdy pokoušel cokoli stavět, je to známo: ihned po osazení posledních dveří se zjistí, že spousta věcí neodpovídá představám a že všechno mělo být poněkud jinak. A tak je to i se stavbou webu. Nedlouho po dokončení poslední stránky a zkopírování na server se objeví spousta věcí, se kterými jste předtím nepočítali. Být tvůrcem webových prezentací znamená nekonečnou práci
Pohled do historie
První verze internetových stránek města Bystřice pod Hostýnem spatřila světlo světa na podzim v roce 1999. Výsledkem letních měsíců strávených studiem odborné literatury byla prezentace postavená na technologii rámců. Mnozí tvůrci ji užívali, později se ukázalo, že rámce nebyly to pravé, a tak přes další léto vznikly v roce 2000 stránky nové. Kromě změny designu byla výrazně změněna i koncepce členění webu. Další léto jsem strávil studiem technologie ASP. Pro naše stránky to představovalo zásadní zlom a přechod k dynamicky generovanému obsahu. V létě 2002 jsme přehodnotili statistiky sledovanosti jednotlivých částí prezentace a na základě výsledků této analýzy jsme výrazněji rozšířili obsahovou pestrost našeho webu, hlavně v oblasti turistiky. Snad i díky tomu byl pro nás říjen 2002 tak významný. Po třech letech existence získaly stránky díky všímavé porotě titul Objev roku. Tento nečekaný úspěch nás velmi potěšil a trochu i zaskočil. Od této chvíle se náš sajt stal velmi sledovaným a já velmi zaneprázdněným.
Čím více informací web obsahuje, tím je samozřejmě problém s orientací v něm naléhavější, a tak se vhodný způsob členění a navigace může lehce stát i noční můrou. Neutěšený stav orientace v městském webu byl částečně vyřešen kompletní přestavbou jeho vnitřní struktury a členění v roce 2003. Na začátku minulého roku byla na základě ohlasů prezentace rozšířena o katalog ubytování, který se stal nejnavštěvovanější stránkou serveru. Další výrazná grafická úprava se pokusila soustředit na zjednodušení přístupu pro zrakově postižené občany. Po setkání s jejich zástupci jsme však zjistili, že problém přístupnosti webu pro tuto skupinu obyvatel je o hodně komplexnější. Čeká nás tedy další velká změna v podobě přechodu z tabulkového layoutu k důslednější podpoře kaskádových stylů. I když mi připadá, že kaskádové styly jsou momentálně stále ještě spíše více módou než nutností, myslím si, že je dobré je vzít na vědomí a být raději o krok vpředu, než zůstat stát opodál.
Členění prezentace
Co se logického členění prezentace týče, je rozdělena do tří částí. První a nejdůležitější z nich je sekce věnovaná městskému úřadu a státní správě jako takové. Následuje část věnovaná městu a všemu co s ním souvisí. Poslední oblastí je online verze u našich občanů velmi oblíbeného měsíčníku Zpravodaj města Bystřice pod Hostýnem. Ten je od ostatního obsahu oddělen a tvoří samostatný celek.
Když už mluvím o členění, rád bych vyjádřil nesouhlas s tendencemi škatulkovat návštěvníky a snažit se jim vsugerovat, který typ informací je má či nemá zajímat. Tento přístup k členění webu je podle mne zavádějící a dokonce si myslím, že cestu k informacím pouze prodlouží. Pokusme se nepřesvědčovat lidi, že jsou jen turisté nebo jen podnikatelé. Nechejme volbu typu požadovaných informací na nich.
Mým cílem je a vždycky bude vytvořit z našeho městského webu komplexní informační systém, který nebude pouze úzkoprofilový, ale postihne všechny významné oblasti zájmu našich občanů. Vždycky se budeme snažit klást velký důraz na provázanost, komplexnost a hlavně kvalitu poskytovaných informací, kterou osobně považuji za jednu ze stěžejních věcí, na kterých náš web stojí a s nimiž padá.
Klepání na pomyslné dveře
I když to tak na první pohled nevypadá, být webmastrem nám dává obrovskou sílu, kterou je potřeba správně využít. Internetové stránky jsou mocným nástrojem a pokud najdeme správnou cestu a získáme důvěru svých návštěvníků, oni nás na oplátku přes monitory pustí až do svých pracoven a obývacích pokojů. Staneme se přáteli a spojenci. Vznikne velmi blízký vztah, o kterém se obyčejným úředníkům může snad jenom zdát. Tak pojďme společně zaklepat na ty pomyslné dveře a věřme, že když se budeme trochu víc snažit, lidé z druhé strany internetových prohlížečů nás možná pustí k sobě blíž.