Téma

S ministrem vnitra o přenesené působnosti

V učebním středisku Institutu pro místní správu Praha v Benešově proběhlo 25. ledna setkání ministra vnitra Františka Bublana a náměstka pro veřejnou správu Josefa Postráneckého s představiteli obcí s rozšířenou působností (viz projev ministra vnitra ve Veřejné správě č. 8). Bohatá diskuse se soustředila především na bezpečnost občanů a prevenci kriminality, výši příspěvku na výkon státní správy a integrovaný záchranný systém.

Policisté v ulicích

Starosta Jiří Kubeša z Valašského Meziříčí ocenil prospěšnost programu prevence kriminality Partnerství 2005, ale zároveň upozornil, že je nedostatečné množství policistů v ulicích a vyslovil obavu, že se jejich stavy budou snižovat. Starostka Černošic a členka předsednictva Svazu měst a obcí Helena Langšádlová upozornila na nedostačující počet policejních služeben a zdůraznila, aby se při jejich fungování brala v úvahu také dynamika růstu obyvatelstva a množství reakreačních objektů, což je problematika pro okolí Prahy velmi citlivá. Starosta Českého Krumlova František Mikeš podobně poukazoval na požadavek zvýšení počtu policistů v těch obcích, kde je výrazný nárůst počtu turistů. Pokud není dostatek státních policistů, musí město mnohem více investovat do městských strážníků (v Českém Krumlově působí 30 strážníků a během roku se tu vystřídá jeden a půl milionu turistů).

Ministr František Bublan v reakci na dotazy uvedl, že si prověří počty policistů sloužící v daných regionech. V současnoti disponuje stát 50 000 policistů a v rozpočtu na příští roky, který se již nyní připravuje, stoupá podíl mezd a dávek pro bezpečnostní složky (ty tvoří 80 procent rozpočtu celé Policie ČR), přičemž je nutné investovat také do operativní techniky, aby byla vybavenost policie na patřičné úrovni. Případné snižování počtu příslušníků Policie ČR začne od Policejního prezidia a úřednických míst. Všechny organizační změny jsou vedeny snahou, aby co nejvíce policistů pracovalo v terénu a zároveň aby došlo ke snížení administrativy. Přitom bude nutné posílit krajské a okresní policejní útvary a specializované sbory. Ministr uvedl, že nárůst turistů vedoucí ke zvýšení rizika kriminality se dá řešit mobilní policejní skupinou, která pomůže při vyhrocení místních problémů, ale hlavní nápor zůstává na samosprávě a městská policie přináší obcím i finanční efekt, který může kompenzovat zvýšené náklady vynaložené na prevenci kriminality.

Primátor Ústí nad Labem Petr Gandalovič vyslovil požadavek na rozšíření kompetencí městských strážníků při vymáhání pokut za přestupky při provozu motorových vozidel (strážníci mohou měřit rychlost vozidel, ale zákon jim neumožňuje vozidla zastavovat). Navrhl, aby byla legislativní úpravou převedena rozhodující zodpovědnost na držitele namísto řidiče vozidla. Tím by se předešlo sporům, kdo v době přestupku vozidlo řídil, a usnadnilo se vymáhání pokut.

Ve věci měření rychlosti vozidel strážníky městské policie bylo zpracováno stanovisko odborem dozoru a kontroly Ministerstva vnitra a je k dispozici na webových stránkách. Další záležitosti týkající se provozu motových vozidel jsou v gesci Ministerstva dopravy.

Senátor a primátor Teplic Jaroslav Kubera vyslovil obavy, aby návrh zákona o regulaci prostituce nepřinesl obcím nárůst administrativy (zejména v případě zřizování komisí, které budou vydávat osvědčení povolující tuto činnost a při kontrole).

Náměstek plzeňského primátora Petr Náhlík ocenil program prevence kriminality Partnerství 2005 a zároveň navrhl poskytnout obcím delší lhůtu pro podání žádosti, neboť její projednání v orgánech obcí vyžaduje delší čas.

Přenesený výkon v mnoha podobách

Pokud jde o příspěvek na výkon státní správy v přenesené působnosti, ocenili zástupci obcí s rozšířenou působností snahu Ministerstva vnitra o prosazení nového způsobu výpočtu. Samy obce byly do procesu tvorby nových kritérií aktivně zapojeny. Celkově byly připomínky starostů na setkání s ministrem vnitra k tomuto tématu kritické.

Senátor a primátor Teplic Jaroslav Kubera a starostka Černošic Helena Langšádlová zdůrazňovali, že při přijímání nových zákonů, které budou mít vliv na obecní zřízení, by měl být více zohledněn dopad na celkové veřejné rozpočty, tedy i na rozpočty měst a obcí, které nemají dostatek prostředků na hrazení mimořádných nákladů. Starosta Vítkova Pavel Smolka uvedl, že novelou zákona byly nejen zvýšeny poplatky, ale zároveň bylo umožněno osvobodit žadatele při využití elektronického podpisu až do výše 2 000 korun. Vyjádřil obavy, zda zvýšení příjmů za elektronický podpis nebude vykoupeno úbytkem poplatků pro obce.

Ministerstvo vnitra přislíbilo, že vyhodnotí finančního dopady spojené s výkonem státní správy na obce za rok 2005 a následně zpracuje návrh na možné navýšení příspěvku na výkon státní správy, který bude předložen Ministerstvu financí.

Četné připomínky starostů se týkaly využívání majetku, který přešel na místní samosprávy po zrušení okresních úřadů, nebo je naopak v držení státu a obce využívají jeho prostor pro výkon svých agend. Ministerstvo vnitra přislíbilo pomoc při projednávání jednotlivých případů na Úřadě pro zastupování státu ve věcech majetkových.

Místostarosta Chomutova Rudolf Kozák upozornil na zvyšující se počet sociálních migrantů ze Slovenska v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Jsou zaregistrováni v obci k trvalému pobytu na základě potvrzení vydaného Cizineckou policií podle zákona č. 133 o evidenci obyvatel a tím jim vzniká nárok na sociální dávky vyplácené obcí. Ministr František Bublan uvedl, že po vstupu do Evropské unie se počet migrantů ze Slovenska snížil a tyto osoby nemohou dostat statut uprchlíka. Využívají příbuzenských vazeb v českých okresech a nežádají o trvalý pobyt, pouze se zapíší do sociálního systému. Naše vláda, podobně jako jiné evropské vlády, připravuje omezení jejich dávek v rámci našeho sociálního systému. "Zatím je to o naší benevolenci, která migrantům nahrává. Stát by si měl udržet rozhodování v této věci. Ve Velké Británii je proces rozhodování o udělení azylu svěřen nevládním organizacím, dotovaným státem, které dostávají prostředky podle počtu azylantů. V jejich zájmu je vykazovat co nejvíce uprchlíků a to je například jedním z důvodů, proč je na ostrovech tolik českých Romů. Letos se připravuje další novela zákona o evidenci obyvatel, už se zpřísnilo schvalování trvalého pobytu podle velikosti bytu vzhledem k počtu osob. Tato opatření ovšem mohou narážet na Listinu základních práv a svobod, protože jde o citlivou oblast příbuzenských vztahů."

Další připomínky a návrhy starostů se týkaly možnosti volit při volbách do krajských zastupitelstev v jiném místě s pomocí voličského průkazu (místostarosta Rudolf Kozák z Chomutova), regulovat provozní dobu diskoték (starosta Josef Svoboda z Pohořelic), při záměru rozšířit služby pro občany na úseku občanských průkazů a řidičských průkazů sladit pracovní dobu s pracovištěm Policie ČR, které spravuje příslušné databáze (náměstek primátora Mirko Jašurek z Ostravy).

Ze strany Ministerstva vnitra bylo provedeno mnohé z hlediska metodiky pro města a obce. Například odbor dozoru a kontroly se bude v nadcházejícím období zabývat revizí zákonných zmocnění k vydání obecně závazných vyhlášek i resortních vyhlášek, ze kterých vyplývají úkoly pro orgány územních samospráv. Cílem této analýzy je upřesnit zákonná zmocnění a případně navrhnout jejich redukci.

Náměstek ministra vnitra Josef Postránecký hovořil o dobrovolnické službě, která umožnuje využívat dobrovlníky pro sociální zařízení po zrušení civilní vojenské služby a zároveň tímto způsobem nacházet možnosti pro uchazeče o zaměstnání. O této možnosti úřady práce zatím nedostatečně informují.

Krizové řízení

V debatě o integrovaném záchranném systému Helena Langšádlová z Černošic upozornila, že starosta obce s rozšířenou působností plní funkci předsedy povodňové komise obce, kde byl zvolen, a současně je předsedou povodňové komise v celém správním území obce s rozšířenou působností. V případě mimořádné situace se tyto dvě funkce těžko slučují, proto dala podnět k řešení této dvojkolejnosti řízení v rámci novely zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), a krizové legislativy včetně příslušných prováděcích předpisů.

Primátor Ústí nad Labem Petr Gandalovič uvedl, že není dostatečně řešena změna krizové legislativy a integrovaného záchranného systému po ukončení činnosti okresních úřadů. V současné době neexistuje v krajském městě zástupce Hasičského záchranného sboru na úrovni samosprávy a primátor nemá partnera v bezpečnostní radě města, v krajském městě sídlí pouze ředitel Hasičského záchranného sboru kraje. Primátor doporučuje provést podrobnou analýzu patřičné legislativy a na jejím základě připravit návrhy novel zákonů.

Senátor Jaroslav Kubera uvedl, že v oblasti ochrany ovzduší a krizového řízení v případě, že kraj vydá nařízení platné pro celé území kraje, nemuselo by již být řešeno vyhláškou obce, což je dnes požadováno zákonem.

V rámci diskuse se všichni shodli na ocenění práce dobrovolných hasičů. Při návrhu legislativně upravit možnost přispívat na jejich rozvoj procenty ze zisku pojišťoven ovšem ministr vnitra upozornil, že je velmi problematické ukládat zákonem povinnosti soukromým subjektům, jimiž pojišťovny beze sporu jsou. Starosta Jaroměře Vratislav Čermák vyslovil požadavek, aby bylo dobrovolným hasičům umožněno využít vyřazený materiál Armády ČR prostřednictvím přednostní nabídky obcím ze strany Ministerstva obrany. K tomu by ovšem byla nutná legislativní změna.

Množství dotazů a věcný průběh diskuse prokázaly užitečnost pravidelného setkávání představitelů obcí s rozšířenou působností s ministrem vnitra, který může jejich podněty přenést na další resorty, které mají rovněž působnost vůči územní správě.

Vladimír Heger

Další informace [nápis]
Číslo 9/2005
Časopis Veřejná správa č. 9/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail