Příloha

Ing. Eduard Komárek,
ředitel odboru financování územních rozpočtů,
Ministerstvo financí ČR

Několik poznámek k rozpočtům územních samosprávných celků v roce 2005

Příprava a realizace rozpočtů územních samosprávných celků, tj. rozpočtů obcí a krajů v roce 2005, je výrazně ovlivňována vlivy, které vyplývají ze dvou zásadních opatření postupně realizovaných v daném období. Jedná se o dokončení reformy územní veřejné správy a vliv reformy veřejných financí.

Pokud jde o vliv reformy územní veřejné správy, jedná se především o řešení problematiky novely zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve vztahu ke krajům. I když v principu novela řeší zvýšení tzv. vlastních příjmů, tj. podílu krajů na celostátně vybíraných daních, dotýká se rovněž i financování obcí. Do vybilancovaných objemů jsou zahrnovány i prostředky, které byly dotačním vztahem v minulosti poskytovány obcím z úrovně příslušných ministerstev (viz např. prostředky na program Obnovy venkova z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj). Do finančního hospodaření obcí dopadají i opatření vyplývající z nové dislokace činností v oblasti výkonů státní správy v přenesené působnosti obcí. Jedná se zejména o přesun agendy státní sociální podpory, která přešla v průběhu roku 2004 do působnosti úřadů práce.

Reforma veřejné správy, která v současné době probíhá, představuje kontinuální proces, který se dotýká jak ústřední státní správy, tak i územní veřejné správy. Reforma veřejné správy představuje komplexní systémovou změnu, decentralizaci a dekoncentraci s důrazem na zvýšení kvality výkonu veřejné správy jako služby pro občany. V ústřední správě by měla být realizována pouze koncepční legislativní, metodická, koordinační a kontrolní činnost a operativní funkce by měly být ponechány jen na nezbytně nutné úrovni. K zajištění tohoto manévru jsou samozřejmě nutné i příslušné finanční prostředky, které by měly vycházet především z vybilancování výdajů a každé další navýšení by mělo být pečlivě zvažováno a zdůvodněno.

V celém procesu věcného řešení, ale zejména vlastního finančního zabezpečení, se prolínají resortní, oblastní, skupinové i osobní zájmy, takže výsledná podoba se rodí v řadě střetů za cenu dílčích kompromisů.

Parlamentem České republiky byla schválena novela zákona o rozpočtovém určení daní, která byla vyhlášena dnem 3.1.2005 jako zákon č. 1/2005 Sb. Ve výsledné podobě se zvyšuje podíl krajů na sdílených daních z 3,1 procenta na 8,92 procenta. Zároveň se snižuje podíl Státního fondu dopravní infrastruktury na spotřební dani z minerálních olejů z 20 procent na 9,1 procenta. Podíl krajů na sdílených daních bude v roce 2005 činit 41,8 mld. Kč, z toho 27,3 mld. Kč je vyvoláno novelou zákona o rozpočtovém určení daní. Na kraje byly převedeny rozsáhlé působnosti z hlediska financování, zejména v oblastech:

Tímto způsobem byl alespoň částečně dořešen nevyhovující stav, kdy převážná většina aktivit krajů byla financována dotacemi ze státního rozpočtu, které byly ve větší či menší míře účelově určené a neumožňovaly samostatný přístup krajů k řešení naléhavých problémů v území.

Dlouhodobě nevyhovující územně správní uspořádání, nesoulad území současných krajů s objektivními geografickými vazbami, které se projevují např. v dopravní dostupnosti nebo v množství pracovních příležitostí a služeb, které vycházejí z potřeb občanů, řeší zákon č. 387/2004 Sb., o změnách hranic krajů a o změně zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem, stanovení obcí s rozšířenou působností a zákona č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze, ve znění pozdějších předpisů.

Jedná se o změny hranic krajů, novým vymezením území kraje Vysočina a Jihomoravského kraje a o vymezení území Moravskoslezského kraje a Olomouckého kraje. Změny hranic krajů se týkají celkem 28 obcí, ve kterých žije 11 380 obyvatel. Všechny dotace územně samosprávným celkům pro rok 2005 jsou rozepsány jednotlivým krajům ve smyslu výše zmíněného zákona o změnách hranic krajů.

Rozpis vztahu schváleného zákona o státním rozpočtu k rozpočtům územních samospráv musel reagovat na specifickou situaci, která vznikla v důsledku souběžného projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu s novelou zákona o rozpočtovém určení daní. Návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní ve vztahu ke krajům byl kontroverzní záležitostí. Již v roce 2003 byl Poslanecké sněmovně předložen vládní návrh novely, avšak po náročném projednávání nebyl posléze schválen. V průběhu roku 2004 byl připraven a projednán přepracovaný vládní návrh novely, který předpokládal navýšení daňových příjmů krajů o 54,6 mld. Kč (ocenění v úrovni 2004) a zvýšení podílu krajů na sdílených daních z 31 procent na 15,06 procenta. Při projednávání v Poslanecké sněmovně ČR však byla z vládního návrhu vyřazena celá oblast převodů z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, čímž došlo ke snížení celkového objemu převodů z kapitol státního rozpočtu a z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na 26,7 mld. Kč. Z důvodu souběhů projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu a návrhu novely zákona o rozpočtovém určení daní byl návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2005 sestaven v souladu s metodikou financování krajů v roce 2004, tj. jakoby novela zákona o rozpočtovém určení daní nebyla navržena a schválena.

K zajištění bezproblémového systému financování byly finanční prostředky, které byly navrženy k převodu do daňových příjmů krajů, vyjmuty z resortních kapitol státního rozpočtu a byly rozpočtovány v ukazateli Ostatní výdaje kapitoly Všeobecná pokladní správa na účelové položce Prostředky kapitol odpovídající daňovým výnosům krajů v případě schválení novely zákona o rozpočtovém určení daní ve výši 32,1 mld. Kč. Dále byly pro další úpravy ve vztahu k rozpočtům krajů např. v kapitole Všeobecná správa v ukazateli Další prostředky pro územní samosprávy alokovány prostředky ve výši 715 mil. Kč na úhradu ztráty dopravců, spojené s poskytováním žákovského jízdného. V této podobě byl státní rozpočet 2005 rovněž schválen a vyhlášen pod číslem 675/2004 Sb.

Vzhledem k tomu, že novela zákona o rozpočtovém určení daní

č. 1/2005 nabyla účinnosti dnem vyhlášení, tj. 3.1.2005, provedlo Ministerstvo financí na počátku roku následující rozpočtová opatření:

I když popisované manévry jsou na první pohled relativně složité, je zřejmé, že nedochází k žádnému krácení prostředků určených pro územní samosprávy a zvolený systém dává předpoklady k racionálnímu a samostatnému rozhodování krajů o využití prostředků, které budou mít k dispozici. Je přitom reálný předpoklad, že jejich daňové příjmy budou průběžně jako v předchozích letech stoupat nejen nad úrovní inflace, ale i nad reálnými možnostmi navyšování dotačních titulů v jednotlivých kapitolách státního rozpočtu.

KRAJE

Upravená predikce hospodaření krajů po navýšení podílu krajů na sdílených daních a provedení souvisejících rozpočtových opatření

Predikce příjmů krajů na rok 2005 činí 119,2 mld. Kč, predikce výdajů činí 117,4 mld. Kč. Předpokládáme přebytek hospodaření ve výši 1,8 mld. Kč.

Základním zdrojem příjmů krajů budou v roce 2005 dotace ze státního rozpočtu, které činí 72,2 mld. Kč. Meziročně se zvyšuje význam daňových příjmů v bilanci krajů. Daňové příjmy krajů v roce 2005 se předpokládají ve výši 41,8 mld. Kč, což představuje 35 procent z celkového objemu příjmů krajů. Po očištění příjmů krajů o dotace pro obecní školství se daňové příjmy podílí na celkových příjmech krajů 52 procenty. Dalšími zdroji jsou nedaňové a kapitálové příjmy ve výši 2,5 mld. Kč a dotace ze státních fondů a Národního fondu (2,7 mld. Kč).

Celkové výdaje krajů předpokládáme ve výši 117,4 mld. Kč, z toho běžné výdaje činí částku 103,2 mld. Kč, kapitálové výdaje částku 14,2 mld. Kč.

Část příspěvku na výkon státní správy ve výši 230 551 tis. Kč je součástí převodů do daňových příjmů krajů. Z příspěvku na výkon státní správy bude uvolněno krajům ze státního rozpočtu celkem 957 433 tis. Kč, z toho 52 500 tis. Kč bude vyčleněno na jednotky Sborů dobrovolných hasičů obcí. Zbývající část příspěvku, která je součástí převodů do daňových příjmů krajů, zůstane vázána ve státním rozpočtu.

Uváděný objem příspěvku na výkon státní správy je součástí finančního vztahu k rozpočtům krajů (příloha č. 6 zákona o státním rozpočtu), který schvaluje Sněmovna Parlamentu ČR v 

1. čtení a schválené objemy již nelze měnit. Následně bylo schváleno 5 procent navýšení tohoto příspěvku, objem ve výši 56 774 tis. Kč je rezervován v kapitole Všeobecná pokladní správa a bude poskytnut krajům ve dvou splátkách v únoru a v červnu roku 2005.

Příspěvek na dopravní obslužnost v autobusové dopravě ve výši 3 048 025 tis. korun je součástí převodů do daňových příjmů krajů. Příspěvek na dopravní obslužnost v autobusové dopravě je součástí finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů od roku 2003. V souladu se zákonem č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, který novelizuje zároveň zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, přešla od roku 2003 působnost v oblasti dopravní obslužnosti v silniční dopravě z okresních úřadů na kraje. Krajům výkon této pravomoci přísluší v rámci přenesené působnosti.

Příspěvek je určen na částečnou úhradu prokazatelné ztráty pravidelné linkové autobusové dopravy vyplývající ze smlouvy o závazku veřejné služby dle § 19 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, uzavřené mezi dopravním úřadem a dopravcem. Příspěvek je určen na zabezpečení základní dopravní obslužnosti území, tj. přiměřené dopravy především do škol, do úřadů, k soudům, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a do zaměstnání, včetně dopravy zpět (§ 19a cit. zákona). Příspěvek není určen na úhradu ztráty linek městské autobusové dopravy, která vzniká ze zajišťování závazku veřejné služby mimo území města, k jehož obsluze je zřízena, a na úhradu prokazatelné ztráty u autobusových linek zařazených do integrovaných systémů i na území města. O čerpání příspěvku v těchto případech rozhodují příslušné dopravní úřady. Příspěvek byl pro rok 2005 valorizován o 3 procenta.

Příspěvek na dopravní obslužnost v drážní dopravě ve výši 2 314 328 tis. Kč je součástí převodů do daňových příjmů krajů. Příspěvek je určen na částečnou úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné drážní dopravě (mimo vlaků vyšší kategorie) vyplývající ze smlouvy o závazku veřejné služby – závazek z provozu a závazek přepravy – dle § 39 zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů. Příspěvek je určen na zabezpečení základní dopravní obslužnosti územního obvodu kraje, tj. přiměřené dopravy po všechny dny v týdnu z důvodu veřejného zájmu, především do škol, do úřadů, k soudům, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči, do zaměstnání včetně dopravy zpět, přispívající k trvale únosnému rozvoji tohoto územního obvodu. Příspěvek byl pro rok 2005 valorizován o 3 procenta.

Z dotace na výkon zřizovatelských funkcí a činností převedených z okresních úřadů, obcí, případně resortů bude krajům uvolněna ze státního rozpočtu pouze dotace na sociální služby ve výši 4 976 243 tis. Kč, která je valorizována o 3 procenta. Zbývající část dotace na výkon zřizovatelských funkcí a činnosti převedených z okresních úřadů, obcí, případně resortů krajům, která je součástí převodů do daňových příjmů krajů.

Po provedeném vázání finančních prostředků na úhradu ztráty dopravců z poskytování žákovského jízdného ve výši 715 mil. Kč, které jsou součástí daňových příjmů krajů, činí objem ostatních dotací poskytovaných z kapitoly Všeobecná pokladní správa celkem 520 479 tis. Kč.

Ostatní dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu činí 1 235 479 tis. Kč.

Jde o tituly, které nelze rozpočtovat u konkrétních příjemců, např. prostředky k úhradě dodatečně uplatněných závazků zdravotnických zařízení zřízených bývalými okresními úřady, prostředky na koordinátory romských poradců při krajských úřadech, dotace na protiradonová opatření, prostředky na výdaje stanovené zvláštními zákony nebo právními předpisy, prostředky pro navýšení příspěvku na výkon státní správy pro kraje atd.

Finanční toky v oblasti krajského školství se pro rok 2005 nezmění. Finanční prostředky pro krajské školy a školská zařízení byly na počátku roku 2005 přesunuty z kapitoly Všeobecná pokladní správa do kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Po provedení tohoto rozpočtového opatření činí celkový objem dotací poskytovaných krajům z ostatních kapitol státního rozpočtu 65 698 445 tis. Kč, z toho největší objem činí dotace pro regionální školství na tzv. přímé náklady. Přímé náklady (zhruba 38,4 mld. Kč) jsou tvořeny osobními výdaji (jedná se o platy pedagogických a nepedagogických pracovníků, pojistné a další související platby) a ostatními neinvestičními výdaji (jedná se o učebnice, učební pomůcky atd.).

Od 1. 1. 2005 je účinný zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), kterým byl zrušen zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství. Zákon č. 561/2004 Sb. obsahuje novou úpravu finančních toků u obecního školství. Kraj rozepisuje a přímo přiděluje dotace předškolním zařízením, školám a školským zařízením zřizovaným obcemi nebo svazky obcí zařazeným do sítě škol, tyto prostředky již nebudou procházet rozpočty obcí.

OBCE

Predikce příjmů obcí na rok 2005 činí částku 214,0 mld. Kč, celkové výdaje částku 220,6 mld. Kč, tzn., že saldo hospodaření je deficitní, a to ve výši 6,6 mld. Kč.

V souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, musí být schodek uhrazen buď finančními prostředky z minulých let, nebo smluvně zabezpečenou půjčkou, úvěrem, návratnou finanční výpomocí nebo výnosem z prodeje vlastních dluhopisů. Rozhodnutí o tom, který z těchto zdrojů bude obcí použit, je v pravomoci zastupitelstev obcí.

Základním zdrojem financování veřejných statků na místní úrovni jsou i nadále daňové příjmy, které činí 125,9 mld. Kč a na celkových příjmech se podílejí 58,8 procenta. Meziroční nárůst daňových příjmů vykazuje 10,7 procenta, což je absolutně 12,2 mld. Kč. Další zdroje financování představují převody z fondů hospodářské činnosti (8,5 mld. Kč), nedaňové a kapitálové příjmy (36,0 mld. Kč) a dotace, a to jak ze státního rozpočtu (32,8 mld. Kč), tak ze státních fondů a Národního fondu (10,8 mld. Kč).

Vztah státního rozpočtu k rozpočtům obcí pro rok 2005 je definován

Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtům obcí ve výši 19 227 517 tis. Kč obsahuje následující dotace a příspěvky:

Dotace na domovy důchodců 1 081 983 tis. Kč

Dotace je určena na financování provozních výdajů domovů důchodců (celoroční pobyty), jejichž zřizovateli jsou obce. Dotace ze státního rozpočtu plně nepokrývá provozní výdaje domova důchodců; jedná se o určitý příspěvek poskytovaný na úhradu provozních výdajů. Dotace na jedno místo činí 66 785 Kč, kapacita domovů důchodců zřizovaných obcemi je 16 201 míst. Příspěvek byl pro rok 2005 valorizován o 5 procent.

Dotace na ústavy sociální péče 305 201 tis. Kč

Dotace je určena na financování provozních výdajů specializovaných ústavů sociální péče, jejichž zřizovateli jsou obce. Dotace ze státního rozpočtu plně nepokrývá provozní výdaje ústavů sociální péče, jedná se o určitý příspěvek poskytovaný na úhradu provozních výdajů. Výše dotace je diferencována podle charakteru pobytu: na pobyty celoroční a týdenní a pobyty denní. Stanovená dotace na celoroční a týdenní pobyty činí 81 356 Kč na jedno místo. Na denní pobyty je stanovena dotace ve výši 43 780 Kč na jedno místo. Počty míst v ústavech sociální péče pro celoroční i denní pobyty činí 4 211 míst. Tato zařízení mají převážně nadregionální charakter. Příspěvek byl pro rok 2005 valorizován o 5 procent.

Příspěvek na školství 1 488 845 tis. Kč

Příspěvek na školství je určen na financování provozních výdajů základních, mateřských, speciálních základních a mateřských škol, víceletých gymnázií, a dále pro tzv. nulté ročníky základních škol (jedná se o žáky se sociálním znevýhodněním) zřizovaných obcemi. Příspěvek na jednoho žáka základní školy a jedno dítě v mateřské škole je stanoven na 1 221 Kč.

Dotace na vybraná zdravotnická zařízení 36 122 tis. Kč

Dotace je určena pouze pro vybraná dětská zdravotnická zařízení (kojenecké ústavy, dětské domovy), která nejsou příjmově napojena na soustavu zdravotních pojišťoven a jejichž zřizovatelem je obec. Jedná se stejně jako u dotace na ústavy sociální péče převážně o zařízení nadregionálního charakteru; na jedno místo je proto stanovena dotace ve výši 81 356 Kč. Příspěvek byl pro rok 2005 valorizován o 5 procent.

Příspěvek na výkon státní správy 2 760 045 tis. Kč

Poskytování příspěvku obcím na výkon státní správy prováděné obcemi v přenesené působnosti stanoví § 62 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích. Tento příspěvek je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy jednotlivými obcemi v každém kraji. Příspěvek byl pro rok 2005 valorizován o 5 %.

Navíc budou statutárním městům Brno, Plzeň, Ostrava poskytnuty další prostředky v celkové výši 100 mil. Kč ve dvou splátkách v únoru a červnu roku 2005.

Dávky sociální péče 13 317 000 tis. Kč

Dávky sociální péče jsou mandatorními výdaji státního rozpočtu. Dotace jsou určeny pro občany zdravotně postižené a sociálně potřebné a jsou vypláceny podle příslušných zákonů. Na rozdíl od ostatních prostředků vyčleněných ve finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí (přílohy č. 7 a 8 zákona o státním rozpočtu), které jsou uvolňovány měsíčně zpravidla po dvanáctinách, budou prostředky na dávky sociální péče obcemi uvolňovány na účty krajů měsíčně dle skutečného čerpání těchto prostředků v roce 2004. Ministerstvo financí tak respektuje v objemu uvolňovaných dotací nepravidelné čerpání prostředků na dávky sociální péče v průběhu roku plynoucí z příslušné vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí.

Dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z OkÚ 238 321 tis. Kč

V souvislosti se zánikem okresních úřadů přešly do samosprávné působnosti obcí zřizovatelské funkce k 31 organizacím. Jedná se o finanční vyjádření tohoto převodu včetně provedených rozpočtových opatřeních související s dobilancováním převodů zřizovatelských funkcí a činností v rámci II. fáze reformy veřejně správy a o 3 procenta nárůst těchto prostředků.

Příspěvek na výkon státní správy obcím s rozšířenou působností 3 815 972 tis. Kč

Poskytování příspěvku obcím na výkon státní správy prováděné obcemi v přenesené působnosti stanoví § 62 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích. Tento příspěvek je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy. Proti roku 2004 byl příspěvek snížen o výdaje spojené s přenesením výkonu agendy státní sociální podpory delimitované z obcí s rozšířenou působností a magistrátních měst na úřady práce (usnesení vlády č. 611 z 16. června 2004).

Mimo uvedený objem vyplývající z přílohy č. 8 zákona o státním rozpočtu bude obcím s rozšířenou působností poskytnuto pětiprocentní navýšení příspěvku ve dvou splátkách v únoru a červnu roku 2005 v celkovém objemu 190 799 tisíc korun.

Autor doufá, že článkem přispěje k prohloubení informovanosti jak krajů a obcí (i když všechny zásadní informace již byly poskytnuty v pracovním pořádku), tak i širší veřejnosti.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 9/2005.

Tabulka: Vybrané daňové příjmy veřejných rozpočtů a podíl rozpočtů krajů na těchto daních v roce 2005 (v mld. Kč) – podíl krajů na sdílených daních 8, 92 procenta

 

Daňový příjem

Predikce 2005

VR celkem

z toho podíl krajů

z toho podíl obcí

Daň z přidané hodnoty

Daň z příjmů právnických osob

v tom: daň z příjmů právnických osob

daň z příjmů práv. osob placená obcemi a kraji

Daň z příjmů fyzických osob

v tom: daň z příjmů fyz. osob vybíraná zvl. sazbou

daň z příjmů fyz. osob z podnikání celkem

daň z příjmů fyz. osob z podnikání – sdílená část

daň z příjmů fyz. osob z podnikání -

30 % motivace obcí

daň z příjmů fyz. osob ze závislé činnosti celkem

daň z příjmů fyz. osob ze závislé činnosti –

sdílená část

daň z příjmů fyz. osob ze závislé činnosti –

1,5 % motivace

218, 9

121, 5

115, 7

5, 8

144, 6

7, 7

26, 0

18, 2

7, 8

110, 9

109, 2

1, 5

19, 5

10, 3

10, 3

 

12, 0

0, 7

1, 4

1, 4

9, 9

9, 9

45,1

29, 6

23, 8

5, 8

37, 1

1, 6

11, 0

3, 2

7, 8

24, 5

22, 8

1, 7

Celkem

485, 0

41, 8

111, 8

Další informace [nápis]
Číslo 9/2005
Časopis Veřejná správa č. 9/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail