Informace

Pavel Tesař

České dráhy zmodernizují sto regionálních vlaků

ilustrační fotoČeské dráhy vyhlásily soutěž na výrobu prototypu a následně dodání sta modernizovaných regionálních vlaků, které mají vzniknout přestavbou současných vagónů ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Cílem modernizace je snížení provozních nákladů, zrychlení a zefektivnění provozu i zvýšení kultury cestování. Nové regionální soupravy mají vzniknout přestavbou až třicet let starých motorových a přívěsných vozů řady 810 a 010, jejichž vývoj byl ukončen na počátku sedmdesátých let a výroba pokračovala až do roku 1984. České dráhy v současné době provozují 505 hnacích vozů a několik set vozů přípojných bez pohonu. Vagóny dnes již nevyhovují vysokým požadavkům kladeným na kulturu cestování (například koženkou potažené lavice s nízkou opěrou zad s pěti místy na šířku vozu) na regionálních a méně významných neelektrifikovaných tratích a jejich stáří způsobuje i řadu provozních problémů.

Modernizací starších vozů má vzniknout dvoudílné článkové vozidlo s jedním motorovým a jedním řídícím vozem s kapacitou asi 85 míst k sezení. Mezi oběma články bude možný průchod. Modernizace nabídne cestujícím vyšší standard cestování: nové pohodlnější sedačky, zlepší se úroveň vytápění a větrání, částečně nízkopodlažní uspořádání zpřístupní regionální vlaky vozíčkářům a dalším osobám se sníženou možností pohybu, vozy budou mít prostor pro přepravu jízdních kol, kočárků a dalších objemných zavazadel. Vyšší výkon zajistí rychlejší dopravu a lepší využití maximálních traťových rychlostí na provozovaných trasách.

České dráhy od modernizace očekávají především snížení nákladů na provoz, snížení počtu závad a prodloužení životnosti vozů. Modernizované vozidlo má mít například menší spotřebu paliva, jeho řešení jako vratné dvoudílné průchozí soupravy umožní zkrátit dobu obratu v koncových stanicích s pozitivním dopadem na počet potřebných vozidel i množství zaměstnanců pracujících v těchto vozidlech (snížení počtu vozů a doprovodného personálu – strojvůdců i průvodčích).

Společnost, vybraná na základě výběrového řízení, by měla v letošním roce vyrobit a u Drážního úřadu schválit prototyp nové motorové jednotky s označením jednotlivých vozů 814 a 914. Po schválení vlaku u Drážního úřadu by v letech 2006 až 2009 mohlo být vyrobeno nejméně sto motorových souprav.

V tomto roce plánují České dráhy také pokračování modernizace vozů řady 852 a 853 na úspornější a komfortnější verzi 854. Do konce roku 2004 bylo v Pars nova Šumperk zmodernizováno 35 vozů a v roce 2005 se předpokládá modernizace další desetikusové série. Vozy dostávají úspornější a výkonnější motor, modernizací prochází také interiér. Vagóny jsou nasazeny na osobní, spěšné a rychlíkové vlaky především na severovýchodě Čech, například na tratích Liberec–Hradec Králové, Trutnov–Pardubice–Havlíčkův Brod, Turnov–Praha či Chlumec nad Cidlinou–Trutnov. Z ostatních tratí jezdí například z Prahy do Chomutova, Sušice a Rakovníka.

Další informace [nápis]
Číslo 9/2005
Časopis Veřejná správa č. 9/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail