Týdeník Veřejná správa


Příloha

Mgr. Jaroslav Šíma,
odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Krajský úřad Jihočeského kraje

Dostupnost terénních sociálních služeb je malá

Vyšlo v čísle 49/2005

Ve zdravotnictví se i v Jihočeském kraji projevuje absence koncepce zdravotní politiky na centrální úrovni. Sociální oblast zahrnuje řadu faktorů, které významně ovlivňují kvalitu života jednotlivců a společnosti. Je třeba neustále zvyšovat úroveň sociálních služeb s cílem podporovat setrvání člověka v přirozeném prostředí, rozvíjet jeho přirozené sociální vazby, podporovat rovný přístup ke vzdělání, práci a k dalšímu občanskému a osobnímu uplatnění. Důležitou aktivitou je protidrogová prevence, která se dle usnesení ZK č. 498/2002/ZK o strategii protidrogové politiky Jihočeského kraje na období 2002-2005 uskutečňuje v rámci několika hlavních cílů. Prvním z nich je zajištění stability finančního prostředí pro realizátory dlouhodobých specifických protidrogových programů. Financování ostatních hlavních cílů je financováno prostřednictvím AP PRK 2005 formou grantového programu. V minulých letech byly v rámci akčních plánů rozvoje kraje vypracovány a naplněny projekty, které se věnují stěžejním oblastem (mj. Ovlivnění zdravotního stavu obyvatelstva Jihočeského kraje s důrazem na prevenci, Krizové centrum pro děti a rodinu, Komplexní péče o seniory, Integrace handicapované mládeže do společnosti, Komplexní protidrogová prevence a represe v Jihočeském kraji). Příležitostí pro rok 2005 byla možnost čerpat finanční prostředky ze strukturálních fondů Evropské unie. Je zahrnuta do Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů (priorita 2 – sociální integrace a rovnost příležitostí) a do Společného regionálního operačního programu (priorita 3 – rozvoj lidských zdrojů v regionech). Cílem grantových a dotačních titulů v sociálních věcech a zdravotnictví je zejména podpora rozvoje a provozu těch zařízení a služeb, jejichž zajištění není v Jihočeském kraji dostatečné, služby jsou potřebné a zároveň obtížně dostupné všem žadatelům. Problémem Jihočeského kraje v sociální oblasti je velký počet zastaralých zařízení a malá dostupnost terénních sociálních služeb. Stále aktuálnější je i situace zdravotně postižených občanů. V kraji chybí některá specializovaná zařízení a střediska ranné péče a roste počet skupin, které nejsou schopny řešit své sociální problémy. V polovině roku 2005 došlo k vytvoření jedné organizace zdravotnické záchranné služby na území Jihočeského kraje, a to sloučením zdravotnické záchranné služby Tábor, Písek, Strakonice pod Územní středisko zdravotnické záchranné služby České Budějovice, které bylo zároveň přejmenováno na Zdravotnickou záchrannou službu Jihočeského kraje. Ve zdravotnické záchranné službě se podařilo rozšířit síť výjezdových míst o čtyři, což výrazně zlepšilo dostupnost pro občany Jihočeského kraje. Potřebné investiční i provozní finanční prostředky byly uvolněny z rozpočtu Jihočeského kraje, neboť státní rozpočet, přes původní sliby, se odmítl na realizaci rozšíření sítě zdravotnické záchranné služby v Jihočeském kraji podílet. Hospodaření všech příspěvkových organizací zřizovaných Jihočeským krajem v sociální oblasti i ve zdravotnictví za rok 2004 skončilo kladným hospodářským výsledkem. Hlavním důvodem zlepšení hospodářského výsledku oproti roku 2003 je uplatnění vyhlášky MF ČR č. 549/2004 Sb. Tato vyhláška ukládá příspěvkové organizaci, která nemá k datu účetní závěrky finančními prostředky krytý fond reprodukce majetku, snížit fond reprodukce majetku o tuto nekrytou částku a zároveň o ni zvýšit výnosy organizace. Zřizovaným organizacím v sociální oblasti byl v roce 2004 schválen příspěvek na provoz z rozpočtu zřizovatele pro domovy důchodců ve výši 154 074 tis. Kč, pro ústavy sociální péče byl schválen příspěvek ve výši 135 638 tis. Kč, pro ústav sociálních služeb J. Hradec ve výši 83 023,7 tis. Kč a pro Pečovatelskou službu České Budějovice byl schválen příspěvek ve výši12 677,3 tis. Kč. Veškeré poskytnuté finanční prostředky na provoz zřizovaných organizací byly vyčerpány.

Zřizovaným organizacím v oblasti zdravotnictví byl v roce 2004 schválen příspěvek na provoz z rozpočtu zřizovatele pro zdravotnickou záchrannou službu ve výši 92 662 tis. Kč, pro nemocnice na činnosti nehrazené ze systému zdravotního pojištění ve výši 48 180 tis. Kč (včetně 9 200 tis.Kč pro Nemocnici České Budějovice, a.s.). V rámci dotace na řešení závazků zdravotnických zařízení zřízených bývalými okresními úřady byla nemocnicím přerozdělena finanční částka 32 709 tis. Kč.