Týdeník Veřejná správa


Příloha

Anketa
Co brání rozvoji vašeho města?

Vyšlo v čísle 49/2005

doc. RNDr. Miroslav Tetter, CSc.
primátor statutárního města České Budějovice:

Mám-li se vyjádřit co nejstručněji, pak je to přílišná uzavřenost města, a s tím i spojené dopravní propojení a doprava jako celek. Městu chybí volné rozvojové plochy především pro vybudování průmyslových zón na svém území. Město je z velké části zastavěno až na hranici svého katastru a plochy, které přece jen na území města jsou, jsou určeny především pro individuální bydlení, částečně též kolektivní bydlení, případně pouze pro drobné podnikatelské aktivity. V okolí města jsou sice volné, zastavitelné plochy, které patří sousedním obcím, které buď nemají zájem na průmyslové výstavbě, nebo jsou tyto plochy určeny jejich územním plánem k jiným účelům. Spojení města je také důležitým faktorem pro případné investory. Město dosud nemá dálniční spojení, nebo alespoň rychlostní komunikaci, nemá kvalitní železniční spojení. Oba druhy dopravy, jak dálnice D3 tak v případě železnice 4. železniční koridor, jsou stále časově velmi vzdálené, a tak nejreálnějším se pro budoucnost zdá být letecké spojení, alespoň vnitrostátního charakteru, za využití armádou opuštěného vojenského letiště v bezprostřední blízkosti města.

Ing. Jindřich Bláha
starosta města Soběslav:

Největším problémem rozvoje města Soběslavi je špatné napojení na silniční síť, především neexistence dálnice D3. Město Soběslav má v územním plánu u budoucí dálnice rozvojové plochy pro podnikání o velikosti zhruba 70 hektarů. Tím, že se výstavba dálnice neustále odkládá, není možné tyto pozemky zpřístupnit a zainvestovat. Dalším problémem rozvoje města je rozvoj služeb a bydlení, který úzce souvisí s příchodem nových podnikatelských subjektů do uvedené průmyslové zóny.

Ing. Houdek
starosta města Třeboň:

Největším problémem je jednoznačně dopravní infrastruktura. Z regionálního hlediska Třeboň, jako centrum lázeňství a cestovního ruchu, “doplácí” na nerealizaci dálnice D3 jako spojnice Praha – jižní Čechy a také na chybějící elektrifikaci trati Veselí nad Lužnicí – České Velenice, která je neustále odkládána. Obojí činí z Třeboně nelehko dostupné město. Ve vnitřní infrastruktuře města pak především chybí dostatek parkovacích míst, cyklistických stezek, pro vnitřní dopravu i celkově opravené komunikace. Zejména se jedná o průtah městem směrem na Nové Hrady, který je jako silnice II. třídy v majetku kraje. Do přípravy realizace opravy této silnice zasahují některá občanská sdružení, která přípravné práce zásadním způsobem zpomalují.

Václav Heřman
starosta města Vodňany:

Jedním z největších problémů města Vodňany je chybějící ubytování v zařízení hotelového typu s vybavením, které odpovídá standardní úrovni tříhvězdičkových hotelů. Chybí zde rovněž podnikatelská aktivita a zřízení ubytování formou penzionů. Tím dochází ke snížení přílivu turistů a město tak přichází o další rozvoj, a to nejen hospodářský, ale i kulturní a společenský. Dalším velkým problémem města je stav technické infrastruktury, a to především místních komunikací. Po provedené plynofikaci města, různých rekonstrukcích kanalizačních a vodovodních řadů, vybudování kabelů pro přenos telefonních a televizních signálů je potřeba provést obnovu povrchů místních komunikací. Prostředků v rozpočtu města je na tyto investice nedostatek a neznáme žádný dotační titul, který by tuto situaci pomohl řešit. Myslíme si, že by tato nepříznivá situace mohla být řešena za pomoci finančních prostředků z evropských fondů a pro tento účel by bylo dobré upravit i podmínky pro jejich poskytování.