Téma
V roce 2002 byly přijaty zákony podmiňující realizaci II. fáze reformy územní veřejné správy, tj. ukončení činnosti okresních úřadů. Mezi tyto patří i zákon č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “zákon č. 320/2002 Sb.”), který ve svém článku CXVII bodu 14 stanovil, že příslušnost hospodařit s majetkem České republiky, včetně práv se kterými byly příslušné hospodařit okresní úřady, přechází dnem 1. ledna 2003 na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM), není-li upraveno zvláštním předpisem jinak. Na základě tohoto ustanovení se stal ÚZSVM příslušný hospodařit, mimo jiné také s administrativními budovami, s nimiž byly do 31. prosince 2002 příslušné hospodařit okresní úřady a které v řadě případů nepotřebuje k plnění funkcí státu ani jiných úkolů v rámci své působnosti nebo stanoveného předmětu činnosti.
Pro další nakládání s těmito objekty bylo rozhodující, zda se jednalo o majetek, který slouží k plnění úkolů samotného ÚZSVM nebo jiné organizační složky státu. V takovém případě majetek zůstal ve vlastnictví státu a příslušný hospodařit s ním bude i nadále Úřad. Nebo bylo přistoupeno ke změně příslušnosti hospodařit s vybraným objektem postupem podle zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, v platném znění (dále jen “zákon č. 219/2000 Sb.”) a příslušnou k hospodaření se stala organizační složka státu nebo státní organizace, která objekt potřebuje k plnění funkcí státu nebo jiných úkolů v rámci své působnosti nebo stanoveného předmětu činnosti. Pokud byly splněny podmínky uvedené v citovaném zákonu pro bezúplatné převody a dále podmínky stanovené přílohou č. 3 k Usnesení vlády ze dne 10. prosince 2003 č. 1235 o bezúplatném převodu vybraných nemovitostí po bývalých okresních úřadech z vlastnictví České republiky do vlastnictví obcí s rozšířenou působností (dále jen “usnesení vlády č. 1235”), byly dotčené objekty navrženy k bezúplatným převodům do vlastnictví příslušných obcí s rozšířenou působností. Ze závažných důvodů vláda na návrh Ministerstva financí ČR podle § 21 odst. 2 zákona č. 219/2000 Sb. povolila výjimku z podmínky trvalé nepotřebnosti majetku pro stát, a mimořádně tak ve specifických případech umožnila převod objektů do vlastnictví obcí s rozšířenou působností i přes potřebnost takového konkrétního objektu pro stát.
Dispozice s administrativními budovami po bývalých okresních úřadech podléhají nejen obecnému postupu nakládání s majetkem státu dle zákona č. 219/2000 Sb., ale současně s tím ve smyslu Usnesení vlády ze dne 10. prosince 2001 č. 1324, ke Statutu Vládní dislokační komise a o Zásadách postupu orgánů státní správy v otázkách dislokace (dále jen “usnesení vlády č. 1324”), po projednání ve Vládní dislokační komisi, souhlasu vlády. Z 269 objektů po bývalých okresních úřadech, s nimiž se stal Úřad dle zákona č. 320/2002 Sb., dnem 1. ledna 2003 příslušný hospodařit, byly k 1. srpnu 2005, vyjma jednoho případu, všechny objekty projednány ve Vládní dislokační komisi. Vypořádání majetkových poměrů tak, jak je Vládní dislokační komise doporučila vládě ke schválení, ukazuje Graf.
Ilustruje, že z 269 objektů po bývalých okresních úřadech byly Vládní dislokační komisí k bezúplatnému převodu z vlastnictví státu do vlastnictví příslušné obce s rozšířenou působností schváleny 62 administrativní budovy. Z tohoto počtu bylo ke dni 1. srpna 2005 vládou schváleny celkem 42 objekty. V ostatních případech je usnesení vlády připravováno.
Teprve po přijetí usnesení vlády je možno s předmětným majetkem naložit podle zákona č. 219/2000 Sb., tj. uzavřít mezi příslušnou složkou státu a obcí s rozšířenou působností smlouvu o bezúplatném převodu, v níž budou zohledněny rámcové podmínky smlouvy o bezúplatném převodu vybraných nemovitostí po bývalých okresních úřadech z vlastnictví České republiky do vlastnictví obcí s rozšířenou působností, vymezené v příloze č. 2 Usnesení vlády č. 1235 (viz rámeček). Následně dle § 22 zákona č. 219/2000 Sb. podléhá smlouva o bezúplatném převodu schvalovací doložce Ministerstva financí ČR, popřípadě Ministerstva kultury ČR (jedná-li se o kulturní památku) nebo Ministerstva životního prostředí ČR (jde-li o pozemek ve zvláště chráněných územích). Je evidentní, že příprava, jakož i následná realizace bezúplatných převodů administrativních budov po bývalých okresních úřadech je proces časově velmi náročný.
Opakujícím se problémem při přípravě a realizaci bezúplatných převodů předmětných objektů jsou rozhodnutí zastupitelstev příslušných obcí s rozšířenou působností. Tato v řadě případů obsahují jen schválení samotného převodu vybrané administrativní budovy po bývalém okresním úřadu, což je dle přílohy č. 3 Usnesení vlády č. 1235 nezbytnou podmínkou pouze pro přípravu materiálu pro schůzi vlády. Je nezbytné, aby usnesení zastupitelstva obsahovalo zejména souhlas s:
bezúplatným převodem vybrané administrativní budovy po bývalém okresním úřadu, včetně pozemků a případných staveb, tvořících jeden funkční celek s převáděnou administrativní budovou - tj. předmět převodu musí být jednoznačně identifikován dle údajů v katastru nemovitostí (budova č.p., parc. čísla pozemků, případně vedlejších staveb na pozemku parc. č., apod.),
podmínkami uvedenými v příloze č. 2 Usnesení vlády č. 1235,
případnými dalšími specifickými podmínkami, které vyplývají z konkrétní smlouvy o bezúplatném převodu, příklad: bezúplatné užívání určité administrativní budovy bude pro potřeby příslušné složky státu zajištěno formou věcného břemene; bezúplatný převod administrativní budovy z vlastnictví obce do vlastnictví státu; úhrada nákladů spojených s technickým oddělením administrativní budovy po bývalém okresním úřadu na náklady obce, apod., s tím, že specifické závazky musí být v usnesení zastupitelstva jednoznačně identifikovány.
Kromě výše uvedeného je obec povinna doložit vrácení finančního příspěvku (případně jeho alikvotní části), který byl příslušné obci poskytnut na úhradu nákladů spojených se zabezpečením přípravy pro výkon státní správy podle zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností, a to na zvláštní účet Ministerstva financí ČR. Stanovení výše příspěvku, který je obec povinna vrátit, je v kompetenci Ministerstva vnitra ČR.
V zájmu zabezpečení bezproblémového užívání objektů po bývalých okresních úřadech, transparentních podmínek pro přípravu i následnou realizaci bezúplatných převodů vybraných administrativních budov po bývalých okresních úřadech z vlastnictví České republiky do vlastnictví obcí s rozšířenou působností byla a jsou vládou postupně přijímána usnesení, řešící využití citovaných objektů, která rovněž zohledňují přenos agendy státní sociální podpory zpět na stát a současně s tím i změnu dislokačních potřeb územních samosprávných celků a složek státu u předmětných objektů, které byly schváleny usnesením vlády ze dne 19. června 2002 č. 663, k využití administrativních budov v majetku státu, využívaných dosud okresními úřady a o změně Usnesení vlády z 29. května 2002 č. 551, o řešení aktuálních problémů Pardubického kraje, v platném znění.
Snahou ÚZSVM je zajistit transparentní vypořádání majetkových poměrů a využití objektů po bývalých okresních úřadech, které zabezpečuje kontinuitu výkonu veřejné správy, a to při současném respektování ustanovení daných zejména zákonem č. 219/2000 Sb. a příslušných usnesení vlády. Problematice užívání administrativních budov po bývalých okresních úřadech obcemi s rozšířenou působností v rámci přechodného období, tj. do 31. prosince 2006, i po jeho ukončení, se budeme věnovat v některém z příštích pokračování.
Rámcové podmínky smlouvy o bezúplatném převodu vybraných nemovitostí po bývalých okresních úřadech z vlastnictví České republiky do vlastnictví obcí s rozšířenou působností
1. závazek nabývající obce užívat nemovité věci, které na ni budou převedeny, po dobu 20 let ode dne jejich nabytí pouze k účelu, k němuž byly užívány ke dni převodu vlastnictví, tj. k výkonu státní, popřípadě veřejné správy, nebude-li změnou smlouvy stanoveno jinak,
2. závazek nabývající obce učinit nabídku bezúplatného převodu nemovitostí vymezených v bodu 1 do vlastnictví státu, stanou-li se tyto před uplynutím doby uvedené v bodu 1 pro dotčenou obec nepotřebnými k výkonu veřejné správy. Organizační složkou státu příslušnou k přijetí písemné nabídky za stát je Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Neakceptuje-li stát nabídku příslušné obce s rozšířenou působností ve lhůtě 6 měsíců ode dne jejího doručení Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, je obec s rozšířenou působností oprávněna naložit s dotčenými nemovitostmi podle vlastního uvážení,
3. závazek nabývající obce při nedodržení postupu uvedeného v bodu 1 a 2 odvést prostřednictvím Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových do státního rozpočtu částku rovnající se hodnotě majetku ke dni bezúplatného převodu,
4. závazek nabývající obce vrátit finanční příspěvek (případně jeho alikvotní část) poskytnutý příslušné obci na úhradu nákladů spojených se zabezpečením přípravy pro výkon státní správy podle zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností, v platném znění, a to na zvláštní účet Ministerstva financí,
5. závazek nabývající obce splnit specifické závazky, k nimž se dotčená obec při přípravě bezúplatného převodu vybraných nemovitostí po bývalých okresních úřadech z vlastnictví České republiky do vlastnictví obcí s rozšířenou působností zavázala (například: uhradit náklady spojené s technickým oddělením budovy) a závazek nabývající obce přijmout specifické podmínky vyplývající z konkrétního majetkoprávního stavu převáděných nemovitostí (například: věcné břemeno, potřeba přerozdělení parcel)
6. závazek nabývající obce, že po dobu uvedenou v bodu 1 k příslušné nemovitosti nezřídí smlouvou zástavní právo.
Plzeň/Klatovy:
Úřad převádí nemovitosti v hodnotě více než 45 milionů korun
Dvě administrativní budovy včetně souvisejících pozemků v Plzni a jednu budovu v Klatovech převedl ÚZSVM Územní pracoviště Plzeň na nové majitele. Celková účetní hodnota převáděných nemovitostí je více než 45 milionů korun. ÚZSVM v případě těchto převodů sleduje efektivní využívání majetku státu a úsporu státních finančních prostředků. Konkrétně se jedná o administrativní budovu v Plzni v ulici Klatovská, kterou od ÚZSVM bezúplatně získalo Město Nýřany. Hodnota této nemovitosti je 21 milionů korun. ÚZSVM takovýto způsob převodu uskutečňuje v souladu s vládním usnesením a za podmínky, že zde město bude v objektu i nadále v přenesené působnosti vykonávat dopravně-správní agendu a nezcizí nemovitost po dobu dvaceti let od převodu. Stejně postupuje i v případě převodu druhého převodu budovy v Klatovech v ulici Mayerova na Město Klatovy. Hodnota této nemovitosti je téměř 14,5 milionů korun. V obou výše uvedených případech postupuje ÚZSVM na základě Usnesení vlády č. 1235 ze dne 10. prosince 2003. Třetí administrativní budova se nachází v Plzni v ulici Uxova, hodnota nemovitostí je téměř 10 milionů korun. ÚZSVM ji převede k využívání Generálnímu ředitelství cel v souladu s Usnesením vlády č. 428 ze dne 13. dubna 2005.
Karviná:
Úřad převedl majetek za 12 milionů korun
Administrativní budovu v ulici Čáslavská v Bohumíně převedl ÚZSVM do užívání Úřadu práce Karviná. Hodnota nemovitosti včetně souvisejícího pozemku je přibližně 12 milionů korun. Od srpna budovu plně využívá Úřad práce Karviná pro výkon své agendy. Budova přešla do příslušnosti hospodaření ÚZSVM Územní pracoviště Ostrava (odbor Odloučené pracoviště Karviná) po bývalém Okresním úřadu Karviná na přelomu let 2002 a 2003. V letošním roce došlo k převodu na Úřad práce Karviná na základě Usnesení vlády č. 428 ze dne 13. dubna 2005.