Příloha
Celkový vývoj kriminality – vztah k míře nezaměstnanosti je diskutovanou otázkou
Počet zjištěných trestných činů se snížil o 1,7 % a od roku 1993 tak dosáhl nejnižší hodnoty, konkrétně 351 629 trestných činů. Pokles počtu zjištěných trestných činů provázel pokles objasněných trestných činů, ve srovnání s rokem předchozím o 0,8 %. Objasněnost evidovaných trestných činů zůstala konstantní, tj. 38 %. Ve struktuře kriminality vzrostl počet zjištěných hospodářských trestných činů a násilných trestných činů.
Poklesl počet zjištěných majetkových trestných činů, s výjimkou výrazného růstu počtu kapesních krádeží, poklesl počet evidovaných vloupání do bytů, rodinných domků a rekreačních objektů či krádeží motorových vozidel dvoustopých a krádeží věcí z automobilů.
Pořadí krajů se výrazně nemění, nejvyšší počet trestných činů je charakteristický pro hl. m. Prahu (podíl 27,7 %), s odstupem následuje kraj Středočeský (10,7 %), Moravskoslezský (10 %), Ústecký a Jihomoravský, dále kraj Plzeňský, Jihočeský, Liberecký, Olomoucký a Královéhradecký. Nejnižší kriminalitou (do podílu 3 %) je zatížena Vysočina, kraj Karlovarský, Pardubický a Zlínský.
Vývoj kriminality byl v jednotlivých krajích diferencovaný, k poklesu kriminality došlo na území hl. m. Prahy a ve Středočeském kraji, v krajích Jihomoravském, Moravskoslezském, Zlínském,Olomouckém, Vysočina, Karlovarském, Libereckém, Královéhradeckém a Pardubickém, k nárůstu kriminality došlo v Ústeckém, Plzeňském a Jihočeském kraji.
Pořadí krajů po přepočtu kriminality na 10 tis. obyvatel je rozdílné, po hl. m. Praze (835 tr. č.), na kterou připadá více než dvojnásobný počet trestných činů oproti dalším nejvíce zatíženým krajům, následují kraje Ústecký (394 tr. č.), Liberecký (359 tr. č.), Karlovarský (341 tr. č.), Středočeský (333 tr. č.) a Plzeňský (308 tr. č.). Nejnižší kriminalitou se i nadále vyznačují kraje Vysočina (165 tr. č) a Zlínský (180 tr. č.). Výrazně rozdílné pořadí z hlediska absolutního počtu trestných činů a trestných činů v přepočtu na 10 tis. obyvatel zůstává u Karlovarského kraje (11. místo v počtu zjištěných trestných činů, ovšem 4. místo v přepočtu na 10 tis. obyvatel).
Nejvyšší podíl na celkové kriminalitě zaujímá hl. m. Praha. Došlo k reorganizaci systému obvodních ředitelství správy hl. m. Prahy, 10 těchto ředitelství bylo redukováno na 4 překrývající 22 správních obvodů. Jejím cílem je snížení počtu řídících funkcí ve prospěch výkonného aparátu a zajištění efektivnějšího využití sil a prostředků.
Na území hl. m. Prahy (míra nezaměstnanosti 3,9 %) byl evidován pokles celkové kriminality (-1,8 %), k vyššímu nárůstu došlo u hospodářské a mravnostní kriminality; majetková kriminalita představuje 33 % z celkového počtu v ČR, z objasněných případů spáchali cizinci 46,7 %, na jejím páchání se podílejí zejména organizované skupiny cizinců, převážně občanů Rumunska, Bulharska a Slovenska, kteří přijíždějí na naše území speciálně za tímto účelem. Vysoký podíl na této trestné činnosti mají recidivisté (61,7 %) a často se na ní podílejí děti (6,2 %). Výše způsobených škod celkové kriminality dosáhla 27,83 mld. Kč (+34,1 %). Vývoj kriminality v Praze však není zásadně odlišný od vývoje v metropolích ostatních států, obdobná je situace například v Mnichově, kde je srovnatelný počet obyvatel i trestných činů.
Ve Středočeském kraji (míra nezaměstnanosti 5,4 %) také došlo k poklesu celkové kriminality (-2,1 %). Je zde nejrozvinutější rekreační oblast v ČR s cca 100 tis. rekreačními objekty. Příznačná je nová výstavba rodinných domů a obchodních a průmyslových zón v okolí Prahy. Oproti celorepublikovému vývoji došlo jak v hl. m. Praze, tak Středočeském kraji k nárůstu krádeží vloupáním do rodinných domků.
Po hl. m. Praze a Středočeském kraji je v majetkové a hospodářské kriminalitě nejproblematičtější Jihomoravský kraj (míra nezaměstnanosti 8,3 %) a dále Moravskoslezský kraj (míra nezaměstnanosti 14,5 %), pro který je charakteristická také nejvyšší míra násilné kriminality. K dalším exponovaným oblastem patří kraj Ústecký (míra nezaměstnanosti 14,4 %), problémem je zde především násilná kriminalita.
Vysoká kriminalita ve velkoměstech je ovlivněna řadou faktorů - hustotou obyvatel a anonymitou, migrací, věkovou a sociální skladbou, turistikou, rozsáhlou sídlištní zástavbou, množstvím obchodů, institucí i koncentrací kriminálních osob. Diskutovanou otázkou je vztah mezi kriminalitou a mírou nezaměstnanosti.
Srovnání počtu zjištěných trestných činů na 10 tisíc obyvatel a míry nezaměstnanosti v roce 2004 tento vztah zcela nepotvrzují, například vyšší míra nezaměstnanosti a nižší míra kriminality se týká kraje Olomouckého, zatímco v hl. m. Praze a Středočeském kraji je nižší míra nezaměstnanosti a zároveň vysoká kriminalita. Vysoká míra kriminality i nezaměstnanosti se vyskytuje v Ústeckém a Jihomoravském kraji. K 1. 1. 2004 byla v kraji Ústeckém z hlediska okresů nejvyšší míra nezaměstnanosti v okrese Most (23,5 %) a Teplice (19,9 %), z hlediska zjištěné trestné činnosti byly v kraji Ústeckém nejzatíženější okresy Teplice a Ústí nad Labem. V kraji Moravskoslezském byla nejvyšší míra nezaměstnanosti v okrese Karviná (21 %) a Ostrava město (18,2 %), z hlediska zjištěné trestné činnosti byly v kraji Moravskoslezském nejzatíženější okresy Ostrava a Karviná.
V roce 2004 proběhla finalizace příprav a realizace úkolů vyplývajících pro Policii ČR z plného členství v EU - zejména zprovoznění Národní jednotky Europol, kanceláře Sirene, zapojení do databáze EURODAC. V oblasti příprav na budování národního řešení Schengenského informačního systému se zintenzívnila činnost pracovní skupiny k harmonizaci policejních informačních systémů. Plněna jsou opatření vyplývající z vládou schválené Zprávy o postupu a průběžných výsledcích zavádění
Národní strategie pro práci Policie ČR ve vztahu k národnostním a etnickým menšinám. Při všech krajských policejních správách byly zřízeny funkce styčných důstojníků pro problematiku menšin.
V oblasti prevence byla schválena Strategie prevence kriminality na léta 2004 až 2007, jejíž prioritou je rozvoj programů prevence kriminality na místní úrovni a specifických meziresortních projektů. Byl zřízen poradní orgán policejního prezidenta Metodická rada pro preventivní činnost Policie ČR.
Majetková kriminalita – občané nepovažují kamerový systém za nežádoucí zásah do soukromí
Vývoj majetkové kriminality měl snižující se trend, z dlouhodobého hlediska je počet zjištěných trestných činů nejnižší od roku 1993. Současně se snížil počet objasněných trestných činů. Došlo k poklesu krádeží vloupáním i krádeží prostých, krádeže vloupáním se podílejí na majetkové trestné činnosti 27 %, krádeže prosté 67 %. Majetková trestná činnost se mírně snížila o 3,8 % na 243.808, přičemž došlo ke snížení u téměř všech jejích druhů. Vzrostly kapesní krádeže a krádeže jiné na osobách. Došlo také k nepatrnému snížení škod majetkové kriminality. Přes přijímaná preventivní opatření zůstávají problémem: krádeže vloupáním do domů v hl. m. Praze a Středočeském kraji, krádeže věcí z automobilů (nejčastěji se vyskytující trestné činy), krádeže motorových vozidel dvoustopých i kriminalita na movitém kulturním dědictví.
Struktura pachatelů majetkové kriminality se nemění, rekrutují se převážně z řad recidivistů, kteří se zajímají zejména o předměty pro vlastní potřebu; další skupina pachatelů páchá trestnou činnost převážně “na objednávku”. Pokračoval pokles krádeží vloupáním, evidovaný počet trestných činů krádeží vloupáním je druhým nejnižším počtem od roku 1998. Obecně se situace nemění, krádeže vloupáním vykazují stále více znaky organizované kriminality, jsou profesionálně připravovány. Pokles se dotkl především krádeží vloupáním do rekreačních objektů, do obchodů, do bytů v činžovních domech i rodinných domků. Problémem zůstává nárůst krádeží vloupáním do rodinných domků v rámci hl. m. Prahy a Středočeského kraje. Počet evidovaných trestných činů krádeží prostých také poklesl (jedná se o nejnižší počet od roku 1997); pokles se projevil v kategorii krádeží věcí z automobilů, jízdních kol a motorových vozidel dvoustopých; s 37 % zde dominují krádeže věcí z automobilů (výrazně ovlivňují pocit bezpečí občanů, patří mezi nejčastěji vyskytující se trestné činy) a se 14 % následují krádeže automobilů. Převážná část krádeží aut je organizována a na vysoké profesionální úrovni (zejména pokud se týká překonávání zabezpečovacích prvků vozidel, překódování elektronických řídících systémů, ale i druhotných identifikačních znaků), problémem je zlegalizování ukradených vozidel. Výrazně vzrostly kapesní krádeže a krádeže jiné na osobách (krádeže z odložených kabelek, batohů, z odloženého oblečení, okrádání opilých osob apod.). Negativní vývoj zůstává v evidované kriminalitě na movitém kulturním dědictví, pokud se týká evidovaného počtu trestných činů krádeží prostých včetně exteriéru i na volném prostranství; Trestná činnost je také páchána z velké části sériově a organizovaně, závažnost kriminality je zejména ve škodách na kulturním dědictví, které nejdou vyčíslit.
Nejvyšší počet majetkových trestných činů je evidován v hl. m. Praze, která se na této kriminalitě podílí 32,9 % (problémem byly, ve smyslu růstu počtu těchto trestných činů evidovaných Policií ČR, krádeže vloupáním do rodinných domků), následuje kraj Středočeský (11,4 % podíl, charakteristický byl taktéž růst krádeží vloupáním do rodinných domků), Jihomoravský (8,8 % podíl, výrazně rostly kapesní krádeže), Moravskoslezský (8,6 %), Ústecký (8,3 %), nejnižší majetkovou kriminalitou se vyznačují kraje, v nichž počet majetkových trestných činů nepřekročil 7 tisíc, Vysočina, kraje Zlínský, Karlovarský a Pardubický.
Podle sociologického výzkumu agentury STEM/MARK, a.s. se názory na posílení přítomnosti policie v místě bydliště významně liší podle velikosti místa bydliště. Vcelku nejčastěji by si lidé přáli posílit pěší hlídky policistů společně s autohlídkami. Pětina obyvatel nepociťuje nutnost přítomnost policie v ulicích zvyšovat. Za velice užitečný pro zvyšování bezpečnosti považují občané kamerový systém (3/4), přičemž nemají obavy z narušování soukromí. Pozitivní vliv na vývoj krádeží věcí z automobilů a dalších krádeží měla novela zákona o živnostenském podnikání č. 119/2004, která omezila obchodování s kradeným zbožím v zastavárnách. Kontrolním orgánům a Policii ČR je prostřednictvím evidované totožnosti klientů, zboží a data prodeje umožněno zjistit, kdo a kdy zájmové zboží k prodeji předal. Za neplnění povinnosti provozovatelů zastaváren zjišťovat totožnost svých klientů se výrazně zvedla sankce. Živnostenský úřad může udělit pokutu až do výše jednoho milionu korun. Novela přinesla i rozšíření oprávnění policie vstupovat za určitých podmínek i do jiných prostor živnostenské provozovny než jen prostor určených pro zákazníky. Na vývoj krádeží vloupáním do bytů a obytných lokalit mají pozitivní vliv preventivní programy dlouhodobě realizované ve městech a obcích, včetně pokračování celorepublikového projektu “Bezpečná lokalita”, a informování občanů o možnostech ochrany před trestnou činností v médiích, průběžnou činnosti Preventivních činností Policie ČR a v rámci policejních preventivních akcí. Významné jsou legislativní a kontrolní aktivity v oblasti ochrany movitého kulturního dědictví atd.; nezastupitelnou roli mají preventivní aktivity, přibývají města, která chtějí předcházet kriminalitě kamerovým systémem.
Hospodářská kriminalita – “rutina” pachatelů je rafinovanější
Počet zjištěných hospodářských trestných činů vzrostl o 6,4 %, z dlouhodobého hlediska je třetí nejnižší od roku 1997. Nejvyšší podíl na hospodářské kriminalitě zaujímají podvody, zpronevěry a úvěrové podvody. Pokles hospodářské kriminality je na jedné straně provázen snížením evidovaného počtu trestných činů porušování autorského práva, podvodu a krácení daně, na druhé straně zvýšením počtu evidovaných trestných činů úvěrového podvodu, porušování práv k ochranné známce a zpronevěry. Závažná hospodářská kriminalita je páchána rafinovaně a lze předpokládat, že nepůjde již jen zevnitř subjektů (banky, záložny a další subjekty), ale více zvenčí pachateli specializovanými na určitý bankovní či finanční produkt. K úspěšnému ukončení přípravného řízení jsou vytvořeny předpoklady ve velmi úzké spolupráci a v neformální komunikaci mezi Policií ČR a dozorujícím státním zástupcem. Zjištěné škody hospodářské kriminality vzrostly o 2,3 %. Podíl škod hospodářské kriminality na celkových škodách zůstává vysoký 74,5 % (+1%). Nejvyšším počtem hospodářských trestných činů se vyznačuje území hl. m. Prahy (podíl 18,9 %), Moravskoslezský (11,5 %), Jihomoravský (11 %) a Ústecký kraj (10,2 %); teritorii, v nichž počet hospodářských trestných činů nepřekročil hranici 1.300 tr. činů, jsou Vysočina, kraj Karlovarský a Zlínský.
Násilná kriminalita – alarmující je nárůst vražd páchaných dětmi
Počet zjištěných trestných činů násilné kriminality vzrostl o 5,5 % na 23.579, z dlouhodobého hlediska došlo k mírnému nárůstu. Nárůst byl provázen zvýšením počtu objasněných trestných činů.
Mírně vzrostl počet trestných činů nebezpečného vyhrožování a úmyslného ublížení na zdraví. Stagnoval počet zjištěných vražd (evidováno 227) i počet vydírání (1.786), zvýšil se počet evidovaných loupeží na finančních institucích (176) a loupeží (5.931). Vzrostl počet přepadení a vloupání do pošt; s ohledem na posílení zabezpečení s výrazně nižšími zjištěnými škodami. Mírně vzrostl počet trestných činů spáchaných se zbraní, snížil se počet trestných činů spáchaných se střelnou zbraní.
Kvalitativně se situace nemění, vyznačuje se kvalifikovaností přípravy a brutalitou pachatelů. Struktura pachatelů násilné kriminality se nemění, rekrutují se převážně z řad recidivistů s podílem 39,1 %, podíl cizinců je 5,7 %, podíl dětí 4,5 % a mladistvých 6,9 %. Se střelnou zbraní a výbušninou podléhající regulaci podle zákona o zbraních a zákona o výbušninách bylo spácháno prokazatelně 386 násilných trestných činů. Násilná kriminalita je trvale ovlivňována faktory - organizovanost, alkohol, drogy a recidiva, používání zbraní. Zvyšuje se agresivita pachatelů, dochází k určité specializaci na násilnou trestnou činnost - vraždy, loupežná přepadení, vydírání.
Nejvyšší počet násilných trestných činů je charakteristický pro Moravskoslezský kraj (podíl 16,6 %), hl. m. Prahu (15,2 %), Ústecký (12,3 %) kraj, naopak nejnižší počet, tj. kraje, v nichž počet násilných trestných činů nepřevýšil hranici 700 tr. činů (podíl do 3 %), charakterizují Vysočinu a kraj Pardubický.
V hl. m. Praze zůstává evidován několikanásobně vyšší počet loupeží a loupeží na finančních institucích oproti ostatním krajům. Počet zjištěných a objasněných trestných činů vraždy a pokusů vražd zůstal na stejné úrovni; z dlouhodobého hlediska to znamená počet nejnižší od roku 1995. Trestně bylo stíháno celkem 246 osob. Vzrostl počet vražd, v nichž pachatel byl cizinec na 33 tr. činů (+9); alarmující je nárůst počtu vražd spáchaných dětmi na 4 tr. činy (+4) a mladistvými na 12 tr. činů (+7). Vzrostl počet evidovaných loupeží a dlouhodobě se jedná o nejvyšší hodnotu, zaznamenán byl zvýšený počet případů loupeží v peněžních ústavech. Ke snížení došlo u loupežných přepadení benzinových čerpadel a na stejné úrovni jsou případy loupeží v hernách, restauracích apod. Nejvyšší počet je tzv. pouličních loupeží, s malou způsobenou škodou, ale zvyšující se brutalitou pachatelů. Častěji byly kriminalitou postiženy poštovní služby, a to přepadení pošt z 66 na 96 případů, vloupání do pošt ze 21 na 35 případů, přepadení doručovatelů se naopak snížilo (z 12 na 8), stagnoval počet případů přepadení poštovních kurzů přepravujících finanční hotovost . Pro trestný čin vraždy (§ 219) bylo odsouzeno 143 (-30) osob a pro trestný čin loupeže (§ 234) bylo odsouzeno 1.695 (+108) osob. Policie ČR evidovala celkem 4.228 (+466) trestných činů se zbraní, tj. podíl 1,2 % na celkové kriminalitě. K držení a nošení zbraní a střeliva je v ČR vydáno celkem 308.308 (-1.777) individuálních zbrojních průkazů. Policie ČR řešila 569 (-40) případů nedovoleného ozbrojování dle § 185 tr. zákona. Pro trestný čin nedovoleného ozbrojování bylo pravomocně odsouzeno 145 (-28) osob. Zaznamenáno bylo 22 (-10) událostí spojených s nálezem nástražných výbušných systémů (NVS) a 309 (+78) případů nálezů výbušnin a pyrotechnických předmětů pro technické a zábavné účely; v 52 (+8) případech došlo k výbuchům NVS, munice a jiných výbušných a pyrotechnických předmětů, při kterých bylo 24 (-74) osob zraněno a 2 (-1) osoby byly usmrceny. Policií ČR bylo evidováno 749 (-114, -13,2 %) požárů. Rozhodující příčinou vzniku požárů zůstává nedbalostní jednání osob (neodbornost, hra dětí se zápalkami, nedodržování bezpečnostních předpisů apod.) a technické závady. Úmyslné zakládání požárů je spojeno, stejně jako v minulém roce, s pojišťovacími podvody, zejména v objektech sloužících k podnikání, zjišťují se poznatky mající vztah k jiné trestné činnosti (vydírání, daňové úniky apod.).
Pokračovalo komplexní posílení ochrany osob a majetku České pošty, které se projevilo v poklesu škod způsobených trestnou činnosti (o 72,7 % na 3,196 mil. Kč). Pozitivní vliv mělo vybudování Dohledového centra ČP v roce 2003, na který bylo v průběhu roku 2004 připojeno již přibližně 860 pošt, dalších 430 pošt je napojeno na pulty Policie ČR. Všechny poštovní přepážky jsou vybaveny trezory s časovým zpožďovačem, pošty a přepravní vozidla bezpečnostními boxy s automatickým zabarvením peněz při přepadení a pokladní úseky jako zóny s kontrolovaným přístupem v zázemí na velkých poštách. Využívány jsou technologie ke sledování zásilek od podání k dodání, výpočetní technika a datová archivace k hledání pachatelů ztrátovosti balíků i k ověřování oprávněnosti adresátů při výdeji peněz na přepážkách.
Mravnostní kriminalita – jednou z priorit byla příprava zákona o regulaci prostituce
Vývoj v oblasti mravnostní kriminality stagnoval na 1.909 (+0,6 %), s výjimkou nárůstu počtu zjištěných trestných činů znásilnění. Charakteristická je vysoká latence. Trvalým problémem zůstávají trestné činy kuplířství a šíření pornografie na internetu. Mravnostní kriminalita dlouhodobě osciluje kolem 2.000 evidovaných trestných činů ročně (vyjma roku 1998). K největšímu zvýšení došlo u trestného činu znásilnění (687 tr. č.). U dalších trestných činů nebyla zaznamenána výraznější změna. Poklesl počet odhalených trestných činů kuplířství. Pro trestné činy pohlavního zneužívání podle § 242 tr. z. bylo odsouzeno 409 osob a pro trestné činy znásilnění podle § 241 tr. zák 183 osob. Charakteristická je zejména vysoká míra latence; důvody neoznámení mohou být různé, často se uvádějí obavy z oznámení, pocit studu, strach z ostudy či opovržení atd. Mravnostní kriminalita je rozšířena ve městech s velkou koncentrací obyvatelstva (Praha, Brno, Ostrava, Plzeň), kde dochází k případům znásilnění, pohlavního zneužívání i kuplířství. Kuplířstvím jsou zatíženy také oblasti s příhraniční prostitucí. Na trestnou činnost kuplířství se váží i další trestné činy, zejména obchodování se ženami, omezování osobní svobody, vydírání, ale i krádeže ad.; často s prvky organizované kriminality. Prostituce je spojena s majetkovou trestnou činností, s šířením pohlavních chorob a s ohrožováním mravnosti. Policie ČR řešila poznatky k výskytu dětské pornografie a zoofilie na Internetu na základě upozornění tuzemských a zahraničních uživatelů nebo prostřednictvím Interpolu. Odhalování pachatelů stěžuje chybějící legislativní úprava, která by ukládala majitelům serverů povinnost uchovávat po určitou dobu tzv. logové soubory, které jsou výchozím bodem pro zjištění pachatele. Důležitou změnu přinesl zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže. který kriminalizuje komerční sexuální zneužívání osob ve věku 15-18 let. Vláda schválila Zprávu o plnění Národního plánu boje proti komerčnímu sexuálnímu zneužívání dětí (léta 2002 až 2004) a jeho aktualizaci na další období (léta 2004 až 2006). V květnu 2004 byl zahájen projekt PHARE Posilování boje proti obchodování s lidmi, ve spolupráci s Velkou Británií a Nizozemím Během roku 2004 došlo k institucionalizaci Programu podpory a ochrany obětí obchodování s lidmi, který byl pilotně zahájen v rámci projektu OSN v roce 2003. Jednou z priorit MV je účinné řešení problematiky prostituce. Hlavním úkolem byla příprava zákona o regulaci prostituce.