Týdeník Veřejná správa

Rozhovor

s JUDr. Radkem Ondrušem,
autorem komentáře ke správnímu řádu

Správní řízení:
Bez důkladné přípravy to nepůjde

Vyšlo v čísle 41/2005
JUDr. Radek Ondruš

Jako autor komentáře ke správnímu řádu se intenzivně věnujete především jeho praktickým dopadům. Co úřady v nejbližších týdnech a měsících čeká?

Správní úřady budou nuceny zahájit důkladnou přípravu pro nové formy správního řízení, jakož i pro realizaci jeho konkrétních institutů. V prvé řadě budou nuceny uzpůsobit veškeré své interní normy novým institutům správního řádu.

O co konkrétně se jedná?

Bude třeba zásadně přepracovat organizační řád tak, aby reagoval zejména na institut úředních osob, popřípadě takový organizační řád vydat. Dále je nutné přepracovat spisový řád do podoby, aby byl v souladu se zákonnou podobou spisové služby a vedení správního spisu tak, jak to stanoví správní řád. A v neposlední řadě je třeba vydat jednací řády pro všechny kolegiální orgány správních úřadů, rozhodujících ve správním řízení.

Jak podle vás nový správní řád ovlivní úřad po personální stránce? Přinese úsporu pracovníků na úřadech nebo lze očekávat spíše opak?

Parametry práce s lidskými zdroji budou muset být nastaveny tak, aby byl výkon veřejné správy v novém správním řízení zajištěn. V praxi to bude znamenat provedení faktických personálně organizačních auditů či prověrek z pohledu aplikace nového správního řádu a to buď vlastními prostředky, nebo externě. Již dnes je velmi pravděpodobné, že nový správní řád vyvolá nutnost navýšení počtu pracovníků správních úřadů. Nelze zatím obecně určit o kolik procent. Nepochybné však je, že správní úřady budou muset zajistit výkon své činnosti nejen v zákonem stanovených lhůtách, ale ve stanoveném rozsahu každý pracovní den, po celou provozní dobu.

To bude pravděpodobně znamenat růst nákladů na výkon veřejné správy?

Ano. Určitě bude nutné před účinností správního řádu tyto finanční zdroje zajistit. V současnosti nic nenasvědčuje tomu, že by došlo k navýšení příspěvku na výkon veřejné správy. Je však nutno mít na zřeteli, že se podstatným způsobem zvýší náklady nejen na vlastní doručování písemností, ale i na zavedení a vlastní vedení spisové služby, oznamování rozhodnutí a v neposlední řadě i na navýšení počtu oprávněných úředních osob. Tyto finanční analýzy by měly být zpracovány už v době rozhodování orgánů správních úřadů o rozpočtech na rok 2006. V dané souvislosti je nutno mít také na zřeteli, že celá řada obcí využije možností daných jim jak zákonem o obcích, tak novým správním řádem a bude se snažit přenést některé své povinnosti, zejména pak rozhodování ve složitých věcech, vedení elektronických úředních desek, na jiné obecní úřady. I tento faktor, který nemusí mít pro povinné obce přímý finanční přínos, je nutno v předmětných analýzách zohlednit.

Pravidelně se setkáváte se zástupci městských a obecních úřadů na krajských konferencích věnovaných správnímu řádu. Zvládnou podle vás správní úřady přechod na novou právní úpravu správního řízení stávajícím stylem a tempem práce?

Již nyní lze předpokládat, že nikoliv tam, kde příprava dosud nezačala. Pokud správní úřady nezačaly s dostatečným předstihem připravovat své pracovníky na novou podobu správního řízení, mohou v praxi nastat po 1. 1. 2006 silně stresové momenty, pramenící nejen z nedostatečné připravenosti, ale především z hrozící odpovědnosti za škodu, způsobenou nesprávným výkonem veřejné moci tam, kde úředník nedodrží postup stanovený novým správním řádem.

Co by kromě školení úředníků mělo být v těchto týdnech součástí příprav na příchod nového správního řízení?

Jeho úspěšné zvládnutí především nelze oddělit od úspěšného přechodu od stávající spisové anarchie a krajového či oborového partikularismu k jednotné spisové službě soudního typu. Jistě, lze vydržet u papírového systému vedení správních spisů, jejich rejstříků a oddílů. V praxi to však přinese jen další obtíže při zpracování dat, orientaci ve složitých, mnohdy víceúrovňových lhůtách. Zde je jedním z mnoha východisek zavedení kancelářského řádu správních úřadů a na něj navazující vedení spisů v elektronické podobě formou softwarového zpracování správního řízení. V českých poměrech se nejedná o novinku, neboť tento postup byl úspěšně vyzkoušen v justici, která již na tomto principu vede soudní spisy. Tím, že nový správní řád vychází do určité míry ze soudní praxe, lze tento model zvolit v případě správního řízení a to již od samotného počátku.

Občas lze mezi zástupci správních úřadů zaslechnout názory, že to s tím spisovým řádem “nebude tak horké a všechno nakonec stejně nějak dopadne.” Co si myslíte o tomto předpokladu?

Ono to skutečně nějak dopadne, otázkou však zůstává s jakými následky. Nepíše se již rok 1990 a nacházíme se v Evropské unii, jejíž veřejná správa je založena na přísné byrokracii, která nebude pasivně akceptovat nedodržování vlastních norem jednou ze členských zemí. Je proto nezbytné zahájit ve spolupráci s gesčním ministerstvem vnitra, které základní normy správního řízení připravilo, takový sled opatření, aby každý ze správních úřadů byl od 1. 1. 2006 připraven zvládnout reformu správního řízení v maximální možné míře.

Kdo by měl jít v této souvislosti ostatním příkladem?

Je nutné dosáhnout stavu, aby na nový správní řád byly řádně připraveny především správní úřady zřízené státem a v rámci přenesené působnosti pak zejména statutární města a obce s rozšířenou působností. Pozornost je nutno věnovat také malým obcím, které nedisponují takovými prostředky, aby se na předmětný transformační krok ve správním řízení připravily samy. Za situace, kdy od ministerstva vnitra nelze očekávat účinnou metodickou a odbornou pomoc směřující ke všem správním úřadům i do nejmenších obcí, je na větších městech a krajích, aby jim v tomto podaly pomocnou ruku, neboť jejich postavení ve správním řízení bude na přístupu malých obcí po 1. 1. 2006 přímo závislé. V celé řadě krajů se tak už v poslední době děje a krajské úřady a úřady statutárních měst aktivně pomáhají malým obcím s přístupem k aktuálním informacím o novém správním řízení.

Vladimír Přech
vladimir_prech@gordic.cz

Poznámka:

Otázky související se správním řízením je možné směřovat na e-mailovou adresu ondrus@econ.muni.cz.