Téma
Krajské odbory kontroly v těchto dnech dokončily práci na přezkoumávání hospodaření územních celků za rok 2004. Letošní přezkoumání probíhalo poprvé na základě nového zákona. Ten zachoval možnost, aby si obce nechaly přezkoumat své hospodaření krajským úřadem nebo profesionálním auditorem, nově poskytl možnost výběru mezi krajským úřadem a auditorem i dobrovolným svazkům obcí. Zajímalo nás kolik obcí a dobrovolných svazků obcí požádalo o kontrolu svého hospodaření krajský úřad a kolik svěřilo tento úkol auditorovi či sdružení auditorů. Jaké zkušenosti udělali kontroloři s novým zákonem a jaké chyby a nedostatky se v jednotlivých krajích vyskytovaly nejčastěji.
Ústecký kraj
Nabytím účinnosti zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, a zákona č. 421/2004 Sb., o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO, došlo jednak k určitým změnám ve způsobu přezkoumávání hospodaření, jednak k výraznému rozšíření činností krajských úřadů, a to nejen v rámci vlastních přezkumů. Nárůst počtu pracovníků na jednotlivých úřadech však byl dle našich informací minimální. Rovněž ke zvýšení příspěvku na výkon přenesené působnosti v této souvislosti nedošlo.
Na Krajském úřadě Ústeckého kraje zajišťuje danou agendu odbor kontroly - oddělení přezkumu hospodaření obcí (včetně vedoucí oddělení třináct pracovníků). Uvedená kapacita je nedostačující. Proto na období od ledna do dubna, kdy je třeba dokončit přezkum tam, kde se provádělo dílčí přezkoumání, a provést jednorázová přezkoumání, byli na tuto činnost přeřazeni čtyři pracovníci oddělení finanční kontroly a jako osoby přibrané k přezkoumání nárazově vypomáhali i pracovníci ekonomického odboru. Určitý časový prostor byl získán i tím, že dílčí přezkoumání byla provedena u více subjektů, než u kterých to ukládá přímo zákon.
Přijetí nové právní úpravy přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO, která dává možnost požádat o přezkum krajský úřad všem obcím, nepřineslo v Ústeckém kraji výraznější změnu v počtu subjektů, které se na nás s žádostí obrátily.
Přezkoumání hospodaření za rok 2003 bylo realizováno u 284 obcí. Deset z nich o přezkum hospodaření za rok 2004 požádalo auditora. Není bez zajímavosti, že pouze u jedné z nich nebyly při přezkoumání za rok 2003 zjištěny nedostatky. U pěti skončilo přezkoumání závěrem ve smyslu písmene c) § 7 vyhl. č. 41/2002 Sb. Jak vyplývá ze zpráv auditorů zaslaných krajskému úřadu, při přezkumu jejich hospodaření za rok 2004 nedostatky zjištěny nebyly. Nově se na krajský úřad obrátily tři obce, z toho s počtem obyvatel nad 5000 jedna. Na základě doručených žádostí a oznámení o zajištění přezkoumání hospodaření za rok 2005 můžeme konstatovat, že větší obce a města i nadále zadávají přezkum svého hospodaření auditorům nebo auditorským společnostem, i když za tuto službu vynakládají z rozpočtu značné finanční prostředky (Tabulka 1, Graf 1).
Zákon č. 420/2004 Sb. přinesl výrazné prohloubení a rozšíření předmětu přezkoumání. V porovnání s předchozí právní úpravou tak má přezkoumávající orgán možnost získat komplexnější a podrobnější obrázek o stavu hospodaření přezkoumávaného subjektu. Zpráva i vlastní závěr z přezkoumání pak má větší vypovídací schopnost. U největšího počtu obcí v Ústeckém kraji byly zjištěny méně závažné nedostatky a konstatován závěr ve smyslu § 10 odst. 3 písm. c) (Tabulka 2).
Pokud dáme do souvislostí závěr přezkoumání a velikost obce, pak v našem kraji nejvíce nedostatků, které jsou kvalifikovány jako porušení rozpočtové kázně a neprůkazné účetnictví, zjišťujeme u nejmenších obcí, do 200 obyvatel. Příčinou jsou ve většině případů nedostatečné odborné znalosti odpovědných osob. Tyto obce často nemají uvolněné zastupitele, někdy ani pracovníky ve stálém pracovním poměru. V mnoha případech “úřadují doma, po večerech” a zajistit splnění všech zákonných povinností je pro ně značně náročné.
Kontrolou povinných oblastí přezkoumání byly nejčastěji zjišťovány např. tyto nedostatky:
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 39/2005.
Tabulka 1: Zadávání přezkumu hospodaření
Obce s počtem obyvatel |
počet obcí |
přezkum KrÚ |
% |
přezkum auditorem |
% |
do 200 200 obyvatel |
64 |
57 |
89 |
7 |
11 |
200-400 |
90 |
81 |
90 |
9 |
10 |
400-800 |
102 |
81 |
79 |
21 |
21 |
800-5000 |
74 |
57 |
77 |
17 |
23 |
5000-10000 obyvatel |
7 |
1 |
14 |
6 |
86 |
nad 10000 l |
17 |
0 |
0 |
17 |
100 |
celkem |
354 |
277 |
78 |
77 |
22 |
DSO |
37 |
16 |
43 |
21 |
57 |
celkem |
391 |
293 |
75 |
98 |
25 |
Tabulka 2: Závěry z přezkumu hospodaření
Závěr |
Obce |
DSO |
||||
počet |
% |
počet |
% |
|||
písm. a) |
86 |
31 |
7 |
44 |
||
písm. b) |
140 |
51 |
6 |
37 |
||
písm. c) |
51 |
18 |
3 |
19 |
||
Celkem |
277 |
100 |
16 |
100 |
Tabulka 3: Závěry z přezkumu hospodaření podle velikosti obcí
Obce |
písm. a) |
písm. b) |
písm. c) |
Celkem |
|||
počet |
% |
počet |
% |
počet |
% |
||
méně než 200 obyvatel |
9 |
16 |
25 |
44 |
23 |
40 |
57 |
200-400 obyvatel |
30 |
37 |
40 |
49 |
11 |
14 |
81 |
400-800 obyvatel |
27 |
33 |
47 |
58 |
7 |
9 |
81 |
800-5000 obyvatel |
20 |
35 |
27 |
47 |
10 |
18 |
57 |
5000-10000 obyvatel |
0 |
0 |
1 |
100 |
0 |
0 |
1 |
nad 10000 obyvatel |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Celkem |
86 |
31 |
140 |
51 |
51 |
18 |
277 |