Jak to vidí…
Ing. Lenka Benešová
vedoucí obecního živnostenského úřadu Havlíčkův Brod
V nové budově havlíčkobrodského městského úřadu sídlíte již dva roky. Jak jste Vy a Vaši spolupracovníci spokojeni s netradičním ”otevřeným” řešením svého pracoviště?
Nejprve bych chtěla říci, že při projektování takovéhoto pracoviště je určitě nejdůležitější předem vyřešit hlavně technické podmínky pro práci. Například klimatizaci, topení, světlo - každý je třeba zvyklý na jiné osvětlení svého pracovního místa. Musí se vycházet z toho, že se lidé ve velké kanceláři vzájemně přizpůsobují a je proto třeba, aby jim bylo vytvořeno co nejlepší technické zázemí. Je například nutné oddělit část pro zaměstnance - toalety, kuchyňky. Každé pracoviště by také podle mých zkušeností mělo mít malou zasedací místnost, kde se dají řešit různé komornější záležitosti.
S pracovníky je také třeba se předem dohodnout na způsobu práce a předejít tak případným problémům a nedorozuměním. Než jsme tu začali pracovat, tak jsem s kolegy hovořila například o způsobu telefonování, o poslouchání radiopřijímačů a dalších možných rušivých momentech, které se v takovýchto prostorách musí pro dobré fungování kolektivu zohlednit. Zároveň je třeba lidi za tuto práci ocenit, dát jim najevo, že jejich přizpůsobení se takovémuto pracovišti zaměstnavatel oceňuje.
Musím ale uznat, že pro vedoucího je toto uspořádání výborné. Mám přehled o pracovnících, ale i o klientech a řekla bych, že se tímto řešením omezuje jejich případná agresivita. Myslím si také, že společná pracoviště více motivují k práci a zároveň se mi zdá, že tu lidé více spolupracují - mohou se spolu sejít, operativně se poradit, domluvit. Výhodou je i určitá zastupitelnost.
Zhodnotím-li svoji dvouletou zkušenost s prací v otevřené kanceláři musím říci, že pokud jsou dobře vyřešeny technické podmínky, pak je takovýto úřad dobrým řešením.