Týdeník Veřejná správa


Příloha

plk. Ing. Bohumila Jenerálová, mjr. Ing. Květoslava Skalská,
MV-generální ředitelství HZS ČR

Požární ochrana ve školách a školských zařízeních

Vyšlo v čísle 39/2005

V tomto roce jsou do plánu kontrolní činnosti hasičských záchranných sborů krajů zařazeny kontroly dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně ve školách a školských zařízeních. Praxe ukazuje, že ve školách a školských zařízeních je otázkám spojeným s bezpečností osob, zejména dětí, žáků a studentů, pozornost věnována. Přispívá k tomu i skutečnost, že se jedná zpravidla o členy učitelského sboru, kterým je péče o zabezpečování úkolů vedením školy svěřována. Pečlivost, vědomí zodpovědnosti a znalost vážnosti možných důsledků pro bezpečnost dětí, žáků a studentů, učitelům většinou nedovolí přistupovat k této oblasti bez patřičné vážnosti. Stejně tak vážně se přistupuje k požárním kontrolám prováděným orgány státního požárního dozoru. Společnost je vnímavější, jde-li o bezpečnost dětí a mládeže, a to je správné, reaguje citlivěji na případy, kdy byly nebo jsou ohroženy. Zájem o preventivní požární ochranu se ve školách opírá též o dlouholetou tradici a praktické zkušenosti, které se v převážné míře promítají v jasném formulování povinností učitelů a dalších dospělých zaměstnanců působících ve školách a školských zařízeních, ale též v řádech platných pro děti, žáky a studenty. Oběma stranám – povinným subjektům (provozovatelům činností ve školách) i příslušníkům hasičských záchranných sborů krajů, kteří budou kontroly organizovat nebo provádět, nabízíme informace, které je mohou v daných souvislostech zajímat.

Pro stanovování potřebných podmínek k zajištění požární ochrany, zvládání situací při nebezpečí vzniku požáru nebo při požáru ve školách lze využít obvyklé postupy :

Při práci je potřebné se vyhnout zadávání nepotřebných úkolů a utváření nefunkčních systémů v domnění, že hlavním cílem není bezpečnost při provozování činností v dané stavbě, její části či přilehlém prostoru, ale potřeba pouze formálně se vypořádat s úkoly. O úskalích návrhů na vnitřní systémy zabezpečování požární ochrany ví vždy více vedení a personál školy nebo školského zařízení, protože jsou jim v podrobnostech známy též požadavky vyplývající z funkce takových zařízení, včetně podmínek.

Hlavním cílem by měl být konkrétní realizovatelný systém, který skutečně může (bude) ve škole fungovat, to je zabezpečit, aby:

Požadavky vztahující se k preventivní požární ochraně jsou obsaženy v řadě předpisů. Základními předpisy v dané oblasti je školský zákon, zákon o vysokých školách, stavební zákon, zákon o požární ochraně a prováděcí předpisy k těmto zákonům.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), je zveřejněn v částce 190 rozeslané dne 10. listopadu 2004, účinnost nabyl dnem 1. ledna 2005.

V tomto zákoně:

Souvisejícím právním předpisem je též zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Některé informace, vztahující se ke kategorizaci školských zařízení, lze najít ve vyhlášce č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení.

Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění některých zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nabízí řadu potřebných informací, např. že vysoká škola je právnickou osobu (§ 2); v čele vysoké školy je rektor, který jedná a rozhoduje ve věcech školy, pokud zákon nestanoví jinak (§ 10); kvestor řídí hospodaření a vnitřní správu veřejné vysoké školy a vystupuje jejím jménem v rozsahu stanoveném opatřením rektora (§ 16); v § 16 a 41 je uvedeno, jaké jsou vnitřní předpisy vysoké školy a další.

Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, obsahuje rovněž povinnosti a podmínky vztahující se k požární ochraně, jedná se např. o části upravující podmínky užívání stavby, požadavky udržovat stavbu tak, aby nevznikaly požární závady, případné změny stavby, vedení dokumentace ke stavbě a další.

Blíže se zastavíme u zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, který obsahuje:

Povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob jsou vázány na míru požárního nebezpečí provozovaných činností. Činnosti jsou rozděleny do tří kategorií:

Charakteristiky činností zařazených do kategorií se zvýšeným požárním nebezpečím a s vysokým požárním nebezpečím jsou uvedeny v § 4 odst. 2 a 3; za provozované činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí se považují činnosti, jejichž charakteristiky nejsou uvedeny v odstavcích 2 a 3.

Některé doklady a dokumentace, kterými se prokazuje plnění vybraných povinností:

Činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí - § 4 odst. 1 písm. a) zákona o požární ochraně

  1. Dokumentace o kontrolách provozuschopnosti požárně bezpečnostního zařízení, věcných prostředků požární ochrany, popř. požární techniky - § 5 odst. 1 písm. a) zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 2 až 10 vyhlášky č. 246/25001 Sv., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).

  2. Doklady prokazující vytváření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce /např. zřetelné označení čísla tísňového volání (ohlašovny požáru), případně uvedení dalších pokynů ke způsobu ohlášení požáru ve všech objektech, kde právnická osoba provozuje činnosti/ - § 5 odst. 1 písm. b) zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 11 vyhlášky o požární prevenci.

  3. Doklady prokazující dodržování technických podmínek a návodů vztahujících se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností - § 5 odst. 1 písm. c) zákona o požární ochraně.

  4. Doklady o provedených preventivních požárních prohlídkách - § 5 odst. 1 písm. e) zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 12 a § 13 vyhlášky o požární prevenci.

  5. Dokumentace o odborné přípravě preventisty požární ochrany - § 5 odst. 1 písm. e) zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 25, § 26 a § 36 odst. 2 vyhlášky o požární prevenci.

  6. Dokumentace obsahující podmínky požární bezpečnosti (projektová dokumentace ověřená stavebním úřadem ke skutečnému provedení např. únikových cest), zpracovaná a schvalovaná, popř. vedená podle zvláštních předpisů (stavební zákon s přihlédnutím k podrobnostem, např. požárně bezpečnostní řešení ve smyslu § 18 odst. 1 vyhlášky č. 132/1998 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona, ve znění pozdějších předpisů) - § 5 odst. 1 písm. b) zákona o požární ochraně.

  7. Doklad o přijatých opatřeních pro případ zdolávání mimořádných událostí, jako jsou havárie, požáry a povodně, jiné vážné nebezpečí a evakuace zaměstnanců podle § 132a odst. 6 zákona č. 65/1965 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů.

Činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím - § 4 odst. 1 písm. b) zákona o požární ochraně

Jedná se zejména o dokumentaci požární ochrany ve smyslu § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 27 až 40 vyhlášky o požární prevenci. Rozsah a způsob zpracování dokumentace požární ochrany vyplyne ze způsobu určení podmínek požární bezpečnosti, přičemž se využije postup uvedený v § 15 vyhlášky o požární prevenci. Způsob vedení dokumentace požární ochrany je upraven § 40 vyhlášky o požární prevenci.

  1. Dokumentace o začlenění provozovaných činností do kategorie činností se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 28 vyhlášky o požární prevenci.

  2. Stanovení organizace zabezpečení požární ochrany - § 15 popř. § 6 odst. 1 písm. a) zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 30 vyhlášky o požární prevenci.

  3. Požární řád - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 31 vyhlášky o požární prevenci.

  4. Požární poplachové směrnice - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 32 vyhlášky o požární prevenci.

  5. Požární evakuační plán - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 33 vyhlášky o požární prevenci. Pouze u činností, které byly začleněny ve smyslu § 4 odst. 2 písm. j) zákona o požární ochraně.

  6. Dokumentace zdolávání požárů (operativní karta nebo operativní plán) - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 34 vyhlášky o požární prevenci. Pouze u činností, které byly začleněny ve smyslu § 4 odst. 2 písm. j) zákona o požární ochraně.

  7. Řád ohlašovny požárů - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 35 vyhlášky o požární prevenci.

  8. Tematický plán a časový rozvrh školení zaměstnanců a odborné přípravy preventivních požárních hlídek a preventistů požární ochrany - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 23 až 26 a § 36 vyhlášky o požární prevenci.

  9. Dokumentace o provedeném školení zaměstnanců a odborné přípravě preventivních požárních hlídek a preventistů požární ochrany - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 36 vyhlášky o požární prevenci.

  10. Požární kniha - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 37 vyhlášky o požární prevenci.

  11. Dokumentace obsahující podmínky požární bezpečnosti, zpracovaná a schvalovaná, popř. vedená podle zvláštních předpisů (např. požárně bezpečnostní řešení ve smyslu § 18 odst. 1 vyhlášky č. 132/1998 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona, ve znění pozdějších předpisů) - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 27 odst. 2 vyhlášky o požární prevenci.

  12. Bezpečnostní listy (ve smyslu zákona č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 186/2004 Sb.) - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 27 odst. 2 vyhlášky o požární prevenci.

  13. Doklady prokazující dodržování technických podmínek a návodů vztahujících se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností (např. o kontrolách, údržbě, opravách, v souladu s právními předpisy, normativními požadavky a průvodní dokumentací výrobců) - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 27 odst. 2 a § 38 vyhlášky o požární prevenci.

  14. Požárně technické charakteristiky - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 39 vyhlášky o požární prevenci.

  15. Rozhodnutí a stanoviska správních úřadů týkající se požární bezpečnosti při provozovaných činnostech (např. zápisy o kontrolách státního požárního dozoru - podle § 31 odst. 2 zákona o požární ochraně) - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 27 odst. 2 vyhlášky o požární prevenci.

Činnosti s vysokým požárním nebezpečím - § 4 odst. 1 písm. c) zákona o požární ochraně

U této kategorie se postupuje se obdobně jako u činností se zvýšeným požárním nebezpečím. Rozsah a způsob zpracování dokumentace požární ochrany vyplyne ze způsobu posuzování požárního nebezpečí ve smyslu § 16 vyhlášky o požární prevenci.

Další povinností je zpracovat posouzení požárního nebezpečí podle § 6a zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 29 vyhlášky o požární prevenci. Vždy se pak zpracovává požární evakuační plán a dokumentace zdolávání požárů.

Nezřídka se provozovatelé činností mylně domnívají, že veškeré povinnosti, které jim na úseku požární ochrany vznikají, jsou obsaženy přímo v zákoně o požární ochraně. Je na místě připomenout, že základní orientaci poskytuje ustanovení § 2 odst. 1 tohoto zákona (viz část 1). Jako příklady, kromě již zmíněných, lze uvést, že se jedná zejména o předpisy upravující povinnosti, případně některé podrobnosti v oblasti:

Jak bylo uvedeno, kontroluje se dodržování povinností stanovených zákony s přihlédnutím k podrobnostem obsaženým v prováděcích předpisech. Jedná-li se o dokumentaci požární ochrany, kontroluje se ta dokumentace, která odpovídá kategorii jednotlivých činností, přičemž se přihlíží k příslušným ustanovením vyhlášky o požární prevenci. V této souvislosti je vhodné znovu zmínit § 40 této vyhlášky, který provozovatelům činností skýtá možnosti jak zpracovat dokumentaci, která odpovídá podmínkám i organizační struktuře dotčené právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby.

Časté otázky se týkají vedení dokumentace požární ochrany nad rámec povinností odpovídajících kategorii provozovaných činností podle zákona o požární ochraně. Jedná-li se o “nadstandardní” zabezpečení požární ochrany, vždy je třeba rozlišit, je-li takovou dokumentací dokládáno plnění některé povinnosti na úseku požární ochrany či nikoli. Je-li takovou dokumentací dokládáno plnění některé povinnosti na úseku požární ochrany, pak jedná-li se o závadu v jejím obsahu (nekontroluje se formální stránka dokumentace), orgán státního požárního dozoru uvede v zápisu o požární kontrole (§ 31 odst. 1 písm. a) a odst. 2 zákona o požární ochraně), kterým předpisem byla povinnost stanovena a zpravidla připojí též předpis obsahující příslušné podrobnosti. Orgán státního požárního dozoru stanoví opatření ve smyslu § 31 odst. 2 zákona o požární ochraně. Opatření se vždy stanovuje k odstranění závady v dodržování, resp. nedodržování povinnosti, která kontrolovanému subjektu vznikla.

Požáry ve školství v letech 2001 až 2004

Pro ilustraci uvádíme některé údaje pořízené ze statisticky sledovaných údajů k požárům ve školství. Z těchto přehledů mohou provozovatelé činností získat řadu přínosných informací zejména pro cílené zaměření prevence a soustředění větší pozornosti na rizikovější místa.

Mezi technickými závadami jsou evidovány závady na zářivkových tělesech, elektrických vařičích, nápojovém automatu, keramické vypalovací peci, hi-fi věži, odsávacím zařízení, zpětném projektoru, pračce, myčce nádobí, úhlové brusce a plynovém kotli. Mezi případy, kdy bylo možné vznik události spojovat s nedbalostí patří, kromě kouření, také vznícení propan-butanového zapalovače a vznícení od propan-butanového školního kahanu. Četné jsou případy vznícení školních nástěnek (např. z polystyrenu, hobry, korku), kdy se jednalo o úmyslné zapálení.

Velmi příznivé je zjištění, že u 50 % případů byla plocha požáru do 1 m². U 35 % případů byla tato plocha od 2 m² do 10 m² a u 15 % po˛įrů byla plocha větší.

Zajímavé jsou rovněž údaje o použité hasební látce k uhašení požáru. Vodou bylo uhašeno 48 % požárů, pomocí CO² 4 % a práškem 6 %. Pro osoby, které se při požáru vyskytují, zejména zaměstnance, bude povzbudivé, že bez jednotek požární ochrany bylo uhašeno 42 % požárů. Z toho lze vyvozovat, že školení o požární ochraně a dostupnost prostředků k hašení může významně ovlivnit rozvoj požáru a tím i následné škody.

Dalším sledovaným hlediskem je rozšíření požáru v budově. Rozborem je možné dostat se k velmi zajímavým poznatkům. V 79 % z celkového počtu požárů byl požár omezen na místnost vzniku; hlavními důvody je zejména rychlost uhašení a dále členění stavby do požárních úseků. Horizontální nebo vertikální rozšíření bylo zaznamenáno ve 3 % případů a požár halového objektu bez vnitřního dělení ve 4 %.

Preventivně výchovná činnost

Pro děti i mládež je většinou vítanou událostí, mohou-li vidět hasiče, požární techniku a zejména zásahové požární automobily v akci. Je ale nezbytné, aby se k dětem a mládeži dostávaly informace i z oblasti požární prevence. V roce 2003 se do rukou učitelů základních a středních škol dostala příručka Ochrana člověka za mimořádných událostí. Do obsahu vzdělávání ve školách byla zařazena na základě pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č.j. 12 050/03-22 ze dne 4. března 2003. K výuce tématiky ochrany člověka při mimořádných událostech na základních a středních školách připravil odbor prevence MV-generálního ředitelství HZS ČR dvě příručky (rozpracování kapitoly Téma č. II, Živelní pohromy, písm. D. Požáry). Příručka “Výchova dětí v oblasti požární ochrany - 1. a 2. cyklus” je určena pro učitele základních a speciálních škol. Obsah je rozdělen na dvě části - 1. cyklus pro druhou až pátou třídu a 2. cyklus pro šestou až osmou třídu. K usnadnění výkladu slouží pro každý cyklus jedna doprovodná videokazeta. Předpokládá se, že distribuce bude zabezpečena v průběhu prvního pololetí 2005 prostřednictvím HZS krajů po dokompletování doprovodnými videokazetami (pozn.: v době přípravy tohoto příspěvku byla ještě jedna videokazeta ve výrobě.). Předpokládá se, že příručka “Výchova a prevence v oblasti požární ochrany - 3. cyklus”, určená pro učitele středního a učňovského školství, bude spolu s doprovodnou videokazetou k dispozici do konce roku 2005.

Tabulka 1: Základní údaje

 

2001

2002

2003

2004

Celkem

Počet požárů

60

70

72

61

263

Škoda (mil. Kč)

1,3

2,0

20,3

19,3

42,9

Počet osob usmrcených

0

2

0

0

2

Počet osob zraněných

2

0

6

10

18

Počet osob evakuovaných a zachráněných

0

44

347

245

636

Uchráněné hodnoty (mil. Kč)

18,6

26,0

75,2

43,7

163,5

Tabulka 2: Rozdělení podle objektů, kde požár vznikl

Objekt, budova

2001

2002

2003

2004

Celkem

% z celku

Mateřské školy

7

9

7

3

26

9,9

ZŠ a zvláštní školy

25

29

22

19

95

36,1

Učňovské školy, učiliště, SOŠ, gymnázia

13

7

13

9

42

16

Vysoké školy

2

2

6

2

12

4,6

Zdravot. školy a ústavy pro vzdělávání

1

1

0

2

4

1,5

Ostatní – např. klubovny, dětské tábory

0

0

2

4

6

2,3

Tělocvičny

0

1

2

2

5

1,9

Rekreační budovy

4

4

2

5

15

5,7

Jídelny

1

1

0

1

3

1,1

Provizoria

3

7

5

4

19

7,2

Ostatní

4

9

13

10

36

13,7

Celkem

60

70

72

61

263

100


Tabulka 3: Rozdělení podle prostoru vzniku

Prostor

2001

2002

2003

2004

Celkem

% z celku

Nezjištěn

10

10

11

13

44

16,7

Učebny, přednáškové sály

8

7

15

7

37

14,1

Dílny, laboratoře, kabinety

3

5

6

4

18

6,8

Tělocvičny, převlékárny

0

4

2

5

11

4,2

Jiné shromažďovací prostory

1

1

1

1

4

1,5

Kanceláře, sociální zařízení

14

23

8

12

57

21,7

Komínová tělesa

4

1

0

1

6

2,3

Kotelny, výměníky

3

1

2

3

9

3,4

Půdy, střechy

2

1

5

3

11

4,2

Chodby, schodiště

4

9

10

9

32

12,2

Ostatní

11

8

12

3

34

112,9

Celkem

60

70

72

61

263

100