Týdeník Veřejná správa


Konzultace

Mgr. Jiří Kaucký,
ředitel odboru legislativy MV ČR

Návrh zákona o územně správním členění státu

Vyšlo v čísle 39/2005

K podstatě návrhu zákona

Cílem zákona o územně správním členění je upravit členění území státu pro účely výkonu státní správy, a to jak státní správy vykonávané orgány státu, tak částečně i státní správy vykonávané orgány územních samosprávných celků v takzvané přenesené působnosti (částečně proto, že návrh zákona se nezabývá správními obvody obecních úřadů obcí s pověřeným obecním úřadem, ani se nezmiňuje o správních obvodech matričních či stavebních úřadů). Návrh zákona předpokládá členění České republiky na 8 oblastí. Území oblastí bude vymezeno správními obvody 14 samosprávných krajů (oblast bude tvořena jedním až třemi kraji). Nižší územně správní jednotkou zůstanou i nadále okresy, kterých je celkem 76. Nově se však stanoví, že okresy se člení na 205 správních okrsků, což je ovšem pouze terminologická změna pro označení dosavadních správních obvodů obcí s rozšířenou působností. Rovněž se zachovává začlenění 5 vojenských újezdů do správních okrsků, tedy současných správních obvodů obcí s rozšířenou působností.

Návrh na vznik oblastí vzešel z výsledků jednání představitelů koaličních stran dne 18. ledna 2005 a je obecnou reakcí na potřebu vytvořit pro účely výkonu státní moci – zejména v oblasti působnosti soudů, Policie České republiky a státního zastupitelství – rozsáhlejší územně správní jednotku, než je správní obvod samosprávného kraje. Počet oblastí vychází od stávajícího počtu krajů vytvořených zákonem č. 36/1960 Sb., o územním členění státu (7 krajů plus hlavní město Praha) a též i názvy oblastí jsou převzaty z názvů těchto krajů. Zavedením oblastí zůstane zachován stávající počet krajských soudů, krajských správ Policie ČR a krajských státních zastupitelství. Důvody pro nezřízení dalších šesti “chybějících” krajských soudů, krajských správ Policie ČR a krajských státních zastupitelství spočívají ve finanční náročnosti realizace tohoto kroku a neméně problematickou stránku též představuje kvalitní personální obsazení těchto orgánů.

Návrh zákona na rozdíl od nynějšího stavu respektuje princip skladebnosti, který spočívá v tom, že území nižší územně správní jednotky nepřesahuje hranice územně správní jednotky vyšší.

Návrhem zákona se nemění

Nově se zákonem upravují

K počtu a sídlům krajských soudů

Úprava soudních obvodů je obsažena v návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o územně správním členění státu, konkrétně v jeho části měnící zákon č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích.

Územní obvody krajských soudů budou vymezeny zákonem o soudech a soudcích prostřednictvím nově navrhovaných oblastí. Počet ani sídla krajských soudů se podle nové právní úpravy nemění, pouze se územní obvody krajských soudů nově vymezují tak, aby z hlediska skladebnosti odpovídaly hranicím samosprávných krajů.

V případě změn soudních obvodů jde proto o územní změny ve vymezení jednotlivých obvodů krajských soudů (“přechody” území okresů z obvodu jednoho krajského soudu do obvodu jiného krajského soudu). Tyto přesuny znamenají důsledné naplnění principu skladebnosti, ze kterého návrh zákona vychází. Je-li např. okres Semily součástí Východočeského kraje podle zákona č. 36/1960 Sb. a zároveň součástí Libereckého kraje podle ústavního zákona č. 347/1997 Sb., potom příslušným krajským soudem je nyní Krajský soud v Hradci Králové (na rozdíl od ostatních okresů tvořících Liberecký kraj, pro které je příslušný Krajský soud v Ústí nad Labem). Novou právní úpravou by se stal i pro okres Semily příslušným Krajský soud v Ústí nad Labem, čímž by se odstranil dosavadní pro běžného občana ne zcela přehledný stav.

K územní působnosti Policie České republiky a státních zastupitelství

Územní působnost útvarů Policie České republiky bude s ohledem na vzájemné vazby shodná s obvody soudů, které budou nově vymezeny zákonem o soudech a soudcích.

Ani v případě sídel státních zastupitelství a obvodů jejich územní působnosti se nic nemění v tom smyslu, že se budou zcela shodovat se sídly a obvody soudů (viz § 7 odst. 1 zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství).

Tabulka: Vymezení správních oblastí správními obvody krajů a okresy podle návrhu zákona o územně správním členění státu

Oblast

Správní obvod kraje

Okresy

Středočeská

Středočeský

Benešov, Beroun, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Mělník, Mladá Boleslav, Nymburk, Praha-východ, Praha-západ, Příbram, Rakovník

Jihočeská

Jihočeský

České Budějovice, Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Písek, Prachatice, Strakonice, Tábor

Západočeská

Plzeňský

Domažlice, Klatovy, Plzeň-město, Plzeň-jih, Plzeň-sever, Rokycany, Tachov

Karlovarský

Cheb, Karlovy Vary, Sokolov

Severočeská

Ústecký

Děčín, Chomutov, Litoměřice, Louny, Most, Teplice, Ústí nad Labem

Liberecký

Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec, Semily

Východočeská

Královéhradecký

Hradec Králové, Jičín, Náchod, Rychnov nad Kněžnou, Trutnov

Pardubický

Chrudim, Pardubice, Svitavy, Ústí nad Orlicí

Jihomoravská

Jihomoravský

Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov, Znojmo

Vysočina

Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč, Žďár nad Sázavou

Zlínský

Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín, Zlín

Severomoravská

Moravsko- slezský

Bruntál, Frýdek-Místek, Karviná, Nový Jičín, Opava, Ostrava-město

Olomoucký

Jeseník, Olomouc, Prostějov, Přerov, Šumperk

Pražská

hl. m. Praha

území hlavního města Prahy

Zdroj: Týdeník Veřejná správa, A.Štefanová, 2005

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 39/2005.