Příloha
V tomto roce jsou do plánu kontrolní činnosti hasičských záchranných sborů krajů zařazeny kontroly dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně ve školách a školských zařízeních. Praxe ukazuje, že ve školách a školských zařízeních je otázkám spojeným s bezpečností osob, zejména dětí, žáků a studentů, pozornost věnována. Přispívá k tomu i skutečnost, že se jedná zpravidla o členy učitelského sboru, kterým je péče o zabezpečování úkolů vedením školy svěřována. Pečlivost, vědomí zodpovědnosti a znalost vážnosti možných důsledků pro bezpečnost dětí, žáků a studentů, učitelům většinou nedovolí přistupovat k této oblasti bez patřičné vážnosti. Stejně tak vážně se přistupuje k požárním kontrolám prováděným orgány státního požárního dozoru. Společnost je vnímavější, jde-li o bezpečnost dětí a mládeže, a to je správné, reaguje citlivěji na případy, kdy byly nebo jsou ohroženy. Zájem o preventivní požární ochranu se ve školách opírá též o dlouholetou tradici a praktické zkušenosti, které se v převážné míře promítají v jasném formulování povinností učitelů a dalších dospělých zaměstnanců působících ve školách a školských zařízeních, ale též v řádech platných pro děti, žáky a studenty. Oběma stranám – povinným subjektům (provozovatelům činností ve školách) i příslušníkům hasičských záchranných sborů krajů, kteří budou kontroly organizovat nebo provádět, nabízíme informace, které je mohou v daných souvislostech zajímat.
Pro stanovování potřebných podmínek k zajištění požární ochrany, zvládání situací při nebezpečí vzniku požáru nebo při požáru ve školách lze využít obvyklé postupy :
pečlivě provést analýzu a vyhodnocení nebezpečí/rizik,
k tomuto rozboru a požárně bezpečnostním vlastnostem stavby stanovit technicko-organizační zabezpečení požární ochrany (včetně porovnání s povinnostmi stanovenými právními předpisy),
vytvořit podmínky pro jejich realizaci včetně praktického tréninku,
vytvořit podmínky pro provádění kontrol.
Při práci je potřebné se vyhnout zadávání nepotřebných úkolů a utváření nefunkčních systémů v domnění, že hlavním cílem není bezpečnost při provozování činností v dané stavbě, její části či přilehlém prostoru, ale potřeba pouze formálně se vypořádat s úkoly. O úskalích návrhů na vnitřní systémy zabezpečování požární ochrany ví vždy více vedení a personál školy nebo školského zařízení, protože jsou jim v podrobnostech známy též požadavky vyplývající z funkce takových zařízení, včetně podmínek.
Hlavním cílem by měl být konkrétní realizovatelný systém, který skutečně může (bude) ve škole fungovat, to je zabezpečit, aby:
byl sledován a kontrolován technický stav staveb a zařízení,
stanovená technicko-organizační opatření nesměřovala proti sobě (např. na jedné straně zájem zabránit možnému svévolnému opuštění školy žákem, nese-li “škola odpovědnost” za jeho bezpečnost, na druhé straně zajištění možnosti použít východy z objektu bez prodlení v případě nebezpečí vzniku požáru nebo při požáru),
dospělé osoby mohly plnit zadané úkoly – byly v daném místě, měly k dispozici prostředky, při jejichž využití se předpokládá snížení nebezpečí vzniku požáru, zklidnění a zvládnutí situace do příjezdu profesionálních záchranářů (hasičů, případně dalších složek integrovaného záchranného systému).
Požadavky vztahující se k preventivní požární ochraně jsou obsaženy v řadě předpisů. Základními předpisy v dané oblasti je školský zákon, zákon o vysokých školách, stavební zákon, zákon o požární ochraně a prováděcí předpisy k těmto zákonům.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), je zveřejněn v částce 190 rozeslané dne 10. listopadu 2004, účinnost nabyl dnem 1. ledna 2005.
V tomto zákoně:
jsou uvedeny druhy škol a školských zařízení (§ 7), právní postavení škol a školských zařízení (§ 8),
je část věnována bezpečnosti a ochraně zdraví ve školách a školských zařízeních, jedná se zejména o § 29 odst. 2 - “Školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.” a § 30 – školní řád,
lze najít, co to je školská právnická osoba (§ 124 až 140), školský rejstřík (§ 141 až 159) a další.
Souvisejícím právním předpisem je též zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Některé informace, vztahující se ke kategorizaci školských zařízení, lze najít ve vyhlášce č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení.
Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění některých zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nabízí řadu potřebných informací, např. že vysoká škola je právnickou osobu (§ 2); v čele vysoké školy je rektor, který jedná a rozhoduje ve věcech školy, pokud zákon nestanoví jinak (§ 10); kvestor řídí hospodaření a vnitřní správu veřejné vysoké školy a vystupuje jejím jménem v rozsahu stanoveném opatřením rektora (§ 16); v § 16 a 41 je uvedeno, jaké jsou vnitřní předpisy vysoké školy a další.
Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, obsahuje rovněž povinnosti a podmínky vztahující se k požární ochraně, jedná se např. o části upravující podmínky užívání stavby, požadavky udržovat stavbu tak, aby nevznikaly požární závady, případné změny stavby, vedení dokumentace ke stavbě a další.
Blíže se zastavíme u zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, který obsahuje:
vymezení pojmu “předpisy o požární ochraně” (§ 2 odst. 1),
stanovení povinností právnických osob, podnikajících fyzických osob a fyzických osob na úseku požární ochrany (§ 2 odst. 1 – obecné ustanovení a další paragrafy).
Povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob jsou vázány na míru požárního nebezpečí provozovaných činností. Činnosti jsou rozděleny do tří kategorií:
bez zvýšeného požárního nebezpečí,
se zvýšeným požárním nebezpečím,
s vysokým požárním nebezpečím.
Charakteristiky činností zařazených do kategorií se zvýšeným požárním nebezpečím a s vysokým požárním nebezpečím jsou uvedeny v § 4 odst. 2 a 3; za provozované činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí se považují činnosti, jejichž charakteristiky nejsou uvedeny v odstavcích 2 a 3.
Některé doklady a dokumentace, kterými se prokazuje plnění vybraných povinností:
Činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí - § 4 odst. 1 písm. a) zákona o požární ochraně
Dokumentace o kontrolách provozuschopnosti požárně bezpečnostního zařízení, věcných prostředků požární ochrany, popř. požární techniky - § 5 odst. 1 písm. a) zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 2 až 10 vyhlášky č. 246/25001 Sv., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).
Doklady prokazující vytváření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce /např. zřetelné označení čísla tísňového volání (ohlašovny požáru), případně uvedení dalších pokynů ke způsobu ohlášení požáru ve všech objektech, kde právnická osoba provozuje činnosti/ - § 5 odst. 1 písm. b) zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 11 vyhlášky o požární prevenci.
Doklady prokazující dodržování technických podmínek a návodů vztahujících se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností - § 5 odst. 1 písm. c) zákona o požární ochraně.
Doklady o provedených preventivních požárních prohlídkách - § 5 odst. 1 písm. e) zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 12 a § 13 vyhlášky o požární prevenci.
Dokumentace o odborné přípravě preventisty požární ochrany - § 5 odst. 1 písm. e) zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 25, § 26 a § 36 odst. 2 vyhlášky o požární prevenci.
Dokumentace obsahující podmínky požární bezpečnosti (projektová dokumentace ověřená stavebním úřadem ke skutečnému provedení např. únikových cest), zpracovaná a schvalovaná, popř. vedená podle zvláštních předpisů (stavební zákon s přihlédnutím k podrobnostem, např. požárně bezpečnostní řešení ve smyslu § 18 odst. 1 vyhlášky č. 132/1998 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona, ve znění pozdějších předpisů) - § 5 odst. 1 písm. b) zákona o požární ochraně.
Doklad o přijatých opatřeních pro případ zdolávání mimořádných událostí, jako jsou havárie, požáry a povodně, jiné vážné nebezpečí a evakuace zaměstnanců podle § 132a odst. 6 zákona č. 65/1965 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů.
Činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím - § 4 odst. 1 písm. b) zákona o požární ochraně
Jedná se zejména o dokumentaci požární ochrany ve smyslu § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 27 až 40 vyhlášky o požární prevenci. Rozsah a způsob zpracování dokumentace požární ochrany vyplyne ze způsobu určení podmínek požární bezpečnosti, přičemž se využije postup uvedený v § 15 vyhlášky o požární prevenci. Způsob vedení dokumentace požární ochrany je upraven § 40 vyhlášky o požární prevenci.
Dokumentace o začlenění provozovaných činností do kategorie činností se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 28 vyhlášky o požární prevenci.
Stanovení organizace zabezpečení požární ochrany - § 15 popř. § 6 odst. 1 písm. a) zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 30 vyhlášky o požární prevenci.
Požární řád - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 31 vyhlášky o požární prevenci.
Požární poplachové směrnice - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 32 vyhlášky o požární prevenci.
Požární evakuační plán - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 33 vyhlášky o požární prevenci. Pouze u činností, které byly začleněny ve smyslu § 4 odst. 2 písm. j) zákona o požární ochraně.
Dokumentace zdolávání požárů (operativní karta nebo operativní plán) - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 34 vyhlášky o požární prevenci. Pouze u činností, které byly začleněny ve smyslu § 4 odst. 2 písm. j) zákona o požární ochraně.
Řád ohlašovny požárů - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 35 vyhlášky o požární prevenci.
Tematický plán a časový rozvrh školení zaměstnanců a odborné přípravy preventivních požárních hlídek a preventistů požární ochrany - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 23 až 26 a § 36 vyhlášky o požární prevenci.
Dokumentace o provedeném školení zaměstnanců a odborné přípravě preventivních požárních hlídek a preventistů požární ochrany - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 36 vyhlášky o požární prevenci.
Požární kniha - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 37 vyhlášky o požární prevenci.
Dokumentace obsahující podmínky požární bezpečnosti, zpracovaná a schvalovaná, popř. vedená podle zvláštních předpisů (např. požárně bezpečnostní řešení ve smyslu § 18 odst. 1 vyhlášky č. 132/1998 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona, ve znění pozdějších předpisů) - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 27 odst. 2 vyhlášky o požární prevenci.
Bezpečnostní listy (ve smyslu zákona č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 186/2004 Sb.) - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 27 odst. 2 vyhlášky o požární prevenci.
Doklady prokazující dodržování technických podmínek a návodů vztahujících se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností (např. o kontrolách, údržbě, opravách, v souladu s právními předpisy, normativními požadavky a průvodní dokumentací výrobců) - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 27 odst. 2 a § 38 vyhlášky o požární prevenci.
Požárně technické charakteristiky - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 39 vyhlášky o požární prevenci.
Rozhodnutí a stanoviska správních úřadů týkající se požární bezpečnosti při provozovaných činnostech (např. zápisy o kontrolách státního požárního dozoru - podle § 31 odst. 2 zákona o požární ochraně) - § 15 zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 27 odst. 2 vyhlášky o požární prevenci.
Činnosti s vysokým požárním nebezpečím - § 4 odst. 1 písm. c) zákona o požární ochraně
U této kategorie se postupuje se obdobně jako u činností se zvýšeným požárním nebezpečím. Rozsah a způsob zpracování dokumentace požární ochrany vyplyne ze způsobu posuzování požárního nebezpečí ve smyslu § 16 vyhlášky o požární prevenci.
Další povinností je zpracovat posouzení požárního nebezpečí podle § 6a zákona o požární ochraně, s podrobnostmi uvedenými v § 29 vyhlášky o požární prevenci. Vždy se pak zpracovává požární evakuační plán a dokumentace zdolávání požárů.
Nezřídka se provozovatelé činností mylně domnívají, že veškeré povinnosti, které jim na úseku požární ochrany vznikají, jsou obsaženy přímo v zákoně o požární ochraně. Je na místě připomenout, že základní orientaci poskytuje ustanovení § 2 odst. 1 tohoto zákona (viz část 1). Jako příklady, kromě již zmíněných, lze uvést, že se jedná zejména o předpisy upravující povinnosti, případně některé podrobnosti v oblasti:
požární bezpečnosti staveb,
bezpečnostních požadavků v souvislosti se vstupem výrobků na trh,
požární bezpečnosti technologií,
požární bezpečnosti provozovaných činností,
bezpečnosti práce,
působnosti ministerstev a jiných správních úřadů, krajů a obcí.
Jak bylo uvedeno, kontroluje se dodržování povinností stanovených zákony s přihlédnutím k podrobnostem obsaženým v prováděcích předpisech. Jedná-li se o dokumentaci požární ochrany, kontroluje se ta dokumentace, která odpovídá kategorii jednotlivých činností, přičemž se přihlíží k příslušným ustanovením vyhlášky o požární prevenci. V této souvislosti je vhodné znovu zmínit § 40 této vyhlášky, který provozovatelům činností skýtá možnosti jak zpracovat dokumentaci, která odpovídá podmínkám i organizační struktuře dotčené právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby.
Časté otázky se týkají vedení dokumentace požární ochrany nad rámec povinností odpovídajících kategorii provozovaných činností podle zákona o požární ochraně. Jedná-li se o “nadstandardní” zabezpečení požární ochrany, vždy je třeba rozlišit, je-li takovou dokumentací dokládáno plnění některé povinnosti na úseku požární ochrany či nikoli. Je-li takovou dokumentací dokládáno plnění některé povinnosti na úseku požární ochrany, pak jedná-li se o závadu v jejím obsahu (nekontroluje se formální stránka dokumentace), orgán státního požárního dozoru uvede v zápisu o požární kontrole (§ 31 odst. 1 písm. a) a odst. 2 zákona o požární ochraně), kterým předpisem byla povinnost stanovena a zpravidla připojí též předpis obsahující příslušné podrobnosti. Orgán státního požárního dozoru stanoví opatření ve smyslu § 31 odst. 2 zákona o požární ochraně. Opatření se vždy stanovuje k odstranění závady v dodržování, resp. nedodržování povinnosti, která kontrolovanému subjektu vznikla.
Požáry ve školství v letech 2001 až 2004
Pro ilustraci uvádíme některé údaje pořízené ze statisticky sledovaných údajů k požárům ve školství. Z těchto přehledů mohou provozovatelé činností získat řadu přínosných informací zejména pro cílené zaměření prevence a soustředění větší pozornosti na rizikovější místa.
Mezi technickými závadami jsou evidovány závady na zářivkových tělesech, elektrických vařičích, nápojovém automatu, keramické vypalovací peci, hi-fi věži, odsávacím zařízení, zpětném projektoru, pračce, myčce nádobí, úhlové brusce a plynovém kotli. Mezi případy, kdy bylo možné vznik události spojovat s nedbalostí patří, kromě kouření, také vznícení propan-butanového zapalovače a vznícení od propan-butanového školního kahanu. Četné jsou případy vznícení školních nástěnek (např. z polystyrenu, hobry, korku), kdy se jednalo o úmyslné zapálení.
Velmi příznivé je zjištění, že u 50 % případů byla plocha požáru do 1 m². U 35 % případů byla tato plocha od 2 m² do 10 m² a u 15 % po˛įrů byla plocha větší.
Zajímavé jsou rovněž údaje o použité hasební látce k uhašení požáru. Vodou bylo uhašeno 48 % požárů, pomocí CO² 4 % a práškem 6 %. Pro osoby, které se při požáru vyskytují, zejména zaměstnance, bude povzbudivé, že bez jednotek požární ochrany bylo uhašeno 42 % požárů. Z toho lze vyvozovat, že školení o požární ochraně a dostupnost prostředků k hašení může významně ovlivnit rozvoj požáru a tím i následné škody.
Dalším sledovaným hlediskem je rozšíření požáru v budově. Rozborem je možné dostat se k velmi zajímavým poznatkům. V 79 % z celkového počtu požárů byl požár omezen na místnost vzniku; hlavními důvody je zejména rychlost uhašení a dále členění stavby do požárních úseků. Horizontální nebo vertikální rozšíření bylo zaznamenáno ve 3 % případů a požár halového objektu bez vnitřního dělení ve 4 %.
Preventivně výchovná činnost
Pro děti i mládež je většinou vítanou událostí, mohou-li vidět hasiče, požární techniku a zejména zásahové požární automobily v akci. Je ale nezbytné, aby se k dětem a mládeži dostávaly informace i z oblasti požární prevence. V roce 2003 se do rukou učitelů základních a středních škol dostala příručka Ochrana člověka za mimořádných událostí. Do obsahu vzdělávání ve školách byla zařazena na základě pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č.j. 12 050/03-22 ze dne 4. března 2003. K výuce tématiky ochrany člověka při mimořádných událostech na základních a středních školách připravil odbor prevence MV-generálního ředitelství HZS ČR dvě příručky (rozpracování kapitoly Téma č. II, Živelní pohromy, písm. D. Požáry). Příručka “Výchova dětí v oblasti požární ochrany - 1. a 2. cyklus” je určena pro učitele základních a speciálních škol. Obsah je rozdělen na dvě části - 1. cyklus pro druhou až pátou třídu a 2. cyklus pro šestou až osmou třídu. K usnadnění výkladu slouží pro každý cyklus jedna doprovodná videokazeta. Předpokládá se, že distribuce bude zabezpečena v průběhu prvního pololetí 2005 prostřednictvím HZS krajů po dokompletování doprovodnými videokazetami (pozn.: v době přípravy tohoto příspěvku byla ještě jedna videokazeta ve výrobě.). Předpokládá se, že příručka “Výchova a prevence v oblasti požární ochrany - 3. cyklus”, určená pro učitele středního a učňovského školství, bude spolu s doprovodnou videokazetou k dispozici do konce roku 2005.