Týdeník Veřejná správaTýdeník Veřejná správa

Rozhovor

s JUDr. Danielou Kovalčíkovou,
náměstkyní ministra dopravy

Jsme připraveni zmírnit tvrdost zákona

Vyšlo v čísle 45/2006

Na semináři k aplikaci nového silničního zákona, který se počátkem října konal v Senátu, byly z několika stran vyjádřeny požadavky na změnu této normy. Zástupci ministerstva dopravy zde vyjádřili ochotu připravit novelu s drobnými změnami, s tím, že zásadní úpravu zákona by mohlo případně evokovat až vyhodnocení nejméně roční zkušenosti s aplikací zákona. Co by tedy tato drobná, vašimi slovy řečeno, “spíše technická” legislativní úprava měla obsahovat?

Chtěli bychom odstranit skutečně zjevné chyby, některé duplicity ale i nepřiměřenou tvrdost zákona. Jde zejména o úpravu v souvisejícím přestupkovém zákoně, o změnu skutkové podstaty přestupku, kdy řidič porušením předpisu způsobí dopravní nehodu, při které dojde k usmrcení nebo zranění jiné osoby. Za tento přestupek lze dnes uložit pokutu až 50 tisíc korun. Nově by se jednalo o naplnění skutkové podstaty přestupku, kdy byla způsobena dopravní nehoda, při které došlo ke zranění jiné osoby a s adekvátnější sankcí, než je dnes ukládána. Upravena by měla být i sankce za řízení vozidla bez platného posudku o zdravotní způsobilosti, bez platného osvědčení o profesní způsobilosti řidiče a za neoprávněné stání na parkovišti vyhrazeném pro vozidlo označené O1. Půlroční zákaz řidičské činnosti navrhujeme v těchto případech uložit až při opakování přestupku. Přehodnocena by měla být i sankce za řízení vozidla bez správné registrace či bez držení příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění a novelizovat chceme i institut dopravně-psychologického a neurologického vyšetření, který skutečně neodpovídá zahraničním právním úpravám a šikanuje řidiče.

Námitky byly vznášeny i vůči institutu zadržení řidičského průkazu policistou. Dotkla by se chystaná novela tohoto problému?

Uvažujeme o úpravě, která by umožnila zadržení řidičského průkazu policistou pouze při podezření ze spáchání trestného činu. Pak by neexistovalo paušální oprávnění policistů řidičský průkaz zadržet. Dnes lze zadržet řidičský průkaz i jako předběžné opatření v rámci řízení o přestupku.

Poslanecký návrh na změnu silničního zákona, předkládaný ve sněmovně Evou Dundáčkovou a Vlastimilem Tlustým, předpokládá zvýšení hraniční hodnoty pro odebrání řidičského oprávnění z dvanácti na osmnáct bodů. Vypouští část bodově hodnocených přestupků s tím, že volné rozhodování o přidělení “trestných” bodů vytváří korupční prostor a ruší spodní hranici pokut. Může být pro vás tento návrh něčím inspirující?

Ministerstvo dopravy tuto iniciativu jako celek podporuje a vidí v ní legitimní otevření cesty pro diskusi nad vybranými represivními instituty, které řidiči vnímají jako nespravedlivé. Problém by ale byl přijmout novelu, která zvyšuje hranici bodů pro dočasnou ztrátu řidičského průkazu. Zavedl by se tím dvojí právní režim. Jeden podle stávající právní úpravy, který bude nutno aplikovat na porušení povinností stanovených v době jejich porušení a druhý podle nové právní úpravy. Pro použití nové, výrazně měkčí úpravy, není v návrhu poslankyně Dundáčkové stanoveno přechodné ustanovení a není zde například ani řešení pro případy zahájených správních řízení, které nebyly pravomocně ukončeny do doby přijetí nové právní úpravy. Absence jasných přechodných ustanovení by umožnila různé výklady a dotkla by se řady občanů, kteří by pak paradoxně mohli měkčí právní úpravu vnímat jako nespravedlivou, zatímco druhá skupina občanů by z ní mohla profitovat. A nutno dodat, že i po doplnění přechodných ustanovení by existovala skupina těch, kteří už byli přísnější úpravou postiženi. Proto ministerstvo dopravy spíše podporuje návrh, který by spočíval v diferencování doby pro vrácení řidičského průkazu po dosažení dvanácti bodů. Nepodporujeme ale vypuštění přestupků z bodového hodnocení a v souladu se stanoviskem vlády nepodporujeme ani zrušení spodní hranice pokut, protože právě v tom spatřujeme rozšíření korupčního prostředí.

Jak by podle vás měla být rozlišena lhůta pro navrácení řidičského průkazu?

Podle našich představ by mělo být rozlišeno, za jakých okolností řidič dvanácti přestupkových bodů dosáhl. Pokud by se dvanáct bodů nastřádalo za přestupky ohodnocené maximálně třemi body, čili v případech, kdy se řidič dopouštěl jen lehčích přestupků, šlo by získat řidičský průkaz zpět už za tři měsíce, při druhém dosažení takto kumulovaných dvanácti bodů za šest měsíců a až při dalším dosažení dvanácti bodů za lehčí přestupky by řidič mohl získat průkaz nejdříve za jeden rok. V ostatních případech naplnění dvanácti bodů by řidič mohl získat průkaz zpět vždy až za jeden rok.

Jste řidička? Jak vy osobně pociťujete účinky nového silničního zákona, reakci policistů a chování spoluúčastníků provozu na českých silnicích?

Jsem řidička, která jezdí víc než opatrně a pořád ve střehu, s vědomím velké tíhy odpovědnosti. Slušné chování řidičů po nastartování nového zákona jsem vnímala jako úlevu. A osobně jsem měla zatím dobrou zkušenost i s policisty.

Alexandra Štefanová