Týdeník Veřejná správaTýdeník Veřejná správa


Evropská unie

Marilinda Carta, Jonathan Deckmyn, Ing. Dagmar Vránová

One Stop Shop
Interoperabilita, klíčové téma pro fungování kontaktních míst pro podnikatele

Vyšlo v čísle 42/2006

Diskuze o zjednodušení administrativních procesů pro podnikatele probíhají v České republice již několik let. Podobné problémy však řeší i ostatní členské státy Evropské unie. V následujícím textu přinášíme konkrétní zkušenosti, které získal autonomní region Sardinie (Itálie) při zdokonalování modelu One Stop Shop for business v rámci projektu ICHNOS. Článek může být inspirativní i pro české regiony, které hledají cesty, jak zjednodušit administrativní procesy související s podnikáním.

Občané a podniky potřebují během různých období své existence vzájemně komunikovat s veřejnou správou. Tato interakce není bohužel v řadě případů příliš efektivní. Nedostatek efektivnosti může být částečně vysvětlen absencí konkurence, ale má i hlubší kořeny spočívající ve velice komplikované legislativě, která se liší v jednotlivých státech, regionech a dokonce v obcích a která rozdělila odpovědnost za věci veřejné mezi velké množství veřejných institucí.

Mnoho zemí i Evropská komise si uvědomují strategickou roli malých a středních podniků pro ekonomický rozvoj a už se pokusily usnadnit interakci mezi podnikateli a veřejnou správou prosazováním a propagací velmi jednoduchého konceptu: tzv. One Stop Shop – česky doslova přeloženo “jednozastávkový stánek”, ve volnějším překladu – jediné kontaktní místo nebo integrované obslužné místo (pro styk s veřejnou správou).

Finálním cílem konceptu One Stop Shop (OSS) je, aby občané a podnikatelé, kteří potřebují vyřídit záležitosti týkající se jejich občanského života nebo podnikání, mohli vstoupit do styku s úřady prostřednictvím jediného kontaktního bodu, který jim poskytne odpovědi na všechny jejich otázky.

Jedná se o poměrně jednoduchý koncept, ale když se pokoušíme prakticky ho zpracovat, vynoří se mnoho problémů. Je vhodné a reálné mít OSS, které pokryje všechny požadavky nebo by mělo být samostatné OSS pro každou kategorii otázek (například jedno pro podnikatele a jedno pro občanské záležitosti)? Mělo by být OSS v každém městě nebo postačí, když bude existovat jen jakési virtuální OSS?

Hlavním problémem OSS je však interoperabilita (česky – součinnost, schopnost vzájemné spolupráce, avšak i v češtině se již termín interoperabilita běžně používá). Jak by mělo být organizováno zázemí (back–office) OSS, aby zajistilo efektivní spolupráci a interakci mezi všemi zainteresovanými subjekty?

Není sporu o tom, že dnes je považována elektronická komunikace za nejefektivnější, ale zároveň je zřejmé, že nové informační a komunikační technologie nevyřešily nejkritičtější problém pro efektivní spolupráci, kterými jsou organizační a politické překážky.

Řešení použité na Sardinii

ANCITEL Sardegna (pobočka Asociace italských obcí na Sardinii – více viz box) reprezentující téměř 377 obcí autonomního regionu Sardinie v Itálii, vypracovává v rámci projektu ICHNOS (financovaného z evropského programu Interreg IIIC) společně s organizací CESGA (reprezentující region Galicie – Španělsko) a krajským úřadem Vysočina z České republiky model regionálního kompetenčního centra pro OSS. Autonomní region Sardinie prostřednictvím radního pro průmysl tento projekt podporuje a přizval projektový tým, aby se připojil k úsilí krajského úřadu prosazovat, koordinovat a podporovat OSS v regionu.

Po zmapování velmi odlišné situace v regionech partnerů zapojených do projektu vznikne hlubší a důkladnější pohled na řešení použité na Sardinii, která je mezi uvedenými třemi regiony v budování OSS evidentně nejdál.

V Itálii je role OSS regulována zákonem. OSS jsou začleněna do struktury veřejné správy na obecní úrovni, kde “jediná” osoba přebírá odpovědnost za následující funkce:

  • právní konzultace (týkající se oprávnění – autorizace k podnikání),

  • řízení kompletní (úplné) autorizační procedury (přičemž tato osoba přebírá odpovědnost za každou sub-proceduru prováděnou u příslušné další veřejné instituce/ úřadu),

  • teritoriální marketing.

Hlavním problémem tohoto modelu je však to, že je velmi obtížné mít v každé obci k dispozici všechny potřebné informační zdroje (zvláště pak právní předpisy, organizační a technické expertizy, různá odborná stanoviska).

Ve Španělsku jsou OSS (které se jmenují Ventalilla Unica) na regionální úrovni. V jednom místě (často na Obchodní komoře) jsou shromážděni úředníci různých úřadů a institucí, aby usnadňovali jednak komunikaci podnikatelů s každým z nich a jednak se domlouvali navzájem mezi sebou.

V České republice zatím žádná OSS nejsou, od letošního srpna však existují Centrální registrační místa na místních živnostenských úřadech, která zajišťují proces registrace. Někde existují také “podnikatelské inkubátory”, které nabízejí služby podnikatelům.

V tomto projektu tým ze Sardinie mapoval, analyzoval a sumarizoval autorizační procedury pro celou řadu různých typů podnikání, přičemž indikoval především odpovídající legislativu, nezbytnou administrativu, lhůty pro vyřízení. Tato úvodní analýza byla využita týmem z Galicie k vytvoření webové aplikace, která bude předána dalším regionům zapojeným do projektu k otestování, zda implementace navrženého jednotného datového modelu je vhodná a použitelná jako základní nástroj pro OSS i v jejich podmínkách. Rovněž se posoudí přijatelnost nákladů na pořízení a udržování dat.

Na Sardinii byla data použita jako základ pro komplexnější webové řešení, které bylo zpřístupněno prostřednictvím portálu “Comunas” (http://www.comunas.it) občanům a dalším zájemcům. Základní idea tohoto portálu se opírá o zjištění, že mnoho malých obcí nutně potřebuje podporu od větších subjektů, aby se vyhnuly tzv. “digital devide” (neboli digitálnímu zaostávání, vytváření digitální sociální bariéry). Tyto malé obce bez potřebného zázemí jsou znevýhodněny oproti větším městům a obcím, které mají kapacitu k vytvoření, údržbě a obnově hardware, software a informačních databází nutných k fungování stále žádanější elektronické komunikace úřadu s občany a k zavádění informačních služeb. Služby portálu jsou poskytovány formou ASP (Application Service Providing – poskytování aplikačních služeb), které mohou být volně – tj. bez nákladů a zároveň i bez povinností – využívány obcemi.

Služby OSS nejsou pouze informační, ale jdou ještě dál. Usilují o to, aby kompletní “Workflow” (tj. průběh práce, posloupnost pracovních úkolů) směřující k vytváření “jednotné autorizace”, probíhal pokud možno automatizovaně.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 42/2006.

ANCI = Associazione Nazionale dei Comuni Italiani – Národní asociace italských obcí

ANCI Sardegna = regionální pobočka Národní asociace italských obcí sdružující téměř všech 377 obcí autonomního regionu Sardinie. Politicky je zastupuje a poskytuje jim všestrannou podporu.

ANCITEL = poradenská organizace, která podporuje a propaguje organizační, funkční a technické inovace vůči místním úřadům veřejné správy ve všech italských obcích. Hlavním zřizovatelem organizace ANCITEL je Národní asociace italských obcí ANCI.

ANCITEL Sardegna = regionální pobočka organizace ANCITEL poskytující poradenské služby při zavádění technických, technologických, organizačních a funkčních inovací obcím autonomního regionu Sardinie. Hlavní zainteresovanou organizací a uživatelem je ANCI Sardegna. ANCITEL Sardegna definuje projekty regionálního zájmu, spolupracuje se svojí mateřskou celostátní organizací ANCITEL na celostátních iniciativách a rovněž se aktivně zapojuje do projektů a sítí na evropské úrovni. Příkladem je projekt ICHNOS realizovaný v rámci evropského programu Interreg.

Poznámka:

Marilinda Carta působí ve funkci ředitelky služeb všeobecných záležitostí a propagace průmyslového rozvoje – úřad radního pro průmysl autonomního regionu Sardinie (úřad radního funguje jako regionální ministerstvo), Jonathan Deckmyn pracuje jako manažer projektu ICHNOS (InterregIIIC) – Ancitel Sardegna a Ing. Dagmar Vránová je ředitelkou pro strategický rozvoj,

EPMA Praha.