Týdeník Veřejná správaTýdeník Veřejná správa


Konzultace

JUDr. Petr Kolman,
Právnická fakulta Masarykovy university

Starosta a místní referendum

Vyšlo v čísle 42/2006

Jaké úkoly musí plnit starosta tzv. jedničkové obce při konání místního referenda? To je jeden z častých dotazů, s nimiž se na mne obrací studenti na univerzitě i mnozí zastupitelé z menších sídel. V následujícím textu se pokusím formulovat ucelenou odpověď.

Povinnosti starosty na úseku ustavení komisí

Nejprve si můžeme místní referendum spolu s R.Jurčíkem definovat jako přímý výkon územní samosprávy občany té které obce (města), nikoliv kraje, jež je projevem práva občanů na samosprávu v konkrétní obci a práva podílet se přímo na správě věcí veřejných (čl.21 odst. 1 LZPS, čl. 25písm. a) Mezinárodního paktu o občanských a politických právech, čl.3 odst. 2 Evropské charty místní samosprávy) (1).

Starosta každé obce (tedy i obce tzv. prvního stupně) má dle § 21, odst.2 zákona č.22/2004 Sb. za povinnost stanovit ve lhůtě 25 dnů přede dnem hlasování, s přihlédnutím k počtu oprávněných osob v hlasovacím okrsku, minimální počet členů okrskové a místní “referendové” komise, který nesmí být nižší než čtyři. Analogicky stanoví 25 dnů přede dnem hlasování primátor minimální počet členů městské komise. O počtu členů příslušné komise vyrozumí neprodleně starosta obce nebo primátor přípravný výbor.

Kdo navrhuje členy zmíněných komisí pro místní referendum? Členy okrskové, místní a městské komise deleguje přípravný výbor a nejméně po jednom členu okrskové a místní komise starosta obce (resp. nejméně jednoho člena do městské komise primátor).

Pozor v případě, že se koná místní referendum z rozhodnutí zastupitelstva obce (nebo zastupitelstva statutárního města), pak deleguje členy okrskové a místní komise pouze starosta obce (či členy městské komise primátor). Toto starostovo nominační právo může ovšem prolomit zastupitelstvo obce (resp. zastupitelstvo statutárního města), které si delegování členů zmíněných komisí může ex lege vyhradit. Platí, že členy komisí je třeba delegovat nejpozději 15 dnů přede dnem hlasování. Další povinností starosty obce je jmenování, a to taktéž nejpozději 15 dnů přede dnem hlasování, zapisovatele příslušné komise. Starosta obce má za legální povinnost odvolat jím jmenovaného zapisovatele, jenž přestane vykonávat svoji funkci nebo ji nevykonává řádně, a na jeho místo neprodleně jmenuje nového zapisovatele.

Pro informační komplexnost dodejme, že zmíněný zapisovatel komise je sice z právního hlediska členem komise, avšak jen s hlasem poradním a při hlasování se do počtu členů komise nezapočítává.

Co nastane v případě, že není stanovený počet členů referendových komisí naplněn?

Z ustanovení § 21 odst.4 z.č.22/2004 Sb., jasně plyne, že pokud není dosaženo stanoveného počtu členů komise, pak na neobsazené místo deleguje člena příslušné komise starosta obce (resp. primátor ve statutárním městě) před prvním zasedáním této komise. Poklesne-li počet členů komise od jejího prvního zasedání do podepsání zápisu o průběhu a výsledku hlasování v místním referendu pod stanovený počet, deleguje neprodleně opět starosta obce (resp. primátor) na neobsazená místa další nové členy komise.

Přípravný výbor deleguje členy komisí doručením seznamu členů komisí starostovi obce. Seznam členů komisí musí ex lege zahrnovat následující údaje :

a) jméno a příjmení (2),

b) datum narození (3) a adresu,

c) jméno, příjmení a podpis zmocněnce.

Je vhodné, aby navržený seznam členů komisí, o kterém jsme nyní hovořili, obsahoval i informaci, do které komise mají být delegovaní členové zařazeni. Pokud tento údaj chybí, má právo “neoznačeného” člena zařadit do příslušné komise starosta obce. Tedy další oprávnění pro starostu na úseku konání lokálního referenda.

Je-li konáno místní referendum společně podle § 16 odst. 2, delegují členy do příslušné společné komise všechny přípravné výbory, které návrh přípravného výboru podaly, popřípadě zastupitelstvo obce nebo zastupitelstvo statutárního města. Koná-li se místní referendum společně pouze na základě více návrhů přípravného výboru, deleguje nejméně po jednom členu do příslušné společné komise starosta obce.

Informační povinnost při konání místního referenda

Starosta obce má za povinnost publikovat nejpozději 15 dnů přede dnem konání místního referenda oznámení o době a místě konání místního referenda, a to způsobem v místě obvyklým. Je-li na území obce více hlasovacích okrsků, uvede územní vymezení jednotlivých hlasovacích okrsků a oznámení zveřejní na území každého z nich. Současně starosta obce v tomto oznámení musí seznámit veřejnost s adresami hlasovacích místností a otázkou položenou k rozhodnutí v místním referendu.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 42/2006.

Autor pracuje v roce 2006 za podpory grantu GA ČR (č.407/06/1159)

Poznámky:

  1. Cit. Jurčík, R. in Kolektiv: Obce 2006 - 2007, ASPI, Praha 2006, str. 584
  2. Vysokoškolský titul členů komise není obligatorním zákonným prvkem, pokud se v praxi uvádí, jedná se spíše o kulturně sociální zvyklost.
  3. Tedy nikoliv rodné číslo, jak se v praxi mylně vyskytlo