Příloha
V souvislosti s novelou zákona o sociálně právní ochraně dětí, účinnou od 1. 6. 2006, se ve stávajícím systému náhradní rodinné péče objevila tzv. pěstounská péče na přechodnou dobu. Jde o rodinnou, individuální formu péče, státem podporovanou, která bude dětem poskytována po nezbytně nutnou, relativně krátkou dobu, a to v samotných domácnostech pěstounů nebo i v zařízeních pro výkon pěstounské péče.
Důvody
Soud může do této formy péče svěřit dítě, jež nemůže po určitou dobu z velmi vážných důvodů zůstat ve své vlastní biologické rodině, avšak je předpoklad, že by se po pominutí těchto důvodů mohlo vrátit zpět do rodiny. Jedním z důvodů může být například dlouhodobá hospitalizace rodičů v nemocnici. Dítě může být svěřeno do přechodné pěstounské péče také na dobu než je dán rodiči souhlas s jeho osvojením bez vztahu k určitým osvojitelům. Souhlas rodiče mohou dát nejdříve po uplynutí šesti týdnů od narození dítěte. V případě, že rodiče o dítě neprojevují opravdový nebo vůbec žádný zájem, může být dítě umístěno v přechodné pěstounské péči po dobu do pravomocného rozhodnutí soudu o tom, že se rodiče o své dítě opravdu nezajímají a není tudíž potřeba jejich souhlasu s jeho osvojením. O svěření dítěte do přechodné pěstounské péče rozhoduje výhradně soud na návrh orgánu sociálně právní ochrany dětí. O děti v přechodné pěstounské péči se budou starat pečlivě vybraní a speciálně vyškolení pěstouni. Pěstouni na přechodnou dobu budou mít povinnost určitým způsobem pracovat s biologickými rodiči dítěte na vytváření takových podmínek, které umožní navrácení dítěte co nejrychleji zpět do rodiny, nebo se pro dítě začne vyhledávat rodina náhradní, pokud návrat do biologické rodiny není možný. Tito pěstouni by měli mít i předpoklady pro výchovu dětí krátce narozených a pro zvládání psychických zátěží vyplývajících z krátkodobosti této péče. Soud je povinen každé tři měsíce přezkoumat, zda trvají důvody pro pobyt dítěte u pěstounů po přechodnou dobu. Soud pěstounskou péči na přechodnou dobu zruší z vážných důvodů, nebo jestliže již splnila svůj účel či sami pěstouni o to požádali.
Dávky
Krajské úřady jako orgány sociálně právní ochrany dětí budou vést zvláštní evidenci těchto pěstounů, která bude přístupná i obecním úřadům obce s rozšířenou působností a soudům. Vhodnost žadatelů o výkon přechodné pěstounské péče bude odborně posuzována obdobně jako u žadatelů o pěstounskou péči. S ohledem na zvýšenou náročnost péče o děti v přechodné pěstounské péče budou tito pěstouni absolvovat přípravu na přijetí dítěte do rodiny ve větším rozsahu, a to během sedmdesáti hodin. Z hlediska finančního zajištění náleží pěstounům i dětem v přechodné pěstounské péči dávky pěstounské péče ve stejném rozsahu jako v ostatních případech svěření dítěte do pěstounské péče. Do budoucna lze předpokládat, že jestliže se najde dostatek vhodných pěstounů pro výkon této péče, dojde ke snížení počtu dětí, které by jinak musely žít v zařízeních pro výkon ústavní výchovy.