Týdeník Veřejná správaTýdeník Veřejná správa


Furiant

Sušické jesličky

Sušické jesličky, jež jsou představeny na obálce vánočního čísla týdeníku Veřejná správa, měly svoji premiéru v listopadu 2004 v Muzeu Šumavy. Vznikaly programově, během jednoho roku, provázel je upřímný zájem představitelů města a vytvořili je dva profesionální řezbáři. Zdejší jesličky patří k těm adventním artefaktům, jež nejsou na dlouhé měsíce ukryty v depozitáři: návštěvníci si je mohou prohlížet po celý rok v Muzeu Šumavy.

Historie nových jesliček se údajně odvíjí od vzpomínek na starý sušický betlém, k němuž se často ve vzpomínkách vracel jeden z členů spolku Pražský Sušičan. Spatřil jej záhy po druhé světové válce v muzeu a učarovalo mu, jak je betlém ozvláštněn radnicí a historickými domy. Zachytil jejich podobu ve svém skicáku, zůstaly však nakonec jen obrysem nostalgické vzpomínky, neboť původní jesličky se již nikdy nepodařilo dohledat. Jak už tomu tak bývá, nostalgie se často stane neodbytným leitmotivem. Obaluje se legendou, šíří se ústním podáním a výchozímu předmětu přidává až pohádkové obrysy. Kdo by se občas nezasnil nad ztracenými hračkami dětství? Legenda o ztraceném betlému se stala jedním z podnětů, které daly dohromady dva významné řezbáře na Sušicku. Karla Tittla dobře zná každý, kdo alespoň jednou šel po silnici mezi Kvildou a Horskou Kvildou - jeho usedlost v ohybu cesty zaplněná rozličnými produkty řezbářského řemesla je nezapomenutelná, Pavel Svoboda je řezbářem sušickým. Karel Tittl se stal autorem budov a velkých figur, Pavel Svoboda přispěl menšími figurami a vdechl betlému pohyb a barvy. Betlém je v muzeu zasazen do prostoru 6 x 3,5 x 2,8 metru, tvoří jej kolem třiceti velkých figur v popředí a přibližně čtyři sta menších figur osazených do krajiny Sušicka. Betlém, koncipovaný do šesti úrovní, zachycuje mnohé činnosti, typické pro region minulý i nynější – dobývání zlata, výrobu skla, plavení dřeva, zpracování dřeva, výrobu papíru, tiskařství. Centrem všeho je, samozřejmě, svatá rodina a figury králů, pastýřů a darovníků. Na projektu se finančně podílelo město Sušice, sponzoři a autoři. Velkou posilou pro tvůrce byla dlouhodobá podpora starostky města (nynější senátorky) JUDr. J. Rippelové a ředitelky sušického Muzea Šumavy Mgr. Z. Řezníčkové.

-jch-

Jaroslava Šetelíková (1946) je autorkou betlému na vnitřní dvoustraně časopisu s kalendáriem. Zabývá se návrhy a tvorbou dřevěných, textilních a plastových hraček a exkluzivních doplňků bytových interiérů. Věnuje se rovněž tvorbě herních a didaktických prvků pro dětská hřiště, nemocnice a mateřské školy. Vystudovala Střední umělecko průmyslovou školu, obor návrhy a tvorba hraček a drobný umělecký průmysl (1962-1968) pod vedením profesora Viktora Fixla a obor užitá a propagační grafika u profesora akademického malíře Jiřího Bláhy (1968). Od roku 1968 byla zaměstnána jako samostatný výtvarník módních a bytových doplňků a od roku 1974 pracovala ve vývojovém středisku jako samostatný návrhář dřevěných, textilních a plastových hraček pro průmyslovou výrobu podniků, zabývajících se vývojem, výrobou a prodejem hraček. Mimo tuto designérskou tvorbu pro průmyslovou velkovýrobu vytvářela hračky, hrací objekty, dětský nábytek a bytové doplňky pro vybavení dětských zařízení a nemocnic. Zabývala se též tvorbou módních a bytových doplňků, se kterými se prezentovala na veletrzích a módních přehlídkách. Věnuje se intenzívně i kresbě, převážně figurální (oblíbeným tématem jsou koně), a také tvorbě plastik a objektů, v různých materiálech, které jsou určeny pro interiéry různých institucí – například velký reliéfní betlém pro hotel Fórum v autorské spolupráci s akademickým sochařem Z. Vodičkou. V roce 1987 se také autorsky podílela na významné akci, výtvarně kvalitním vybavení oddělení dětské onkologie v Nemocnici v Praze Motole. Na veřejnosti se představila na více než osmdesáti výstavních projektech kolektivních a samostatných doma i v zahraničí (Brusel, Turnhout, Montreal, Gent, Helsinky, Londýn, Budapešť, Paříž, Moskva, Madurodam, Caracas, Lublaň, Poznaň, Norimberk, Praha, Brno). Za svou práci získala celou řadu ocenění, například Vynikající výrobek roku, cenu za kolekci hraček pro handicapované děti a jedno z nejvyšších ocenění cenu za Vynikající design 1994 a Křišťálový jehlan.