Rozhovor
s generálmajorem Ing. Miroslavem Štěpánem
generálním ředitelem Hasičského záchranného sboru ČR a náměstkem ministra vnitra Problematika kritické infrastruktury
|
![]() |
Požární ochrana, integrovaný záchranný systém, ochrana obyvatelstva, krizové řízení… Jaká je bilance výsledků rozsáhlého spektra činností hasičského záchranného sboru?
Máme k dispozici předběžné statistické informace o událostech se zásahy jednotek požární ochrany za minulý rok. Už vloni jsem zmiňoval snížený počet požárů. Jsem opatrný dělat z dalšího poklesu nějaký trend, byl bych rád, kdyby ty tři roky byly počátkem období snižování požárů, popřípadě mimořádných událostí, technických havárií a dopravních nehod. Může na to mít vliv větší kontrolní činnost, kterou rok od roku zvyšujeme. Na druhou stranu, častěji se o nehodách píše, hasiči a dopravní nehody jsou skoro každý večer ve zpravodajství a snad se do podvědomí veřejnosti dostávají otázky vlastního bezpečnostního chování.
Pět let trvání generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru je spojováno s novým prvkem - s kooperací a pomoci v zahraničí. Jaké jsou výsledky za uplynulý rok?
Podílíme se na humanitární pomoci poskytované českým státem do zahraničí i na mezinárodních záchranných operacích, což je upraveno právním předpisem v pěti oblastech: vlastní záchranářská činnost, materiální pomoc, finanční pomoc, poskytování informací a určitá kombinace předcházejících způsobů podle potřeb řešení konkrétní mimořádné události. Česká republika se v roce 2005 zapojila celkem do sedmnácti humanitárních akcí, z toho byly tři případy humanitární pomoci ve prospěch mimořádných událostí vzniklých ještě v roce 2004. Humanitární pomoc v zahraničí je v kompetenci dvou resortů – Ministerstva zahraničních věcí a Ministerstva vnitra. Oba resorty se už naučily spolu komunikovat a humanitární pomoc se daří velmi rychle organizovat. Přímých akcí generálního ředitelství bylo sedm, jednalo se o humanitární pomoc ve výši 87,5 milionů korun. Česká republika je za poskytování humanitární pomoci velmi dobře hodnocena ze strany Evropské unie. Hovořil jsem o pomoci státu, pomáhají také nestátní organizace a sbírky občanů, jejich přímá účast může probíhat i ve spolupráci s námi. Je v zájmu českého státu, aby nejezdili ven jen vojenští zdravotníci. Kdyby se stalo něco u nás, stejně by největší tíha ležela na civilním zdravotnictví. Takto získané zkušenosti jsou nejen dobře použitelné v praxi, ale jsou i nejlevnější.
Součástí prevence jsou kontroly jako součást výkonu státní správy požární ochrany. Probíhají jen nahodile?
V loňském roce byly dvě systémové kontrolní akce. Kontrola dodržování povinností stanovených předpisy o požární bezpečnosti při prodeji, skladování a ukládání zábavné pyrotechniky se uskutečnila společně s Českou obchodní inspekcí. Druhá akce byla zaměřena na školy a školská zařízení. Při 2602 kontrolách bylo zjištěno přes šest tisíc závad. Každá třetí škola nebyla správně vybavena základní hasební technikou, hasící přístroje nebyly mnohdy provozuschopné, byly nesprávně umístěny, našli jsme mnoho nepřístupných a neprovozuschopných hydrantů, v řadě případů nefunkční elektrickou požární signalizaci. Objevili jsme stovky nepřístupných a neoznačených hlavních uzávěrů plynu a vody, neoznačené nouzové východy, evakuační výtahy a směry úniku. Více než dvě stě nouzových východů bylo uzamčeno, některé byly neprůchodné a zavalené skladovanými věcmi. Bohužel, školy a školská zařízení nedopadly nejlépe. Při kontrole dostanou konkrétní výměr s termíny, do kdy musí závady odstranit a pak následuje kontrolní dohlídka. Nejsme v pozici, abychom “na potkání” rozdávali pokuty, ale když při kontrolní dohlídce dojde ke zjištění, že závady nejsou odstraněny, nastávají sankce, pokuty, řešení problémů ve spolupráci se zřizovateli. Kromě toho se uskutečnilo několik deklarovaných kontrol, největší se týkala vlastníků lesů na požární bezpečnost. Celkem bylo provedeno 11 086 kontrolních akcí. Letos budou prověřeny také objekty obchodních řetězců a další zařízení navštěvovaná velkým počtem lidí. Zaměříme se také na možnosti úniků z ohrožených budov, na podmínky k provedení rychlých zásahů, na zabezpečení přístupovými komunikacemi a plochami. Také budeme zkoumat, jak jsou organizace připraveny pomoci v jiných mimořádných událostech než jsou požáry, obdobně budou prověřeny čerpací stanice pohonných hmot.
Bude nezbytná účinnější preventivně výchovná činnost?
Podařilo se nám zařadit přípravu na mimořádné události do škol, myslím si, že dnes jsou děti lépe informovány než jejich rodiče. Byla vydána další odborná publikace zacílená na prevenci, pro školy byl vytvořen film k požární ochraně. Různě specializovaných tématických filmů jsme již připravili patnáct.
Jaká opatření jsou přijímána ke zvýšení efektivnosti při zásazích?
Zabýváme se plošným pokrytím výjezdových činností, vybavením jednotlivých území jednotkami požární ochrany. V minulém roce jsme vypracovali vyhodnocení rozmístění jednotek, které se opírá o zákon o požární ochraně. Po deseti letech jsme provedli revizi původního dokumentu. Vznikají nové lokality, zejména průmyslové, kde je třeba zvýšit připravenost pro zásahy, nebo naopak provozy zanikají a riziko se místně snižuje. Původní systém se osvědčil, i když některé korekce byly nezbytné. Došlo k výrazným změnám v odborné přípravě záchranářů hasičů, byla přijata nová koncepce vzdělávání, změnila se i příprava vstupní, která začíná půlroční školou. K dispozici je celá škála nadstavbových kurzů.
Nastávají změny či vývoj i v jiných oblastech než v požární ochraně?
Zabýváme se také změnou bezpečnostního prostředí z pohledu rizik terorismu, nečekaných chemických nehod, havárií, ať už způsobených dopravou nebo výrobou a v neposlední řadě zlým
úmyslem. Vypracovali jsme dokument Koncepce chemické služby u záchranného hasičského sboru. Když se projednávala celá připravenost České republiky na rizika, která souvisejí s radioaktivními, chemickými nebo biologickými látkami, muselo dojít k vytříbení kompetencí. Z logiky věci vyplývá, že za radioaktivitu bude zodpovídat Státní úřad pro jadernou bezpečnost, i když na této problematice participujeme, za nákazy a infekce je zodpovědné Ministerstvo zdravotnictví a chemická bezpečnost zůstala na nás. Hasičský záchranný sbor je zodpovědný za přípravu na situace spojené s výskytem chemických látek. Dochází k jejich únikům při haváriích průmyslových provozů, při dopravních nehodách, stoupá množství přepravovaných nebezpečných látek. Přijali jsme koncepci hierarchie ve sboru, jak se bude chemické nebezpečí vyhodnocovat a jak se bude na ně reagovat. Musíme být vybaveni potřebnými technickými prostředky i chemickými laboratořemi, včetně mobilních.
Jak je integrovaný záchranný systém připraven na mimořádné události většího rozsahu?
Postupujeme podle plánů typových činností. Procvičovali jsme typ teroristického útoku v pražském metru souběžně s útokem na železniční stanici v Kralupech nad Vltavou a typ pádu letadla, jehož nácvik se odehrál poblíž Rokycan. Nacvičovala se spolupráce jednotlivých složek integrovaného záchranného systému a zjišťovala se slabá místa. Jsou to i různé detailní činnosti, například identifikace obětí, odebírají se vzorky pro zjištění DNA. Jde o to, aby každá součást záchranné operace hrála svou úlohu, aby se činnosti nepřekrývaly nebo si navzájem nepřekážely a bylo též odpovídající technické vybavení.
Počítá se s komplexními systémy ochrany obyvatelstva?
Vznik Záchranného hasičského sboru v sobě zahrnul integrovaný záchranný systém a bývalou civilní ochranu. Vláda přijala dokument Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2006 s výhledem do roku 2015. Je to dokument staršího data a v loňském roce byl významně změněn. Vláda uložila analyzovat možnosti pro stanovení bezpečnostních požadavků na projektování staveb, v nichž dochází k velkému shromažďování osob, které mohou být potenciálně ohroženy mimořádnými událostmi, vyplývajícími z bezpečnostních hrozeb a rizik. Vláda dále uložila, že je potřeba zřídit Národní koordinační a vyhodnocovací středisko zbraní hromadného ničení a obdobná střediska na úrovni krajů. Zaměřit se mají například na takzvané špinavé bomby, teroristické činy, nástražné výbušné systémy. Stát se může ledacos a je třeba mít k dispozici centrum, které by bylo schopné hrozby vyhodnocovat a mohlo přijmout návrhy opatření pro ústřední krizový štáb. Připravují se některé podklady, aby středisko vzniklo jako součást generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru, stejně jako krajská střediska u hasičských záchranných sborů krajů. Vláda také přijala usnesení, že budou ukončeny podpory státu na výstavbu a rekonstrukci stálých úkrytů, včetně ochranného systému metra. Ve stálých úkrytech budou vytvořeny podmínky pro jejich využívání k jiným účelům, aby nebyly jen prázdnými prostorami, které blokují aktivity vlastníků. Naopak se nyní podle usnesení vlády buduje v hodnotě padesáti milionů korun systém ke zvýšení bezpečnosti cestujících v metru.
Většina mimořádných událostí má lokální význam. Povodně jej přesáhly a naznačily, že většina obyvatelstva byla katastrofou takového rozsahu zaskočena. O přípravu obyvatel se kdysi snažila nepříliš oblíbená Civilní ochrana. Počítá se nyní s obdobným systémem přípravy?
Když se před pěti lety delimitovali hasiči z Ministerstva obrany pod Ministerstvo vnitra, říkal jsem, že je před námi velký úkol - rehabilitovat civilní ochranu v myslích spoluobčanů, protože není jen spojena s minulostí, kdy paradoxně tolik mimořádných událostí nebylo. Živelné události a pohromy nového typu nás určitě nebudou míjet. Objevila se otázka, co s materiálem různého typu v hodnotě 1,3 miliardy korun, který zůstal přibližně ve 22 tisících skladech obecních úřadů, škol, podniků a na dalších místech. Majetek bývalé civilní ochrany neměl vlastníka. Rozhodnutím Ministerstva financí v roce 2002 byl prohlášen za majetek státu. Byl před námi úkol uvedený materiál soustředit, což se podařilo do konce minulého roku včetně jeho zaúčtování. Nyní probíhá jeho třídění, nepoužitelné věci se likvidují, některé opravují. Mnoho materiálů, třeba ženijního typu, se dá i jinak využít, především při nebezpečných událostech. Odhadujeme, že třídění by mohlo být ukončeno za tři roky. Pokud obce o tento majetek požádaly, byl jim bezúplatně převeden.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 9/2006.
Arnošt Tabach