Týdeník Veřejná správa


Informace

Bc. Dana Moldrzyková,
Ostrava

Moravskoslezský kraj má fungující Krajský plán vyrovnávání příležitostí

Vyšlo v čísle 37/2006

Jedním z východisek pro vznik koncepce vyrovnávání příležitostí byla potřeba řešit problematiku životních podmínek lidí se zdravotním postižením na krajské úrovni systémově a komplexně. Jedná se o oblast zasahující průřezově do řady kompetenčních oblastí zastupitelstva kraje, rady kraje a odborů krajského úřadu v samostatné i přenesené působnosti.

Základní principy navazují na koncepční dokumenty celorepublikové, jako jsou Národní plán vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením, Střednědobá koncepce státní politiky vůči občanům se zdravotním postižením, Národní plán podpory a integrace občanů se zdravotním postižením. Opatření uvedená v Krajském plánu jsou na krajské úrovni v souladu s prioritami Koncepce sociálních služeb pro Moravskoslezský kraj, Programu rozvoje kraje, strategického dokumentu Cesta vpřed a Dlouhodobého záměru rozvoje výchovně vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje.

Týmová spolupráce

Krajský plán na období let 2004–2005 byl schválen zastupitelstvem kraje 26. února 2004. Přijetí dokumentu předcházela týmová spolupráce orgánů kraje, odvětvových odborů krajského úřadu a organizací občanů se zdravotním postižením. Z občanských sdružení se do přípravných činností zapojila zejména Moravskoslezská krajská rada zdravotně postižených. Všechny zainteresované strany se zúčastnily připomínkového řízení, v němž měly možnost vyjádřit se k navrhovaným opatřením. Díky aktivnímu přístupu kraje k řešení problematiky osob se zdravotním postižením na krajské úrovni převzal hejtman Moravskoslezského kraje v roce 2003 cenu Mosty za mimořádný počin, kterou každoročně uděluje Národní rada zdravotně postižených ČR. Krajský plán vymezuje základní okruhy problémů v jednotlivých oblastech a definuje konkrétní cíle a opatření k vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením v rámci působnosti kraje včetně uvedení zodpovědnosti a termínů jejich plnění. Plán obsahuje také ekonomické specifikace jednotlivých opatření. Kontrola uložených opatření probíhala prostřednictvím Komise rady kraje pro občany se zdravotním postižením, která byla ustavena jako koordinační, iniciativní a poradní orgán pro realizaci dlouhodobých koncepcí vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením. Komise je jedenáctičlenná a tvoří ji zástupci regionálních samospráv, obecních samospráv, organizací osob se zdravotním postižením a občanů.

Přístupnost staveb a dopravy

Zlepšení přístupnosti zabráněním vzniku nových bariér a odstraňování bariér stávajících se netýká pouze skupiny zdravotně postižených, ale také malých dětí, maminek s kočárky, cestujících se zavazadly, seniorů a lidí se sníženou pohyblivostí a schopností rychlé reakce, odhadu situace. Za účelem zmapování stavu veřejných budov byl proveden průzkum bezbariérovosti škol, správních úřadů, pošt a zdravotnických zařízení a příspěvkových organizací kraje, na základě kterého byly stanoveny priority postupného odstraňování bariér včetně časových a ekonomických specifikací. Role kraje spočívá zejména v dlouhodobé úzké spolupráci se státní správou, dopravci a sdruženími uživatelů dopravy, mezi něž patří i sdružení zdravotně postižených občanů.

Přístup k informacím

Občané se zdravotním postižením mají vzhledem k handicapu ztížený přístup k informacím: nedostanou se k nim, vůbec se o nich nedozví, nemohou je přečíst či zapsat nebo jim nemusí porozumět. Informace jim nejsou zpřístupněny formou, způsoby a prostředky, které tito lidé mohou pro příjem a zpracování informací využívat. Krajský úřad průběžně pracuje na bezbariérovosti přístupu k webovým stránkám kraje a elektronické podatelně krajského úřadu v souladu s pravidly Ministerstva informatiky a především směrem k dostupnosti zejména nevidomým a slabozrakým osobám. Zaměstnancům krajského úřadu jsou průběžně nabízeny vzdělávací akce v oblasti komunikace, sociálních dovedností, stavebních úprav, sociálních služeb, zdravotní péče. V kontaktu s občany se zdravotním postižením je na krajském úřadě uplatňován individuální přístup.

Vzdělávání dětí a studentů se zdravotním postižením

Za prioritu v oblasti vzdělávání se považuje zejména vzdělávání dětí se zdravotním postižením v jejich přirozeném prostředí, tj. ve spádových školách a speciální školy by měly být více využívány pro vzdělávání dětí s nejtěžšími formami postižení. Dále je zapotřebí podporovat rozvoj speciálně pedagogických center a diagnostiky speciálních potřeb dětí se zdravotním postižením. Důležitá je také podpora dalšího vzdělávání občanů se zdravotním postižením prostřednictvím dotačních programů kraje. V oblasti vzdělávání byla zmapována činnost speciálních pedagogických center, výsledkem je materiál Model činnosti speciálně pedagogických center v Moravskoslezském kraji k 1. 9. 2005, který obsahuje legislativní východiska, historii vzniku speciálně pedagogických center, rozložení jednotlivých druhů zdravotního postižení mezi klienty center, současné zaměření a působnosti center v kraji. V rámci dotačních řízení jsou průběžně podporovány projekty přihlášené do programu Zvyšování vzdělanosti a rozvoj dalších kompetencí osob se zdravotním postižením prostřednictvím nestátních neziskových organizací zdravotně postižených nebo pracující se zdravotně postiženými osobami.

Zaměstnávání osob se zdravotním postižením

Uplatnění osob se zdravotním postižením na trhu práce je velmi obtížné a jejich zaměstnávání představuje dlouhodobý problém. Příčinou je jednak samotná existence zdravotního postižení a jednak značně nízká úroveň vzdělání, v důsledku čehož se osoby se zdravotním postižením i obtížněji rekvalifikují na nové profese. K řešení problematiky zaměstnanosti může přispět zvýšení informovanosti potenciálních zaměstnavatelů o možnostech zaměstnávání osob se zdravotním postižením, mapování a vyhodnocování situace v oblasti zaměstnávání v kraji a preference přímého zaměstnávání osob se zdravotním postižením v rámci krajského úřadu a příspěvkových organizací kraje před náhradními formami plnění - tzv. povinného počtu zaměstnanců se změněnou pracovní schopností. Jako pomůcka pro orientaci v této oblasti byl vypracován informační materiál o zaměstnávání občanů se zdravotním postižením, dále rejstřík zaměstnavatelů provozujících chráněné dílny a pracoviště v kraji, byla zpracována analýza nezaměstnanosti absolventů se zdravotním postižením evidovaných na úřadech práce. Moravskoslezský kraj – krajský úřad plní úkoly dané zákonem o zaměstnanosti zaměstnáváním povinného podílu občanů se ZPS a také odebíráním výrobků z organizací osob se zdravotním postižením a odvodem do státního rozpočtu. Dle provedené analýzy kraj toto plní také v organizacích jím zřizovaných.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 37/2006.

Autorka pracuje na oddělení sociálních služeb odboru sociálních věcí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje.