Týdeník Veřejná správa


Téma

Pohledávky ze státních příspěvků na IBV

Vyšlo v čísle 37/2006

Specifickou součástí majetku, který Úřad pro zastupování státu převzal podle zákona č. 320/2002 Sb., je sledování plnění podmínek poskytnutí příspěvků na individuální bytovou výstavbu, protože při jejich nesplnění vzniká státu pohledávka za stavebníkem, k jejíž správě je příslušný ÚZSVM. Příspěvky na individuální bytovou výstavbu poskytoval stát od 1.1.1986 na základě vyhlášky č. 136/1985 Sb., o finanční, úvěrové a jiné pomoci družstevní a individuální bytové výstavbě a modernizaci rodinných domků ve vlastnictví (dále jen “vyhláška”), která byla celkem šestkrát novelizována. Smysl spočíval ve státní finanční podpoře družstevní a individuální bytové výstavby (dále jen “IBV”) poskytované na základě smlouvy, kterou s občanem - stavebníkem uzavíraly původně národní výbory, pak okresní úřady a orgány měst vykonávající působnost okresních úřadů (v okrese Plzeň-město, Brno-město a Ostrava-město) a Magistrát hlavního města Prahy. Výše státních příspěvků na IBV byla novelou vyhlášky několikrát změněna a pohybovala se obvykle v rozmezí zhruba 30 000 až 150 000 korun.

Státní příspěvky zakotvené ve smlouvách o IBV měly při dodržení smluvních podmínek nevratný charakter. Zásadní rozdíl oproti úvěru je tedy v tom, že příspěvek byl primárně nevratný. Povinnost vrátit příspěvek vznikla stavebníkovi jen když porušil uzavřenou smlouvu o IBV. Smluvní podmínky, které se novelami vyhlášky měnily, zahrnují především podmínky postavit nemovitost v souladu se stavebním povolením, její zkolaudování ve stanovené lhůtě, užívání nemovitosti k trvalému bydlení a nezcizení nemovitosti po dobu 10 let od uzavření smlouvy o poskytnutí příspěvku, nejméně však 5 let od kolaudace (lhůty se v jednotlivých smlouvách o IBV liší přiměřeně k legislativním změnám). Pokud stavebník některou z uvedených podmínek porušil nebo poruší, stává se státní příspěvek vratným a do jeho uhrazení je za stavebníkem vedena pohledávka státu.

K 31.12.2005 byl ÚZSVM příslušný hospodařit s celkem 66 233 smlouvami o IBV, na základě kterých byly poskytnuty občanům – stavebníkům státní finanční příspěvky v celkové výši přes 5 miliard korun. K 31.12.2005 bylo ukončeno celkem 38 815 smluv o IBV představujících státní příspěvek poskytnutý v celkové výši přes 3 miliardy korun. ÚZSVM tak k 31.12.2005 zbývalo nadále průběžně sledovat plnění 23 052 smluv představujících státní příspěvky ve výši téměř 1,7 miliardy korun, u kterých ještě neuplynuly termíny smluvních podmínek, neboť jsou před lhůtou kolaudace nebo ve valné většině před lhůtou pro užívání a nezcizení nemovitosti. Stav agendy ukazuje graf.

Smluv, kde byly porušeny smluvní podmínky a ze kterých tak vznikla státu pohledávka, bylo k datu 31.12.2005 celkem 4 366 s poskytnutými finančními příspěvky v souhrnné výši asi 360 miliónů korun. K tomu je třeba konstatovat, že tento počet představuje pouhých 6,6 % všech smluv o IBV, které na ÚZSVM po bývalých okresních úřadech přešly. Vyjádřeno výší dlužného, respektive poskytnutého finančního příspěvku, jde o 7,1% podíl. Jelikož jsou mezi smlouvami s pohledávkami i smlouvy již řešené splátkovým kalendářem nebo soudní cestou, činí podíl pohledávek, které zbývá řešit (1 360 ks), pouhá 2 % ze všech evidovaných smluv o IBV. Jde o případy, u kterých není zatím známo, jakým způsobem budou řešeny. ÚZSVM totiž vyzval dlužníky k úhradě a k řešení dluhu a čeká na úhradu dlužné částky nebo jinou odpověď dlužníka.

Na základě zákona č. 22/2006 Sb., jímž byly novelizovány zákon o majetku státu a zákon č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, přešly dnem 1. března 2006 na ÚZSVM smlouvy o IBV a s nimi související agenda ze statutárních měst Brna, Ostravy, Plzně a z hlavního města Prahy. Podle dosud získaných informací tak ÚZSVM převezme přibližně dalších 4 700 smluv s odhadovanou celkovou výší poskytnutých státních finančních příspěvků na IBV minimálně 260 milionů korun, jde tedy o nárůst agendy asi o 7 %. Zároveň s tím přejde uzavírání dohod o prominutí dluhu ze smluv o IBV prakticky do výlučné působnosti ÚZSVM, neboť zákonem stanovená působnost Ministerstva financí při promíjení dluhů ze smluv o IBV nad 500 tisíc korun nepřipadá v úvahu vzhledem k výši poskytovaných příspěvků.

Z časového pohledu je třeba počítat s trváním agendy podle termínu posledního poskytnutí státních příspěvků a délky lhůt smluvních podmínek až v roce 2013. V několika desítkách případů však ve smlouvách nebyla uvedena lhůta pro kolaudaci a tato zároveň dosud pravomocně neproběhla, takže nelze stanovit, kdy započne běh pětileté sledovací lhůty dodržení podmínek po kolaudaci.

Údaje byly vzaty z Výroční zprávy ÚZSVM za rok 2005

Břeclav: Převod jedné z nejdůležitějších správních budov na město

ÚZSVM předá areál bývalého okresního úřadu městu Břeclav. Smlouva o bezúplatném převodu byla oběma stranami podepsána v uplynulých dnech. Souběžně s touto majetkoprávní změnou byla zřízena věcná břemena, která mají zajistit bezproblémový chod složek státní správy, které v prostorách působí. Celková účetní hodnota tohoto majetku činí téměř 53 miliony korun. Historický vývoj věrně kopírují dobové názvy dotčené lokality - náměstí císaře Františka Josefa, Masarykovo náměstí, Adolf Hitlerplatz, nám. Rudé armády a opět náměstí T.G.M. Na místě dnešní správní budovy na parcele p. č. st. 542/1 se nalézaly před druhou světovou válkou nemovitosti tří různých vlastníků. Dům rodiny Mennerů a Idy Semedelerové, orientační číslo 5, dům rodiny Kuffnerů, č. 6 (součást majetku Kuffnerova břeclavského cukrovaru, a. s. v Břeclavi) a dům pivovarnické rodiny Steinů, č. 7, vše s pozemky. Stejně jako názvy ulic se přelévaly také vlastnické vztahy z předválečných majetků německých Židů do akciové cukrovarnické společnosti a živností první republiky, až do dramatických dnů protektorátu, kdy byla část tohoto majetku zabavena gestapem a jeho vlastníci krutě pronásledováni. Konec druhé světové války pak přinesl složité majetkoprávní transakce zejména u cukrovarnické akciové společnosti, s cílem zachovat ji jako německý majetek. Zkázu přineslo bombardování centra Břeclavi. Z cukrovaru zbyly pouze ohořelé zdi pokryté karamelovými krápníky a z majetku zabaveného gestapem hromada cihel.

Kladno: Úřad převedl nemovitosti za téměř 18 milionů korun na město

ÚZSVM KladnoDva objekty, budovu čp. 2797 v Kubelíkově ulici a budovu čp. 1638 ve Fibichově ulici v Kladně včetně souvisejících pozemků v celkové účetní hodnotě 17,6 milionu korun převedl Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových statutárnímu městu Kladno. Smlouvu o bezúplatném převodu zpracoval ÚZSVM, odbor Odloučené pracoviště Kladno (Územní pracoviště Střední Čechy) a následně na základě usnesení vlády a schválení Ministerstvem financí ČR realizoval bezúplatný převod. Předmětné budovy jsou určeny pro výkon veřejné správy a smluvní podmínky převodu zaručují tento účel využití po dobu nejméně 20 let.

Třebíč: Generální ředitelství cel získalo školící zařízení

ÚZSVM TřebíčÚřad pro zastupování státu ve věcech majetkových převedl rekreační a školící zařízení v Bítově na Generální ředitelství cel. Generální ředitelství cel tak získalo nemovitý majetek v celkové účetní hodnotě přesahující částku 2,6 milionu korun. Změnu vlastníka objektu včetně přilehlých pozemků a kompletního movitého vybavení objektu připravil ÚZSVM, odbor Odloučené pracoviště Třebíč. Hlavními kritérii záměru tohoto převodu bylo optimální využití prostor objektu a do roku 2002 využíval objekt rovněž jako rekreační a školící zařízení bývalý Okresní úřad v Třebíči.