Příloha
Stávající stav
Pro financování investičních akcí přispívající ke zlepšení životního prostředí v České republice obdržela česká strana za dobu členství v Evropské unii celkovou podporu ve výši zhruba 1,1 miliardy EUR, tj. asi 33 miliard korun (Tabulka 1).
Kromě převažujících projektů v oblasti čištění odpadních vod a zlepšení dodávek kvalitní pitné vody, čerpaly dotace z Evropské unie také projekty zaměřené na obnovitelné zdroje energie a zlepšování stavu krajiny.
Operační program životní prostředí 2007-2013
Pro nové plánovací období Evropské unie pro čerpání pomoci v následujících letech 2007-2013 pro životní prostředí se na Ministerstvu pro životní prostředí ČR připravuje tzv. Operační program životní prostředí (OPŽP), který rozpracovává prioritní osu Národního rozvojového programu ”Ochrana a zlepšení kvality životního prostředí” pro období 2007 - 2013.
Cílem prioritní osy je zlepšení kvality životního prostředí jako nutného předpokladu atraktivnosti a konkurenceschopnosti státu a jeho regionů při využití inovačních efektů politiky životního prostředí.
Strategickým cílem Operačního programu životní prostředí je ochrana a zlepšování kvality životního prostředí jako základního principu udržitelného rozvoje se zaměřením na plnění požadavků právních předpisů Evropského společenství (ES)v oblasti životního prostředí a vyplývajících z dalších mezinárodních závazků.
Jednotlivé priority a opatření obsažené v Operačním programu životní prostředí vycházejí zejména ze:
Strategie udržitelného rozvoje, schválené usnesením vlády ČR č. 1242 ze dne 8. prosince 2004,
Státní politiky životního prostředí ČR pro období 2004 – 2010, schválené usnesením vlády č. 235 ze dne 17. března 2004,
Zprávy OECD o politice, stavu a vývoji životního prostředí ČR,
a jsou v souladu s dlouhodobými strategickými cíli, kterými jsou:
Strategie hospodářského růstu, schválená usnesením vlády ČR č. 1500 ze dne 16. listopadu 2005,
Národní rozvojový plán pro období 2007–2013,
Národní program reforem (Národní Lisabonský program) 2005 – 2008, schválený usnesením vlády ČR č. 1200 ze dne 14. září 2005,
Rámec udržitelné spotřeby a výroby v České republice, schválený Radou vlády pro udržitelný rozvoj dne 14. června 2005.
Operační program životní prostředí předpokládá čerpání finanční podpory z Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF) s možností 10 % křížového financování ze zdrojů Evropského sociálního fondu (ESF) a dále z prostředků Fondu soudržnosti (7 % z celkové alokace ERDF + 17 % FS).
Závazky České republiky v životním prostředí a jejich plnění jsou předmětem usnesení vlády ČR č. 594 ze dne 18. června 2003 k ”Rámcové strategii financování investic na zajištění implementace právních předpisů ES v oblasti životního prostředí”. Usnesením vlády č. 984 ze dne 20. července 2005 ke ”Strategii hospodářského růstu” byly přiznány finanční náklady na investice do životního prostředí pro programovací období 200 -2013 v celkové výši 413,7 miliardy korun. Podíl z fondů EU by měl dosáhnout 277,8 miliardy korun.
Dodatečným akceptováním požadavku Ministerstva pro místní rozvoj ČR, aby zateplování panelových domů bylo zařazeno do Operačního programu životní prostředí v rámci ”Zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie a zvýšení energetické účinnosti zařízení a staveb za účelem snižování spotřeby energií a snižování produkce skleníkových plynů”, se zvyšuje celková částka finančních nákladů na investice do životního prostředí na 456,02 miliardy korun.
Operační program životní prostředí – Priority
Priority pro období 2007-2013 vycházejí z analýzy sektoru životního prostředí a představují následující oblasti:
ochrana vod,
ochrana ovzduší,
odpady a staré ekologické zátěže,
omezování průmyslového znečištění a snižování environmentálních rizik,
zlepšování stavu přírody a krajiny,
infrastruktura pro environmentální vzdělávání, poradenství a osvětu,
udržitelné využívání přírodních zdrojů.
Ochrana vod – Globální cíl Priority 1
Pro období 2007-2013 je zde hlavním cílem dosáhnout dobrého stavu povrchových a podzemních vod s cílovým rokem 2015 s dodržením emisních limitů pro vypouštění odpadních vod a imisních standardů pro povrchové a podzemní vody a zajistit sledování a vyhodnocování jejich stavu, zajistit dodávku jakostní pitné vody pro obyvatelstvo, minimalizovat následky povodní analýzou současných a budoucích rizik povodní prostřednictvím povodňového mapování a zvýšením ochrany obyvatel v nejohroženějších lokalitách.
Opatření 1.1. Ochrana vod
Cíle ochrany vod jsou dány naplňováním postupových termínů naší legislativy a komunitární legislativy EU s přihlédnutím k přechodnému období vyjednanému pro složku VODA v Přístupových dohodách ČR při vstupu do EU.
Do 31. 12. 2010 je třeba dosáhnout v ochraně vod souladu se směrnicí 91/271/EHS při odkanalizování a čištění odpadních vod, dále je nutno do roku 2009 dosáhnout pro rybné vody, kterých je zhruba 37 % z celkové délky vodních toků, souladu jejich jakosti se směrnicí č. 78/659/EHS a do roku 2015 splnit požadavky Rámcové směrnice č. 2000/60/ES v oblasti vodní politiky na dosažení dobrého stavu povrchových a podzemních vod a v souladu se směrnicí Rady 98/83/EC zajistit odpovídající jakost vod určených pro lidskou spotřebu.
Dále je nutno do roku 2009 v souladu s Common Positron k Přístupovým dohodám splnit požadavky směrnic EU upravujících vypouštění zvláště nebezpečných látek a do roku 2012 splnit požadavky směrnic upravujících jakost vod pro koupání a jakost surové vody pro úpravu na vodu pitnou.
Opatření 1.2. Jakost pitné vody
Vyžádá si rekonstrukce, intenzifikace, případně i budování zdrojů jakostní pitné vody (úpraven vody a dalších zařízení), přivaděčů a vodárenských sítí. Na tuto oblast není vyjednáno přechodné období, o nutnosti opatření rozhoduje nezbytný posudek orgánů hygienické služby.
Opatření 1.3. Povodňová ochrana
Na území ČR patří povodňové nebezpečí k nejčastějším přírodním katastrofám ohrožující jak životy obyvatel, tak jejich majetek a vyvolávající potíže v plynulém rozvoji ekonomiky státu. Průměrná roční výše škod způsobovaných povodněmi byla před povodněmi v letech 1997 a 2002 odhadnuta na jednu miliardu korun, škody způsobené povodní na nemovitém majetku v červenci 1997 byly odhadnuty na 62,6 miliardy korun a povodní v srpnu 2002 na 73,14 miliardy korun. Závažné jsou i ztráty na životech; v roce 1997 zahynulo 60 osob, v roce 1998 10 osob, v roce 2000 3 osoby a v roce 2002 celkem 19 osob v bezprostřední souvislosti s povodněmi. Je tedy nezbytné zlepšit povodňovou ochranu tak, aby se minimalizovalo ohrožení životů obyvatel a podstatnějším způsobem byly omezeny materiální škody.
Financování projektů na dosažení specifických cílů 1. až 3. se předpokládá prioritně z Fondu soudržnosti.
Základní strategie pro dosažení cílů
Pro splnění výše uvedených cílů a naplnění závazků České republiky z přístupových dohod k EU musí být na území ČR do konce roku 2010 zajištěna u bodových zdrojů znečištění následující technická opatření:
všechny aglomerace s populačním ekvivalentem vyšším než 2000 EO budou vybaveny stokovými soustavami,
městské odpadní vody odváděné stokovými soustavami v aglomeracích s populačním ekvivalentem vyšším než 2000 EO budou před vypouštěním podrobeny sekundárnímu nebo jinému rovnocennému čištění,
městské odpadní vody odváděné stokovými soustavami v aglomeracích s populačním ekvivalentem vyšším než 10 000 EO budou před vypouštěním čištěny podle přísnějších požadavků s odstraněním Ncelk a Pcelk (NVč. 61/2003 Sb.), jímž bylo do našeho právního systému zakotveno rozhodnutí vlády ČR z přístupových dohod k EU, že celé území ČR je citlivou oblastí. Tím se zvýšily požadavky na jakost vypouštěných odpadních vod, jejichž důsledkem bude významné snížení znečištění povrchových vod nutrienty,
městské odpadní vody odváděné stokovými soustavami v aglomeracích s populačním ekvivalentem menším než 2000 EO budou před vypouštěním podrobeny ”přiměřenému čištění” (přiměřené čištění je definováno v čl. 2, bodu 9, směrnice Rady č. 91/271/EHS).
Odhad nákladů pro období let 2007-2013 činí 110 miliard korun. (Tabulka 2).
Globální cíl Priority 2 - Ochrana ovzduší
Zlepšení nebo udržení kvality ovzduší a omezení emisí základních znečišťujících látek do ovzduší s důrazem na využití energetických úspor a obnovitelných zdrojů energie.
Oblasti podpory:
zlepšení kvality ovzduší (snížení imisní zátěže; PM 10, NOX, CXHY, CO, SO2, B(a)P, As),
omezování emisí základních znečišťujících látek (omezení emisí látek: NOX, TZL, VOC, NH3),
technická pomoc.
Ochrana ovzduší – Finanční plán
Odhad nákladů pro období let 2007-2013 činí 70 miliard korun, z toho se předpokládá 49,5 miliardy korun ze zdrojů fondů EU.
Priorita 3 - Odpady a staré ekologické zátěže
Usnesení vlády č. 1572 ze dne 7. 12. 2005 k Národnímu implementačnímu plánu Stockholmské úmluvy o persistentních organických polutantech.
Oblasti podpory:
a) budování integrovaných systémů nakládání s odpady,
b) rekultivace starých skládek,
c) odstraňování starých ekologických zátěží.
Odhad nákladů pro splnění Priority 3 pro období let 2007-2013 činí 128,80 miliardy korun (Tabulka 3).
Priorita 4 - Omezování průmyslového znečištění a snižování environmentálních rizik
Patří mezi priority Evropské unie v oblasti životního prostředí. Průmyslové znečištění a havárie, chemické látky, hluk a GMO znamenají rizika pro zdraví a životní prostředí především kontaminací ŽP emisemi, jejich přítomností ve výrobcích uváděných na trh a jejich výskytem v pracovním prostředí.
Doposud uplatňované strategie pro snížení zatížení životního prostředí průmyslovou výrobou (koncové technologie, recyklace, regenerace) ustupují do pozadí. Důraz kladen na integrovanou prevenci, tj. přechod od koncových technologií k nejlepším dostupným technikám (BAT) a ochraně životního prostředí jako celku. Nezbytnou podmínkou pro snižování a omezování rizik je detailní monitoring a zpřístupnění informací veřejnosti.
Oblasti podpory:
integrovaná prevence a omezování znečištění – BAT,
integrovaný registr znečišťování (IRZ),
metodické centrum IPPC a IRZ,
institucionální zabezpečení prosazování nové právní úpravy managementu chemických látek,
rozvoj odborných pracovišť provádějících monitorování kontaminace ŽP chemickými látkami,
ekonomické nástroje pro omezování rizik chemických látek,
prevence závažných havárií,
hluk,
GMO.
Celkový odhad nákladů činí 20,3 miliardy korun (Tabulka 4).
Priorita 5 - Zlepšování stavu přírody a krajiny
Základním problémem ochrany přírody a krajiny zůstává pokles biodiverzity na úrovni druhů, ekosystémů a genů. Snížení biologické rozmanitosti a početnosti populací původních druhů je důsledkem devastace krajiny a přírodních zdrojů našeho území, zejména v posledních desetiletích. V České republice je podle aktuálních Červených seznamů v současné době ohroženo asi 34 % druhů savců, 52 % druhů u nás hnízdících ptáků, 50 % druhů plazů, 43 % druhů obojživelníků, 43 % druhů ryb, 60 % druhů vyšších rostlin a 43 % mechorostů. Společným působením mnoha negativních vlivů lidské činnosti došlo k takovému poškození ekosystémů, že na našem území vymizela celá řada druhů (například drop velký).
Oblasti podpory:
a) implementace a ochrana území soustavy Natura 2000,
b) podpora biodiverzity,
c) obnova krajinných struktur,
d) optimalizace vodního režimu krajiny,
e) podpora regenerace urbanizované krajiny.
Celkový odhad nákladů pro období 2007-2013 činí 23,2 miliardy korun (Tabulka 5).
Priorita 6 - Infrastruktura pro environmentální vzdělávání, poradenství a osvětu
Environmentální vzdělávání, poradenství a osvěta (EVPO) představuje klíčový preventivní nástroj ochrany životního prostředí a úspěšné implementace udržitelného rozvoje. Pomáhá eliminovat negativní dopady hospodářského rozvoje na životní prostředí a zdraví obyvatel.
Oblasti podpory:
infrastruktura pro realizaci environmentálních vzdělávacích programů a poskytování environmentálního poradenství v krajích,
rozvoj environmentálních informačních center v rámci existujících specializovaných institucionálních sítí v oblasti životního prostředí.
Infrastruktura pro EVPO – Finanční plán
Předpokládané finanční prostředky: z ERDF zhruba 0,7 miliardy korun + kofinancování asi 0,3 miliardy korun (SFŽP ČR, koneční příjemci) = 1 miliarda korun.
Priorita 7 - Udržitelné využívání přírodních zdrojů, tj. obnovitelných zdrojů a úspor energie
Udržitelné využívání přírodních zdrojů (PZ) je jednou z prioritních oblastí Státní politiky životního prostředí České republiky (SPŽP). Kromě ochrany povrchových a podzemních vod, ochrany neobnovitelných přírodních zdrojů, odpovědného nakládání s nebezpečnými odpady si OPŽP klade za cíl i využívání obnovitelných zdrojů energie (OZE), které jsou spolu s podporou realizací úspor energie předmětem Priority 7.
Podíl spotřeby OZE na spotřebě PEZ se po roce 2000 pohyboval mírně nad 2 %. V roce 2004 činil 2,9 %. Podíly výroby elektřiny z OZE na spotřebě elektřiny kolísaly kolem 4 % a tento podíl byl dosažen i v roce 2004. Oba ukazatele využití OZE ovlivňuje vysoký podíl vodní energie (zejména velkých vodních elektráren), velmi závislé na klimatických podmínkách.
Oblasti podpor:
zvýšení využívání OZE pro výrobu tepla, elektřiny a kogenerace,
vyšší využití odpadního tepla,
zvýšení úspor energie,
vzdělávání, propagace a osvěta v oblastech OZE a úspor energie.
Udržitelné využívání PZ a OZE – Finanční plán
Předpokládané finanční prostředky z fondů EU (ERDF, Fond soudržnosti) jsou na úrovni zhruba 61 miliardy korun + dofinancování (koneční příjemci, státní rozpočet, SFŽP ČR) kolem 30 miliard korun.
Uvedené finanční prostředky budou vynakládány průběžně v celém programovacím období let 2007-2013.
Výše uvedené rozdělení priorit však ještě může doznat změn. Důvodem je návrh na nové uspořádání priorit dle doporučení právě provedeného hodnocení ex-ante.
V následujícím přehledu jsou uvedeny konkrétní projekty, které byly schváleny Evropskou komisí v prosinci 2005, v dalším přehledu je pak uveden seznam projektů, které tvoří zásobník pro financování z Fondu soudržnosti částečně ještě v letošním roce 2006, ale zejména od roku 2007 (Tabulka 6, Tabulka 7, Tabulka 8 - Poznámka: ”Náklady” v těchto tabulkách se rozumí náklady celkové).
Projekty hrazené z Operačního programu Infrastruktura (ERDF)
Celková podpora z ERDF pro období 2004-2006 činí 246 milionů EUR včetně dopravy. Z toho pro životní prostředí jde o částku 142 miliony EUR. V tabulce jsou rozepsány náklady pro celý program a pro opatření 3.2. – vodohospodářská infrastruktura (Tabulka 9).
Celkový odhad nákladů na období 2007-2013
Pro období let 2007-2013 činí celkové náklady na zajištění splnění požadavků v rámci všech priorit zhruba 444 miliardy korun. Z toho pro zajištění požadavků na ochranu životního prostředí v oblasti vodního hospodářství činí náklady 110 miliard korun.
Podle předběžných odhadů bude na dotčené období k dispozici pro životní prostředí asi 24 miliardy korun ročně, tj. 168 miliard korun celkem. Zbývající částku bude nutné dofinancovat z vlastních zdrojů žadatele, ze státního rozpočtu, případně formou půjček a úvěrů.
Tabulka 1: Alokace finančních prostředků z fondů EU pro ČR (2004-2006)
Program |
Výše alokace |
Operační program Infrastruktura |
334,7 mil. EUR |
Obnovitelné zdroje energie |
193,5 mil. EUR |
Strukturální fondy celkem |
528,2 mil. EUR |
Interreg |
69 mil. EUR |
Equal |
32 mil. EUR |
Fond soudržnosti – životní prostředí |
473 mil. EUR |
Podpora EU celkem |
1,102 mil. EUR |
Tabulka 2:
Opatření |
Zaměření opatření |
Odhad nákladů |
1.1. Ochrana vod |
Výstavba a rekonstrukce kanalizací a čistíren odpadních vod, snížení difúzního znečištění a monitorování stavu vod |
60 mld. Kč |
1.2. Jakost pitné vody |
Zajištění dodávek jakostní pitné vody pro obyvatelstvo |
30 mld. Kč |
1.3. Povodňová ochrana |
Povodňová ochrana |
20 mld. Kč |
Celkem Priorita 1 |
110 mld. Kč |
Tabulka 3:
Zaměření opatření |
Odhad nákladů |
Budování integrovaných systémů nakládání s odpady |
58,80 mld. Kč |
Rekultivace starých skládek |
20,00 mld. Kč |
Sanace starých ekologických zátěží na kontaminovaných místech (kontaminované průmyslové a další areály, brownfields) |
50,00 mld. Kč |
Celkem Priorita 3 |
128,80 mld. Kč |
Tabulka 4:
Zaměření opatření |
Odhad nákladů |
Integrovaná prevence (IPPC) a BAT |
19 mld. Kč |
Integrovaný registr znečišťování |
600 mil. Kč |
Metodické centrum IPPC a IRZ |
400 mil. Kč |
Institucionální zabezpečení |
15 mil. Kč |
Rozvoj odborných pracovišť (monitoring) |
40 mil. Kč |
Ekonomické nástroje (2010 - 2013) |
60 mil. Kč |
Prevence závažných havárií |
45 mil. Kč |
Hluk |
36 mil. Kč |
GMO |
73,5 mil. Kč |
Celkem Priorita 4 |
20,3 mld. Kč |
Tabulka 5:
Opatření |
Zaměření opatření |
Odhad nákladů |
5.1 |
Implementace a ochrana území soustavy Natura 2000 |
1,4 mld. Kč |
5.2 |
Podpora biodiverzity |
4,9 mld. Kč |
5.3 |
Obnova krajinných struktur |
5,0 mld. Kč |
5.4 |
Optimalizace vodního režimu krajiny |
8,4 mld. Kč |
5.5 |
Podpora regenerace urbanizované krajiny |
3,5 mld. Kč |
Celkem Priorita 5 |
23,2 mld. Kč |
Tabulka 6: Projekty Fondu soudržnosti 2005, které obdržely rozhodnutí Evropské komise
Stručný název |
Náplň opatření |
Náklady [MEUR] |
Dotace [MEUR] |
Cidlina |
Kanalizace, rekonstrukce ČOV |
16,62 |
11,14 |
Čistá horní Úpa |
Rekonstrukce a modernizace ČOV |
16,36 |
10,63 |
Hodonínsko |
Pitná a odpadní voda |
23,96 |
17,73 |
Kravaře |
Splašková kanalizace, nová ČOV |
14,97 |
11,98 |
Labe-Loučná |
Rekonstrukce kanalizace, intenzifikace ČOV |
20,18 |
12,51 |
Mladoboleslavsko |
Dostavba kanalizace, intenzifikace ČOV |
19,23 |
12,30 |
Olomouc II |
Rekonstrukce a dobudování stokové sítě |
34,84 |
25,09 |
Přerovsko |
Dostavba a rekonstrukce kanalizace, ČOV |
12,37 |
7,55 |
Šlapanicko |
Výstavba splaškové kanalizace |
20,08 |
15,86 |
Třebíčsko |
Zajištění pitné vody |
14,00 |
9,66 |
Vyškovsko |
Rekonstrukce 5 ČOV a stok |
19,42 |
12,82 |
Celkem |
212,03 |
147,27 |
Tabulka 7: “Zásobník” projektů Fondů soudržnosti pro nadcházející období
Projekt – stručná charakteristika |
Náklady [MEUR] |
Dotace [MEUR] |
Revitalizace povodí Olše – I. etapa |
34,76 |
24,28 |
Rekonstrukce stávajících a výstavba nových stok a zajištění množství a jakosti pitné vody v regionu Jihlavsko |
14,23 |
9,32 |
Zlínsko – čištění odpadních vod pro Evropu |
20,16 |
14,59 |
Pitná voda z Vírského oblastního vodovodu |
13,15 |
8,15 |
Náprava stavu kanalizace v Táborsku |
14,87 |
7,94 |
Řešení vybraných problémů VH infrastruktury v povodí Horní Vltavy |
37,51 |
22,82 |
Vodohospodářské poměry ve Šluknovském výběžku |
26,27 |
17,34 |
Mělník – kanalizace a ČOV, zlepšení kvality vody v Labi |
18,98 |
11,93 |
Kanalizace a ČOV v Hradci Králové a Novém Bydžově |
20,35 |
12,43 |
Čistá Berounka – etapa I |
13,63 |
10,43 |
Rekonstrukce a dostavba kanalizace v Brně, Modřicích a Kuřimi |
48,45 |
30,98 |
Dostavba plošné kanalizace Ostrava – projekt I |
18,69 |
14,95 |
Zlepšení kvality vod nad nádrží Nové Mlýny |
16,13 |
11,49 |
Čisté horní Labe |
14,12 |
10,59 |
Kanalizace a ČOV Kladensko |
25,14 |
18,10 |
Celková přestavba ÚČOV Praha na Císařském ostrově |
301,15 |
98,05 |
Dolní Labe |
18,74 |
11,11 |
Čistá Ploučnice |
19,63 |
11,57 |
Rekultivace a odstraňování ekologické zátěže po hydrometal. zpracování uranových rud (region “Blata”) |
28,38 |
17,14 |
Sanace ložiska po chemické těžbě U (Stráž pod Ralskem) |
55,40 |
33,63 |
Rekonstrukce 73 bytových domů v Praze 5 |
26,28 |
13,14 |
Celkem |
572,11 |
270,75 |
Tabulka 8: Projekty Fondu soudržnost již schválené Pracovní skupinou FS
Projekt – stručná charakteristika |
Náklady [MEUR] |
Dotace [MEUR] |
Zajištění kvality pitné vody – Žďársko |
19,67 |
14,75 |
Strakonice – intenzifikace ČOV a rekonstrukce kanalizace |
11,39 |
8,20 |
Ochrana životního prostředí v Západočeském regionu – okres Cheb |
17,93 |
12,10 |
Projekt ochrany vod v povodí řeky Dyje – II. etapa |
23,50 |
17,62 |
Kutnohorsko – Čáslavsko |
13,60 |
8,70 |
Ostrava, dostavba plošné kanalizace Ostrava a rekonstrukce ÚČOV – projekt II |
20,27 |
13,74 |
Čistá Jizera |
14,49 |
11,16 |
Celkem |
120,85 |
86,27 |
Tabulka 9:
Program/ opatření |
Bližší specifikace |
Náklady celkem |
OPI |
Celková alokace 2004-2006 |
8 863 752 tis. Kč |
3.2 |
Schválené žádosti do 2005 |
1 887 440 tis. Kč |
3.2 |
Schválené žádosti 2006 |
723 172 tis. Kč |
3.2 |
Zásobník projektů |
1 821 849 tis. Kč |